2020-06-01, 01:45
Medlem
Du behöver inte vara orolig över att behöva klara matte 2 enkelt för klara matte 3 det är liksom ett steg uppåt en vidareutveckling av det du läste matematik 2.

Repetera grunderna matematik 1 och 2 så är du på god väg. Rekommenderar att du kontaktar lärare på högskolor fråga efter material böcker så kan du börja tjuvstarta lite och kanske tillomed vara tenta redo vid kursstart
Citera
2020-06-01, 03:34
Medlem
lighten-ups avatar
Folk som oroar sig för att inte klara delar av basåret, vänta tills ni läser riktiga högskolekurser
Citera
2020-06-18, 00:39
Medlem
Tror ni det blir lättare att komma in på teknsikt basår nu till hösten eftersom de fått dubbel så många platser nu i höst. Det är en ökning med 100 pers som sökt in från förra hösten, men tycker ändå antagningspoängen bör sänkas lite?
Citera
2020-06-20, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gilardino
Tror ni det blir lättare att komma in på teknsikt basår nu till hösten eftersom de fått dubbel så många platser nu i höst. Det är en ökning med 100 pers som sökt in från förra hösten, men tycker ändå antagningspoängen bör sänkas lite?

Ja, det är rimligt att antaga.
Citera
2020-10-19, 00:06
Medlem
FeDaaRs avatar
Tekniska basåret i Uppsala verkar fått en stor ökning av platser. Vad jag kan se på antagningsstatistiken blev exempelvis 16 antagna i urval 1 genom HP-kvoten 2019. Då låg det på 1.3 i HP. Nu 2020 blev 65 antagna genom HP (urval 1), och antagningspoängen har minskat till 0.95. Snacka om skillnad!

Ser dock inga liknande mönster på till exempel KTH:s basår. Där verkar det se likadant i jämförelse med tidigare år, dvs lika många antagna och antagningspoängen är i princip oförändrade. Trodde att även de skulle öka antalet basårsplatser?
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/...-host-1.988522
Senast redigerad av FeDaaR 2020-10-19 kl. 00:09.
Citera
2020-10-20, 12:52
Medlem
ibutus avatar
Någon som vet hur tentorna kommer ske? På skolan eller hemma?
Citera
2020-10-20, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Någon som vet hur tentorna kommer ske? På skolan eller hemma?

Finns inget generellt svar för alla universitet i hela Sverige. Men just nu tror jag de flesta tenteras fysiskt på plats i skolan.
Citera
2020-10-20, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeDaaR
Tekniska basåret i Uppsala verkar fått en stor ökning av platser. Vad jag kan se på antagningsstatistiken blev exempelvis 16 antagna i urval 1 genom HP-kvoten 2019. Då låg det på 1.3 i HP. Nu 2020 blev 65 antagna genom HP (urval 1), och antagningspoängen har minskat till 0.95. Snacka om skillnad!

Ser dock inga liknande mönster på till exempel KTH:s basår. Där verkar det se likadant i jämförelse med tidigare år, dvs lika många antagna och antagningspoängen är i princip oförändrade. Trodde att även de skulle öka antalet basårsplatser?
https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/...-host-1.988522

Gå in på antagningsstatistik så kommer du se att det i år antogs 295 personer till "Tekniskt basår, distans med campusträffar" på KTH, ett program som inte överhuvudtaget existerat tidigare. Alltså har det uppkommit minst 295 fler basårsplatser i år än tidigare, bara att de platserna inte är "normala" basårsplatser utan på distans. Och det är även därför dessa platser inte har påverkat HP-antagningspoängen för det "normala" basåret.
Citera
2020-10-21, 17:19
Medlem
FeDaaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Gå in på antagningsstatistik så kommer du se att det i år antogs 295 personer till "Tekniskt basår, distans med campusträffar" på KTH, ett program som inte överhuvudtaget existerat tidigare. Alltså har det uppkommit minst 295 fler basårsplatser i år än tidigare, bara att de platserna inte är "normala" basårsplatser utan på distans. Och det är även därför dessa platser inte har påverkat HP-antagningspoängen för det "normala" basåret.

Borde de inte rimligtvis utöka antalet platser på civilingenjörslinjerna också isåfall? Och då menar jag antalet platser genom t10
Citera
2020-10-22, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FeDaaR
Borde de inte rimligtvis utöka antalet platser på civilingenjörslinjerna också isåfall? Och då menar jag antalet platser genom t10

Nu är inte jag ansvarig för KTH på något vis men jo, visst kan man väl argumentera för att det hade varit rimligt. Men samtidigt, av vilken kvot från civilingenjörslinjerna ska man ta dessa platser? Det går inte att skapa från tomma intet. Oavsett om man tar platser av BI-, BII- eller HP-urvalsgruppen så kommer personer tillhörande respektive grupp argumentera för att det är orättvist.

Men jag kan absolut tänka mig att några av universiteten som utökat antalet basårsplatser även utökat antalet garantiplatser. Om KTH gjort det vet jag inte.
Citera
2020-12-17, 19:42
Medlem
Någon som gått på tekniskt basår KTH och vet hur många omtentor som ges för en kurs?
Haft en skitstart på basåret och har failat mattekursen två tentor nu, en ordinarie och en omtenta nu och är rädd för att jag inte får fortsätta nu...
Citera
2020-12-17, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakan123
Någon som gått på tekniskt basår KTH och vet hur många omtentor som ges för en kurs?
Haft en skitstart på basåret och har failat mattekursen två tentor nu, en ordinarie och en omtenta nu och är rädd för att jag inte får fortsätta nu...

Du får skriva så många omtentor du vill, dom ges varje 2 gånger per termin
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in