2021-07-20, 11:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Fast redan 1 mars beskriver SE en man som stämmer till 100% in på LJ.

Vad är konstigt med att SE en man, bli visad bilder på denne man och att man sen ritar en bild som ser ut som denne man.

På vilket sätt ska SE rita mannen för att du ska tro det finns en möjlighet att SE sett mannen? Helt olik?

Case closed.
Jag syftade alltså inte på dina personliga tolkningar och övertygelser här, utan på den linje som SVT tydligt driver i dokumentären (dvs. att SE skall ha sett Lars J inne i gränden). Det handlar trots allt om ett public service-företag, och de har till skillnad från dig vissa krav på sig om saklighet och opartiskhet.
Senast redigerad av Draifos 2021-07-20 kl. 11:17.
Citera
2021-07-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carltellin88
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vittnet-vid-grand-pekar-nu-ut-stig-engstrom-blev-aldrig-forhord-av-nya-palmeutredningen

Korhonens utpekande av SE så här långt efteråt är tyvärr inte värt ett dugg. Först och främst för att det gått över 30 år. Men också för att "utpekandet" kommer efter att SE figurerat EXTREMT mycket i media just före. Att Korhonen aldrig sett SE på TV eller hos polisen förut finner jag lite märkligt, men visst...

Vet inte om detta inlägg relaterar till den diskussion jag har med MOPspanaren. Där vi båda uttryckligen har påpekat detta flera gånger. Den diskussionen handlar inte primärt om värdet av Korhonens uttalande. Där är vi alla överens.
Citera
2021-07-20, 13:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag syftade alltså inte på dina personliga tolkningar och övertygelser här, utan på den linje som SVT tydligt driver i dokumentären (dvs. att SE skall ha sett Lars J inne i gränden). Det handlar trots allt om ett public service-företag, och de har till skillnad från dig vissa krav på sig om saklighet och opartiskhet.

På vilket sätt är det mer opartiskt att tro på dig?

Utöver det tror inte SVT faktablint behöver vara opartiskt i detaljfrågor.

De flesta här håller med att SE såg LJ. För mig är det idiotiskt att påstå att det är mer sannolikt att SE beskriver en gärningsman han blivit inspirerad till av nyheterna. Finns ju inget som talar för att det är så. Finns inget som motsäger att han såg LJ. Inget.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-07-20 kl. 13:08.
Citera
2021-07-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Vet inte heller hur du räknar.
Det enda jag kan säga är att det är minst 120 meter från hörnet vid Luntmakargatan till utgången på Sveavägen 44. 60+60.
Hur lång sträcka han behöver färdas genom huset är givetvis beroende av var den där bakdörren låg och hur gångarna inne i huset löpte.
Vi måste ändå förutsätta att det inte fanns någon genomfart som löpte diagonalt genom huset.
Om SE höll en snitthastighet på 2,5 m/s från hörnet har han en teoretisk möjlighet att hinna, men eftersom han gjort åtminstone två kända stopp som tagit minst en minut totalt, så är teorin fullständigt krossad.
Då måste också sägas att scenariot ändå är extremt trimmat från första början till SE:s nackdel.
Jag noterar ,efter att ha hållit mig borta från tråden medvetet ettag ,att diskussionen fortfarande gäller OM det ens är möjligt att SE kan vara Grandmannen ochGM.Att jag är rätt säker på att han är GM vet alla,det är den logiska och rimliga slutsatsen utifrån det vi vet. OM han var utanför Grand så måste han rimligen ha gått därifrån några minuter före makarna Palme. Vilket inte stämmer överens med vittnesmålen.Vissa vittnesmål ,som Korhonen och Mårten gör att man ändå måste hålla öppet för att SE KAN ha varit utanför Grand även om jag inte tror det.Skulle han ha varit det så lär han om han är GM ha gått före Palmes.Jag har svårt att se honom hinna tillbaka till Skandia,samtala med väktarna , stämpla ut och ut på gatan i tid. Han måste ha sprungit för att hitta och det borde nåt vittne ha sett . Om han var utanför Skandia och avbröt sin ev plan, varför då i all sin dag springa tillbaka?Skulle han fortfarande när han ev. lämnade Grand ha haft en mordplan så skulle han rimligen INTE ha stämplat ut och därmed knutit sig till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet för tid och evighet? Knappast nej. Hade en plan funnits hade han rimligen haft en plan även för vad han skulle göra med Lisbeth!? GM sköt ETT skott mot henne missade ,avstod från att fullfölja.Hade dådet varit planerat så hade GM rimligen låtit bli LP helt ELLER sett till att släcka henne också. Det finns ingen poäng med att fortsätta diskutera om SE kan ha hunnit skugga Palmes från Grand ,hinna tillbaka till jobbet ,sedan ut i tid för att hinna skjuta ihjäl statsministern.Det är uteslutet som jag ser det,det skulle kräva en medhjälpare som skjutsade tillbaka SE till jobbet med bil eller moped eller liknande.Inget tyder på att någon medhjälpare existerat .Det logiska är att SE av en ren slump fick syn på makarna Palme när han klev ut på gatan, sedan ett snabbt förlopp ,kanske var allt över inom ca 30 sekunder.
Citera
2021-07-20, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag noterar ,efter att ha hållit mig borta från tråden medvetet ettag ,att diskussionen fortfarande gäller OM det ens är möjligt att SE kan vara Grandmannen ochGM.Att jag är rätt säker på att han är GM vet alla,det är den logiska och rimliga slutsatsen utifrån det vi vet. OM han var utanför Grand så måste han rimligen ha gått därifrån några minuter före makarna Palme. Vilket inte stämmer överens med vittnesmålen.Vissa vittnesmål ,som Korhonen och Mårten gör att man ändå måste hålla öppet för att SE KAN ha varit utanför Grand även om jag inte tror det.Skulle han ha varit det så lär han om han är GM ha gått före Palmes.Jag har svårt att se honom hinna tillbaka till Skandia,samtala med väktarna , stämpla ut och ut på gatan i tid. Han måste ha sprungit för att hitta och det borde nåt vittne ha sett . Om han var utanför Skandia och avbröt sin ev plan, varför då i all sin dag springa tillbaka?Skulle han fortfarande när han ev. lämnade Grand ha haft en mordplan så skulle han rimligen INTE ha stämplat ut och därmed knutit sig till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet för tid och evighet? Knappast nej. Hade en plan funnits hade han rimligen haft en plan även för vad han skulle göra med Lisbeth!? GM sköt ETT skott mot henne missade ,avstod från att fullfölja.Hade dådet varit planerat så hade GM rimligen låtit bli LP helt ELLER sett till att släcka henne också. Det finns ingen poäng med att fortsätta diskutera om SE kan ha hunnit skugga Palmes från Grand ,hinna tillbaka till jobbet ,sedan ut i tid för att hinna skjuta ihjäl statsministern.Det är uteslutet som jag ser det,det skulle kräva en medhjälpare som skjutsade tillbaka SE till jobbet med bil eller moped eller liknande.Inget tyder på att någon medhjälpare existerat .Det logiska är att SE av en ren slump fick syn på makarna Palme när han klev ut på gatan, sedan ett snabbt förlopp ,kanske var allt över inom ca 30 sekunder.

Tack BHJS!
Du har förstått detta och verkar ha uteslutit scenariot på precis samma grunder som jag gjort.

Jag tycker ändå att frågan om både Grandmannen och Tensonmannen är ytterst intressant.
Fyra observationer av makarna Palmes promenad:

1: Pia E som inte sett någon gå bakom. Det betyder inte att hon har rätt, utan förföljaren kan inledningsvis ha befunnit sig så långt bakom att hon inte gjorde några kopplingar.

2. Ljubisa N som sett en man strax bakom Palmes då de passerade grillkiosken.
3. Kerstin N som sannolikt såg makarna Palme korsa gatan åtföljda av en mörkt klädd man.
4. Nicola F, som sett en man i mellanblå jacka gå bakom makarna Palme på den östra trottoaren.

Frågan är om denne man är samma man i alla observationer, och en annan lika intressant fråga är om han är Grandmannen.
Citera
2021-07-20, 16:06
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Tack BHJS!
Du har förstått detta och verkar ha uteslutit scenariot på precis samma grunder som jag gjort.

Jag tycker ändå att frågan om både Grandmannen och Tensonmannen är ytterst intressant.

1: Pia E som inte sett någon gå bakom. Det betyder inte att hon har rätt, utan förföljaren kan inledningsvis ha befunnit sig så långt bakom att hon inte gjorde några kopplingar.

3. Kerstin N som sannolikt såg makarna Palme korsa gatan åtföljda av en mörkt klädd man.
4. Nicola F, som sett en man i mellanblå jacka gå bakom makarna Palme på den östra trottoaren.

Frågan är om denne man är samma man i alla observationer, och en annan lika intressant fråga är om han är Grandmannen.

Att Grandmannen , Tensonmannen och GM är samma person är jag övertygad om.

Däremot tror inte att mannen som Ljubisa N såg har med mordet att göra. Signalementet avviker för mycket mot Grandmannen.

Jag tror att precis som NF såg vid den östra trottoaren att mannen som följde efter LOP gick ute vid trottoarkanten så gjorde mannen det även vid den västra trottoaren. När han hade bestämt sig skjuta OP och såg att möjligheten snart fanns så ville han inte bli sedd av mötande vittnen på nära håll under förföljandet på Sveavägen. Därför gick han ute vid trottoarkanten på lite längre avstånd bakom LOP.

När de passerade kiosken så gjorde GM och LOP det på var sin sida. LOP på den upplysta framsidan inne på trottoaren , GM på baksidan ute vid trottoarkanten där Ljubisa N inte kunde se honom. https://i.imgur.com/T7eivu4.png
Citera
2021-07-20, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Att Grandmannen , Tensonmannen och GM är samma person är jag övertygad om.

Däremot tror inte att mannen som Ljubisa N såg har med mordet att göra. Signalementet avviker för mycket mot Grandmannen.

Jag tror att precis som NF såg vid den östra trottoaren att mannen som följde efter LOP gick ute vid trottoarkanten så gjorde mannen det även vid den västra trottoaren. När han hade bestämt sig skjuta OP och såg att möjligheten snart fanns så ville han inte bli sedd av mötande vittnen på nära håll under förföljandet på Sveavägen. Därför gick han ute vid trottoarkanten på lite längre avstånd bakom LOP.

När de passerade kiosken så gjorde GM och LOP det på var sin sida. LOP på den upplysta framsidan inne på trottoaren , GM på baksidan ute vid trottoarkanten där Ljubisa N inte kunde se honom. https://i.imgur.com/T7eivu4.png

Jag lutar också mot att grandmannen, tensonmannen och GM är samma person. Ser det som mest sannolikt utifrån signalementsuppgifterna och att minst en person saknas i utredningen om det inte är samma person. Om tex tensonmannen är ett oskyldigt vittne var tog han då vägen.

Det är också rimligt att en efterföljande GM håller så stort avstånd till LOP som praktiskt möjligt för att inte kopplas samman med dem. Och det kan lösas med att gå långt ut på trottoaren.

Då jag anser att grandmannen, tensonmannen och GM med stor sannolikhet är en och samma person, och det är låg sannolikhet på att SE kan vara både grandman och GM blir resultatet av resonemanget att SE sannolikt inte är GM. Det mest sannolika scenariot med SE som GM är väl det som BHJS är inne på. Men frågan då är vem grandmannen isf är om inte GM.
Citera
2021-07-20, 19:14
Medlem
Detta är relevant.
Det är faktiskt dit jag vill komma, och just detta faktum försvagar SE utpekandet alldeles avsevärt.
En man som förföljer makarna Palme 80 meter från mordplatsen och sedan aldrig mer observeras bör - även om han själv inte är gm - knappast ha rent mjöl i påsen.
Han kan inte vara både SE och Grandmannen, vilket TP faktiskt tror.
Frågan är då vilket alternativ som är minst konstruerat.
SE som av en slump kommit ut via entrén på Sveavägen och vikit av norrut i motsats till vad han nyss sagt att han skulle göra, dessutom med en magnumrevolver i någon liten handlovsväska.
Eller var det en mördare som förföljt och planerat att mörda Palme.

SE. En ostraffad grafiker som sannolikt brett på lite extra, och vars närvaro inte kan styrkas mer än till vissa delar av uppstressade vittnen som hade fokus på andra saker.
En person som dessutom berättat detaljer från mordplatsen som mördaren inte kunnat känna till.

Nu börjar vi komma någonstans.
Citera
2021-07-20, 22:46
Medlem
Citat:
Tack BHJS!

Ja intressanta och relevanta frågor.
Några svar sitter jag inte på jag tror dock att GM inte gärföljde OP från bion och jag tror som sagt att GM gick bakom makarna Palme under en mycket kort sträcka om ens alls.
Citera
2021-07-20, 23:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ja intressanta och relevanta frågor.
Några svar sitter jag inte på jag tror dock att GM inte gärföljde OP från bion och jag tror som sagt att GM gick bakom makarna Palme under en mycket kort sträcka om ens alls.
Så är det, man ska inte krångla till det. SE har i princip nästan kunnat krocka med makarna Palme när han klev ut vid Sveavägen 44. Ingen av de andra misstänkta ensamvargarna (CP, CA och VG) har tidsmässigt på samma sätt kunnat placeras i parets omedelbara närhet vid tidpunkten då mordet begicks. Ingen av dem har heller haft behovet av att tota ihop en krystad och märklig förväxlingshistoria, som ingen med någorlunda tankeförmåga väl kan tro på.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-20 kl. 23:38.
Citera
2021-07-21, 08:42
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Så är det, man ska inte krångla till det. SE har i princip nästan kunnat krocka med makarna Palme när han klev ut vid Sveavägen 44. Ingen av de andra misstänkta ensamvargarna (CP, CA och VG) har tidsmässigt på samma sätt kunnat placeras i parets omedelbara närhet vid tidpunkten då mordet begicks. Ingen av dem har heller haft behovet av att tota ihop en krystad och märklig förväxlingshistoria, som ingen med någorlunda tankeförmåga väl kan tro på.

Citat:
Kan bara instämma helt i det du skriver.

Och det har aldrig slagit er att GM kan vara en annan helt okänd person istället för CP, CA ,VG och SE?

Vi har alltså fyra misstänkta och om vi kan räkna bort de tre första så måste det vara den fjärde om är skyldig?
Citera
2021-07-21, 09:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Och det har aldrig slagit er att GM kan vara en annan helt okänd person istället för CP, CA ,VG och SE?

Vi har alltså fyra misstänkta och om vi kan räkna bort de tre första så måste det vara den fjärde om är skyldig?
Nej de tre var bara jämförande kända exempel men som LGWP sa i maj 2018 om SE: "han var faktiskt där!":

https://www.youtube.com/watch?v=RbT5KuhrU38&t=340s

(Innan han blev besviken på att teknisk bevisning saknades och dömde ut SE-spåret helt)
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-21 kl. 09:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in