2021-07-19, 15:43
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Kan vara så att tillräckligt många antingen vaccinerat eller varit sjuka i Stockholm att en partiell flockimmunitet uppnåtts. Men sen hjälper det förstås till att skolorna är stängda eftersom det är sommarlov. Ska bli spännande att se om smittan hålls stången även under hösten, eller om vi får en fjärde våg som visar sig oktober.

Vi kommer med sannolikhet gränsande till vishet att få en fjärde våg och den kommer tyvärr att infinna sig tidigare än den vi fick hösten 2020.
Citera
2021-07-19, 15:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hört på stan idag en äldre kvinna kunde inte få igenom sitt utlandsresa pga att hon tagit Astra vaccinet.
Varvid hon ville komma in och få en booster dos. Detta gick dock inte vårdcentralen med på.

Oj, funkar inte Astra vaccinet tillräckligt? Fatta vad många äldre som tagit det som känner sig snuvade.
Jo, hört på stan är alltid kul!

Du kanske vet vart personen i fråga skulle resa så kan vi ju kolla om det verkar stämma.
Citera
2021-07-19, 15:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Du har rätt i att det är problem ifall svenskar avstår vaccin enbart för att kunna framställa sig som goda.

Exemplet som diskussionen utgick ifrån, handlade om en person som redan har genomgått infektion, och därför inte har stort behov av vaccination. För sådana personer, tänkte jag att det kan vara motiverat att dom får valet att ställa sig lite längre bak i kön till vaccinerna, och låta någon annan gå före.

Jag är införstådd med problemet med personer som vill skryta med sin falska godhet. Det är mot den bakgrunden som jag har tjatat om att Sydamerika ska vara mottagare till vaccindoser som kan avvaras. Personer som vill framställa sig som goda, skulle istället välja att skicka vaccindoserna till Afrika, trots att Afrika har drabbats lindrigt, eftersom det alltid anses ädelt att hjälpa afrikaner. Personer som har en gedigen vilja att hjälpa människor i nöd, skulle välja att skicka vaccindoserna till Sydamerika, eftersom Sydamerika har drabbats mycket hårt av viruset

Jämförelse hur viruset har slagit mot olika kontinenter.
Men i Sydamerika är ju alla tjocka säger vissa så varför ska vi hjälpa dem?
De får väl skylla sig själva som blivit tjockisar?

Asien, Afrika och Oceanien borde dessutom skicka vaccin till Europa och Nordamerika enligt diagrammet du hänvisar till.
Senast redigerad av Surtruten 2021-07-19 kl. 15:51.
Citera
2021-07-19, 15:53
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej men trotts allt har nu mer än 3000-miljoner doser av dom vanligaste vaccinen givets. Så lite erfarenhet finns, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja men bara på kort sikt.
Hur länge ska du vänta innan du vågar vaccinera dig mot covid-19?
Citera
2021-07-19, 16:00
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Den har tagit sommarlov precis som förra året. Konstigt tycker du? När skolorna stänger blir det så.
Hack i skivan!
Du glömmer så lätt tycker jag.

Du har än så länge inte lyckats visa att skolorna har den påverkan du påstår.
Ibland stämmer det och ibland stämmer det inte alls.

Det rimliga skulle väl vara att det du påstår alltid stämmer och att det stämmer överallt oberoende av årstid.

Jag säger inte att skolorna inte är inblandade i smittspridning, men din hypotes är uselt underbyggd.
Citera
2021-07-19, 16:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Tack, det värmer men denna åsikt rörande vaccinerna har jag haft sedan årsskiftet och man såg hur effektiva de var. Då menar jag mRNA vaccinerna. Astras var jag positiv initialt, men sen såg man ju att mRNA vaccinen var överlägsna.

Att skolorna kraftigt bidragit till smittspridningen står jag fast vid. Det utgör en risk även till hösten. Mycket hänger förstås på vaccinationstäckningen hur det kommer att gå. I dagsläget är det bara 35% av befolkningen som fått två doser. Vi behöver nog 80% för att stoppa delta. Vi har 4 veckor på oss. Det är oroande, ingen tvekan.
Vad är det du menar måste hinna hända inom fyra veckor?
Citera
2021-07-19, 16:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Källa. Har inte sett info på att ett enda vaccin har ett riktigt godkännande.

De har ju inte ens genomfört fas 1 & 2 för Pfizer. Det läckte ju ut från japan...
(FB) Vaccinerna - biverkningstråden.
Varför efterfrågar du källor när du sedan själv hänvisar till ett eget inlägg på FB utan någon seriös information.
Citera
2021-07-19, 16:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Vilket även gäller för labb-viruset. Men jag har förstått att ditt förtroende för kommunist-diktaturen är orubbligt - ock det är OK för mig.

Jag är redan klar med ”labb-viruset”. Det tog en vecka. Vet ungefär noll som blivit särskilt sjuka.

Ett virus är ett virus och det finns i vår natur. Bara att gilla läget.

Nu räcker det med foliehattandet tycker jag.
Citera
2021-07-19, 16:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag är redan klar med ”labb-viruset”. Det tog en vecka. Vet ungefär noll som blivit särskilt sjuka.

Ett virus är ett virus och det finns i vår natur. Bara att gilla läget.

Nu räcker det med foliehattandet tycker jag.
Ska du börja skriva vettiga inlägg?!?!?!?!?

Många klarar viruset bra, men inte ens du kan väl ha undgått att det har varit rätt många sjuka över världen det senaste året?
Citera
2021-07-19, 16:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Hur länge ska du vänta innan du vågar vaccinera dig mot covid-19?

Känner absolut ingen stress. Det har inte hänt ett skit på över ett år nu. Ska kolla t-celler vid tillfälle om det är möjligt. Har jag det kommer jag inte att vaccinera mig .

2023 var det väl klart?
Citera
2021-07-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jo, hört på stan är alltid kul!

Du kanske vet vart personen i fråga skulle resa så kan vi ju kolla om det verkar stämma.

Det hörde jag inte. Men det är väl känt nu att Astra vaccinerade är nekad inresa på flera länder.
Citera
2021-07-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant att du nämner dosändring och immunsvar.

Jag har funderat på varför man säger att två doser till exempel Pfizervaccin ger ett 95-procentigt skydd.

Egentligen borde det väl heta att 95 procent får ett gott skydd efter två doser?

Det är den enskildes immunförsvar som ger skyddet, inte vaccinet i sig, och med tanke på att statusen på våra immunförsvar skiljer sig åt borde kanske dosen som behövs för att skapa ett fullgott skydd också variera?

Allt är en dos fråga som vi brukar säga
Mer lustigt blir om man går in på många läkemedel så ger vi rekommenderat samma dos till en som väger 60kg jmf med 100 kg eller mer. Ända skillnaden vi har på många av dom läkemedel är om du är vuxen eller barn. Då många läkemedel inte har studerat vikt/dosmängd. Förvisso prövar man sig fram med dos ändringar tills man uppnår önskat resultat. Sen bygger inte allt på endast vikten utan fler faktorer spelar roll.

På intensiven /operation och barn dosan anpassar man dom flesta läkemedel noggrant efter vikten. Givetvis vissa andra läkemedel på generell vuxen avd också men beroende på vad.

Dosen på vaccinnen borde förmodligen anpassas till vikt och kanske mer- men frågan blir, har vi lyckats studera detta noggrant eller är det också för dyrt och krångligt? Räcker det med att vi väntar in biverkningar och immunsvaret, så utgår vi ifrån att dos 1 kanske var tillräcklig om för höga biverkningar uppstod? Kanske dos 2 iofs kunde bli reducerat /anpassad? Min gissning dock är att än kommer man inte precisera så mycket. Man nöjer sig med dosen man testat på alla helt enkelt.
Senast redigerad av rawjudge 2021-07-19 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in