2021-07-13, 14:08
  #1069
Medlem
Jag tror att det här är en trolltråd. Har en bekant som jobbat på Postnord och dom var sjukt övervakade. Paket som försvinner gör inte det på terminalerna utan under transport.
Citera
2021-07-13, 14:13
  #1070
Moderator
Gromguttens avatar
Postnordtrådar infogade.

/Mod
Citera
2021-07-13, 16:54
  #1071
Medlem
MordFustangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
"Men det vore ju oooolaaagligt!"

"Skulle vara oerhört integritetskränkande för de anställda".
Dom får väl börja packa upp mjölkpaket på ICA då istället om dom nu tycker det är fruktansvärt att ha vattentäta skott mot tjuvar.
Citera
2021-07-13, 19:37
  #1072
Medlem
GladjeSpridarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MordFustang
Varenda anställd borde ha en kamera riktad mot sig. Dom långfingrade tjuvarna.
Vem bryr sig, huvudsaken postnords chef/generaldirektör eller vad fan han kallas får sina många hundra tusen i månadslön så skiter han i vilket.

Ha i åtanke att det finns fattiga människor som skickar kanske allt dem äger i ett paket som nån äcklig jävel på posten trycker ner i sina stora byxor som han inköpt för att kunna stjäla maximalt med brev.

Min teori är att någon såmåningom kommer utkräva hämnd som tyvärr kanske kommer att drabba någon oskyldig brevbärare. Det är inte hållbart att inte kunna lita på posten, det är ytterst viktigt att den samhällsfunktionen fungerar. Men som sagt, vem bryr sig. Det är bara le och vara glad när dina hårt injobbade pengar hamnat i någon nyfikens tjuvs ficka som han sen firar med en öl när han kommer hem
Citera
2021-07-13, 19:59
  #1073
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Frågan är dock vad fler försvunna paket än vanligt innebär i siffror för just Postnord?
Enligt en artikel från 2017, så hade 17 735 paket rapporterats som saknade under årets första 11 månader, vilket intressant nog var en ökning från året innan, då 14 001 paket anmäldes som saknade: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/l1EP2A/nastan-18-000-paket-har-forsvunnit-hos-postnord-i-ar

Förra året åkte även en anställd fast efter att ha stulit 31 mobiltelefoner: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/postnord-gillrade-falla-anstalld-misstanks-ha-stulit-31-paket

Således finns det tyvärr goda skäl att antaga att trådstartarens kompis är långt ifrån ensam med sina fräcka tilltag.

Så länge som PostNord inte behöver ta ansvar för sin transport enligt Postlagen kommer de inte att bry sig. De behöver inte ersätta småpaket eller brev. Det är dags att strama upp Postlagen så att den blir jämförlig med lagen om inrikes vägtransporter. Då kommer PostNord att jaga paket med ljus och lykta för att det nu kommer att kosta när ett paket tappas bort.
Citera
2021-07-18, 19:56
  #1074
Bannlyst
Är det säkert att Postnord lämnar paket utanför dörren?
Jag vet inte portkoden och postnord kommer inte in i trappuppgången. Vad finns det för alternativ då?
Citera
2021-07-19, 13:50
  #1075
Medlem
Hur lång leveranstid för ett brev (inte rek) kan det vara? Väntar på ett sedan 6 juli. Det har haft 9 arbetsdagar på sig att komma fram idag måndag (kom ej idag). I slutet av denna veckan har det haft 13 arbetsdagar på sig, känns som är sista chansen för det att komma fram? Alltså att det blivit stulet/försvunnet annars.

Det är ju semestertider med postnordsommarjobbare. Men kan det dröja så extra länge av det?
När ger jag upp hoppet att paketet är försvunnet/stulet? Tre veckor efter det blev skickat? En månad?

Gissar det skickas i vadderad påse. Medelstort. Skickat med frimärke. Ingen avsändaradress. ~500 gram.
Citera
2021-07-19, 16:37
  #1076
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefundenes
Är det säkert att Postnord lämnar paket utanför dörren?
Jag vet inte portkoden och postnord kommer inte in i trappuppgången. Vad finns det för alternativ då?

nej inte vad jag vet, lämna utanför som vem som helst kan sno eller? blir väl att dom försöker igen eller att man själv får hämta på närmaste ombud eller terminal.
Citera
2021-07-20, 07:01
  #1077
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Hur lång leveranstid för ett brev (inte rek) kan det vara? Väntar på ett sedan 6 juli. Det har haft 9 arbetsdagar på sig att komma fram idag måndag (kom ej idag). I slutet av denna veckan har det haft 13 arbetsdagar på sig, känns som är sista chansen för det att komma fram? Alltså att det blivit stulet/försvunnet annars.

Det är ju semestertider med postnordsommarjobbare. Men kan det dröja så extra länge av det?
När ger jag upp hoppet att paketet är försvunnet/stulet? Tre veckor efter det blev skickat? En månad?

Gissar det skickas i vadderad påse. Medelstort. Skickat med frimärke. Ingen avsändaradress. ~500 gram.


Skickas det som vanligt brev och försvinner så förblir det ofta försvunnet.
Skulle aldrig chansa och skicka något icke spårbart.

Det du kan göra är att ringa post&telestyrelsen för att göra en anmälan om försvunnet brev, men hoppas inte på för mycket.

Det är värt att lägga dom extra kronorna det kostar på att få en försändelse spårbar, använder man sig av ”Skicka lätt” är det dessutom betydligt billigare än vad det kostar om ett ombud gör det.


Mvh en som jobbat med detta det senaste decenniet.
Citera
2021-07-21, 16:04
  #1078
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Skickas det som vanligt brev och försvinner så förblir det ofta försvunnet.
Skulle aldrig chansa och skicka något icke spårbart.

Det du kan göra är att ringa post&telestyrelsen för att göra en anmälan om försvunnet brev, men hoppas inte på för mycket.

Det är värt att lägga dom extra kronorna det kostar på att få en försändelse spårbar, använder man sig av ”Skicka lätt” är det dessutom betydligt billigare än vad det kostar om ett ombud gör det.


Mvh en som jobbat med detta det senaste decenniet.

Tack för tips och information.

Du svarade inte på min fråga om när jag ska ge upp mitt paket. Det har haft 11 arbetsdagar på sig idag att anlända (kom ej idag). Medelstort vadderat kuvert på ~500 gram. Skickat med frimärken. Ingen avsändaradress.

Finns det verkligen inget sätt att spåra det? Hamnar det inte i någon databas, elektroniskt, att jag har ett paket som försöker hitta fram i Sverige?

Stämmer detta påståendet? Från ett annat forum.
Citat:
posten går långsamt och dom vadderade kuverten är lägst prio på.. företags paket är prio 1 samt spårbara försändelser.. bara kolla datumstämpeln när paketet dyker upp så får du se.. deras sommar personal är sämre än någonsin fått vänta själv nästan 3 veckor på paket och datum stämpeln var från nästan 3 veckor sedan även blivit utan paket så det är kaos hos posten
Citera
2021-07-21, 16:13
  #1079
Medlem
Besticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Tack för tips och information.

Du svarade inte på min fråga om när jag ska ge upp mitt paket. Det har haft 11 arbetsdagar på sig idag att anlända (kom ej idag). Medelstort vadderat kuvert på ~500 gram. Skickat med frimärken. Ingen avsändaradress.

Finns det verkligen inget sätt att spåra det? Hamnar det inte i någon databas, elektroniskt, att jag har ett paket som försöker hitta fram i Sverige?

Stämmer detta påståendet? Från ett annat forum.
Nej, det finns inget sätt att spåra.
Nej, det påståendet stämmer inte.

Dock... Var det tillräckligt frankerat? 500 gram är ju rätt mycket.
Var det rätt postnummer/adress? Minsta lilla siffra eller bokstav och det kan hamna fel.

Har i stort sett aldrig haft problem med posten. Handlat mycket via Tradera genom åren och paketen har alltid kommit fram på 2-3 dagar typ. Inga konstigheter.

Skulle själv aldrig vilja jobba där dock då det verkar vara dåliga arbetsförhållanden.
__________________
Senast redigerad av Bestick 2021-07-21 kl. 16:16.
Citera
2021-07-21, 19:06
  #1080
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talfy
Tack för tips och information.

Du svarade inte på min fråga om när jag ska ge upp mitt paket. Det har haft 11 arbetsdagar på sig idag att anlända (kom ej idag). Medelstort vadderat kuvert på ~500 gram. Skickat med frimärken. Ingen avsändaradress.

Finns det verkligen inget sätt att spåra det? Hamnar det inte i någon databas, elektroniskt, att jag har ett paket som försöker hitta fram i Sverige?

Stämmer detta påståendet? Från ett annat forum.


Alltså det kan dyka upp imorgon det kan också dyka upp om 1 månad.
Jag hade inte räknat med att få se det igen, är det inte tillräckligt frankerat kan det hamna hos Postnord och du måste betala en ”straffavgift” för att få ut det.
Har din adress ex försvunnit (om brevet blivit blött, adresslappen försvunnit) och avsändaren inte skrivit sin adress sänds det givetvis inte tillbaka till denne heller. Dvs då är det borta.

Är det skickat ifrån utlandet kan det ta låååång tid just nu pga covid, det är ff en hel del länder som har problem med att hålla deadlines gällande post.
Du är inte heller ensam om denna situationen.

Som jag skrev, skicka/motta aldrig försändelser skickade som brev, dvs försändelser upp till 2kg frankerat med frimärke. Dessa är inte spårbara på något vis.
Vilket ungefär varannan människa har fått för sig.
Det händer varje dag att brev försvinner tråkigt nog.

Gällande det du citerade om leveranstid så har ”express”/”rek”/brev (vilket gäller även ALLA vadderade kuvert, förfrankerade eller ej) /paket så är leveranstiden 1-2 vardagar med Postnord. Det är ingen skillnad alls beroende på försändelse.
Att vadderade kuvert har ”lägst prio” är alltså bara skitsnack från någon som verkar ha noll koll.
__________________
Senast redigerad av MissDecibella 2021-07-21 kl. 19:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in