2021-07-16, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Lite självkritik vore på sin plats, det är ju inte direkt så att du hjälper till med ifrågasättandet.

Vad talar för att den rådande modellen är felaktig?

Du får göra din tänkta bordskiva hur stor du vill. Men det innebär inte att du slipper förklara vardagliga observationer.

Det innebär att jag kan vara ärlig när ni presenterar oärliga jämförelser och låtsas som att det skulle ge samma resultat. Det kan du också vara ärlig med.

Det som talar för att rådande modell är fel, är att ni inte är kapabla att ifrågasätta rådande modell. Sannerligen märkligt beteende.

Jag har bett dig om hjälp med ett experiment som i teorin skulle kunna berätta för oss att månen följer en platt jords modell, och inte en sfärisk. Varför vill du inte hjälpa till där? Jag är beredd att lägga mig i frågan om månen faktiskt befinner sig där ni säger att den gör vid en månuppgång. Det skulle nämligen inte alls gå ihop med en platt jord, under några omständigheter.
Citera
2021-07-16, 13:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag kan se moln som befinner sig kanske 10km bort från mig, innan de försvinner bortom horisonten. Vet inte varför du tror en sol som befinner sig tusentals mil bortom horisonten skulle göra sig synlig för mig. Eller jo, det vet jag, för att du tror en bordsskiva med en lampa över är en rättvis jämförelse med en teoretiskt platt jord.

Hur något är orienterat i himlen är ett mycket svagt bevis för att jag befinner mig på en snurrande boll, även om jag vet att du inte tycker om att tänka på teoretiska förklaringar som går bortom den här snurrande bollen.

Man kan ju se stjärnor som befinner sig betydligt längre bort än solen. Varför blir solen osynlig av att befinna sig ’tusentals mil’ bortom horisonten?
Citera
2021-07-16, 13:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det innebär att jag kan vara ärlig när ni presenterar oärliga jämförelser och låtsas som att det skulle ge samma resultat. Det kan du också vara ärlig med.

Det som talar för att rådande modell är fel, är att ni inte är kapabla att ifrågasätta rådande modell. Sannerligen märkligt beteende.

Jag har bett dig om hjälp med ett experiment som i teorin skulle kunna berätta för oss att månen följer en platt jords modell, och inte en sfärisk. Varför vill du inte hjälpa till där? Jag är beredd att lägga mig i frågan om månen faktiskt befinner sig där ni säger att den gör vid en månuppgång. Det skulle nämligen inte alls gå ihop med en platt jord, under några omständigheter.

Tänk själv och gör dina ’experiment’ själv! Det är ingen här som är din pappa eller stödperson. Det är du som får för dig saker. Ta själv reda på hur det funkar. Kom igen, du gillar ju att tänka många tankar.
Citera
2021-07-16, 13:56
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du ska ta reda på hur något ser ut utifrån ett visst perspektiv (en människa på en teoretiskt platt jord) så kan du inte ställa dig vid en bordsskiva och tro det ska ge samma resultat.

Siktlinjen påverkas av att en horisontlinje är i vägen. Lycka till att skapa en horisontlinje när du blickar över en bordsskiva i ditt kök.

Lycka till med att skapa en horisontlinje på en platt jord. Se där, du har tänkt halva tanken själv. Fortsätt nu.
Citera
2021-07-16, 13:56
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Kan någon svara på frågan om det spelar någon roll? Rund eller platt. Spelar roll.

Ja för att annars skulle inte kartorna fungera och vi skulle åka vilse.

Sedan kan inte satelliter fungera på en platt jord. Och utan telefon/Tv GPS-satelliter så vore det som att leva på 50-talet.
Citera
2021-07-16, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Lycka till med att skapa en horisontlinje på en platt jord. Se där, du har tänkt halva tanken själv. Fortsätt nu.

Ge mig en bordsskiva lång nog att ta reda på det. Tills dess har du inte ens tänkt halva tanken, utan bestämt dig för att acceptera en kurva som förklaring.
Citera
2021-07-16, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Ja för att annars skulle inte kartorna fungera och vi skulle åka vilse.

Sedan kan inte satelliter fungera på en platt jord. Och utan telefon/Tv GPS-satelliter så vore det som att leva på 50-talet.
Låter väl inte så kass. Fattar fortfarande inte vad problemet är.
Citera
2021-07-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Varför är horisontlinjen högre än siktlinjen?

Varför skulle den vara lägre?
Citera
2021-07-16, 14:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför skulle den vara lägre?

För att vi står på en platt yta och har själva en höjd.

Kan du inte försöka svara med något annat än en motfråga. Hur tänker du?
Citera
2021-07-16, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
För att vi står på en platt yta och har själva en höjd.

Kan du inte försöka svara med något annat än en motfråga. Hur tänker du?

Försvinner perspektiv helt för er när ni kontemplerar en platt jord?

Perspektiv är svaret.
Citera
2021-07-16, 14:08
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Låter väl inte så kass. Fattar fortfarande inte vad problemet är.

Man skulle inte kunna flyga mellan Sydamerika och Australien heller.
Citera
2021-07-16, 14:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Försvinner perspektiv helt för er när ni kontemplerar en platt jord?

Perspektiv är svaret.

Nix. Perspektiv gör att saker ser mindre ut ju längre bort de är.

Du tillskriver perspektiv egenskaper det helt enkelt inte har.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in