2021-07-18, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja det kanske var två mäklare där ex sven o johan
Utöver det var det en mäklare som hade skrivuppdraget.
Men detta har du ju fått förklarat hundratals gånger

Många "halmstrå/förklaringar" har jag fått av Ebba-klanen. Den ena dummare än den andra men jag har aldrig fått något vettigt/troligt svar på vem Ebbas mäklare X är.

Inte heller verkar ni lita på Ebbas egna ord om att hon låtit göra två värderingar av mäklare.
2021-07-18, 11:22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Är det Värderingsdata som Ebba-klanen menar gjort en mäklarvärdering av fastigheten? Då e ni ute på hal is som vanligt. Ni som vet allt!

Värderingsdata är ingen mäklare!

Värderingsdata säljer en tjänst till mäklare som ett underlag utifrån bla statistik på tidigare försäljningar i området typ ortprismetoden.

Frågan är vilken mäklare som beställde underlaget från Värderingsdata? Förmodligen den numera berömda mäklaren X (kompisbrormäklaren Dietz kanske?)

Ebba nämner ju att hon fått värderat fastigheten av två mäklare.

Vad du har hakat upp dig på Dietz. Han har haft ett skrivuppdrag och inget annat. Har du någon form av bevis för att han har ljugit om sitt uppdrag?

Vad gäller en eller två mäklare, vad spelar det för roll vad hon har kallat de som värderar? Hennes anlitande av mäklare handlade enbart om att få stället värderat. Värderingsdata, Notar, Anticimex och Dencia har varit mer eller mindre där och besiktat och värderat och de har kommit fram till ungefär samma värdering oavsett vilken herre de har tjänat.

Varför har Binninge inte lyckats jaga fram någon på ett halvår, som kan tänka sig att värdera stället till de där 5-6 miljonerna han pratade om att det var värt? Först då kan det vara intressant att jaga reda på vad Ebbas andra värderingar gav för prislapp och om hon valde den högsta eller lägsta värderingen när hon berättade för Esbjörn vad stället var värt.

Varför är det så intressant för dig hur många mäklare som varit inblandade? Det har ju ingen som helst betydelse för slutpriset verkar det som. Dessutom skulle Esbjörn aldrig sälja stället, så prislappen i sig har ingen betydelse heller. Så varför antalet mäklare?
2021-07-18, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hur menar du med pressar? Det var väl under två månaders tid som försäljning diskuterades. Hur många gånger träffades de? Om Esb hade upplevt press, varför gjorde han sig då inte oanträffbar, vilket han enligt uppgift ska ha gjort senare?

Esb:s eget ombud ska ha yppat till rätten att Esb inte var pressad av Ebba. Har läst detta tidigare i tråden.

Esb har en ingenjörsexamen, han har arbetat på det högteknologiska företaget ASEA/ABB. Han har jobbat under de stora grabbarna, Marcus Wallenberg, Curt Nicolin, Percy Barnevik. Vad har Ebba att komma med i jämförelse, ung och oerfaren med några strökurser på universitet.

Den där kognitiva funktionsnedsättningen verkar finnas beroende på vilka omständigheter är. Handlar det om att behålla körkortet så har hans kognitiva funktioner visat sig vara knivskarpa.

Så kan man säkert resonera om man inte hyser någon respekt och ödmjukhet inför äldre och åldrandets degenerativa processer. Personligen tycker jag att det är värre att ge sig på äldre-äldre fysiskt eller psykiskt, men det är jag det.
2021-07-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Hur menar du med pressar? Det var väl under två månaders tid som försäljning diskuterades. Hur många gånger träffades de? Om Esb hade upplevt press, varför gjorde han sig då inte oanträffbar, vilket han enligt uppgift ska ha gjort senare?

Esb:s eget ombud ska ha yppat till rätten att Esb inte var pressad av Ebba. Har läst detta tidigare i tråden.

Esb har en ingenjörsexamen, han har arbetat på det högteknologiska företaget ASEA/ABB. Han har jobbat under de stora grabbarna, Marcus Wallenberg, Curt Nicolin, Percy Barnevik. Vad har Ebba att komma med i jämförelse, ung och oerfaren med några strökurser på universitet.

Den där kognitiva funktionsnedsättningen verkar finnas beroende på vilka omständigheter är. Handlar det om att behålla körkortet så har hans kognitiva funktioner visat sig vara knivskarpa.

haha sjukt rolig jämförelse.

"Han har jobbat under de stora grabbarna, Marcus Wallenberg, Curt Nicolin, Percy Barnevik. Vad har Ebba att komma med i jämförelse, ung och oerfaren med några strökurser på universitet."
Så Esbjörn var i direkt kontakt med Percy Barnevik? Eller var han liksom en tusentals andra anställda? Anonym knegare.

Ebba hon menar du har strökurser... jaså. Partiledare är förstås ingenting att bry sig. Hon träffar ju bara idioter via sitt jobb.
2021-07-18, 11:45
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
haha sjukt rolig jämförelse.

"Han har jobbat under de stora grabbarna, Marcus Wallenberg, Curt Nicolin, Percy Barnevik. Vad har Ebba att komma med i jämförelse, ung och oerfaren med några strökurser på universitet."
Så Esbjörn var i direkt kontakt med Percy Barnevik? Eller var han liksom en tusentals andra anställda? Anonym knegare.

Ebba hon menar du har strökurser... jaså. Partiledare är förstås ingenting att bry sig. Hon träffar ju bara idioter via sitt jobb.

Ja hon träffar säkerligen en mängd idioter på sitt jobb, hon sitter i riksdagen.

Att få jobb som ingenjör på ett företag som ASEA ställer högre krav på kognitiv förmåga än att vara partiledare. Jag kan inte för ett ögonblick tro att personer som Mona Sahlin, Gudrun Schyman som varit partiledare m.fl hade gått igenom en ingenjörsutbildning och klarat ett jobb inom den privata sektorn.
2021-07-18, 11:53
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Så kan man säkert resonera om man inte hyser någon respekt och ödmjukhet inför äldre och åldrandets degenerativa processer. Personligen tycker jag att det är värre att ge sig på äldre-äldre fysiskt eller psykiskt, men det är jag det.

Jag håller med om att man ska visa äldre respekt och ödmjukhet.

Det är möjligt att Esb har lite försämrad kognitiv förmåga till följd av åldrandet. Men är det något som märks för en utomstående? Jag har inte sett att någon här inne i tråden har sagt något om att han har en läkardiagnos på demenssjukdom.

Får jag fråga dig om du tycker att Esb ska ha rätt att bryta avtalet, ska detta gälla även alla äldre personer. Ska gränsen gå vid 65 år, eller 80 år när äldre ska ha rätt att ensidigt dra sig ur en avtalad affär?

Personligen kan jag tycka att Ebba hade kunnat dra sig ur affären, eftersom detta även kan drabba hennes parti. Men ur rättslig synvinkel skulle jag tippa på att hon har rätt.
2021-07-18, 12:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Det kan väl endast Esb svara på?
Så är det naturligtvis, men Ebba måste rimligen ha funderat på saken när hon försökte få till förlikning I februari.
2021-07-18, 12:31
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Många "halmstrå/förklaringar" har jag fått av Ebba-klanen. Den ena dummare än den andra men jag har aldrig fått något vettigt/troligt svar på vem Ebbas mäklare X är.

Inte heller verkar ni lita på Ebbas egna ord om att hon låtit göra två värderingar av mäklare.
Den som är dum är du som hakat upp dig på en helt betydelselös detalj och tjatar om den om och om igen i ett otal antal inlägg månad efter månad. Det beteendet är farligt nära det sjukas gräns.
2021-07-18, 12:50
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Nu är du ute och cyklar hon har låtit Uppsalamäklare göra en värdering det kan ha varit två mäklate därifrån.
Dom har tagit in en värdering från Värderingsdata samt Aticimex och själva gjort en på dom grunderna.
Dvs 2 värderingar.
Hon skriver inte att hon har haft två olika värderingsfirmor inne eller hur?
Utöver det ska enligt Binninge ha gjorts två till från honom.
En på 5.7 miljoner som han inte vill visa samt en från Densia, som om man beräknar från FASTPI stämmer nästan exakt med Notars.
Så vad är problemet ditt.?
2021-07-18, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
På vilket sätt hyser du respekt genom att dumförklara alla äldre som är fullt kapabla att både ta hand om sig själv och köpa eller sälja tillhörigheter. Om man ska fullfölja ditt resonemang så måste man införa en övre åldersgräns på när pensionärer ska själv ska få förvalta sina tillhörigheter.

Esbjörn har genomgått ett psykologtest som visar att han är rättskapabel och klarar av att fatta sina egna beslut, detta är även fastställt av två experter inom området äldre och deras kognitiva funktioner. Tre experter har konstaterat att Esbjörn är klar, fokuserad och väl orienterad i tid och rum. Han fick rent av så bra resultat att Majkgård kände sig manad att kontakta undersökaren efteråt för att få lämna nya omdömen för att påverka resultatet till det sämre.

Så det finns inget utrymme i ditt resonemang om att man bör utgå ifrån den äldres psykiska kvaliteter utan samtliga ska dömas efter samma mall och anses som senila och psykiskt degenererade oavsett om de är det eller inte.

Förklara gärna hur det synsättet visar respekt och ödmjukhet inför den åldrande individen?
2021-07-18, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Så är det naturligtvis, men Ebba måste rimligen ha funderat på saken när hon försökte få till förlikning I februari.

Ja? Hennes erbjudande till Esb läckte ju Binninge direkt till pressen så innehållet i det är ju känt.
2021-07-18, 13:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Det är helt otroligt att Ebba fortfarande måste tro att Esbjörn verkligen inte vill.

Sista stycket i det Facebook inlägg hon gör är intressant tycker jag. Dels lovar hon ju att inte genomföra affären om Esbjörn inte vill, eller det visar sig att han inte är kapabel att fatta svåra beslut.

Det intressantaste i det stycket tycker jag dock är att Ebba säger sig ha handlat i god tro. Finns god tro ens längre och varför säger hon sig ha handlat i sådan?

Hon skriver två värderingar och Anticimex. Hon har ju uppenbarligen inte speciellt höga krav på vad värdering är. Notar har ju med tanke på hur besiktningsprotokollet knappast varit på stället. Dessutom står det faktiskt 8/10. det är ju lite halv sent.

Vi kan väl med andra ord enas att Ebba inte hade gjort någon av de två värderingarna hon ljög om i sitt inlägg. Så då kanske man inte kan begära att hon ska hålla ord. Löften är uppenbarligen inte så viktiga för Ebba.

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Saker och ting måste naturligtvis ses i ljuset av då rådande omständigheter.

Hur länge sträcker sig ett löfte? Är det skillnad på när Ebba ger ett löfte, mot när du ger ett löfte? Hon lovade att backa om Esbjörn verkligen inte vill sälja eller om Esbjörn inte var kapabel att göra affärer på egen hand. Esbjörn är kapabel, det har en undersökning beställd av Esbjörns ombud/fullmaktshavare visat. Huruvida han ville sälja, eller inte sälja, det förmedlade han inte till henne direkt iallafall. Han gick så långt att han vägrade träffa henne, så även om Ebba hade för avsikt att backa, så omöjliggjorde han den manövern och i och med det är hennes löfte infriat. Hennes utsträckta hand togs inte av Esbjörn.

God tro existerar inte rent juridiskt, men moraliskt finns det kvar. Hon anser att hon gjorde rätt, med de kunskaper om fastigheten och Esbjörn hon hade där och då. Anser du att hon inte har handlat i god tro, utan medvetet utnyttjat situationen till sin fördel?`

Notars värdering baserar sig på Anticimex besiktning bland annat. En mäklare gör nog inte bättre ifrån sig än en besiktningsman på Anticimex, så helt rätt att ta in experter där det behövs. Att göra lite registerslagningar och miniräknarövningar klarar en mäklare av. Så exakt vad är fel i Notars värdering? Den visar i princip samma värde som den mäklarfirman Binninge anlitade.

Vad gäller datumet i Notars värdering, så står det väl i deras dokumentation när värderingen skedde, respektive när värderingsprotokollet skrevs ut? Precis som med av Binninge anlitad mäklarfirma. Tror du behöver ha rätt mycket mer torrt på fötterna innan du anklagar Notar för att ha värderat fastigheten till Ebbas fördel.

Så nej, vi kan inte enas om att Ebba inte gjort några värderingar. Faktum är att hon själv, på egen hand har gjort en egen värdering, utifrån det underlag hon hämtat in. 3.8 miljoner hamnade den på.

Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag tycker Fnirp förklarade det bra, och onödigt att ta upp det en gång till.
God tro försvann visst som juridisk term 2003 så det får jag backa på.

Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
God tro försvann åtminstone vid köp av stöldgods då.

Om man tittar i jordabalken 4 kap 17§ så finns det kvar:
” Första stycket gäller även när annan än säljaren ägde byggnad eller annat som, om det är i samme ägares hand som fastigheten, enligt lag hör till denna samt köparen var i god tro vid köpet.”

Så i någon mån finns begreppet kvar. Även ond tro finns.

Jodå, MarryBlunt har rätt i fråga om god tro. Hon är något viktigt på spåret. Begreppet finns kvar och används. Som Volvoellersaab påpekar. Eller som här i Avtalslagen:
4 kap. Allmänna bestämmelser

39 § Är enligt denna lag giltigheten av avtal eller annan rättshandling beroende därav att den, gentemot vilken rättshandlingen företogs, icke ägde eller bort äga vetskap om visst förhållande eller eljest var i god tro, skall hänsyn tagas till vad han insåg eller bort inse vid den tidpunkt, då rättshandlingen blev honom kunnig. Dock må, där särskilda omständigheter sådant föranleda, hänsyn jämväl tagas till den insikt han vunnit eller bort vinna efter nämnda tidpunkt, men innan rättshandlingen inverkat bestämmande på hans handlingssätt
Paragrafen ovan gäller re integra-principen och reglerar vid vilken tidpunkt motpartens goda eller onda tro inverkar på bedömningen om avtal uppkommit eller inte. Ebba var gissningsvis informerad om principen när hon skrev. Domstolen känner som tidigare diskuterats i tråden rätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in