2021-07-18, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Estonia hade alltså år 1993 namnet Viking Sally.
Enligt sjömän och sägner så ska man aldrig nånsin byta namn på en båt eftersom dom sjunker då.
Sen bytte dom namn från Sally till Estonia, sen sjönk hon på mindre än ett år.

Nej, hon seglade under många namn: Viking Sally (1980–1990), Silja Star (1990–1991) och Wasa King (1991–1993)
Citera
2021-07-18, 23:06
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Nej, hon seglade under många namn: Viking Sally (1980–1990), Silja Star (1990–1991) och Wasa King (1991–1993)

Lol vafan är det för galningar bakom dessa beslut.

Okej då får jag rätta mig själv, hon sjönk 4 år efter att nån dåre fick för sig att hon skulle ändra namn från Sally som var hennes orginalnamn.
Citera
2021-07-18, 23:09
Medlem
Citat:
Lol vafan är det för galningar bakom dessa beslut.

Okej då får jag rätta mig själv, hon sjönk 4 år efter att nån dåre fick för sig att hon skulle ändra namn från Sally som var hennes orginalnamn.

Man kan väl tro på sjömansskrönor bäst man vill, men det är nog ganska vanligt att de större färjorna byter ägare och namn.
Citera
2021-07-19, 00:22
Medlem
KungPungPats avatar
MS Estonia - Jutta Rabe - the secret of how the ship got blown up https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY

Jag kolla på den där och tappade hakan över Kustbevakningen som var där och sprutade vatten och hotade folk från andra länder med svensk polis LOL.

Dom sågade av delar av Estonia och skickade runt dom bland bombexperter i olika länder som fastslog att sprängning har hänt.. men det verkar ju som att sprängningarna hände vid bogvisiret? eller missförstår jag deras position när dom dök efter samples?
Citera
2021-07-19, 00:32
Medlem
Citat:
MS Estonia - Jutta Rabe - the secret of how the ship got blown up https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY

Jag kolla på den där och tappade hakan över Kustbevakningen som var där och sprutade vatten och hotade folk från andra länder med svensk polis LOL.

Dom sågade av delar av Estonia och skickade runt dom bland bombexperter i olika länder som fastslog att sprängning har hänt.. men det verkar ju som att sprängningarna hände vid bogvisiret? eller missförstår jag deras position när dom dök efter samples?

Det finns väl delade åsikter om det var en explosion vid bogvisiret eller inte. Minns jag rätt så skickade Rabe runt sina avsågade delar till olika ställen och några av dem sade att de utsatts för explosion, andra inte.
Citera
2021-07-19, 12:19
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Det finns väl delade åsikter om det var en explosion vid bogvisiret eller inte. Minns jag rätt så skickade Rabe runt sina avsågade delar till olika ställen och några av dem sade att de utsatts för explosion, andra inte.

Jag tror att det bara finns en rimlig förklaring..

och den förklaringen handlar om att Ryssland varnade två gånger om att estoniasmugglingen av deras teknologi skulle upphöra eller så skulle det få konsekvenser.. vilket såklart ignorerades.. och då kom konsekvenserna från ryskt håll.. sen handlade allt om Sveriges neutralitet och att inte starta krig med Ryssland genom att berätta sanningen om Estonia. Rikets säkerhet blev då deras orsak till varför dom inte vill prata om Estonia, och varför överlevare hotades till tystnad.

Fartyget var designat så dåligt att det aldrig var svårt att sänka ett sånnt fartyg genom att få bildäck att ta in vatten.. vilket enkelt kunde göras med en simpel bomb på bildäck.

Hade man tagit upp Estonia så hade det ju blivit kännt och fastslagit vad orsaken till förlisningen var.. och det är just vad som dom vill undvika för rikets säkerhet.. OM det var ryssar inblandade.
Citera
2021-07-19, 12:25
Bannlyst
Citat:
Jag tror att det bara finns en rimlig förklaring..

och den förklaringen handlar om att Ryssland varnade två gånger om att estoniasmugglingen av deras teknologi skulle upphöra eller så skulle det få konsekvenser.. vilket såklart ignorerades.. och då kom konsekvenserna från ryskt håll.. sen handlade allt om Sveriges neutralitet och att inte starta krig med Ryssland genom att berätta sanningen om Estonia. Rikets säkerhet blev då deras orsak till varför dom inte vill prata om Estonia, och varför överlevare hotades till tystnad.

Fartyget var designat så dåligt att det aldrig var svårt att sänka ett sånnt fartyg genom att få bildäck att ta in vatten.. vilket enkelt kunde göras med en simpel bomb på bildäck.

Hade man tagit upp Estonia så hade det ju blivit kännt och fastslagit vad orsaken till förlisningen var.. och det är just vad som dom vill undvika för rikets säkerhet.. OM det var ryssar inblandade.

det du skriver här , har vi alla vetat från dag 1, önskar att allt kom fram med bevis , och att ansvariga får ta sitt straff för alla som miste sina liv på grund av vissas ageranden

men staten har frisedel som vanligt , en stämpel löser allt
Citera
2021-07-19, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minddevil
det du skriver här , har vi alla vetat från dag 1, önskar att allt kom fram med bevis , och att ansvariga får ta sitt straff för alla som miste sina liv på grund av vissas ageranden

men staten har frisedel som vanligt , en stämpel löser allt
JA. Och man kan ana att ryssarna även varnade Ericsson, flera gånger.
Men dom bara fortsatte med att köra med sina Servicebilar inne i Baltikum mm - dom där bilarna som det hade satts spårningssändare under.
Attans, att både KSI , Bildt och Lovön hade missat den saken!!

OM hundra år tillåts sanningen att komma fram - varpå allt blir till en skojsig snakkehistoria, typ som den om Karl XII i Halden, da!
Citera
2021-07-19, 14:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
JA. Och man kan ana att ryssarna även varnade Ericsson, flera gånger.
Men dom bara fortsatte med att köra med sina Servicebilar inne i Baltikum mm - dom där bilarna som det hade satts spårningssändare under.
Attans, att både KSI , Bildt och Lovön hade missat den saken!!

OM hundra år tillåts sanningen att komma fram - varpå allt blir till en skojsig snakkehistoria, typ som den om Karl XII i Halden, da!

tror helt ärligt att sanningen kommer ut fortare än så , men inte från våra politiker och ansvariga , och inte från någon estonia utredning
Citera
2021-07-19, 21:51
Medlem
Citat:

Aha! Vet du om hon traffikerade Åland någonting när hon gick under namnet Viking Sally?
Citera
2021-07-19, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Aha! Vet du om hon traffikerade Åland någonting när hon gick under namnet Viking Sally?

Jag har inte så bra koll, men gissningsvis gjorde hon det. Vad jag vet är det få, om ens några, färjor som gått mellan Åbo/Helsingfors-Stockholm som inte också stannat i Mariehamn/Långnäs.På http://www.faktaomfartyg.se/viking_sally_1980.htm kan man läsa lite mer.
Citera
2021-07-22, 02:17
Medlem
RamsundAktaRingens avatar
Citat:
förliste verkligen estonia? eller är alltihop en jättelik icensatt bluff?
Breda debatter, diskussioner är bra men går det punkta ner saker idag 2021 kring Estonia som verkligen kräver svar (nya uppgifter har framkommit bl a)?
Här menar jag saker som är förhållandevis så pass iögonfallande att de måste tas under utredning typ 1, 2 , 3, 4 som bör utredas, penetreras särskilt.

852 människor uppges ha förlorat sina liv.
Senast redigerad av RamsundAktaRingen 2021-07-22 kl. 02:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in