2021-07-15, 07:59
Medlem
bajsbuskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
Mike ”Morf” Morford baserar sina misstankar mot ”Macgruber” som Zodiac på detta.

1. Han bodde väldigt nära telefonkiosken som Zodiac använde

2. Han hade ett exemplar av David Kahn’s ”The codebreakers” - en populär kryptogrambok

3. Hans handstil är någorlunda lik den som Zodiac hade

4. Han passar in med den fysiska beskrivningen av Zodiac

5. Ungefär samma ålder, även om det finns flera olika uppgifter gällande Zodiac’s ålder

6. Hans aktiviteter passar tydligen överrens med Zodiac’s aktiviteter, särskilt mellan 1971-74 och efter 74

7. Hans hus hade tydligen en källare

8. Mike Morford håller tydligen tillbaka på en ”bomb” om hans nya favorit, som tydligen knyter ”Mac” till ett av breven som Zodiac skickade

[b]9. Polis och myndigheter efterforskar tydligen ”Macgruber”, fast det kan även vara så att Morf fick besked av polisen att hålla tyst om ”Mac”, av den enkla anledning att de önskar att det inte sprids ut information om en avdöd man som möjlig seriemördare /B]

Inga form för bevis, och indicierna här är inte speciellt starka. Men det är ändå intressant att myndigheterna kollar in denne ”Macgruber”, och att Morf går så långt som att hävda att han sitter på information som med 100% säkerhet knyter ”Mac” till ett av breven som skickades av Zodiac.

Någonstans på det forumet läste jag att "bomben" skulle vara att Morfords misstänkte har lika många stavelser i sitt namn som Zodiac ger ledtrådar till i ett av breven. Nu hittar jag inte inlägget och orkar inte ögna igenom skräpet igen
Citera
2021-07-15, 15:48
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
Någonstans på det forumet läste jag att "bomben" skulle vara att Morfords misstänkte har lika många stavelser i sitt namn som Zodiac ger ledtrådar till i ett av breven. Nu hittar jag inte inlägget och orkar inte ögna igenom skräpet igen
Jaha..? Det låter ju spännande, fast det är absolut inte vad jag skulle klassa för bevis eller ngt som med 100% säkerhet knyter Mac till ett av Zodiac breven.

Låter mer som ett stolpskott från Morford.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-07-15 kl. 15:53.
Citera
2021-07-15, 16:10
Medlem
Generalanderssons avatar
Senaste uppgifterna är att ”Macgruber” inte bodde i Vallejo mellan 1968-70. Men istället i Chico, som är mer än 100 mil från Vallejo/nordliga-Kalifornien.
Citera
2021-07-15, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske

Jag har aldrig sett nån referens till antalet stavelser, har jag missat det?
Det finns plats för 13 (?) tecken i ett av kryptona men vem vet om det har nån koppling till hans riktiga namn.

Tror inte att det där är the bombshell.
Citera
2021-07-15, 19:00
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huavilkensyn
Jag har aldrig sett nån referens till antalet stavelser, har jag missat det?
Det finns plats för 13 (?) tecken i ett av kryptona men vem vet om det har nån koppling till hans riktiga namn.

Tror inte att det där är the bombshell.
Troligtvis, så är det ingen ”stor” bomb som Morf sitter på här. Och ju mer man läser om ”Macgruber” så verkar det bara bli mer o mer osannolikt att han var Zodiac.

Skulle inte förvåna mig om polisen bad Mike Morford att ta ner all information om ”Macgruber” pga att de inte önskar att det sprids ut information på nätet om en avdöd man som en möjlig seriemördare, och att Morf missuppfattade varför polisen bad honom att göra det.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-07-15 kl. 19:07.
Citera
2021-07-16, 08:03
Medlem
Verkar som att Chico bara är 2,5 timme bort med bil?
Mac verkar ha bott i samma område som paret som fick biljetter till en baseballmatch skickat till sig från zodiac. Biljetterna var 1970 men de bodde "grannar" långt senare, har glömt när men 80-90-talet nånting. Sammanträffande eller kände de kanske varandra eller var de kanske grannar även 1970? Indicier på sin höjd.

Mac köpte hus i en ort på 80-talet och kanske hyrde ut det eller nåt, men flyttade inte dit innan 1990, nån vecka eller månad innan zodiac skickade in det sk Eureka kortet (eller julkortet). Huset låg utanför Eureka men kortet skulle ha fått samma poststämpel om det skickades från macs stad, har glömt ortnamnet nu. Jag har inte trott att det sista är ett äkta kort från zodiac men vem vet. Bara sammanträffande eller indicie?

Mac ska ha varit vapeninstruktör.

Efter alla indicier som finns mot ALA så ska man vara försiktig med förhastade slutsatser men jag tycker fortfarande att mac är intressant.
Citera
2021-07-16, 22:33
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Troligtvis, så är det ingen ”stor” bomb som Morf sitter på här. Och ju mer man läser om ”Macgruber” så verkar det bara bli mer o mer osannolikt att han var Zodiac.

Skulle inte förvåna mig om polisen bad Mike Morford att ta ner all information om ”Macgruber” pga att de inte önskar att det sprids ut information på nätet om en avdöd man som en möjlig seriemördare, och att Morf missuppfattade varför polisen bad honom att göra det.

Jag tror att det var för att det sabbar deras case. Om de någon gång får tag i Zodiac vid liv och han ställs inför rätta så behöver en försvarsadvokat bara peka på alla andra möjliga gärningsmän för att uppnå rimligt tvivel. Juryn består ju av vanliga medborgare, som kan ha följt fallet men inte säger något.

Troligtvis kommer inte det hända, men om man får fram DNA som man vet 100% kommer från Zodiac och kan knyta det till en person så vill man ju att allmänheten ska tro på vad de säger. Att några på diverse forum kommer hålla fast vid sin GM ändå är ju självklart, men man vill inte göra det antalet större än vad det är redan.
Citera
2021-07-17, 10:38
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Jag tror att det var för att det sabbar deras case. Om de någon gång får tag i Zodiac vid liv och han ställs inför rätta så behöver en försvarsadvokat bara peka på alla andra möjliga gärningsmän för att uppnå rimligt tvivel. Juryn består ju av vanliga medborgare, som kan ha följt fallet men inte säger något.

Troligtvis kommer inte det hända, men om man får fram DNA som man vet 100% kommer från Zodiac och kan knyta det till en person så vill man ju att allmänheten ska tro på vad de säger. Att några på diverse forum kommer hålla fast vid sin GM ändå är ju självklart, men man vill inte göra det antalet större än vad det är redan.
Problemet som jag ser det är att Morford verkar inte ha ngn anledning till att misstänka Mac annat än att han, eller hans föräldrar, bodde nära telefonkiosken som Zodiac använde sig av. Dessutom så har Morford svängt fram o tillbaka med sin förklaring om Mac som Zodiac misstänkt, och utav det som har kommit fram såhär långt verkar det hela vara väldigt svagt.
Citera
2021-07-17, 21:15
Medlem
Citat:
Problemet som jag ser det är att Morford verkar inte ha ngn anledning till att misstänka Mac annat än att han, eller hans föräldrar, bodde nära telefonkiosken som Zodiac använde sig av. Dessutom så har Morford svängt fram o tillbaka med sin förklaring om Mac som Zodiac misstänkt, och utav det som har kommit fram såhär långt verkar det hela vara väldigt svagt.
Är du expert i rättsfall nu med?

Sluta leka polis.
Citera
2021-07-17, 22:31
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Är du expert i rättsfall nu med?

Sluta leka polis.
.... Vart har jag hävdat att jag är expert och/eller polis? Har du ens följt med på den här saken? Verkar inte så.

Det är absolut inget som tillsäger att Morford’s nya favorit skulle kunna vara Zodiac mördaren.
Citera
2021-07-21, 00:15
Medlem
Craiggs avatar
Jag skulle ändå säga att vi till 90% har ett motiv på morden i alla fall. Diverse psykologer är överens om att Zodiac förmodligen var en person som var alldeles för ensam och tillbakadragen som person. Och det var nog just det som var motivet, något annat uppenbart motiv finns inte. Att han verkade ha fokuserat på unga par är nog ingen slump, jag tror att han medvetet ville döda just par pga avundsjuka. Efteråt söker han efter uppmärksamhet genom att skicka brev som nu i efterhand känns ganska larviga till både press och polis. Folk blir uppmärksamhetskåta när de inte får uppmärksamhet.

Sen om han tog livet av sig nån gång runt 1974 vettefan.
Citera
2021-07-21, 04:33
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Jag skulle ändå säga att vi till 90% har ett motiv på morden i alla fall. Diverse psykologer är överens om att Zodiac förmodligen var en person som var alldeles för ensam och tillbakadragen som person. Och det var nog just det som var motivet, något annat uppenbart motiv finns inte. Att han verkade ha fokuserat på unga par är nog ingen slump, jag tror att han medvetet ville döda just par pga avundsjuka. Efteråt söker han efter uppmärksamhet genom att skicka brev som nu i efterhand känns ganska larviga till både press och polis. Folk blir uppmärksamhetskåta när de inte får uppmärksamhet.

Sen om han tog livet av sig nån gång runt 1974 vettefan.
Jo, jag håller med om att Zodiac troligen var en ensam och dvs utstött person som hade lite vänner och ett litet nätverk runt sig. Huvudmotivet till Zodiac tycks ha varit att skapa uppmärksamhet och erkännande kring sig själv, som tex när han ville att det skulle lagas knappar med Zodiac loggan på. Kanske så kände Zodiac sig ensam/utstött/misslyckad i det privata, och bestämde sig därmed för att bli mördare och skicka en massa brev till polis/media som ett sätt för att visa både till själv o samhället att han var ngt. Vem vet?

Jag tror Zodiac mördaren var mkt yngre än vad de flesta tror/antar att han var, tror inte att Zodiac var äldre än 25-30 år på den tiden.

Huruvida Zodiac dog kort tid efter det sista brevet i 1974 lär vi nog aldrig få veta. Men jag tror helt klart att det hände ngt med Zodiac mellan 1971-74 o efter 74 som stoppade honom från att skicka brev och ev mörda fler. Samtidigt så tror jag att Zodiac blev rejält skraj efter taximordet, speciellt efter att skissen av honom kom ut.
Senast redigerad av Generalandersson 2021-07-21 kl. 04:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in