Citat:
Ursprungligen postat av
Merwinna
För en gångs skull håller jag inte med dig. Det blir ju vi som får betala den medborgarens vård, ev. IVA-vård, långtidscovidvård och rehabilitering i så fall. Jag tycker att vi ska motivera så många som möjligt att ta sina sprutor i stället, och inte ge dem sådana möjligheter att skryta på sociala media om hur fina och goda de är.
Du har rätt i att det är problem ifall svenskar avstår vaccin enbart för att kunna framställa sig som goda.
Exemplet som diskussionen utgick ifrån, handlade om en person som redan har genomgått infektion, och därför inte har stort behov av vaccination. För sådana personer, tänkte jag att det kan vara motiverat att dom får valet att ställa sig lite längre bak i kön till vaccinerna, och låta någon annan gå före.
Jag är införstådd med problemet med personer som vill skryta med sin falska godhet. Det är mot den bakgrunden som jag har tjatat om att Sydamerika ska vara mottagare till vaccindoser som kan avvaras. Personer som vill framställa sig som goda, skulle istället välja att skicka vaccindoserna till Afrika, trots att Afrika har drabbats lindrigt, eftersom det alltid anses ädelt att hjälpa afrikaner. Personer som har en gedigen vilja att hjälpa människor i nöd, skulle välja att skicka vaccindoserna till Sydamerika, eftersom Sydamerika har drabbats mycket hårt av viruset
Jämförelse hur viruset har slagit mot olika kontinenter.