Vilka enormt okunniga påstående du gör...
Svearna bildade Svearnas rike, det vi idag kallar
SVEALAND. Vet du ens hur stort detta Svea-rike var på den här tiden?
.
Cirka 800 år EFTER...
De flesta tryckta källor är skrivna på 1200-talet eller senare. Främst de källor som handlar om svear och götar tillsammans.
Som knappast nämner varken svear eller götar, då vi nu befinner oss i en helt annan kulturhistorisk tidsålder.
Där jag bor finns det boplatser bra mycket äldre än så. Men dessa är varken svear eller götar.
Det språk vi pratar nu är nusvenska- den moderna och yngre versionen av nysvenska. Det språk man pratade så långt tillbaka som på 100-talet var knappast svenska utan något som vi kallar för urnordiska, vars ättlingar du närmast hittar i språk som isländska och danska. Nysvenska har så mycket blandningar av engelska, franska och tyska att vi nästan har tvättat bort alla arv från urnordiskan.
Givetvis fanns svearna här innan Skötkonung blev kung, något annat vore väldigt tokigt att påstå.
Givetvis har svear och götar funnits i över 2000år, har jag påstått något annat? Du får sedan försöka snickra ihop en historia om hur du sedan knyter ann dessa två folkstammar med mesolitikums kulturer. Samtidigt som du försöker få ihop dessa spridda kulturer till
ETT FOLK, ETT SPRÅK, EN KULTUR. som dina 1800-tals-profeter ansåg "svenskarna" vara.
Ett starkt påstående. Sverige är tvärt om ett av de yngsta monarkierna vi har i världen. Du får tänka på att Norden som helhet är tusen år efter resten av världen.
Halmgubbe så det strålar om det. Var har jag förnekat att svear och götar finns? Det är väl just det jag skriver, ATT de finns och inte har klumpats ihop till ett 1800-tals-koncept.
Det är kanske dags att läsa vad jag skrev från början i den här tråden? Vi påminner dig lite:
(FB) Richard Jomshof: Sverige är det svenska folkets land
(FB) Richard Jomshof: Sverige är det svenska folkets land
Har det någon som helst betydelse i denna diskussion?
Absolut INGEN som har ristat en runa någonstans i Sverige under de senaste 50 000 åren har talat svenska! Ingen av dessa levde ens under den tidsepok när det svenska språket som du känner igen nu började ta form. Vi pratar sent 1500-tal här. De runor som ristades då var mer hobbyartade.
Knappast visar DNA-analyser att alla sk,. "etniska svenskar" skulle vara släkt med Birger Magnusson (vilken förresten?). Du kan vara av en folkstam utan att vara släkt med alla. Du är inte släkt med mig, men vi är troligen av samma folkstam.
Tja du, inte var det folket som valde sin kung...
Kasta nu inte sten i glashus... Du tror ju fortfarande att vi bara har svear som folk i Sverige.