2021-07-19, 22:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
En aning förvånande att en del i denna tråd anser att å ena sidan var Stefan en usel person, pappa kopplat till strösselförhör å andra sidan beklagar att han tog sitt liv för flickornas skull.

Intressant perspektiv kan jag tycka. Eller dubbel standard. Hur man ser på den saken. Ungefär som att man utgår från att en pappa alltid är en pappa oavsett hur denne är eller beter sig blir du automatiskt ursäktad, för du är oersättlig. En pappa kan liksom inte avsättas, omyndigförklaras eller belastas, för barn har rätt till sin pappa även om det är en jubelidiot. Det är ett allmänt intryck som jag tror är falskt.

Hans döttrars perspektiv vet vi dock inget om och behöver egentligen inte rota i, de har en egen röst, vilja och tankeförmåga. Är ändå överraskad av att de gett ett så sunt intryck men de har ytterligare blivit äldre och mognat de senaste tre åren. Deras bild och minnen kan ju förändras över tiden framåt dessutom. Vad de sedan subjektivt tänker, känner, tycker eller tror behöver ju inte heller betyda att de är närmast den objektiva sanningen om sakens natur. Eller tvärtom.

För egen del tror jag det är en förenkling att tro att du duger som pappa om du är någon som: skjutsar, ställer upp, betalar, engagerar sig i skolresor eller engagerar sig på loppis. Tar med dig på resor eller tar ansvar och patrullerar närområdet. Allt det ser jag mest som något som varit verksamt som en fasad som mörkar bristen på mycket annat som rör bristande anknytning, lögn, bedrägeri, känslomässigt engagemang, föredömlighet och att vara en vuxen förebild med självkontroll och sunda värderingar. Stefan var en terrorist.

En förälder som mordhotar någon annans barn är garanterat inte nyttig nog i sitt eget föräldraskap.

"En aning förvånande att en del i denna tråd anser att å ena sidan var Stefan en usel person, pappa kopplat till strösselförhör å andra sidan beklagar att han tog sitt liv för flickornas skull. "

Jag har följt hela din text och hoppade inte in på slutet om du nu trodde det.....

Ja jag reagerar starkt eftersom du utgår ifrån dig själv men får det att låta som att det är det bästa för S+H: barn!

Det vet du INGENTING om, inte heller jag!

Och just DÄRFÖR svarade jag som jag gjorde.

Och därför beklagar vi att slutet blev så absurt och chockartat.
Eftersom det möjligen kan ha lett till YTTERLIGARE sorg/smärta för dem!

Ja det är ett diskussionsforum, helt rätt formulerat, därav ger jag min syn på saken!
Citera
2021-07-19, 23:07
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Näst sista stycket: tycker att barnet får bestämma det själv. Utan påtryckningar eller menade blickar från professionella hjälpare med färdiga svar, såsom experteras egna läromedel säger att barnet "bör" svara.

Man säger rimligen att man finns där för barnet men tvingar eller lockar dem inte att säga det ena eller andra, förrän barnet själv är moget att berätta av egen fri vilja.

Annars finns risken att barnet säger det de tror att den vuxna vill höra.

De behöver stöd från andra också, NEUTRALT stöd!
Som du skrev.

Andra ska inte sätta stämplar åt dom.

Man måste (som betraktare/vuxen) kunna lägga sina egna känslor åt sidan för att kunna vara neutral!
Och det är inte lätt.

Samtidigt blir det lätt att man lämnar indirekt/direkt ANSVARET på barnet.

Det ansvar som den andra föräldern egentligen skulle ha.
Ett ansvar som är alldeles för tungt att bära för ett barn.

Det följer också konsekvenser som barnet inte kan förstår eller förutse!!
Där senare djup skuld skulle kunna inträda.

Nej detta är inte lätt.
Tvärtom, jättesvårt!
Citera
2021-07-19, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Tack för ditt svar @Mumsbulle /

Du tror, att St*fan Davidss*n lämnade sin kamrat JG efter den så kallade trappinspektionen under Måndagskvällen den 14 Maj (2018) och sedan därefter varit anländ till sitt hus vid Bet*svägen 14 Bertil.

Det betyder enligt ovan skrivet, att St*fan Davidss*n hade anlänt till sitt hus vid klockan 22:54 på Måndagskvällen den 14 Maj (2018).

Jag har tidigare, och på ett noggrant sätt kontrollerat denna sträckan som under Måndagskvällen den 14 Maj (2018) användes av St*fan Davidss*n för att då, på sin cykel ha färdats från sin kamrat JG och fram till sitt hem vid Bet*svägen 14 Bertil.

Denna sträckan, tar minst 15 minuter att färdas med hjälp av en cykel, och det betyder, att St*fan Davidss*n med mycket stor sannolikhet var anländ vid sitt hus klockan 22:59 under den aktuella kvällen.

1: Vid det aktuella tillfället, det vill säga klockan 22:59, då fanns det en tid av 24 minuter och 43 sekunder kvar och fram till det att L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt på Byal*gsgatan 4 Adam.

2: Det var, och det återstod 31 minuter kvar fram till den tiden då den brutala dödsmisshandeln av L*na Wesstr*m påbörjades bakom bullerplanket.

3: Under den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj (2018), lämnade L*na Wesstr*m sin bostadsrätt klockan 23:23:43, detta, för att vid det aktuella tillfället ge sig ut på en promenad i ett för henne då angeläget ärende.

4: L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt klockan 23:23:43. En promenad som med mycket stor sannolikhet gjordes på en tid av 120 sekunder vilket betyder att L*na Wesstr*m måste ha befunnit sig på Rättar*vägen 9 cirka klockan 23:25:43.

5: Beräknat från och med L*na Wesstr*m:s framkomst till Rättar*vägen 9 (nära angränsande till bullerplanket), därefter dröjde det en tid av 4 minuter och 17 sekunder tills den brutala dödsmisshandeln ägde rum på offret L*na Wesstr*m.

Tills vidare vill jag få sagt till alla de trådens medlemmar som har ett seriöst intresse av att fortsätta med att gräva vidare i detta gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 trots att St*fan Davidss*n har fått sin dom på 18 års fängelse och trots att St*fan Davidss*n tog sitt eget liv.

Dessa 4 minuter och 17 sekunder som fanns mellan det att L*na Wesstr*m under den aktuella Måndagskvällen hade anlänt till Rättar*vägen 9 klockan 23:25:43 och fram till klockan 23:30 då den brutala dödsmisshandeln påbörjades bakom bullerplanket.

För den trådmedlem som finner ett intresse för att svara på följande fråga enligt ovan skrivet.

Fråga: Vad kan man tänka sig ha hänt under just den tiden av 4 minuter och 17 sekunder ?

Mvh/JM.

Men är du Flashbacks Fader Fouras?!
Om du nu sitter på info som andra ska gissa sig till så gå till Polisen i stället.
Det var ju en period du med bestämdhet lät oss veta att "Häradsbetäckaren" var absolut oskyldig. Precis innan det verkade du till och med veta vart mordvapnet kunde finnas och en det med det tredje.
Du pendlar rätt bra, Joker...
Citera
2021-07-20, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror det var rent bs, det fanns ingen intention fr hennes håll och JS var en bricka i spelet. Väl dold så hon kunde köra sitt brist på tillit.

Oron hon visade upp efter skilsmässan var säkert äkta. Högriskspel. Han kunde ju ha valt LW och hon hade flyttat in i huset...

Hon var väl inte säker på vart hon hade honom och därav allt ältande om han gått till LW, att han tystnat och inte ville åka.

"Under tiden de pratade om det återkom Hanna vid upprepade tillfällen till att Stefan inte ville prata med henne och att han tystnat i kontakten. Att Stefan tystnat var något som, utifrån det Hanna berättade, avvek från hur han brukade agera."

" i månadsskiftet april/mars kom Hanna till M och berättade att hon och Stefan bokat en
resa till USA i maj som de kanske skulle åka på. Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".
(Hennes chef MT)

Hon börjar skicka kärleksförklaringar april/maj när hon väl fått honom på resan.
.... och sen hölls han på halster i tre år tills han tog livet av sig och nu ser hon ut som en sol.
Dead end road.

Har funderat en hel del på detta: HD fattade nog att det var skarpt läge när SD tystnade, att det var oroväckande, ja. Kanske blev hon rädd? Hon kände ju honom mycket väl och ville väl glida ur äktenskapet sakta men säkert. Ge honom ett slags hopp om återförening?

Det kan faktiskt ha varit orsaken till att hon åkte till USA med honom = för att blidka honom så att han inte ställde till med något mot henne och/eller barnen.

Kan också ha varit därför hon höll undan sig och barnen den 28e Maj då domen skulle meddelas? Hur smart och kallsinnig hon än må vara så var det nog det klokaste hon kunde göra i det läget.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-20 kl. 00:18.
Citera
2021-07-20, 00:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Har funderat en hel del på detta: HD fattade nog att det var skarpt läge när SD tystnade, att det var oroväckande, ja. Kanske blev hon rädd? Hon kände ju honom mycket väl och ville väl glida ur äktenskapet sakta men säkert. Ge honom ett slags hopp om återförening?

Det kan faktiskt ha varit orsaken till att hon åkte till USA med honom = för att blidka honom så att han inte ställde till med något mot henne och/eller barnen.

Kan också ha varit därför hon höll undan sig och barnen den 28e Maj då domen skulle meddelas? Hur smart och kallsinnig hon än må vara så var det nog det klokaste hon kunde göra i det läget.
Då hade hon inte vågat sig på att vara otrogen och pippat JS månad ut och månad in.
Inte fan utsätter hon sig för den risken.
Det rimmar inte för fem öre med att vara rädd.

Såtillvida hon inte är helt blåst.
Citat:
Kan också ha varit därför hon höll undan sig och barnen den 28e Maj då domen skulle meddelas?
Hon tog säkert burkar som då han häktades och likaså i Hovrätten.
Senast redigerad av develi 2021-07-20 kl. 00:27.
Citera
2021-07-20, 00:58
Medlem
Citat:

HD ville åka till USA! Det skulle se "bättre ut" om de åkte tillsammans dessutom var det bekvämare för HD om "Handy Man" var med på resan. Svårare än så vad det nog inte. HD hade åkt själv annars.
Citera
2021-07-20, 01:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
HD ville åka till USA! Det skulle se "bättre ut" om de åkte tillsammans dessutom var det bekvämare för HD om "Handy Man" var med på resan. Svårare än så vad det nog inte. HD hade åkt själv annars.
Ja, det är hon som är drivande ang USA varav han tvekar initialt och krånglar ända fram till innan de ska åka. Så att blidka honom stämmer inte.

Sen sa hon ju i TR att om han försvann likt Lena så skulle hon dra iväg iaf. Hon skulle inte leta.
Hon utelämnade dock att hon hoppades han vore död?
Till JS (som hon inte ens berättade för att de skulle på giga) sa hon även att om SD stoppades i tullen så skulle hon söka upp likasinnade. Nema problema.

Undrar varför hon undlät att tala om det för JS?
Till en av sina väninnor sa hon inte ens hon skulle till USA.
Konstigt beteende.
Senast redigerad av develi 2021-07-20 kl. 01:31.
Citera
2021-07-20, 03:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är så konstigt, att SD fortsatte vänta på att HD skulle ta honom tillbaka, vilket hon säkert sagt att hon skulle, så fort rättegången var avklarad. Kanske ingav honom hopp om ett nytt bröllop.. för att leva lyckliga i resten av sitt liv..
HD ville inte ha tillbaks SD, hon ville ha kontroll över hans göromål, då passade det henne utmärkt att utnyttja hans trånande och slå två flugor i en smäll, dvs fixa lite burkletande myssällskap, men hon var mycket noga med att SD inte skulle hamna på bild, han däremot överöste sitt geokonto med bilder på den han prioriterade.
Detta får mig att seriöst misstänka att Soa och HD ville få bort SD, då han hade kunskap om deras fulspel.
Ja, han fick inte vara med på hennes GC-konto.
Hon är dock med via SD själv och flinar mot hans kamera. Ses även via K*armansbo att exparet är ihop på samma resor.

Visst gav hon honom hopp, framkommer på flera ställen i FUP.
"De älskar ju varandra"...

TBs beskrivning över tid är intressant:

"Hanna sa att på fredag skulle det bestämmas om Stefan skulle häktas och om det blev så skulle Hannas värld rasa."

Den världen verkar inte ha rasat.
När pappa SD var anhållen maj 2018 lämnade hon barnen och for till sillen.

HD: Är sjukskriven tom 13/6 då ska jag träffa läkaren igen.
TB: Ok, bra. En sak mindre att fundera på i alla fall. .. Har du pappa och/eller mamma hos dej?
HD: De är med tjejerna. Är med J*onas nu. Kram"

I juli 2018 pratar hon som om SD vore ett minne blott. Hade passat som tal på hans begravning:

" Skulle det sedan ändå trots allt visa sig att det är Stefan som gjort det, trots att Hanna inte kan tänka sig det eller tro det, har de haft 20 år tillsammans och barn och en massa upplevelser. T uppger att Hanna menar då att hon ändå skulle ha fina minnen från Stefan."

Drygt ett år senare låter hon mer som en kobra:

" I mars/april -19 skrev Hanna på Messenger till Therese liknande, "skönt om det väcks åtal, då slipper jag honom". T minns inte i vilket sammanhang hon sa det, hon tror inte att det var något särskilt. T kan inte minnas att han var arg eller sur på Stefan och därför sa det, det kom bara ur Hanna." Ab 150

" Det kom bara ur Hanna".
Det tycks komma en hel del ur den munnen.
Citat:
SD trodde han var Kungen i HDs schackspel, men det visade sig att han var en simpel löpare. Lurad.
Schack matt.

Vem kontrollerade vem?
Hon tar ut skilsmässa och flyttar - men öppnar SDs mail på hans Facebook ända bort i maj.
Senast redigerad av develi 2021-07-20 kl. 03:33.
Citera
2021-07-20, 05:22
Medlem
Asynjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är mer än paradoxalt.

På tal om att ha tagit ut skilsmässa men vara engagerad i SD:

Vad de diskuterar är i sig ointressant, men varför är det "bara Hanna" som öppnar mail på SDs facebookkonto? (kursiverat)

FB Mess 2018-05-12
"SD till CvB:
" Har ej klickat upp mail nu för det gör bara Hanna.
Men har syrran och H*olger klarat alla coin nu?
Det går bra att hämta om de passerar Örebro innan hemresan. Lättast i morgon"
Huvudprotokoll s 85

HDs närmsta väninna återger en kommentar fr HD själv (kursiverat).
"Inte vågade" lät som om han inte klarar sig utan perfekta HD.

"Först då Hanna började prata om relationen förstod K att de varit ett par, under flera år, vid sidan av Hanna.

Hanna har också sagt att de planerat för framtiden men att Stefan inte vågade lämna Hanna som utåt sett var perfekt i Stefans ögon.
Hanna ställde krav, Stefan bröt de. Under våren kan det ha funnits tillfällen då Lena och Stefan träffades."
Ab 150

Angående SD messenger till CvB handlar meddelandet om Coin som delades ut för tagna cacher i geotouren. SD, HD och LW administrerade en särskild mail tillhörande touren tills HD uteslöt LW och bytte lösenord. Det är antagligen den mailen SD skriver om till CvB.
Citera
2021-07-20, 06:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
Angående SD messenger till CvB handlar meddelandet om Coin som delades ut för tagna cacher i geotouren. SD, HD och LW administrerade en särskild mail tillhörande touren tills HD uteslöt LW och bytte lösenord. Det är antagligen den mailen SD skriver om till CvB.
" Har ej klickat upp mail nu för det gör bara Hanna."

Det kan det vara. Om hon nu är huvudansvarig.

Det som skrivs överensstämmer dock med vad SD säger i förhör, dvs att HD har lösen/inlogg till hans konton.

Eftersom det var ett krav 2017 från HDs håll, så berör det nog "förtroendebristen" att hon har fullt tillträde efter skilsmässan och långt efter mordet.

Hon har dock inte samma skyldigheter, varken som otrogen eller skild. Hon byter lösen till FB, byter mailadress och den gamla ska anv till neutrala ämnen enligt mail till sillen.

1 feb - 18:
"Visst jag har saker att dölja men det ger inte honom rätt att titta i min mail."

" Vill fortfarande att vi använder min vanliga mail när det är "neutrala ämnen".

Tydligen har hon noll självinsikt och skilda regler. Eftersom hon själv är otrogen med JS sen ett par månader så blir det ju ett rätt skevt resonemang:

2 feb:
"Han går bakom ryggen och ljuger för mig igen."

7 feb:
"Nu på morgonen när jag slår på datorn har han loggat ut googlekontot på datorn och jag ser inte hans aktivitet på jobbet. Vi har haft tillgång till varandras googlekonton i telefonerna. Även där har han loggat ut. Alternativt bytt lösen.
Då faller det igen. Fler tecken på att han inte vill visa att jag kan lita på honom. Han gör det så tydligt. Eller är det så att han också har något att dölja?"
Ab 17

Sen fortsätter hon ljuga trots skilsmässa, döljer att hon har sex m sillen och skriver parallellt till SD att hon älskar honom.

… Oh, she's sweet but a psycho. 🎶
Senast redigerad av develi 2021-07-20 kl. 07:01.
Citera
2021-07-20, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"En aning förvånande att en del i denna tråd anser att å ena sidan var Stefan en usel person, pappa kopplat till strösselförhör å andra sidan beklagar att han tog sitt liv för flickornas skull. "

Jag har följt hela din text och hoppade inte in på slutet om du nu trodde det.....

Ja jag reagerar starkt eftersom du utgår ifrån dig själv men får det att låta som att det är det bästa för S+H: barn!

Det vet du INGENTING om, inte heller jag!

Och just DÄRFÖR svarade jag som jag gjorde.

Och därför beklagar vi att slutet blev så absurt och chockartat.
Eftersom det möjligen kan ha lett till YTTERLIGARE sorg/smärta för dem!

Ja det är ett diskussionsforum, helt rätt formulerat, därav ger jag min syn på saken!

Du beklagar att slutet blev så absurt och chockerande. Inte jag. Utan jag fortsätter betrakta det som förtjänstfullt.
Något år innan hans död, när S friades i tingsrätten så tänkte jag att det bästa vore om han dog i någon form och försvann från jordens yta. En person som så tydligt är skyldig men frias han kommer få en än mer felaktig syn på sig själv och sin egen omnipotens.

Han kommer vara ett vandrande hån i ansiktet mot Lenas barn, en ständig påminnelse om att rättssystemet svek dem.
Att han vann. Att han är fri. Att han kan ljuga. Mörda och komma undan också fortsättningsvis. Sedan om han ändå duger som pappa, och till och med är en bra pappa enligt Hanna. Det var nog endast Hannas sätt att släcka den brand som exploderade i Stefan för tillfället.

Bilderna på Hanna nu. I sitt livs esse. Hon strålar, vilken lättnad för henne och flickorna. Stefan är död. Hon och flickorna kan börja om. Den udda pappan är borta.

Så när jag förstod att Stefan var avliden genom egen hand. En stor applåd. Tradegin fick ett hedervärt avslut. Jag behöver inte ha ett barnperspektiv i denna sak eftersom flickorna har en egen röst. Jag tänker inte därför berätta för dem vad de känner eller bör känna. Jag resonerar moraletiskt utifrån utliarismens infallsvinkel. Mesta möjliga nytta för flest antal personer.

När man läser Fup så förstår man att Stefans kontroll, manipulationer, lögner, hot och mord var ett sätt att dominera tillställningen och det gällde även vänner. En Vanelögnare som ljög ohejdat, gaslightade och ålade sig, försköt skuld utanför sig själv. Han till och med visar sin ilska och obehärskning mot åklagaren Å Hiding med sin korkade och barnsliga film. Om han agerar så i det offentliga rummet, mot en ämbetsanställd, hur tror du då han agerar mot sina egna? Du menar att vi inget kan veta om hur han behandlar sina barn i den privata sfären. Jag menar motsatsen. Vi kan dra slutsatser.

Han står därtill och håller ett förolämpande tal inför Lenas moderlösa barn i hovrätten om att han hade mördat mycket skickligare, underförstått för att han är så förträfflig och utmärkt kompetent. En människas beteenden berättar mycket om den människan.

Sådana människor kan vi inte ha fria i samhället, de förstör allt runtikring. Han till och med gaslightade JG.
Därför är 10 år är nada i det sammanhanget. Han stal ett liv. Nu har han åtminstone besparat Lenas barn sitt flinande och hejande.
Citera
2021-07-20, 08:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Du beklagar att slutet blev så absurt och chockerande. Inte jag. Utan jag fortsätter betrakta det som förtjänstfullt.
Något år innan hans död, när S friades i tingsrätten så tänkte jag att det bästa vore om han dog i någon form och försvann från jordens yta. En person som så tydligt är skyldig men frias han kommer få en än mer felaktig syn på sig själv och sin egen omnipotens.

Han kommer vara ett vandrande hån i ansiktet mot Lenas barn, en ständig påminnelse om att rättssystemet svek dem.
Att han vann. Att han är fri. Att han kan ljuga. Mörda och komma undan också fortsättningsvis. Sedan om han ändå duger som pappa, och till och med är en bra pappa enligt Hanna. Det var nog endast Hannas sätt att släcka den brand som exploderade i Stefan för tillfället.

Bilderna på Hanna nu. I sitt livs esse. Hon strålar, vilken lättnad för henne och flickorna. Stefan är död. Hon och flickorna kan börja om. Den udda pappan är borta.

Så när jag förstod att Stefan var avliden genom egen hand. En stor applåd. Tradegin fick ett hedervärt avslut. Jag behöver inte ha ett barnperspektiv i denna sak eftersom flickorna har en egen röst. Jag tänker inte därför berätta för dem vad de känner eller bör känna. Jag resonerar moraletiskt utifrån utliarismens infallsvinkel. Mesta möjliga nytta för flest antal personer.

När man läser Fup så förstår man att Stefans kontroll, manipulationer, lögner, hot och mord var ett sätt att dominera tillställningen och det gällde även vänner. En Vanelögnare som ljög ohejdat, gaslightade och ålade sig, försköt skuld utanför sig själv. Han till och med visar sin ilska och obehärskning mot åklagaren Å Hiding med sin korkade och barnsliga film. Om han agerar så i det offentliga rummet, mot en ämbetsanställd, hur tror du då han agerar mot sina egna? Du menar att vi inget kan veta om hur han behandlar sina barn i den privata sfären. Jag menar motsatsen. Vi kan dra slutsatser.

Han står därtill och håller ett förolämpande tal inför Lenas moderlösa barn i hovrätten om att han hade mördat mycket skickligare, underförstått för att han är så förträfflig och utmärkt kompetent. En människas beteenden berättar mycket om den människan.

Sådana människor kan vi inte ha fria i samhället, de förstör allt runtikring. Han till och med gaslightade JG.
Därför är 10 år är nada i det sammanhanget. Han stal ett liv. Nu har han åtminstone besparat Lenas barn sitt flinande och hejande.
Så fint sammanfattat.
SD förstod inte det sociala spelet, utan fortsatte sitt liv, som om ingenting hänt.
Vem skulle ens komma på tanken att åka på ett stort event, när du är huvudmisstänkt för mord på en annan människa?
Själv skulle jag nog ha ångest över att behöva visa mig ute, dra mig för att ens hämta posten, än mindre handla i den lokala mataffären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in