2021-07-18, 00:16
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Kan också bero på om hon visste om avtalet mellan Esbjörn å Matz eller inte huruvida ett skadestånd kommer att utdömas. Är testamentet giltigt och Ebba kände till det och försökt köpa ut Matz, ja då lär det bli Ebba som ska stå för hela kalaset för då är det hon som med BERÅTT MOD försökt tillskansa sig huset å då blir det en enormt saftig räkning för henne att betala. Håller testamentet och hon visste om det och fått nej av Matz ....ja herregud alltså. Vilka astronomiska kostnader. Matz, Esbjörn, Binninge, de två nya advokaterna, hennes två advokater, böterna, alla värderingar, Anticimex - allt med huset, rättegångskostnader, alla utlåtanden, jag har säkert glömt flera

är nog med tanke på detta som det gäller för den andra sidan å visa att det är Ebba själv som styrt så hon får ta det och inte dela utgifter med Esbjörn - ja just så - tänkte inte på det - det är därför de lägger ner sån kraft på det

Lantmäteriets Allmänna fastighetsinformation,
ägaren till Marinelund 7:1 har varit ett oskiftat dödsbo fram till 2007-03-08 då Esbjörn genom arv tillskrivs 4/9 av fastigheten (Inskrivningsdag 2007-03-14). Vid samma datum står det angivet att Matz och 5 ytterligare personer ärver 5/9 (Inskrivningsdag 2007-03-14) som de överlåter/avstår till Esbjörn (Inskrivningsdag 2008-03-10).

Matz är alltså inte ägare till huset.

Du måste lära dig att skilja på ett testamente och ett avtal.
Avtalet är tecknat mellan parterna Esbjörn och Matz och är författat av en person som är avliden sedan ca 10 år och där det varken går att bekräfta att avtalet är utfärdat av författaren eller där det finns någon verifikation på att det har tagits betalt för detta.

Ett avtal som innefattar en fastighet måste registreras inom en viss tidsperiod för att vara giltigt vilket inte har gjorts.

Matz har uppenbarligen försökt att avtala till sig huset på övriga släktens bekostnad vilket säkert är en utav anledningarna till att avtalet inte har tillkommit som ett förbehåll hos inskrivningsmyndigheten.

Ebba har med största sannolikhet inte varit medveten om avtalet, även om hon mot all förmodan skulle ha känt till det så är det inte giltigt.

Sedan så kan man fråga sig om avtalet verkligen har tillkommit 2007 då Matz inte nämnde ett ord om detta när han dök upp och uttalade sig i Expressen utan först viftade med avtalet ett par veckor senare.

Vi har varken hört Esbjörn nämna avtalet eller sett det i någon inlaga till tingsrätten och Matz drog som en avlöning så fort som det framkom att avtalet inte var giltigt och vi har inte sett röken av honom sedan dess.

Man får känslan av att någon har varit inne och kluddat, kanske Binninge 😂
2021-07-18, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ja god tro finns och är en juridisk term vilket hon säger sig ha följt.
Att hon erbjöd Esb en förlikning men det ville ju han ej så nog stod hon för sitt ord, tyvärr gjorde inte Esb det, därav hans taskiga sits.

Hennes två värderingar stämmer bra nästan för bra med den som Binninge gjorde, men inte med den som han först sa sig ha gjort den på 5,7 miljoner.
Den försvann och ingen vet varför han inte antog den i stället för den i början på detta året. den första hade ju kunnat styrk ocker som han hävdade.
Nä vi kan väl vara överens om att sitsen som dom hamnade i inte är hennes fel.

Jaha, nu är mäklare X på tapeten igen! Tack för den!

Här skriver du att Ebba har två värderingar, vilka mäklare har värderat fastigheten åt Ebba?

Notars efterdaterade vet vi.
2021-07-18, 08:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Vilka två värderingar menar du att Ebba gjorde. Hur förklarar du värderings datumet på Notar?

Jag tycker Fnirp förklarade det bra, och onödigt att ta upp det en gång till.
God tro försvann visst som juridisk term 2003 så det får jag backa på.
Senast redigerad av braattha 2021-07-18 kl. 08:38.
2021-07-18, 08:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Här skriver du att Ebba har två värderingar, vilka mäklare har värderat fastigheten åt Ebba?

Jag vet inte om namnen på mäklarna, om dom ens publicerats i detta ärende men du kanske menar vilka bolag?
Vad det gäller två värderingar så är Notar det ena och Värderingsdata det andra.
Därutöver så har Anticimex besiktigat fastigheten vid två tillfällen.
2021-07-18, 09:02
Medlem
fnirps avatar
Citat:

Så du påstår att Notar fuskar? Att värderingen inte stämmer?
2021-07-18, 09:41
Medlem
Citat:
Har jag någonsin sagt att Esbjörn är ärlig? Han säger ju i och för sig att han ångrat sig. Det har ju inte Ebba sagt om det hon skrev.

Vidare kan jag tycka att Ebba, som förtroendevald politiker har lite mer att vinna på att framstå som ärlig.
Varför skulle hon skriva att hon ångrar sig, efter alla Binninges lögner om henne i media om fastighetstvisten så måste det vara skönt att ge honom en råsop med sanningen om hans sexualbrott? Om hon påstod att hon ångrar sig så skulle hon inte framstå som särskilt ärlig. Till och med det hon skrev var 100% sant, eller hur?
2021-07-18, 09:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
En vän….ja du vet ju vad sakkunnige säger, just hans diagnos utesluter att den är värre. Du har ju sett länken till hans utlåtande så varför fortsätter du att ljuga.

Dessutom är det frågan vad du menar med väldigt hög procent? Det gäller ju inte i detta fall….frågan var hur han var vid avtalet.

Om du inte hittar så finns citatet på sid 266:

” Min sammanfattande bedömning av de kognitiva testerna överensstämmer med psykolog Karlssons bedömning, att Bolin har en lindrig kognitiv funktionsnedsättning. Till det gör jag ett förtydligande att den diagnosen/bedömningen utesluter allvarliga nedsättningar av kognitionen som kan innebära att individen har nedsatt förståelse och fattningsförmåga/omdöme.”
Men då så. Den unga och kvicka Ebba pressar en äldre-äldre man med en kognitiv funktionsnedsättning.
2021-07-18, 10:07
Medlem
Citat:
Jag tycker Fnirp förklarade det bra, och onödigt att ta upp det en gång till.
God tro försvann visst som juridisk term 2003 så det får jag backa på.
God tro försvann åtminstone vid köp av stöldgods då.

Om man tittar i jordabalken 4 kap 17§ så finns det kvar:
” Första stycket gäller även när annan än säljaren ägde byggnad eller annat som, om det är i samme ägares hand som fastigheten, enligt lag hör till denna samt köparen var i god tro vid köpet.”

Så i någon mån finns begreppet kvar. Även ond tro finns.
2021-07-18, 10:14
Medlem
Citat:
Det är helt otroligt att Ebba fortfarande måste tro att Esbjörn verkligen inte vill.

Sista stycket i det Facebook inlägg hon gör är intressant tycker jag. Dels lovar hon ju att inte genomföra affären om Esbjörn inte vill, eller det visar sig att han inte är kapabel att fatta svåra beslut.

Det intressantaste i det stycket tycker jag dock är att Ebba säger sig ha handlat i god tro. Finns god tro ens längre och varför säger hon sig ha handlat i sådan?

Hon skriver två värderingar och Anticimex. Hon har ju uppenbarligen inte speciellt höga krav på vad värdering är. Notar har ju med tanke på hur besiktningsprotokollet knappast varit på stället. Dessutom står det faktiskt 8/10. det är ju lite halv sent.

Vi kan väl med andra ord enas att Ebba inte hade gjort någon av de två värderingarna hon ljög om i sitt inlägg. Så då kanske man inte kan begära att hon ska hålla ord. Löften är uppenbarligen inte så viktiga för Ebba.

Sista stycket om att ifall Esb verkligen inte vill. Han har ju inte kommit till det mötet där han erbjöds att säga nej och backa. Han kom dit men hade med sig någon som antagligen ville han skulle backa (?övertalningsgruppen RO med pensionatstantens och dennes gelikar?) och Esb drog utan att gå med på mötet.

Att handla i god tro betyder att man inte anade ens anade att det fanns något som inte var som det skulle. Tror du att Ebba verkligen ens gått i närheten av det här med facit i handen?
Att handla i god tro är en gammaldags mening?
Men det betyder att man inte hade en aning om ev. problem som skule dyka upp och gjort det man skulle göra.

Att gubben har ett hus han inte nyttjar och det förfaller och det glunkas om att andra försökt köpa men han har ratat budet, det skulle inte soppa mig om jag vill att mina barn ska bo nära pappa.
Sen kan nån av oss fastighetsaffärer och skulle nån av er i tråden nånsin komma i närheten av det pyrande som pesnionatstantetn och hennes vänner drog i gång och de dessutom var polare med JB som inte tycker om KD.
Att de skrev de skulle möra köparen det är synnerliget fult!!
Det liknar jag med hot.
2021-07-18, 10:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Men då så. Den unga och kvicka Ebba pressar en äldre-äldre man med en kognitiv funktionsnedsättning.

Hur menar du med pressar? Det var väl under två månaders tid som försäljning diskuterades. Hur många gånger träffades de? Om Esb hade upplevt press, varför gjorde han sig då inte oanträffbar, vilket han enligt uppgift ska ha gjort senare?

Esb:s eget ombud ska ha yppat till rätten att Esb inte var pressad av Ebba. Har läst detta tidigare i tråden.

Esb har en ingenjörsexamen, han har arbetat på det högteknologiska företaget ASEA/ABB. Han har jobbat under de stora grabbarna, Marcus Wallenberg, Curt Nicolin, Percy Barnevik. Vad har Ebba att komma med i jämförelse, ung och oerfaren med några strökurser på universitet.

Den där kognitiva funktionsnedsättningen verkar finnas beroende på vilka omständigheter är. Handlar det om att behålla körkortet så har hans kognitiva funktioner visat sig vara knivskarpa.
Senast redigerad av DeValera 2021-07-18 kl. 10:50.
2021-07-18, 10:42
Medlem
Citat:
Jag vet inte om namnen på mäklarna, om dom ens publicerats i detta ärende men du kanske menar vilka bolag?
Vad det gäller två värderingar så är Notar det ena och Värderingsdata det andra.
Därutöver så har Anticimex besiktigat fastigheten vid två tillfällen.

Är det Värderingsdata som Ebba-klanen menar gjort en mäklarvärdering av fastigheten? Då e ni ute på hal is som vanligt. Ni som vet allt!

Värderingsdata är ingen mäklare!

Värderingsdata säljer en tjänst till mäklare som ett underlag utifrån bla statistik på tidigare försäljningar i området typ ortprismetoden.

Frågan är vilken mäklare som beställde underlaget från Värderingsdata? Förmodligen den numera berömda mäklaren X (kompisbrormäklaren Dietz kanske?)

Ebba nämner ju att hon fått värderat fastigheten av två mäklare.
2021-07-18, 10:51
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Är det Värderingsdata som Ebba-klanen menar gjort en mäklarvärdering av fastigheten? Då e ni ute på hal is som vanligt. Ni som vet allt!

Värderingsdata är ingen mäklare!

Värderingsdata säljer en tjänst till mäklare som ett underlag utifrån bla statistik på tidigare försäljningar i området typ ortprismetoden.

Frågan är vilken mäklare som beställde underlaget från Värderingsdata? Förmodligen den numera berömda mäklaren X (kompisbrormäklaren Dietz kanske?)

Ebba nämner ju att hon fått värderat fastigheten av två mäklare.
Ja det kanske var två mäklare där ex sven o johan
Utöver det var det en mäklare som hade skrivuppdraget.
Men detta har du ju fått förklarat hundratals gånger
Senast redigerad av braattha 2021-07-18 kl. 10:53.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in