2021-07-19, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
difteri
kikhosta
stelkramp
polio
haemophilus influenzae typ b (Hib)
pneumokocker
mässling
påssjuka
röda hund
rotavirus
hepatit B
humant papillomvirus*
Förutsättningarna för vaccinering mot av de där sjukdomarna är ju helt annorlunda. Även nyttan.

Ett barn som får covidvaccin blir inte immunt mot covid i mer än ett år eller två.
Citera
2021-07-19, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men hallå. Du svamlar som vanlig i total okunskap. Skillnaden i effektivitet mellan Pfizer och AstraZeneca vid fullvaccinering är typ marginell. Problemet är att inte ens hälften av befolkningen är fullvaccinerade liksom. De skulle väntat med att öppna upp helt och hållet.
Läs mer noga. Vi diskuterar vaccinresistens.
Citera
2021-07-19, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
https://www.news.com.au/entertainment/celebrity-life/katie-hopkins-trolls-sydneys-lockdown-from-hotel-quarantine/news-story/5b5d8398e3255a8407d848eb1f2a44cb

Inte retas med de hysteriska Australiensarna inte, för då blir du utvisad

Satan vilket sjukt land... man kan inte tro att det är sant.

Det funkar väl så i de flesta länderna?

Det är väldigt svårt nu att få visum till Australien då det pågår en pandemi - detta är en fråga för sig.

Personen fick ett visum för att resa och uppehålla sig i Australien för att hon fick ett högprofilerat jobb på TV (liknande som sportstjärnor och andra kändisar får - dvs lite specialbehandling för att de är kända och/eller drar in mycket pengar).

Nu blev personen sparkad från jobbet - då gäller inte VISAt längre och man får lämna landet.

För kännedom så väntar runt 35.000 Australiensare på att få komma hem till sitt hemland för att det bara finns ett begränsat antal karantän-platser - det är värre tycker jag.

Edit:

Glömde också att hon bröt mot mot karantänsreglerna ganska rejält.

"Hej. Får jag komma in i ert land? Snälla!!"
"Vi har ganska hårda karantänsregler men om du följer dem så ska vi nog kunna ordna något då du är ganska känd."
"Ok. Jag lovar."
*bryter mot reglerna*
"Ok. Ditt VISA är indraget. Du får åka hem"
"Fy vad orättvist!!!"
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-07-19 kl. 10:02.
Citera
2021-07-19, 09:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Läs mer noga. Vi diskuterar vaccinresistens.
Haha, så kom det typ en ny bortförklaring när du upptäckte att du gjort bort dig igen. Om du skall prata vaccinresistens så prata då vaccinresistens och inte effektivitet liksom. Skillnaden i effektivitet mellan AstraZeneca och Pfizer är marginell och risken för att en ny mutation skulle uppstå ökar typ inte för att de vaccinerat 60% med AstraZeneca och endast 40% med Pfizer, vilket var vad du påstod liksom. Du är så piiinsamt okunnig och du sitter och spekulerar och hittar på dagarna i ända här liksom. *hihi*
Citera
2021-07-19, 10:01
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast du vågar inte delta själv, eller hur?

Det håller jag, och säkert alla andra, med om.

Så inga barn bör enligt dig vaccineras mot
difteri
kikhosta
stelkramp
polio
haemophilus influenzae typ b (Hib)
pneumokocker
mässling
påssjuka
röda hund
rotavirus
hepatit B
humant papillomvirus*

Är inte det att ta ett för barnen väldigt obehagligt kliv tillbaks till 1800-talet?

Seriöst Surtruten.... ????
Nu fattar jag varför ni maler på med er vaccinpropaganda.. ni är totalt oförmögna att ta in information.... fullkomligt!

Hur många ggr har ni inte kommit tjatandes med "är du rädd för sprutan" när argumenten tryter... trots att ni fåt ett sakligt svar innan och efter.. det handlar inte om rädsla era pappskallar.

och vad är det för skitjämförelse ovan?

låt mig bara ta ett exempel.. vem drabbas av Polio?.. vuxna eller barn?
Vem drabbas av C19? vuxna eller barn?

Inte konstigt att ni är hjärntvättade när er slutledningsförmåga är vad den är
Citera
2021-07-19, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det funkar väl så i de flesta länderna?

Det är väldigt svårt nu att få visum till Australien då det pågår en pandemi - detta är en fråga för sig.

Personen fick ett visum för att resa och uppehålla sig i Australien för att hon fick ett högprofilerat jobb på TV (liknande som sportstjärnor och andra kändisar får - dvs lite specialbehandling för att de är kända och/eller drar in mycket pengar).

Nu blev personen sparkad från jobbet - då gäller inte VISAt längre och man får lämna landet.

För kännedom så väntar runt 35.000 Australiensare på att få komma hem till sitt hemland för att det bara finns ett begränsat antal karantän-platser - det är värre tycker jag.

Edit:

Glömde också att hon bröt mot mot karantänsreglerna ganska rejält.

"Hej. Får jag komma in i ert land? Snälla!!"
"Vi har ganska hårda karantänsregler men om du följer dem så ska vi nog kunna ordna något då du är ganska känd."
"Ok. Jag lovar."
*bryter mot reglerna*
"Ok. Ditt VISA är indraget. Du får åka hem"
"Fy vad orättvist!!!"

Hör du inte hur sjukt det låter: 35 000 australiensare FÅR INTE RESA HEM.

Hört talas om något demokratiskt land som inte tar emot sina egna medborgare?

Jag har noll förståelse för hur man kan hylla ett sådant land.

Och det är klart att man måste få skämta om vansinnet som pågår där borta.
Citera
2021-07-19, 10:14
Medlem
Citat:

Skämta får man göra men inte bryta mot reglerna.

Det minst kontroversiella i hela denna historia är ju att hennes VISA dras in.

Att hon går före Australiensare genom att uppta en plats på karantänhotellen är värre och det värsta är att Australien ens begränsar personer att resa hem till sitt egna hemland genom regler om att karantänen måste vara på särskilda hotell och sedan begränsa dessa platser med olika politiska beslut är värst.

Det borde gå att låta karantänen ske i hemmet.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-07-19 kl. 10:17.
Citera
2021-07-19, 10:20
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Förutsättningarna för vaccinering mot av de där sjukdomarna är ju helt annorlunda. Även nyttan.

Ett barn som får covidvaccin blir inte immunt mot covid i mer än ett år eller två.

Hur vet du det?
Citera
2021-07-19, 10:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det var mycket enkelt att svara på.
Även om det finns en teoretisk möjlighet att en fullvaccinerad person både kan bli sjuk och/eller sprida viruset vidare är den sannolikheten bara en bråkdel jämfört med en ovaccinerad.

Vaccinet är ju till 95% effektivt i snitt. Dvs, 19 av 20 blir inte sjuka om de utsätts för viruset. Det är bara hos personer som blir sjuka som viruset kan replikera sig. Hos andra personer angriper kroppens antikroppar viruset och förgör det. Sedan finns en högst teoretisk möjlighet att en person med antikroppar andas in viruspartiklar och sedan andas ut dessa på någon annan, men det är ju inte riktigt detsamma som att sprida viruset. Så ja - en vaccinerad person skyddar omgivningen. Det är därför man tryckts så hårt på att vårdpersonal ska vaccinera sig.

Vidare är det väl runt 1500 personer under 60 år som avlidit. Totalt har det vårdats cirka 70 tusen personer på sjukhus. Även om jag inte känner någon "yngre" som avlidit känner jag i alla fall två personer som varit rejält sjuka, varav en behövde sjukhusvård. En i övrigt frisk man i medelåldern, ej överviktig, inga underliggande sjukdomar osv. Klart man ska vaccinera sig. Siffrorna talar sitt tydliga språk.

Vad fan är det jag läser? Ett inlägg av IMBILDEN som inte är helt uppåt väggarna tokigt och där jag faktiskt håller med om vartenda ord.

Har du kommit till insikt med att det inte kommer att gå åt helvete i höst när skolorna öppnar igen?
Citera
2021-07-19, 10:24
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Australien har på goda grunder valt att skydda sig mot "import" av alla typer av bakterier, virus, växter och djur så för de som bor i landet är det säkerligen inte jättekonstigt att de inte vill riskera att få in coronavirus.

Du, jag och alla andra som inte bor i Australien kan tycka att det är ungefär lika konstigt som sharialagar, men om man anstränger sig att förstå så gör de flesta nog det (då menar jag inte avarterna av sharialagar).
Citera
2021-07-19, 10:34
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Skämta får man göra men inte bryta mot reglerna.

Det minst kontroversiella i hela denna historia är ju att hennes VISA dras in.

Att hon går före Australiensare genom att uppta en plats på karantänhotellen är värre och det värsta är att Australien ens begränsar personer att resa hem till sitt egna hemland genom regler om att karantänen måste vara på särskilda hotell och sedan begränsa dessa platser med olika politiska beslut är värst.

Det borde gå att låta karantänen ske i hemmet.
Att Australien ens har någon karantän överhuvudtaget är patetiskt. Om inte folket gör revolution kommer dom fortsätta få leva så här. Att de s.k reglerna är helt idiotiska och löjliga gör ju inte saken bättre. Det är ett dårhus och dom förtjänar att hånas å det grövsta.

Jämför Sverige med Australien https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=AUS~SWE&Metric=Confirm ed+cases

Och då har vi ändå klarat oss bra och kunnat leva ganska normalt samtidigt. Ca 6000 fler döda än normalt förra året, inget man stänger ner ett land för. Australien hade troligtvis sin pandemiska våg 2019. Det dom sysslar med nu är inget annat än ren fascism.
Citera
2021-07-19, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Att Australien ens har någon karantän överhuvudtaget är patetiskt. Om inte folket gör revolution kommer dom fortsätta få leva så här. Att de s.k reglerna är helt idiotiska och löjliga gör ju inte saken bättre. Det är ett dårhus och dom förtjänar att hånas å det grövsta.

Jämför Sverige med Australien https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&minPopulationFilter= 1000000&pickerSort=asc&pickerMetric=location&hideC ontrols=true&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=AUS~SWE&Metric=Confirm ed+cases

Och då har vi ändå klarat oss bra och kunnat leva ganska normalt samtidigt. Ca 6000 fler döda än normalt förra året, inget man stänger ner ett land för. Australien hade troligtvis sin pandemiska våg 2019. Det dom sysslar med nu är inget annat än ren fascism.

Ja - jag tycker också Australiens (och Nya Zeelands) metoder är för hårda.

I bästa fall så undviker de mestadels av dessa 6000-10000 dödsfallen - främst hos äldre och folk i riskgrupper - i värsta fall skjuter de bara upp problemet och detta sker till enorma kostnader - både ekonomiska (som de unga får betala i framtiden) och humanistiska (inte få träffa släkt och vänner, träffa släktingar som håller på att dö osv).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in