Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Utmärkt förslag att ge vaccindoser som blir över till länder som inte har tillräckligt många.
Jag anser att västländerna förtjänar viss prioritet i kön till vaccinerna. Västländerna är ju mycket hårdare drabbade av epidemin än Världen i genomsnitt.
Men jag anser att en enskild medborgare i ett västland bör ha möjligthet att, helt frivilligt, ge bort sina vaccindoser till andra länder. Det är upp till individen själv att ta ställning till dom risker som det innebär att avstå från vaccin. Genom att skriva på ett papper, så kan individen försäkra att vederbörande är medveten om riskerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Enda möjligheten att bli av med covid är om alla länder, även låginkomstländer, vaccinerar alla sina medborgare. Det kommer inte att hända.
I slutänden så kommer välmående länder att behöva finansiera vaccinering av fattiga länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lokatten66
Därför måste Frankrike och Grekland samt Cypern stänga gränserna för människor från fattigare länder om de ska kunna nå sina mål. Vilken slags värld blir det?
Jag anser att gränserna bör hållas stängda så länge en epidemi pågår. Annars riskerar vi att få in alla möjliga nya varianter, som är ännu bättre än tidigare varianter på att ta sig förbi vaccinernas skydd.
Men även ifall gränserna stängs för människor, så kan gods släppas igenom. Även med stängda gränser, så skulle det alltså gå utmärkt att skicka vacciner till andra länder, för att på så sätt bekämpa epidemin.