Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-15, 18:52
  #5617
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tesla redovisar vad de sålt i antal bilar per månad och de har alltid bulken av kvartalets försäljning förlagd till sista månaden i varje kvartal. Då kan du och andra klappmongon skrika om rekord i försäljning. Alla Teslas fansites gör detsamma och affärsmedia hakar på.
Klart vi som håller i aktien blir glada när de slår rekord. Frågan är varför du som inte ens har något med aktien att göra blir upprörd över Teslas framgång? Kan du förklara? Har Elon Musk satt på din fru eller något?
Citera
2021-07-15, 19:03
  #5618
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Jag länkade en snutt från YT som senare David lade ut,
klippet är självklart nyckeln till hur man har misslyckats totalt med FSD...

Föraren i bilen och hans vän i baksätet säger dock att den är bättre än Beta 8 versionen.?

Varför sitter dessa Tesla testare och kör 10-15 rundor innan man lägger ut klipp ?

Varför kan ingen bara trycka på FSD knappen och låta bilen göra sitt jobb från scratch eftersom bilen ska köra självt ?
Eller går det ut på att man som ägare ska lära bilen själv att köra samma sträcka ?
Dessa som sett klippet lär riva sitt hår som har hostat upp 10k $ som senare ska bli 14k $ Och ingen tycks våga ifrågasätta Kungen Musk, alla kan självklart se med nyktra ögon hur långt borta någon FSD är aktuell med någon Taxi inblandad...
Jag påstår fortfarande att man inte kan träna sin Tesla på samma sätt som sin hund. Systemet ändrar bara egenskaper när det kommer uppdateringar.

"Jag har lärt min Tesla att köra till Coop." Så funkar det inte, som jag uppfattat det.

Den mystiske Dojo måste välsigna manövrerna. (Annars kunde man ju lära sin Tesla att köra som en biltjuv.)

Vad jag vet har ingen motbevisat detta ännu?
Citera
2021-07-15, 21:05
  #5619
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha nu leker du expert igen, jag orkar fan inte... "Men Tesla behöver bara göra si eller så" Ja de kanske ska anställa dig med dina 20 års erfarenhet av att utveckla vadå? Då hade de haft lvl5 nu

För övrigt så lyssnar jag inte bara på Teslas ingenjörer! Precis som du, så var jag skeptisk när jag först hörde om borttagandet av radar. Så vad ändrade min åsikt? Jo, ALLA som testat V9 säger att den är bättre utan radar!

Du kan börja med att kolla på denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=e2bzfAi23qU&t=11s
Den är bara 5 min lång, så lyssna på vad han säger om V9 vs 8.2. Det är bara ett exempel! ALLA säger samma sak! Så jag lyssnar på Teslas ingenjörer och de som faktiskt har testat den! Vem lyssnar du på? Kan du ge mig någon video eller annan källa som visar att FSD var bättre med radar?
Det är väl inget konstigt att den nya versionen är bättre än den gamla. Det säger ingenting om vad radarn bidrog med. Men visst lyckas man inte tillgodogöra sig informationen den ger på ett adekvat sätt så är ju alternativen att anställa kompetent personal eller lägga ner.
Citera
2021-07-15, 21:16
  #5620
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha nu leker du expert igen, jag orkar fan inte... "Men Tesla behöver bara göra si eller så" Ja de kanske ska anställa dig med dina 20 års erfarenhet av att utveckla vadå? Då hade de haft lvl5 nu
Det jag skrev är rena självklarheter. Bara för att du inte begriper så försöker du göra dig lustig men det blir tvärtom bara sorgligt.
Om lidar klarar av att generera högupplöst data att spara ner i db så klarar den förstås att generera lågupplöst data att beta av i realtid. Det som beskrevs i videon var alltså helt enkelt Ingen förklaring till varför de inte använder lidar, utan en förklaring till varför de inte mappar upp data och stoppar i databas (skalbarhet)
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-07-15 kl. 21:30.
Citera
2021-07-15, 21:37
  #5621
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det är väl inget konstigt att den nya versionen är bättre än den gamla. Det säger ingenting om vad radarn bidrog med. Men visst lyckas man inte tillgodogöra sig informationen den ger på ett adekvat sätt så är ju alternativen att anställa kompetent personal eller lägga ner.
Den nya versionen utan radar är bättre än gamla versionen med radar, men det säger ingenting om radar enligt dig? Öhh okej??
Citera
2021-07-15, 22:01
  #5622
Medlem
jag har en fråga om det här med självkörande bilar.

jag har inte något körkort, som det ser ut nu är planen att jag ska kunna ha en egen bil och åka i den själv eller måste det vara nån som sitter bakom ratten ifall det skiter sej? Jag menar nu alltså om det går så bra det kan göra för teslas grej med självkörande bilar? Är det tänkt det ska vara helt och hållet förarlösa bilar, eller bara typ 98 procent av tiden ?
Citera
2021-07-15, 22:58
  #5623
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Den nya versionen utan radar är bättre än gamla versionen med radar, men det säger ingenting om radar enligt dig? Öhh okej??
Du tror inte att de gör generella förbättringar och rättar buggar mellan versionerna?
Det är ju inte samma mjukvara med bara borttagen radar! Jösses, tänk lite!
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-07-15 kl. 23:13.
Citera
2021-07-15, 23:10
  #5624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha nu leker du expert igen, jag orkar fan inte... "Men Tesla behöver bara göra si eller så" Ja de kanske ska anställa dig med dina 20 års erfarenhet av att utveckla vadå? Då hade de haft lvl5 nu
Inte för att jag behöver rättfärdiga något för dig men jag känner att jag kan bjussa lite...
Jag har bl.a. utvecklat 3d grafik motorer och i 9 års tid utvecklat bl.a. omvärlden i flygsimulatorer för JAS 39.
Exakt vad har du för kompetens i frågan?

Jag försöker förklara att du blir lurad och också beskriva hur. Jag skulle uppskatta ett tack men istället försöker du spela kaxig.
Jag antar att du får fortsätta vara en sucker och svälja allt nonsens Tesla kastar på dig.
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-07-15 kl. 23:34.
Citera
2021-07-16, 09:07
  #5625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Du tror inte att de gör generella förbättringar och rättar buggar mellan versionerna?
Det är ju inte samma mjukvara med bara borttagen radar! Jösses, tänk lite!
Det intressanta börjar väl när någon kör med den i dåliga förhållanden (dimma, regn, snö) och kör bakom en bil på motorvägen/kommer ifatt någon, då sätter man verkligen kamerorna på prov.

Citat:
Elon Musk
@elonmusk
·
Jul 15, 2016
Good thing about radar is that, unlike lidar (which is visible wavelength), it can see through rain, snow, fog and dust


https://www.youtube.com/watch?v=dt4mlJwSIGg
Framtiden är här, jobbigt när ens Tesla ska köra hem en efter en blöt kväll på krogen (och man därmed inte får ta över) och den fastnar i en sån här loop.
Citera
2021-07-16, 09:30
  #5626
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emma77Linn
jag har en fråga om det här med självkörande bilar.

jag har inte något körkort, som det ser ut nu är planen att jag ska kunna ha en egen bil och åka i den själv eller måste det vara nån som sitter bakom ratten ifall det skiter sej? Jag menar nu alltså om det går så bra det kan göra för teslas grej med självkörande bilar? Är det tänkt det ska vara helt och hållet förarlösa bilar, eller bara typ 98 procent av tiden ?
Målet är att bilen ska köra helt själv, det som kallas ett level-5-system. Det lär dock dröja och ännu är det ingen som vet hur regelverket kring det där kommer se it. Så svaret på din fråga är definitivt kanske
Citera
2021-07-16, 10:14
  #5627
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Inte för att jag behöver rättfärdiga något för dig men jag känner att jag kan bjussa lite...
Jag har bl.a. utvecklat 3d grafik motorer och i 9 års tid utvecklat bl.a. omvärlden i flygsimulatorer för JAS 39.
Exakt vad har du för kompetens i frågan?

Jag försöker förklara att du blir lurad och också beskriva hur. Jag skulle uppskatta ett tack men istället försöker du spela kaxig.
Jag antar att du får fortsätta vara en sucker och svälja allt nonsens Tesla kastar på dig.
Ett tack? För vadå? Spelar ingen roll vad du har för bakgrund för i slutändan har du ingen erfarenhet av självkörande bilar. Du är en pizzabagare som försöker laga sushi.

Du erkände själv att den nya versionen är bättre. Varför beror det inte på radar enligt dig? Radar är till för att mäta avstånd till andra bilar. David förklarade radar rätt bra
Citat:
Radarn har fördelar man inte kan få med en kamera, har man själv kört med adaptiv farthållare som håller avstånd med radar vet man att den är väldigt tillförlitlig, haft det på två bilar nu och den kan väldigt snabbt se en bil framför en samt räkna ut hastigheten den kör i.
Det är radarns funktion, och bilen klarar det bättre utan radar. Lyssna vad de som testar den säger istället för att leka expert!
https://youtu.be/e2bzfAi23qU LYSSNA! Klarar du av det? Eller tror du som David att Tesla har hotat alla beta testare att ta bort deras fsd om de pratar dåligt om den?

Det som är så sjukt för mig är att istället för att lyssna på folk som kör med betan varje dag så hittar ni på egna teorier för att det låter logiskt i era öron. Ni gör verkligen allt för att hitta något negativt. Det är faktiskt skrattretande.
Citera
2021-07-16, 10:43
  #5628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ett tack? För vadå? Spelar ingen roll vad du har för bakgrund för i slutändan har du ingen erfarenhet av självkörande bilar. Du är en pizzabagare som försöker laga sushi.

Du erkände själv att den nya versionen är bättre. Varför beror det inte på radar enligt dig? Radar är till för att mäta avstånd till andra bilar. David förklarade radar rätt bra

Det är radarns funktion, och bilen klarar det bättre utan radar. Lyssna vad de som testar den säger istället för att leka expert!
https://youtu.be/e2bzfAi23qU LYSSNA! Klarar du av det? Eller tror du som David att Tesla har hotat alla beta testare att ta bort deras fsd om de pratar dåligt om den?

Det som är så sjukt för mig är att istället för att lyssna på folk som kör med betan varje dag så hittar ni på egna teorier för att det låter logiskt i era öron. Ni gör verkligen allt för att hitta något negativt. Det är faktiskt skrattretande.
Nu missade du den största fördelen med radar, och jag citerar Elon Musk själv så du kanske lyssnar på det :

Citat:
@elonmusk
Jul 15, 2016
Good thing about radar is that, unlike lidar (which is visible wavelength), it can see through rain, snow, fog and dust

Så de riktiga konsekvenserna av att plocka bort radarn visar sig först när bilarna ger sig ut i dåliga förhållanden, mycket möjligt att radarn i goda förhållanden stör Tesla Visions arbetsmiljö (vilket i mina ögon är något man får åtgärda i mjukvaran, snarare än att plocka bort radarn). Men då 99% av Youtoubersen verkar befinna sig i ett soligt Kalifornien dröjer det väl innan vi får se hur bilarna hanterar dåliga förhållanden.

https://apnews.com/article/lifestyle...442b6a73a4708d

Citat:
The U.S. government’s National Highway Traffic Safety Administration is no longer giving the Models 3 and Y check marks on its website for having forward collision warning, automatic emergency braking, lane departure warning and emergency brake support.

That prompted the ratings groups’ actions. Both require electronic safety systems for the top safety designations.

Consumer Reports says that removing radar and relying on cameras means the safety features may not be there when needed.
Där är fler som är tveksamma till agerandet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback