Citat:
Ursprungligen postat av
BHJS
Jag noterar ,efter att ha hållit mig borta från tråden medvetet ettag ,att diskussionen fortfarande gäller OM det ens är möjligt att SE kan vara Grandmannen ochGM.Att jag är rätt säker på att han är GM vet alla,det är den logiska och rimliga slutsatsen utifrån det vi vet. OM han var utanför Grand så måste han rimligen ha gått därifrån några minuter före makarna Palme. Vilket inte stämmer överens med vittnesmålen.Vissa vittnesmål ,som Korhonen och Mårten gör att man ändå måste hålla öppet för att SE KAN ha varit utanför Grand även om jag inte tror det.Skulle han ha varit det så lär han om han är GM ha gått före Palmes.Jag har svårt att se honom hinna tillbaka till Skandia,samtala med väktarna , stämpla ut och ut på gatan i tid. Han måste ha sprungit för att hitta och det borde nåt vittne ha sett . Om han var utanför Skandia och avbröt sin ev plan, varför då i all sin dag springa tillbaka?Skulle han fortfarande när han ev. lämnade Grand ha haft en mordplan så skulle han rimligen INTE ha stämplat ut och därmed knutit sig till mordplatsen ungefär vid tidpunkten för mordet för tid och evighet? Knappast nej. Hade en plan funnits hade han rimligen haft en plan även för vad han skulle göra med Lisbeth!? GM sköt ETT skott mot henne missade ,avstod från att fullfölja.Hade dådet varit planerat så hade GM rimligen låtit bli LP helt ELLER sett till att släcka henne också. Det finns ingen poäng med att fortsätta diskutera om SE kan ha hunnit skugga Palmes från Grand ,hinna tillbaka till jobbet ,sedan ut i tid för att hinna skjuta ihjäl statsministern.Det är uteslutet som jag ser det,det skulle kräva en medhjälpare som skjutsade tillbaka SE till jobbet med bil eller moped eller liknande.Inget tyder på att någon medhjälpare existerat .Det logiska är att SE av en ren slump fick syn på makarna Palme när han klev ut på gatan, sedan ett snabbt förlopp ,kanske var allt över inom ca 30 sekunder.
Tack BHJS!
Du har förstått detta och verkar ha uteslutit scenariot på precis samma grunder som jag gjort.
Jag tycker ändå att frågan om både Grandmannen och Tensonmannen är ytterst intressant.
Fyra observationer av makarna Palmes promenad:
1: Pia E som inte sett någon gå bakom. Det betyder inte att hon har rätt, utan förföljaren kan inledningsvis ha befunnit sig så långt bakom att hon inte gjorde några kopplingar.
2. Ljubisa N som sett en man strax bakom Palmes då de passerade grillkiosken.
3. Kerstin N som sannolikt såg makarna Palme korsa gatan åtföljda av en mörkt klädd man.
4. Nicola F, som sett en man i mellanblå jacka gå bakom makarna Palme på den östra trottoaren.
Frågan är om denne man är samma man i alla observationer, och en annan lika intressant fråga är om han är Grandmannen.