Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-17, 13:34
Avslutad
Kan det va någon som vill att sanningen ska fram o matar en allt mer missbrukande Dahlgren med moral för att slippa stiga fram själv/a? Vilka skulle det kunna va? Ja fallskärmsjägarkollegor kanske va i Stockholm efter övningen på Gotland? Kanske var det de som kände dahlgren o vad med i upplägget att teatermörda tillsammans med Holmer. Kanske var de rädda att hamna i klistret o därför ville mata dahlgren "tala ut säg vad du vet"? Vem var den första att höra Dahlgen tala ut var det Lingärde?
Citera
2021-07-17, 13:52
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Det vill säga att de omsatte "betalning i form av mattor" som någon i Iran-Contras-affären erhållit. Det fanns utrymme i vapenhandel med Iran för att göra affärer i både antikviteter, mattor, olja och / eller zink så helt otroligt behöver det inte vara.

Alla affärer har en inneboende risk i momentet att varor skall bytas mot giltig betalning. En vanlig teknik är att en affärsbank öppnar en sk remburs och kontrollerar att dokument "för varorna" byts mot betalning i deras betalningssystem.

I fallet med vapen till ett land utsatt för sanktioner blir det problematiskt eftersom ingen bank vill delta aktivt som direkt "mellanhand" (remburs).

Israel ville ha betalning "pengar" innan leverans och iranierna ville ha vapnen innan de betalade. Hmm, dom kanske inte litade på varandra.

Så Adnan Khashoggi trädde in med en sk "bryggfinansiering" för att "överbrygga," problemet. En som Khashoggi anlitade för sina finansaffärer var den inte helt okände Jeffrey Epstein.

Adnan Khashoggi lånade pengar hos sina kontakter i MÖ som satte in pengarna på ett konto hos BCCI i Monaco. Israel fick sin betalning, Iran vapnen och Khashoggi fick betalning från Iran med "sedvanlig mark-up", jag kan inte procentsatsen. Det var upplägget i Iran-Contras-affären, det fanns inte utrymme där för mattor.

Men Bofors och andra aktörer som inte hade tillgång till Khashoggis finansieringskällor i MÖ kan säkert ha accepterat mattor eller andra varor till "rätt" avräkningspris.
Handel med Iran och just med "mattor" är en gemensam faktor för den Indiska brödraskaran som tog emot mutor från Bofors och Kleerings far.
Ingångar och kontakter med Iran gällande vapenhandel tas naturligtvis genom de redan befintliga.
Citera
2021-07-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Rolf Dahlgren och hans käresta, Lilian, var missbrukare.
Det är i stort sett många missbrukare som halkat in i utredningen.
Varför?
De är svaga, lätta att köpa.
Kanske dags för en lista på alla fyllon och pundare, strålkärringar?

Vem är Lilian? Kan hon ha suttit på Ulleråker?
Citera
2021-07-17, 14:06
Medlem
Citat:
Handel med Iran och just med "mattor" är en gemensam faktor för den Indiska brödraskaran som tog emot mutor från Bofors och Kleerings far.
Ingångar och kontakter med Iran gällande vapenhandel tas naturligtvis genom de redan befintliga.

Jo, äkta persiska mattor var och är dyrbara men marknaden är nog begränsad till lyxlirare. Annat är det med olja där "smuggelolja" pga av sanktioner efterfrågas av parialänder som Sydafrika och Israel.

Alla handelsvaror som kunde faktureras i dollar var intressant för Iran. Betalningen kom i dollar till den iranska banken och exportören i Iran fick betalt motsvarande värde i lokal valuta. Dollar valutan sattes in på ett "särskilt" konto för inköp av exv. vapen i Iran-Contras-affären och betalades via Adnan Khashoggi som finansierat vapenaffären med lånade dollar från arabvärlden.

Att bli inbjuden att delta i ett sådant upplägg tyder på goda kontakter men inte nödvändigtvis delaktighet i vapensmuggling.
Citera
2021-07-17, 14:26
Medlem
Citat:
Rolf Dahlgren och hans käresta, Lilian, var missbrukare.
Det är i stort sett många missbrukare som halkat in i utredningen.
Varför?
De är svaga, lätta att köpa.
Kanske dags för en lista på alla fyllon och pundare, strålkärringar?

Rolf Dahlgren var väl Hans Holmérs "privatchaufför". I ett scenario där HH var i maskopi med Israelen i det sk amfetaminärendet där HH hade sitt "eget folk" som spanade så behövde HH också en chaufför som han "kunde lita på" dvs kontrollera så att när han kördes till möten mm så läckte det inte. Och naturligtvis om den äldre chefspersonen var en i konspirationen att det inte skvallrade om det. En missbrukare går aldrig att lita på men väl att kontrollera och när han blir en säkerhetsrisk röjs han ur vägen. Hur var det egentligen med Rolf Dahlgrens självmord?
Citera
2021-07-17, 14:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
I den här tråden har vissa "kommit längre", "far out from reality" rent ut sagt, men det finns inget över huvud taget som kopplar någon annan till dådet, än det faktum att 1 person sköt, han sprang ensam från platsen och hade inte kontakt med någon annan under den tid man kunde se honom.
Lisbet såg Christer Pettersson på den plats där andra strax innan hade sett en man som tycktes skjuta två skott mot Olof Palmes rygg. Även andra vittnen tyckte att mannen var lik Pettersson.

Det är vad vi har om vi ska vara noga. Plus då mängder av iakttagelser av personer som vittnena efteråt satte i samband med mordet.
Citera
2021-07-17, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Lisbet såg Christer Pettersson på den plats där andra strax innan hade sett en man som tycktes skjuta två skott mot Olof Palmes rygg. Även andra vittnen tyckte att mannen var lik Pettersson.

Det är vad vi har om vi ska vara noga. Plus då mängder av iakttagelser av personer som vittnena efteråt satte i samband med mordet.

Du som har bättre pejl på Roland Bjuhr och andra Stockholmsfigurer än jag.

Jag såg för ett bra tag sedan en artikel om någon som ville förvärva en lägenhet på Östermalm och som presenterade en "garanti" eller vad det var från en bank tror jag det var Lichtenstein eller nåt som var undertecknad mer israelklingande namn. Jag börjar misstänka att det var Israelen i amfetaminärendet som HH ville ha span på.

Har du möjligen någon kunskap / minne om vad jag skriver om?
Citera
2021-07-17, 14:55
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja det om något visar att Palme råkade gå genom ett område där någon aktivitet rörande något annat hänt.
Om kungen, en Wallenbergare eller ÖB hade utsatts för attentat hade man nog intresserat sig för om det ändå kanske hade med mordet att göra.
Citera
2021-07-17, 14:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Du som har bättre pejl på Roland Bjuhr och andra Stockholmsfigurer än jag.

Jag såg för ett bra tag sedan en artikel om någon som ville förvärva en lägenhet på Östermalm och som presenterade en "garanti" eller vad det var från en bank tror jag det var Lichtenstein eller nåt som var undertecknad mer israelklingande namn. Jag börjar misstänka att det var Israelen i amfetaminärendet som HH ville ha span på.

Har du möjligen någon kunskap / minne om vad jag skriver om?
Nej, men spåret är inte ointressant.
Citera
2021-07-17, 17:14
Medlem
HAARPs avatar
Jag skulle gärna velat fått någon mer info från vittnet på Sturegatan om vad hon såg.

Överklagade den totala maskningen i EFE14473-00-B till kammarrätten som avslog min begäran.
Kanske skulle jag låtit någon juridiskt kunnig person skrivit överklagandet.

14473-00 som jag också fick ut är inte lika mycket maskad så där kan man få ut lite mer info.

xxxxxx uppger att hon vid detta tillfälle arbetade vid en firma i Stockholm vid namn xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx belägen vid xxxxxxxxx. Den aktuella kvällen således den 28 februari 1986 så skulle hon normalt arbeta till klockan 23.30....xxxx säger att när hon kommer ut från firman belägen vid xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx går hon Sturegatan upp mot Valhallavägen....

Vad kan det vara för typ av firma där hon normalt jobbar till 23.30?
Den bör varit belägen ungefär i detta området. https://i.imgur.com/BvbA6yW.jpg

Av maskningen i dokumentet kan man lista ut en del .På ett ställe har de strukit över östra station.
östra = 10mm lång överstrykning , station = 14mm lång överstrykning.
5tecken = 10mm 7tecken = 14mm
Alla ställen där hennes förnamn är överstruket är 12mm långa. Skulle därför tro att hon har ett förnamn med 6 tecken. På ett ställe ser det i ljus ut att börja på A genom överstrykningen , Astrid ,Agneta eller Anette kanske.

Överstrykningen på firmans namn är 45mm lång , alltså ca 22 tecken kanske ett dubbelnamn med ett mellanslag?

Firman var belägen vid... , här finns 2 olika långa överstrykningar 40 resp. 18mm långa , alltså ca 20 resp. 9 tecken , kanske ett gatunamn och något annan känd plats som hon sagt.
Senast redigerad av HAARP 2021-07-17 kl. 17:19.
Citera
2021-07-17, 17:47
Avslutad
https://drive.google.com/file/d/1Wi4kfhZL6qrA2iuhwmT7AdL_uf-brRsO/view
Vittnet Ulla såg också en man med blå jacka före mordet se tidigare inlägg jag gjorde tror det var vid johannes kyrkogård. Kan detta va samma man. Iså fall beter han sig inte som en mördare
inte ens om det var ett teatermord skulle man väl promenera hem med sin blåa jacka om man skjutit statsministern. Fast å andra sidan vore det en ointressant person borde de inte maskat eller är det kotym. Det är svårt att sortera äpplena från päronen i palmemordspåren som
ska analyseras.

Hmm! Var det inte en gammaldags skidliknande blå 2 kvars täckjack mördaren hade?
Är det vg eller cp som lunkar hem? Med åke widens färdigkrutade magnumspill på?

Passar denna mans promenad in på den plats man hittade startpistolen?
Är alla rättegångar o skriverier bara ett spel av en betald skådespelande cp med stöd av sossarna holmer o staten för att mörka den andra som sköt med ett pricksyttegevär av en orsak man vill hålla hemlig?

Är all aggressivitet bara spelad av cp o var han instruerad att leva sig in i en roll av någon?
Senast redigerad av jajagvinner 2021-07-17 kl. 17:53.
Citera
2021-07-17, 19:41
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
https://drive.google.com/file/d/1Wi4kfhZL6qrA2iuhwmT7AdL_uf-brRsO/view

Är all aggressivitet bara spelad av cp o var han instruerad att leva sig in i en roll av någon?
Vilka betalade Fylking o Aschberg?
Vem betalde CP?
Stenbeck
Senast redigerad av Gothus 2021-07-17 kl. 19:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in