2021-07-19, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Den dagen ens dator (om den överlever till c:a Nov. 2021) upphör att fungera så är det W11, om man så vill, den nya kommer att innehålla. W11 kommer bli mer... mjukt, se mer vänligt och inbjudande ut, samt modernare. Med det, så kommer avståndet och all stigma förenat med W7 bli än mer avlägset. En ny tid för Windows börjar.

Operativsystemet blir dessutom i än större utsträckning ett kommunikationsmedium med omvärlden för användare.

Det finns redan massor av info om W11 på nätet, bl.a detta - https://medium.com/microsoft-design/windows-11-designing-the-next-generation-of-windows-490c02fb6373

Samt, redan, ett W11 forum, likt de för W7 och W10 - https://www.elevenforum.com

Vad är det för "stigma" som är associerat med W7?

Jag frågar eftersom jag fortfarande anser att Aero Glass och upplägget i 7an generellt (inklusive det amerikanska temat med Country-varningsljud) är det trivsammaste Windows jag kört rent GUI-mässigt även om jag inte har några problem med Windows 11 som ger mig vissa Aero-vibbar (de rundade hörnen påminner om Aero samtidigt de olika acrylic-effekterna och ikondesignen är en viss återgång mot transparensen jämfört med den platta stil som de första versionerna av 10an hade).

När det gäller Windows 11 är förbättrad optimering för Big.LITTLE-konfigurerade CPUer en fördel vilket gör att Intel Adler Lake (12th Gen) och AMDs kommande modeller är lämpliga att sikta på när man skall köpa en ny PC i syfte att få en "optimerad för Windows 11"-modell.

Det måste även påpekas att Windows 11 Home Edition i S-Mode i princip är den systemprototyp i form av Windows 10X som Microsoft tog fram. En annan aspekt här är att W11 bygger på CShell som är en mycket viktig del av 10X-prototypen och Windows Core OS.
Citera
2021-07-19, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Tjena! Som rubriken lyder så undrar jag vilka av er kommer använda windows 11 när det släpps?

Jag personligen kommer använda windows 10 till 2025 då windows 10 upphör, och då kommer jag hellre installera annat operativsystem på mina datorer möjligtvis linux isåfall.

Då jag inte gillar att man inte kan köra med lokalt konto på windows 11, utan "kravet från microsoft" är att man måste ha microsoft konto. Vilket jag inte vill använda min mail till något sådant.

så det kan vara kul och höra vad ni tycker, kommer ni själva använda windows 11 när det släpps eller är det fler än jag som backar från windows 11?

Kravet på MS-konto gäller en version av 11an: Home Edition.

För egen del är jag intresserad av att köra 11an fast då på hårdvara designad för systemet (antingen Intel Alder Lake eller AMDs kommande modeller).

Undantaget den hårdvarumässiga biten ser jag ingen anledning att köra Windows 10 istället för 11 rent funktionsmässigt då skillnaden mellan 10an och 11an är avsevärt mindre än mellan 7an och 8an.

Jag har definitivt förståelse för kritiken mot Windows 8 och även att 10an var ett steg bakåt ifråga om GUI-design jämfört med Vista och 7 men att rata Windows 11 (undantaget hårdvarukraven) känns för mig mer som att utropa Windows 10 1909 som den bästa versionen eftersom AeroGlass funkar varför man totalvägrar att köra 2004, 20H2 eller 21H1.

Det vore en sak om MS hade gjort drastiska ändringar i stil med 7 till 8 men Windows 11 är ju knappast en "omställning" ifråga om handhavande jämfört med 10 21H1.
Citera
2021-07-19, 08:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Vad är det för "stigma" som är associerat med W7?

Jag frågar eftersom jag fortfarande anser att Aero Glass och upplägget i 7an generellt (inklusive det amerikanska temat med Country-varningsljud) är det trivsammaste Windows jag kört rent GUI-mässigt även om jag inte har några problem med Windows 11 som ger mig vissa Aero-vibbar (de rundade hörnen påminner om Aero samtidigt de olika acrylic-effekterna och ikondesignen är en viss återgång mot transparensen jämfört med den platta stil som de första versionerna av 10an hade).

När det gäller Windows 11 är förbättrad optimering för Big.LITTLE-konfigurerade CPUer en fördel vilket gör att Intel Adler Lake (12th Gen) och AMDs kommande modeller är lämpliga att sikta på när man skall köpa en ny PC i syfte att få en "optimerad för Windows 11"-modell.

Det måste även påpekas att Windows 11 Home Edition i S-Mode i princip är den systemprototyp i form av Windows 10X som Microsoft tog fram. En annan aspekt här är att W11 bygger på CShell som är en mycket viktig del av 10X-prototypen och Windows Core OS.

Det finns många orsaker, som helhet, till detta "stigma" men jag nämner ett och håller det kort som jag brukar. Många ogillade W10 när det kom och ogillar det fortfarande och tyckte att W7 skulle vart kvar och att det var bättre. Övergången från 7:an till 10:an, vart ett rejält stigma för MS. Med W11 så kommer 10:an, s.a.s, kännas, se ut, modernt, tidsenligt, förutom att vara ett funktionellt sett än bättre Os. Mycken mediaanpassad funktionalitet t.ex. Med denna förbättrande utveckling för W11 kommer upprättelse, en ny tid för Windows, och stigmat lämnas kvar i sin forntid.

Det, var bl.a, vad jag menade!
Citera
2021-07-19, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det finns många orsaker, som helhet, till detta "stigma" men jag nämner ett och håller det kort som jag brukar. Många ogillade W10 när det kom och ogillar det fortfarande och tyckte att W7 skulle vart kvar och att det var bättre. Övergången från 7:an till 10:an, vart ett rejält stigma för MS. Med W11 så kommer 10:an, s.a.s, kännas, se ut, modernt, tidsenligt, förutom att vara ett funktionellt sett än bättre Os. Mycken mediaanpassad funktionalitet t.ex. Med denna förbättrande utveckling för W11 kommer upprättelse, en ny tid för Windows, och stigmat lämnas kvar i sin forntid.

Det, var bl.a, vad jag menade!

Då förstår jag.

För egen del kan jag enbart konstatera att jag rent GUI-mässigt föredrar glaseffekterna i Aero (å andra sidan är Mac OS X 10.0 t.o.m 10.6.8 mina favoritgränsnitt ifråga om stil, ikonografi etc) men att 10an var ett steg i rätt riktning från 8an även om det får påpekas att MS gott kunde behållit tabletläget därifrån (så en Surface Pro t.ex kört 8ans tabletgränsnitt när man kopplar bort Type Cover).

Windows 11 är helt klart ett stort steg framåt. När det gäller mediadelen vore det bra om MS återinförde MediaCenter-liknande lösningar så man enkelt kan växla till det i de fall man använder en HTPC.
Citera
2021-07-19, 13:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Självklart så kommer jag att gå över till Windows 11, så fort det finns en färdig version!

Givetvis tänker jag fortsätta att skapa installationshjälp som separerar adminkontot från Microsoftkontot.. och dessutom ger alla en möjlighet att använda vanliga lokala (icke microsoft-konton) för dem som så önskar samtidigt som datainsamlingen (telemetrin ofta felaktigt kallad "spionerandet") fortfarande hålls på en minimal nivå utan att behöva ta till suspekta 3artsprogram...

Att Microsoft fortfarande lurar användare att logga in med sitt microsoftkonto INNAN det har hunnit skapas ett separat, dedikerat Administratörskonto är helt befängt... Men detta skall jag rätta till så snart en slutlig version finns tillgänglig..
Citera
2021-07-20, 11:23
Medlem
Fickludds avatar
2018 byggde vi oss varsin dator och installerade Windows 10. Sedan den dagen har allt fungerat klockrent och inte en enda blåskärm. Så vi fortsätter med Windows 10 ett tag till.

Jag jämför gärna med 5G som vi inte heller behöver.
Citera
2021-07-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Jag jämför gärna med 5G som vi inte heller behöver.
Hur annars ska regeringen styra oss med Corona-vaccinen?

Jag har inte tänkt gå över på en gång. Har tänkt ge det några år och se om Microsoft bestämmer sig för att min dator är kompatibel.
Citera
2021-07-20, 16:01
Medlem
Såklart. Vem orkar bry sig? Är som att bry sig om vilken motor man har i bilen. Datorn är ett verktyg och man använder den vadå... en gång i veckan? Skönt att hålla up to date med säkerhet osv.
Citera
2021-07-20, 17:31
Medlem
Om det kommer nån gratis uppgradering från W10 så ja.. annars får det väl bli när man köper en ny dator.
Citera
2021-07-21, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Såklart. Vem orkar bry sig? Är som att bry sig om vilken motor man har i bilen. Datorn är ett verktyg och man använder den vadå... en gång i veckan? Skönt att hålla up to date med säkerhet osv.

Det är mycket möjligt att en motor på 10 HK räcker alldeles utmärkt när man inte "orkar bry sig" i sin postmoderna iGnorans.

Använder man sin dator "en gång i veckan" behöver man knappast Windows oavsett om det är 1.0 eller 11. Däremot kan det vara dags att kliva ur "orka bry sig"-mentaliteten ty den gagnar ingenting.
Citera
2021-07-21, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det är mycket möjligt att en motor på 10 HK räcker alldeles utmärkt när man inte "orkar bry sig" i sin postmoderna iGnorans.

Använder man sin dator "en gång i veckan" behöver man knappast Windows oavsett om det är 1.0 eller 11. Däremot kan det vara dags att kliva ur "orka bry sig"-mentaliteten ty den gagnar ingenting.

Eftersom mjukvara som används körs skit på *BSD som jag suttit med uteslutande 1993-2016 så ptja? Du kan säkert hitta några av mina patchar med. Verkar helt rimligt att köra Windows när det är den plattform mjukvaran jag använder kör på. "behöver" är ett stort ord. Såklart *behöver* jag inte alls men underlättar både för mig och mitt företag.

Finns inte någon anledning alls att bry sig ett dyft om vad det är för OS i botten för gemene man. För folk som har något intresse av "IT" visst.
Citera
2021-07-21, 08:24
Bannlyst
Skall var tvingad att använda ett MS konto Windows 11 får det var. Det bli sjukare och sjukare. Det kommer sluta med att Microsoft äger all din data och ha 100% kontroll över din dator. Bli du ute låst ifrån dator, då är det Microsoft som kan tillbaka din data.

Windows 11 borde hetta Windows 1984 istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in