2021-07-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nix. Perspektiv gör att saker ser mindre ut ju längre bort de är.

Du tillskriver perspektiv egenskaper det helt enkelt inte har.

Perspektiv gör också att någonting längst med en platt yta tycks stiga i ditt synfält. Känns det bättre om vi låtsas som att det inte är så?
Citera
2021-07-16, 14:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Perspektiv gör också att någonting längst med en platt yta tycks stiga i ditt synfält. Känns det bättre om vi låtsas som att det inte är så?

Nej men jag förstår att du behöver en hel del hittepå om du ska få din världsbild att hänga ihop.

Perspektiv får absolut ingenting att stiga. Finns ingen som har upplevt detta. Aldrig observerat.
Citera
2021-07-16, 14:18
Medlem
Citat:
... Det som talar för att rådande modell är fel, är att ni inte är kapabla att ifrågasätta rådande modell. ...

Det var ett extremt innehållslöst svar. Du har med andra ord inget konkret att komma med.

För övrigt är det ett direkt felaktigt påstående. En grundbult inom vetenskapen är ifrågasättandet.
Citera
2021-07-16, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej men jag förstår att du behöver en hel del hittepå om du ska få din världsbild att hänga ihop.

Perspektiv får absolut ingenting att stiga. Finns ingen som har upplevt detta. Aldrig observerat.

Intellektuell oärlighet, som vanligt.

https://i.ytimg.com/vi/b2E54omI6Yc/maxresdefault.jpg

Stolparna tycks stiga i ditt synfält i sin färd mot horisonten. Perspektiv.
Citera
2021-07-16, 14:20
Medlem
Citat:
Varför skulle den vara lägre?

Därför den nedre delen av tornet/huset/objektet ligger under horisonten.
Citera
2021-07-16, 14:23
Medlem
Citat:

Favorit i repris. Rita in ett hus som till hälften är dolt i din bild.
Citera
2021-07-16, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Därför den nedre delen av tornet/huset/objektet ligger under horisonten.

Bortom* horisonten. Du har ingen aning om de ligger "under" horisonten, det är en manifestation av din kurviga fantasi. En fantasi du inte vill ifrågasätta.
Citera
2021-07-16, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Favorit i repris. Rita in ett hus som till hälften är dolt i din bild.

Har ingenting att göra med det jag och Clay diskuterade, men det är nog inte svårare än att rita ett hus till hälften dolt vid horisonten.
Citera
2021-07-16, 14:29
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag kan se moln som befinner sig kanske 10km bort från mig, innan de försvinner bortom horisonten. Vet inte varför du tror en sol som befinner sig tusentals mil bortom horisonten skulle göra sig synlig för mig. Eller jo, det vet jag, för att du tror en bordsskiva med en lampa över är en rättvis jämförelse med en teoretiskt platt jord.

Hur något är orienterat i himlen är ett mycket svagt bevis för att jag befinner mig på en snurrande boll, även om jag vet att du inte tycker om att tänka på teoretiska förklaringar som går bortom den här snurrande bollen.

Vi kan se moln försvinna bortom horisonten för att Jorden är rund. Men de befinner sig bara på 1 - 2 km höjd. Vi kan se flygplan göra samma sak och de befinner sig på en höjd på ca 10 km. Hur kan de också försvinna bortom horisonten. Sen har vi det lilla, lilla problemet med solen som ingen plattskalle någonsin ens försökt sig på att förklara. Solen, om Jorden vore platt, befinner sig konstant på en höjd av ca 6000 km. Den lyser konstant med en enorm kraft. Och den befinner sig konstant i zenit nånstans på Jorden där man kan observera den rakt upp över huvudet. Och samtidigt är det natt på halva planeten. Även om du befinner dig i ett flygplan och flyger på natten på en höjd av 10 km där ingen formation på Jorden kan blockera din vy så kan man inte se solen. Istället kan man se solen klart och tydligt försvinna ner under horisonten med full styrka och oförändrad storlek. Förklara det. Nere på marken kan man även se solen belysa moln underifrån vid solnedgång, och bara vid solnedgång. Sol : 6000 km höjd. Moln : 1-2 km höjd. Förklara.
Citera
2021-07-16, 14:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Intellektuell oärlighet my ass. Du tänker ju inte ett skvatt själv.

De stiger ej. Men eftersom alla avstånd krymper mha perspektiv kryper även stolparnas höjd. Och eftersom du valt en bild där betraktaren befinner sig ovanför stolparna krymper avståndet mellan siktlinje och allt nedanför.

Hade du valt en punkt under stolparnas topp som siktlinje hade topparna sjunkit ju längre in i bilddjupet du ’kommer’.

Dessutom lyfts inget över horisontlinjen, och det var väl det du försökte bevisa.
Citera
2021-07-16, 14:49
Medlem
Citat:
Bortom* horisonten. Du har ingen aning om de ligger "under" horisonten, det är en manifestation av din kurviga fantasi. En fantasi du inte vill ifrågasätta.

Jodå, jag har en aning om vad som ligger under horisonten: De nedre delarna av huset.

Eller menar att de nedre delarna av huset ligger bortom horisonten och den övre delen ligger hitom horisonten?

Citat:
... men det är nog inte svårare än att rita ett hus till hälften dolt vid horisonten.

Om du gör det så kommer vi alla att se att huset ser ut att till hälften vara nedgrävt i marken.
Citera
2021-07-16, 14:55
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Hur kan du ens kalla det för fantasi? Du har ju verkligen ingen alternativ förklaring. Och så fort du försöker blir det pannkaka.

Månens rotation
Perspektiv som lyfter över horisonten

Än slank du ner i diket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in