2017-02-16, 19:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Begrave - Begrava
Citera
2021-07-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Begrave - Begrava

After Work

Det är ett utryck som finns endast i Svengelska
Citera
2021-07-15, 20:23
Medlem
AldenGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
After Work

Det är ett utryck som finns endast i Svengelska

I vilket sammanhang? På vilket sätt?

We're all going to Joe's after work är ett mycket vanligt sätt att uttrycka saken på AmE.
Citera
2021-07-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldenG
I vilket sammanhang? På vilket sätt?

We're all going to Joe's after work är ett mycket vanligt sätt att uttrycka saken på AmE.

Evenemangstypen / uttrycket "After Work" finns inte på Engelska i den betydelse det har på Svengelska.
Citera
2021-07-15, 23:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseKT
Evenemangstypen / uttrycket "After Work" finns inte på Engelska i den betydelse det har på Svengelska.
Nej, det verkar stämma. På kontinenten finns dock varianten after-work apéro.
På svenska rekommenderar jag ”efter jobbet-samkväm”, så exkluderas inte de som inte vill dricka.
Citera
2021-07-16, 10:16
Medlem
Dranghoffs avatar
”City” finns inte heller på engelska i den svenska betydelsen. I vårt land hör man folk tala om Stockholms ”city” när de syftar på stadskärnan. Så brukas inte ordet i engelskan. T ex är ”Manchester city” ett fotbollslag, inte en stadskärna (det heter central Manchester). Ej heller betyder London City ”centrala London” utan är ett namn på en historisk stadsdel (om än ganska centralt belägen). Det somliga svenskar kallar ”city” skulle en anglosaxare kalla city centre. Om hen ens bryr sig.
Citera
2021-07-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
”City” finns inte heller på engelska i den svenska betydelsen. I vårt land hör man folk tala om Stockholms ”city” när de syftar på stadskärnan. Så brukas inte ordet i engelskan. T ex är ”Manchester city” ett fotbollslag, inte en stadskärna (det heter central Manchester). Ej heller betyder London City ”centrala London” utan är ett namn på en historisk stadsdel (om än ganska centralt belägen). Det somliga svenskar kallar ”city” skulle en anglosaxare kalla city centre. Om hen ens bryr sig.
¨

I Texas blev jag inte förstådd när jag sa "City centre", där var det "Downtown" som gällde
Citera
2021-07-16, 10:45
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marron
¨

I Texas blev jag inte förstådd när jag sa "City centre", där var det "Downtown" som gällde

Ja, man verkar kalla stadskärna/centrum för ”downtown” i Förenta Staterna. (Å andra sidan: hur många amerikanska städer har en stadskärna?)
Citera
2021-07-16, 11:00
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ja, man verkar kalla stadskärna/centrum för ”downtown” i Förenta Staterna. (Å andra sidan: hur många amerikanska städer har en stadskärna?)

A city kernel? Eller kanske "city pit"?
Citera
2021-07-16, 11:03
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Nej, det verkar stämma. På kontinenten finns dock varianten after-work apéro.
På svenska rekommenderar jag ”efter jobbet-samkväm”, så exkluderas inte de som inte vill dricka.

Men det blir ju roligare om alla dricker, för då kan man kalla det för "symposium", vilket betyder just dryckeslag.
Citera
2021-07-16, 11:27
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Men det blir ju roligare om alla dricker, för då kan man kalla det för "symposium", vilket betyder just dryckeslag.

Ja, absolut. Rejäla fylleslag, kräftskivor och orgier är alltid roligare om alla deltar. Men vad jag förstår tackar dagens nybigotta ungdom ofta nej till statlig alkohol till förmån för privatsålt narkotikum.
Citera
2021-07-16, 11:33
Medlem
Citat:
Ja, absolut. Rejäla fylleslag, kräftskivor och orgier är alltid roligare om alla deltar. Men vad jag förstår tackar dagens nybigotta ungdom ofta nej till statlig alkohol till förmån för privatsålt narkotikum.

Kom på en annan fin som jag läst i flera platsannonser:

"HR Chef"

Är det en kock till personalavdelningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in