WHO ställer sig negativa till vaccinationspass. Även jag känner viss skepsis inför vaccinpassen, men WHO's motiveringar får mig att fundera på vad WHO sysslar med.
Citat från
Sveriges Televisions löpande rapportering:
WHO avråder från vaccinationspass
WHO:s kriskommitté står fast vid rekommendationen om att inte använda vaccinationspass, rapporterar Reuters.
Beskedet motiveras med snedfördelningen av vaccin, och att medborgare i fattiga länder därför inte har samma möjligheter att resa utomlands. Vaccinationspasset inskränker dessutom på den fria rörligheten, enligt WHO,
Det verkar som att WHO anser det vara viktigare att inte diskriminera fattiga länder, än att bekämpa smittspridning. Vad är WHO? Vill WHO arbeta för hälsa i samtliga medlemsländer? Eller vill WHO vara en sorts ombud för fattiga länder?
Jag har fått intrycket att generaldirektör Tedros Adhanom Ghebreyesus vill ställa sig på fattiga länders sida, för att föra en kamp mot rika länder. Försöker Tedros skapa motsättningar mellan rika och fattiga länder? Vilken världsbild har Tedros? Ser han på Världen som att rika länder förtrycker fattiga länder? Vilken ideoligisk bakgrund har Tedros?
WHO ställer sig inte bara på fattiga länders sida. Dom vill även värna om rörelsefriheten mellan länder. Är det WHO's uppgift att upprätthålla rörelsefriheten under pågående epidemi?