Citat:
Ursprungligen postat av
billigost
Att jämföra 2008 - 2018 är ju det mest relevanta då det är typ den enda period samtliga vann en GS under periodens första år, 2008 och samtliga vann en i periodens sista år, 2018. Alltså en bekräftelse på att samtliga höll hög nivå totalt sett under perioden.
Ok, låt oss göra det då. Djokovic har 14 grand slams. Nadal har 14. Federer har 8. (Om jag inte räknade fel på ett par, men tror inte det)
Så Djokovic och Nadal är bäst, och Federer är långt efter. Tycker du det känns rättvist?
Igen, tar man bort 2003-2008 förlorar Federer en massa slams när han var på ruggigt hög nivå.
Jag har för övrigt redan sagt att även jag ser Djokovic som den som har starkast resumé. 20=20=20, men han har veckor som nummer 1, ATP-slutspelet, h2h och "golden" masters. Plus mycket möjligt snart en äkta grand slam. Så han vinner GOAT-racet.
Även som Nadalfan säger jag att Federer har något bättre CV än Nadal. (Även om det är mycket jämnt, och Nadal dominerat Federer rätt bra i h2h och GS h2h, tex. Plus väsentligt fler masters.)
Men att tro att man för att räkna ut detta bara kan bortse från Federers absoluta storhetstid är enbart löjligt.