2021-07-18, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Att jämföra 2008 - 2018 är ju det mest relevanta då det är typ den enda period samtliga vann en GS under periodens första år, 2008 och samtliga vann en i periodens sista år, 2018. Alltså en bekräftelse på att samtliga höll hög nivå totalt sett under perioden.

Ok, låt oss göra det då. Djokovic har 14 grand slams. Nadal har 14. Federer har 8. (Om jag inte räknade fel på ett par, men tror inte det)

Så Djokovic och Nadal är bäst, och Federer är långt efter. Tycker du det känns rättvist?

Igen, tar man bort 2003-2008 förlorar Federer en massa slams när han var på ruggigt hög nivå.

Jag har för övrigt redan sagt att även jag ser Djokovic som den som har starkast resumé. 20=20=20, men han har veckor som nummer 1, ATP-slutspelet, h2h och "golden" masters. Plus mycket möjligt snart en äkta grand slam. Så han vinner GOAT-racet.

Även som Nadalfan säger jag att Federer har något bättre CV än Nadal. (Även om det är mycket jämnt, och Nadal dominerat Federer rätt bra i h2h och GS h2h, tex. Plus väsentligt fler masters.)

Men att tro att man för att räkna ut detta bara kan bortse från Federers absoluta storhetstid är enbart löjligt.
Citera
2021-07-18, 13:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ok, låt oss göra det då. Djokovic har 14 grand slams. Nadal har 14. Federer har 8. (Om jag inte räknade fel på ett par, men tror inte det)

Så Djokovic och Nadal är bäst, och Federer är långt efter. Tycker du det känns rättvist?

Igen, tar man bort 2003-2008 förlorar Federer en massa slams när han var på ruggigt hög nivå.

Jag har för övrigt redan sagt att även jag ser Djokovic som den som har starkast resumé. 20=20=20, men han har veckor som nummer 1, ATP-slutspelet, h2h och "golden" masters. Plus mycket möjligt snart en äkta grand slam. Så han vinner GOAT-racet.

Även som Nadalfan säger jag att Federer har något bättre CV än Nadal. (Även om det är mycket jämnt, och Nadal dominerat Federer rätt bra i h2h och GS h2h, tex. Plus väsentligt fler masters.)

Men att tro att man för att räkna ut detta bara kan bortse från Federers absoluta storhetstid är enbart löjligt.

Ja och för att särskilja Nadal och Djokovic så kan man jämföra en ny period då de bägge vann GS i förste perioden och till den sista i perioden, då vinner Djokovic med 1 GS. Det går inte annat än att säga att Djokovic dominerat över Nadal och Federer på ett rättvist tids-spann.

Klart man kan räkna bort Federers storhetstid om man ska jämföra de tre, enligt det jag tidigare nämnt.
Citera
2021-07-18, 13:41
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Djokovic debuterade dessutom på touren 2004, och spelade sålunda under en stor del av 2000-talet. Nadal debuterade 2002, och är ett år äldre. Skillnaden dem emellan i tid på 2000-talet de kunde kamma hem slams är alltså rätt marginell.

En intressant jämförelse mellan Nadal och Djokovic är att vid årsslutet 2014 hade Nadal vunnit dubbelt så många majortitlar som Djokovic, trots att åldersskillnaden dem emellan endast är ett år.

Federer (33 år): 17 titlar (4 AO, 1 FO, 7 WI, 5 USO)
Nadal (28 år): 14 titlar (1 AO, 9 FO, 2 WI, 2 USO)
Djokovic (27 år): 7 titlar (4 AO, 0 FO, 2 WI, 1 USO)
Citera
2021-07-18, 22:18
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Märkligt att dessa mediokra Ymer-bröder får så mycket uppmärksamhet i media medan till exempel det betydligt mer konkurrenskraftiga svenska bordtennis-laget komplett ignoreras. Den enda gången tv sände bordtennis var för ett par år sedan när när Mattias Falck var i vm-final. Vem fan orkar titta på 3-4 timmars-tennis-matcher? Det är som att se färg torka

Vad gör du i tennisforum om du tycker sporten är så i helvete tråkig? Sedan stämmer det inte alls att det visas mycket tennis på de traditionella TV kanalerna och mycket tennis i media i Sverige. Mycket mindre än på Sveriges storhetstid. Håller alla tummar av vi får fram en spelare igen som kan vara med och kriga om GS-titlarna
Senast redigerad av MagnusJ666 2021-07-18 kl. 22:23.
Citera
2021-07-18, 23:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusJ666
Vad gör du i tennisforum om du tycker sporten är så i helvete tråkig? Sedan stämmer det inte alls att det visas mycket tennis på de traditionella TV kanalerna och mycket tennis i media i Sverige. Mycket mindre än på Sveriges storhetstid. Håller alla tummar av vi får fram en spelare igen som kan vara med och kriga om GS-titlarna

Inte för att frågan var ställd till mig men varför skulle man inte kunna ta del av något för att man tycker det är tråkigt?
Citera
2021-07-20, 01:15
Medlem
Citat:

Han har dock en poäng. Pingis förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad den får. Fast det är en annan diskussion. Den hör inte hemma i tennistråden. Det har du rätt i.
Citera
2021-07-20, 20:45
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:
Inte för att frågan var ställd till mig men varför skulle man inte kunna ta del av något för att man tycker det är tråkigt?

Klart man får det.

Citat:
Ursprungligen postat av terribilis
Han har dock en poäng. Pingis förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad den får. Fast det är en annan diskussion. Den hör inte hemma i tennistråden. Det har du rätt i.

Visst kanske pingis förtjänar mer uppmärksamhet, men det gör tennis med i Sverige.
Senast redigerad av MagnusJ666 2021-07-20 kl. 20:48.
Citera
2021-07-20, 23:17
Avslutad
Citat:
Klart man får det.

Visst kanske pingis förtjänar mer uppmärksamhet, men det gör tennis med i Sverige.

Menar du att tennis rent allmänt förtjänar uppmärksamhet eller svensk tennis?
Citera
2021-07-21, 02:12
Medlem
Citat:

Tennis (och som sagt bordtennis också) förtjänar mycket mer uppmärksamhet än vad de får i svensk media. MSM fattar knappt sig på tennis överhuvudtaget. Är pinsamt att läsa när de skriver om tennis. Så otroligt okunniga.

Sverige så snackas det en jävla massa om t.ex längdskidåkning (riktigt rutten dopingsport).
Det är fan så mycket bättre om fler ungdomar börjar spela tennis istället.
Citera
2021-07-21, 09:52
Medlem
MagnusJ666s avatar
Citat:

Rent allmänt tycker jag. Inte bara svensk tennis. Men tyvärr är det för få svenska framgångar jämfört med tidigare som gjort att sporten hamnat i ”frysboxen” i media och tv tid i Sverige. Är samma sak med bordtennis.

Tråkigt då jag tycker båda sporterna är så fina och förtjänar mer uppmärksamhet.
Citera
2021-07-21, 18:28
Medlem
Någon som vet när OS tennisen börjar, tittar man på den sidan https://www.sommaros.se/program/ så visar det stora schemat att tennis börjar den 24 ,men går man in och tittar på tv-tider https://www.sommaros.se/tv-tider/ står det att den börjar den 23?
Senast redigerad av givemeyourmoney 2021-07-21 kl. 18:35.
Citera
2021-07-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Någon som vet när OS tennisen börjar, tittar man på den sidan https://www.sommaros.se/program/ så visar det stora schemat att tennis börjar den 24 ,men går man in och tittar på tv-tider https://www.sommaros.se/tv-tider/ står det att den börjar den 23?

Om du tittar på tv-tiderna så kan du se att tennisen börjar klockan 04.00 natten mot lördagen så det är ju egentligen den 24e men i tablån för den 23e så har de även med nattens sändningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in