2021-07-19, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är mer än paradoxalt.

På tal om att ha tagit ut skilsmässa men vara engagerad i SD:

Vad de diskuterar är i sig ointressant, men varför är det "bara Hanna" som öppnar mail på SDs facebookkonto? (kursiverat)

FB Mess 2018-05-12
"SD till CvB:
" Har ej klickat upp mail nu för det gör bara Hanna.
Men har syrran och H*olger klarat alla coin nu?
Det går bra att hämta om de passerar Örebro innan hemresan. Lättast i morgon"
Huvudprotokoll s 85

HDs närmsta väninna återger en kommentar fr HD själv (kursiverat).
"Inte vågade" lät som om han inte klarar sig utan perfekta HD.

"Först då Hanna började prata om relationen förstod K att de varit ett par, under flera år, vid sidan av Hanna.

Hanna har också sagt att de planerat för framtiden men att Stefan inte vågade lämna Hanna som utåt sett var perfekt i Stefans ögon.
Hanna ställde krav, Stefan bröt de. Under våren kan det ha funnits tillfällen då Lena och Stefan träffades."
Ab 150

De separerar med avsikten att bli tillsammans igen... och bli gamla tillsammans...det är ett mycket märkligt agerande i mina ögon. I den vanliga vardagen skulle SD förmodligen inte klara sig själv utan HD. Kanske var det bl.a det (och pelletbranden) som gjorde att familj och vänner skulle storstäda huset? Stackars SD.

Kanske även för att eventuella spår skulle bort? Man ska nog inte tro att alla vänner och släktingar var medvetna om just detta när de fejade i huset.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-19 kl. 18:07.
Citera
2021-07-19, 18:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
De separerar med avsikten att bli tillsammans igen... och bli gamla tillsammans...det är ett mycket märkligt agerande i mina ögon. I den vanliga vardagen skulle SD förmodligen inte klara sig själv utan HD. Kanske var det bl.a det (och pelletbranden) som gjorde att familj och vänner skulle storstäda huset? Stackars SD.

Kanske även för att eventuella spår skulle bort? Man ska nog inte tro att alla vänner och släktingar var medvetna om just detta när de fejade i huset.
Tror det var rent bs, det fanns ingen intention fr hennes håll och JS var en bricka i spelet. Väl dold så hon kunde köra sitt brist på tillit.

Oron hon visade upp efter skilsmässan var säkert äkta. Högriskspel. Han kunde ju ha valt LW och hon hade flyttat in i huset...

Hon var väl inte säker på vart hon hade honom och därav allt ältande om han gått till LW, att han tystnat och inte ville åka.

"Under tiden de pratade om det återkom Hanna vid upprepade tillfällen till att Stefan inte ville prata med henne och att han tystnat i kontakten. Att Stefan tystnat var något som, utifrån det Hanna berättade, avvek från hur han brukade agera."

" i månadsskiftet april/mars kom Hanna till M och berättade att hon och Stefan bokat en
resa till USA i maj som de kanske skulle åka på. Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".
(Hennes chef MT)

Hon börjar skicka kärleksförklaringar april/maj när hon väl fått honom på resan.
.... och sen hölls han på halster i tre år tills han tog livet av sig och nu ser hon ut som en sol.
Dead end road.
Citera
2021-07-19, 19:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror det var rent bs, det fanns ingen intention fr hennes håll och JS var en bricka i spelet. Väl dold så hon kunde köra sitt brist på tillit.

Oron hon visade upp efter skilsmässan var säkert äkta. Högriskspel. Han kunde ju ha valt LW och hon hade flyttat in i huset...

Hon var väl inte säker på vart hon hade honom och därav allt ältande om han gått till LW, att han tystnat och inte ville åka.

"Under tiden de pratade om det återkom Hanna vid upprepade tillfällen till att Stefan inte ville prata med henne och att han tystnat i kontakten. Att Stefan tystnat var något som, utifrån det Hanna berättade, avvek från hur han brukade agera."

" i månadsskiftet april/mars kom Hanna till M och berättade att hon och Stefan bokat en
resa till USA i maj som de kanske skulle åka på. Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte".
(Hennes chef MT)

Hon börjar skicka kärleksförklaringar april/maj när hon väl fått honom på resan.
.... och sen hölls han på halster i tre år tills han tog livet av sig och nu ser hon ut som en sol.
Dead end road.
Det är så konstigt, att SD fortsatte vänta på att HD skulle ta honom tillbaka, vilket hon säkert sagt att hon skulle, så fort rättegången var avklarad. Kanske ingav honom hopp om ett nytt bröllop.. för att leva lyckliga i resten av sitt liv..
HD ville inte ha tillbaks SD, hon ville ha kontroll över hans göromål, då passade det henne utmärkt att utnyttja hans trånande och slå två flugor i en smäll, dvs fixa lite burkletande myssällskap, men hon var mycket noga med att SD inte skulle hamna på bild, han däremot överöste sitt geokonto med bilder på den han prioriterade.
Detta får mig att seriöst misstänka att Soa och HD ville få bort SD, då han hade kunskap om deras fulspel.
SD trodde han var Kungen i HDs schackspel, men det visade sig att han var en simpel löpare. Lurad.
Citera
2021-07-19, 20:22
Medlem
Jag har ju följt detta drama sedan början och jag har imponerats av vissas kännedom om det men det är ett mysterium hur detta har utvecklats till det här och jag tror att vissa av personerna i detta har på något sätt fått sitt eget liv att kunna känna sig tillfreds med sitt eget liv! Jag är ju bara en vanlig pensionär som har en del visdom fast jag kan vara fel ute det erkänner jag. Jag skulle hoppas att vissa av er hade varit åklagere eller domare för så många domar jag har följt har ju varit åt helvete om jag säger! Jag har bara en uppskattning av alla att säga och vill inte säga några namn men devil och notknapparen kan jag inte motstå! och på slutet jokermannen som alltid varit trevlig!
Citera
2021-07-19, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Enligt google, är den snabbaste cykelvägen ca 22 minuter, men SD var van cyklist och kände till vägar och stigar som sin egen ficka. Jag tror att han cyklade på 10 minuter

Tack för ditt svar @Mumsbulle /

Du tror, att St*fan Davidss*n lämnade sin kamrat JG efter den så kallade trappinspektionen under Måndagskvällen den 14 Maj (2018) och sedan därefter varit anländ till sitt hus vid Bet*svägen 14 Bertil.

Det betyder enligt ovan skrivet, att St*fan Davidss*n hade anlänt till sitt hus vid klockan 22:54 på Måndagskvällen den 14 Maj (2018).

Jag har tidigare, och på ett noggrant sätt kontrollerat denna sträckan som under Måndagskvällen den 14 Maj (2018) användes av St*fan Davidss*n för att då, på sin cykel ha färdats från sin kamrat JG och fram till sitt hem vid Bet*svägen 14 Bertil.

Denna sträckan, tar minst 15 minuter att färdas med hjälp av en cykel, och det betyder, att St*fan Davidss*n med mycket stor sannolikhet var anländ vid sitt hus klockan 22:59 under den aktuella kvällen.

1: Vid det aktuella tillfället, det vill säga klockan 22:59, då fanns det en tid av 24 minuter och 43 sekunder kvar och fram till det att L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt på Byal*gsgatan 4 Adam.

2: Det var, och det återstod 31 minuter kvar fram till den tiden då den brutala dödsmisshandeln av L*na Wesstr*m påbörjades bakom bullerplanket.

3: Under den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj (2018), lämnade L*na Wesstr*m sin bostadsrätt klockan 23:23:43, detta, för att vid det aktuella tillfället ge sig ut på en promenad i ett för henne då angeläget ärende.

4: L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt klockan 23:23:43. En promenad som med mycket stor sannolikhet gjordes på en tid av 120 sekunder vilket betyder att L*na Wesstr*m måste ha befunnit sig på Rättar*vägen 9 cirka klockan 23:25:43.

5: Beräknat från och med L*na Wesstr*m:s framkomst till Rättar*vägen 9 (nära angränsande till bullerplanket), därefter dröjde det en tid av 4 minuter och 17 sekunder tills den brutala dödsmisshandeln ägde rum på offret L*na Wesstr*m.

Tills vidare vill jag få sagt till alla de trådens medlemmar som har ett seriöst intresse av att fortsätta med att gräva vidare i detta gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 trots att St*fan Davidss*n har fått sin dom på 18 års fängelse och trots att St*fan Davidss*n tog sitt eget liv.

Dessa 4 minuter och 17 sekunder som fanns mellan det att L*na Wesstr*m under den aktuella Måndagskvällen hade anlänt till Rättar*vägen 9 klockan 23:25:43 och fram till klockan 23:30 då den brutala dödsmisshandeln påbörjades bakom bullerplanket.

För den trådmedlem som finner ett intresse för att svara på följande fråga enligt ovan skrivet.

Fråga: Vad kan man tänka sig ha hänt under just den tiden av 4 minuter och 17 sekunder ?

Mvh/JM.
Citera
2021-07-19, 20:47
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo900hk
Jag har ju följt detta drama sedan början och jag har imponerats av vissas kännedom om det men det är ett mysterium hur detta har utvecklats till det här och jag tror att vissa av personerna i detta har på något sätt fått sitt eget liv att kunna känna sig tillfreds med sitt eget liv! Jag är ju bara en vanlig pensionär som har en del visdom fast jag kan vara fel ute det erkänner jag. Jag skulle hoppas att vissa av er hade varit åklagere eller domare för så många domar jag har följt har ju varit åt helvete om jag säger! Jag har bara en uppskattning av alla att säga och vill inte säga några namn men devil och notknapparen kan jag inte motstå! och på slutet jokermannen som alltid varit trevlig!

Håller med dig, Nötis och Develi är mycket duktiga och speglar ur olika vinklar.
Varandras motsatser ibland. Båda lika viktiga dock för att se helheter bättre.
Båda mycket kunniga.
Citera
2021-07-19, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det skrivs en del här i tråden att barn alltid älskar sina föräldrar. Det är helt enkelt inte sant. Fetar därför en del av ditt inlägg. SDs äldsta dotter har haft det svårt med pappa SD en längre tid. Varför måste hon älska honom? Det verkar som att hon känner trygghet och kärlek hos morföräldrarna. Säkert också hos HD, vad än just VI anser om henne.

Om psykologer och kuratorer försöker få ett barn att anse att det är fel att inte älska sina föräldrar så kan dessa sk experter göra mer skada än nytta. Ur detta tvång kan ångest och skuld få fäste hos barnet och det är verkligen inte bra. Finns massor med barn som upplever detta, att de måste älska sina föräldrar "innerst inne", för annars är det fel.

En klockren sanning. Det är det verkligt traumatiska. Det är en direkt osanning att barn alltid är lojala, försvarar och älskar sina föräldrar oavsett vad eller hur föräldern beter sig. Eller att barn alltid älskar föräldrar villkorslöst som om det vore en biologisk eller universiell lag att det är det naturliga tillståndet. Däremot sätts en press på barn att förlåta, för sin egen skull. Minnas de ljusa stunderna. För moderskap och faderskap är en helig indisk ko, som är tabu att beröra.

Så skuldbeläggs också barns rättmätiga behov till integritet och rättvisa. Att lära sig stå upp för sig själva, att avvisa, konfrontera. Värna sig själva.

Barn som inte förstår att de har rättigheter dels har de begränsad livserfarenhet, dels är de matade med bs om att de förväntas vara dysfunktionella föräldrar till lags. Annars känner de skam och skuld, som ett slags medberoende. En del barn anpassar sig också gärna till terroriserande föräldrar, för att mildra utbrotten, attackerna och de utagerande beteendet. Det betyder inte att de älskar föräldern, utan försöker överleva. Eller finna coping strategier.

Vissa barn har det så över-för- jävligt att de måste tassa på tå, eller gå som på äggskal för att inte väcka vrede. Men alla dessa röster måste kvävas i debatten, för det är ett tabu- område som har föräldrars rätt i fokus. Men att ha förmåga till att ejakulera och bli befruktad är inget som helst kvitto på att du varken är en god förälder som är fysiskt och psykiskt närvarande och känslomässigt sund. Många barn agerar spypåse och soptunna åt sina föräldrars aggressioner, frustrationer och defekta känsloliv. Så undvik gärna lägga på dem kravet att de dessutom förväntas älska sina störda päron.

Däremot är många barn hotade att inte berätta sanningen om föräldrars övergrepp, så för rädsla för än mer repressalier hemmavid tiger man sig själv till sömns. Rädsla, snarare än lojalitet. I dessa fall.
Senast redigerad av Mirandamirage 2021-07-19 kl. 20:53.
Citera
2021-07-19, 20:56
Medlem
mormedkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Tack för ditt svar @Mumsbulle /

Du tror, att St*fan Davidss*n lämnade sin kamrat JG efter den så kallade trappinspektionen under Måndagskvällen den 14 Maj (2018) och sedan därefter varit anländ till sitt hus vid Bet*svägen 14 Bertil.

Det betyder enligt ovan skrivet, att St*fan Davidss*n hade anlänt till sitt hus vid klockan 22:54 på Måndagskvällen den 14 Maj (2018).

Jag har tidigare, och på ett noggrant sätt kontrollerat denna sträckan som under Måndagskvällen den 14 Maj (2018) användes av St*fan Davidss*n för att då, på sin cykel ha färdats från sin kamrat JG och fram till sitt hem vid Bet*svägen 14 Bertil.

Denna sträckan, tar minst 15 minuter att färdas med hjälp av en cykel, och det betyder, att St*fan Davidss*n med mycket stor sannolikhet var anländ vid sitt hus klockan 22:59 under den aktuella kvällen.

1: Vid det aktuella tillfället, det vill säga klockan 22:59, då fanns det en tid av 24 minuter och 43 sekunder kvar och fram till det att L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt på Byal*gsgatan 4 Adam.

2: Det var, och det återstod 31 minuter kvar fram till den tiden då den brutala dödsmisshandeln av L*na Wesstr*m påbörjades bakom bullerplanket.

3: Under den aktuella Måndagskvällen den 14 Maj (2018), lämnade L*na Wesstr*m sin bostadsrätt klockan 23:23:43, detta, för att vid det aktuella tillfället ge sig ut på en promenad i ett för henne då angeläget ärende.

4: L*na Wesstr*m lämnade sin bostadsrätt klockan 23:23:43. En promenad som med mycket stor sannolikhet gjordes på en tid av 120 sekunder vilket betyder att L*na Wesstr*m måste ha befunnit sig på Rättar*vägen 9 cirka klockan 23:25:43.

5: Beräknat från och med L*na Wesstr*m:s framkomst till Rättar*vägen 9 (nära angränsande till bullerplanket), därefter dröjde det en tid av 4 minuter och 17 sekunder tills den brutala dödsmisshandeln ägde rum på offret L*na Wesstr*m.

Tills vidare vill jag få sagt till alla de trådens medlemmar som har ett seriöst intresse av att fortsätta med att gräva vidare i detta gamla mordfallet L*na Wesstr*m 2018 trots att St*fan Davidss*n har fått sin dom på 18 års fängelse och trots att St*fan Davidss*n tog sitt eget liv.

Dessa 4 minuter och 17 sekunder som fanns mellan det att L*na Wesstr*m under den aktuella Måndagskvällen hade anlänt till Rättar*vägen 9 klockan 23:25:43 och fram till klockan 23:30 då den brutala dödsmisshandeln påbörjades bakom bullerplanket.

För den trådmedlem som finner ett intresse för att svara på följande fråga enligt ovan skrivet.

Fråga: Vad kan man tänka sig ha hänt under just den tiden av 4 minuter och 17 sekunder ?

Mvh/JM.
En våldtäkt på LW utförd av mördaren, försök till våldtäkt eller tjat om sex från mördarens håll.
Citera
2021-07-19, 21:16
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
En klockren sanning. Det är det verkligt traumatiska. Det är en direkt osanning att barn alltid är lojala, försvarar och älskar sina föräldrar oavsett vad eller hur föräldern beter sig. Eller att barn alltid älskar föräldrar villkorslöst som om det vore en biologisk eller universiell lag att det är det naturliga tillståndet. Däremot sätts en press på barn att förlåta, för sin egen skull. Minnas de ljusa stunderna. För moderskap och faderskap är en helig indisk ko, som är tabu att beröra.

Så skuldbeläggs också barns rättmätiga behov till integritet och rättvisa. Att lära sig stå upp för sig själva, att avvisa, konfrontera. Värna sig själva.

Barn som inte förstår att de har rättigheter dels har de begränsad livserfarenhet, dels är de matade med bs om att de förväntas vara dysfunktionella föräldrar till lags. Annars känner de skam och skuld, som ett slags medberoende. En del barn anpassar sig också gärna till terroriserande föräldrar, för att mildra utbrotten, attackerna och de utagerande beteendet. Det betyder inte att de älskar föräldern, utan försöker överleva. Eller finna coping strategier.

Vissa barn har det så över-för- jävligt att de måste tassa på tå, eller gå som på äggskal för att inte väcka vrede. Men alla dessa röster måste kvävas i debatten, för det är ett tabu- område som har föräldrars rätt i fokus. Men att ha förmåga till att ejakulera och bli befruktad är inget som helst kvitto på att du varken är en god förälder som är fysiskt och psykiskt närvarande och känslomässigt sund. Många barn agerar spypåse och soptunna åt sina föräldrars aggressioner, frustrationer och defekta känsloliv. Så lägg inte gärna på dem krav et att de dessutom förväntas älska sina störda päron.

Jag håller i sak med om mycket
men du talar fortfarande om barn utifrån ett vuxet perspektiv!

Det är inte så att barn har svaren automatiskt när de är barn.
Att de fattar hur alla pusselbitarna ska passa in.
Det brukar komma stegvis.

Det du talar om kan också vändas på.

Att det blir ett skuldbeläggande av de barn som faktiskt är kluvna och lider av en dubbelbottnad
känsla inför sin störda förälder (eller annan problematik)!

Ett skuldbeläggande inför HUR kan jag älska pappa (eller mamma) efter att den har gjort detta?

Det jag menade från start i detta ämne är: VI som står utanför har ingen jävla aning om hur S:s och H:s barn känner inför att pappa tog livet av sig!!!!!!!

Vi har faan inte den rätten att säga: Det var lika bra!!!!
(Trots att känslan (utifrån) är förståelig pga frustrationen, att vilja "rädda" barn!)

TROTS att vi kanske själva bär på trauman där vi kände så (eller känner någon)!!
Men att ta den rätten ifrån BARNEN är inte rättvist!

Bara DE vet hur deras relation var (och närmaste familjen/vännerna).

Jag förstår dock vad du menar och barn SKA skyddas
men inte fasiken är det så enkelt som du ger sken av!
(Tex den andra föräldern tar sitt ansvar vad gäller beskydd osv.)

I så fall: vem ska bestämma vem som rättmätigt bör elimineras?
Du eller jag?

Och vart går gränsen? störd/"nästan" störd eller en rent obotlig egoist skitstövel/bitvis skitstövel?
Eller kanske redan vid frånvarande förälder som alienerar sig för karriärens skull tex?

S mördade inte deras mamma.
Vad han däremot gjorde mot barnen vet vi EJ mycket om!
Senast redigerad av Gracefulmind 2021-07-19 kl. 21:27.
Citera
2021-07-19, 22:21
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage

Vissa barn har det så över-för- jävligt att de måste tassa på tå, eller gå som på äggskal för att inte väcka vrede. Men alla dessa röster måste kvävas i debatten, för det är ett tabu- område som har föräldrars rätt i fokus. Men att ha förmåga till att ejakulera och bli befruktad är inget som helst kvitto på att du varken är en god förälder som är fysiskt och psykiskt närvarande och känslomässigt sund. Många barn agerar spypåse och soptunna åt sina föräldrars aggressioner, frustrationer och defekta känsloliv. Så undvik gärna lägga på dem kravet att de dessutom förväntas älska sina störda päron.

Däremot är många barn hotade att inte berätta sanningen om föräldrars övergrepp, så för rädsla för än mer repressalier hemmavid tiger man sig själv till sömns. Rädsla, snarare än lojalitet. I dessa fall.

I övrigt är det du skriver i ovan något som utan tvekan bör uppmärksammas i samhället!
En mycket bra text som kan appliceras på många!
Det måste på hög nivå diskuteras!!

Hur man mer effektivt kan möta upp behovet av skydd hos de skyddslösa där den andra föräldern (eller liknande) inte lyckas med sin primära uppgift/skyldighet.

Det jag är/var emot är att du satte den stämpeln på barnen i detta fall.
Vilket vi inte vet något om.
Citera
2021-07-19, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

Att det blir ett skuldbeläggande av de barn som faktiskt är kluvna och lider av en dubbelbottnad

Ett skuldbeläggande inför HUR kan jag älska pappa (eller mamma) efter att den har gjort detta?

Det jag menade från start i detta ämne är: VI som står utanför har ingen jävla aning om hur S:s och H:s barn känner inför att pappa tog livet av sig!!!!!!!

(Trots att känslan (utifrån) är förståelig pga frustrationen, att vilja "rädda" barn!)

TROTS att vi kanske själva bär på trauman där vi kände så (eller känner någon)!!

Du eller jag?

Och vart går gränsen? störd/"nästan" störd eller en rent obotlig egoist skitstövel/bitvis skitstövel?
Eller kanske redan vid frånvarande förälder som alienerar sig för karriärens skull tex?

Om du följer mitt resonerande tillbaka i tråden så kan du knappast säga att jag skuldbelägger de barn som exp är dubbelbottnade. Då läser du illa. Läs om, läs rätt!
Jag säger att det finns många olika slags reaktioner hos barn, men hävdar att det är tabu att inte älska sina föräldrar i samhället idag.

Jag har heller aldrig påstått att alla barn förstår lika mycket i alla åldrar, eller har samma förutsättningar till känslomässig utveckling. Eller att alla barn är lika isolerade, och inte här någon enda vuxen att vända sig till. Men en del har ingen. Av förklarliga skäl kan jag inte i text täcka in alla olika eventuellt tänkbara parametrar, undantag, avvikelser, och situationer som kan inträffa i ett barns liv eller upplevelser. Därför förenklar jag naturligtvis. Det går inte läsa15 A4:sidor.

Sedan talar du om att eliminera, det är dina egna ord. Inte mina. Jag har inte talat om att döda Stefan.
Jag anser däremot att han gjorde alla en tjänst, genom att ta sitt eget liv. Inte för att han gjorde det av altruism, men ändå.
Om du tar känslomässig anstöt av att jag vädrar mina åsikter, så kanske du ska avsluta debatten.
Ett debattforum, är som sagt: Ett debattforum.

Det är i Fup en aning oklart i Fup vem som egentligen föreslog att barnen och deras mamma eventuellt skulle råka ut för ett familicide. Så det vill jag låta vara osagt.
Senast redigerad av Mirandamirage 2021-07-19 kl. 22:35.
Citera
2021-07-19, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind

Du eller jag?

Näst sista stycket: tycker att barnet får bestämma det själv. Utan påtryckningar eller menade blickar från professionella hjälpare med färdiga svar, såsom experteras egna läromedel säger att barnet "bör" svara.

Man säger rimligen att man finns där för barnet men tvingar eller lockar dem inte att säga det ena eller andra, förrän barnet själv är moget att berätta av egen fri vilja.

Annars finns risken att barnet säger det de tror att den vuxna vill höra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in