2021-07-15, 19:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Det har BARA med genetik att göra. Visst spelar kultur, språk osv också roll för hur anpassad till samhället man är, dock gör det en inte till svensk. En arab, neger, asiat eller sydamerikan kan vara adopterad, tala perfekt svenska, bo i radhus, ha 200 HP, vara med i Röda Korset, rösta på Folkpartiet. Men de är inte svenskar för det, att vara svensk (precis som alla andra folkslag) har en djupare esoterisk innebörd. Vi som är svenskar vet.

Rasistiskt nonsens. Jag är etnisk svensk med idel svenska förfäder, och ser inget "esoteriskt" i det. Är jag närmare släkt med vikingatidens svear än vissa andra svenskar? Förmodligen. Spelar det någon roll? Nej. Vi är alla lika goda svenskar vare sig våra förfäder kom hit på medeltiden (tyskar), 1600-talet (valloner), 1900-talet, eller bott här sedan Hedenhös.
Citera
2021-07-15, 19:30
Medlem
Polackfans avatar
Självklart har Jomshof helt rätt. Undrar om han börjar snegla på Återvandringsverket?
Citera
2021-07-15, 19:38
Medlem
engammalfisks avatar
Hen har rätt, svenskarna äger sverige, de första svenskarna var blåögda mulatter enligt senaste rönen & det är deras/vårat land precis som han säger.
Citera
2021-07-15, 19:41
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Rasistiskt nonsens. Jag är etnisk svensk med idel svenska förfäder, och ser inget "esoteriskt" i det. Är jag närmare släkt med vikingatidens svear än vissa andra svenskar? Förmodligen. Spelar det någon roll? Nej. Vi är alla lika goda svenskar vare sig våra förfäder kom hit på medeltiden (tyskar), 1600-talet (valloner), 1900-talet, eller bott här sedan Hedenhös.

Om man inte vill att Sverige ska försvinna så måste Sverige bestå av minst 95% svenskar.

Det är rasen som är nationen. Sverige finns inte längre om hälften av befolkningen är icke-vita.
Citera
2021-07-15, 19:46
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Om man inte vill att Sverige ska försvinna så måste Sverige bestå av minst 95% svenskar.

Det är rasen som är nationen. Sverige finns inte längre om hälften av befolkningen är icke-vita.

För mig är det viktigare att det finns ett folk som kallar sig för svenskar, talar svenska och vårdar svenska seder och traditioner om 500 år än vilken % vikinga-DNA de har.
Citera
2021-07-15, 19:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Du kör ju ditt shell game med olika definitioner av svenskhet som alla syftar till att svensken ska ifrågasättas för att berövas rättigheter.

Du vill få det till att varken svensk etnicitet eller svensk nation har med "genetik" att göra. Det finns alltså ingen svensk arvsrätt och folkrätt till Sverige? Bara "medborgarskap" i staten Sverige.

Varför skulle samma icke-folkrätt bara gälla svenskar?

Jag har en mer nyanserad syn på etnicitet än vad du själv har, och vad du tycks tro att jag har. Jag förnekar inte att ett gemensamt ursprung historiskt var viktigt. Se vad jag skrev om Herodotos, som myntade begreppet etnicitet.

Även de europeiska nationalstaterna byggde ursprungligen på ett gemensamt ursprung, som iofs kunde vara nog så komplext på grund av folkvandringar och krig. Dagens turkar är t.ex. till stor del greker om man tittar på deras DNA, detta därför att det var en förhållandevis liten turkisk elit som erövrade ett Mindre Asien som på den tiden beboddes mest av greker.

Som jag förklarade tidigare är den viktigaste komponenten i dagens etnicitet språk och seder (kultur), och det ärver man ju normalt från sina föräldrar, vilket förklarar varför många etniska grupper fortfarande ofta har ett gemensamt ursprung. Men det är inte viktigt i sig. Det finns inga anlag som entydigt definierar etniska svenskar, och ett utländskt barn som adopterats till Sverige beter sig som en svensk och talar lika bra svenska som en infödd svensk.
Citera
2021-07-15, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billyblue
Du drar hela grejen till sin spets. Det är så ni tomtar jobbar. Sätt skräck. Sätt rädsla i människor. Sverige är världens 9:e rikaste land, så håll käften om att en systemkollaps håller på att hända. Och det här är inte något jag bara spyr ut mig flashback, i jämförelse med dig. Detta är fakta.

Sverige var världens 2:a rikaste land.

Men varför har då Sverige numera de bland de lägsta pensionerna i Europa.

Flest dödsskjutningar.

I botten av arbetslöshet.

Bland de sämsta skolresultaten.

Högst bland våldtäkter.

Svara på det din propagandist.

Tomte kan du vara själv din jävla hipster.
Citera
2021-07-15, 20:01
Medlem
Kill-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som jag förklarade tidigare är den viktigaste komponenten i dagens etnicitet språk och seder (kultur), och det ärver man ju normalt från sina föräldrar, vilket förklarar varför många etniska grupper fortfarande ofta har ett gemensamt ursprung. Men det är inte viktigt i sig. Det finns inga anlag som entydigt definierar etniska svenskar, och ett utländskt barn som adopterats till Sverige beter sig som en svensk och talar lika bra svenska som en infödd svensk.

Så hur ser du på invandring av grupper som inte delar (och kanske inte VILL dela) vare sig språk, kultur och seder med svenskar?
Citera
2021-07-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Hen har rätt, svenskarna äger sverige, de första svenskarna var blåögda mulatter enligt senaste rönen & det är deras/vårat land precis som han säger.

Ett idiotiskt och propagandistiskt påstående som på något sätt antyder att dagens svarta befolkningsgrupper skulle ha större släktskap med svenskarnas förfäder än vad svenskarna själva har med sina förfäder! Hur kan media ens tillåtas smyga in den bilden av svenskarnas historia utan att svenskarna "går bananas" över en sådan stridsskrift mot det svenska folket och dess historieskrivning!
Citera
2021-07-15, 20:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Så hur ser du på invandring av grupper som inte delar (och kanske inte VILL dela) vare sig språk, kultur och seder med svenskar?

Det ser jag som ett problem i den mån det förekommer. Framför allt det svenska språket och respekt för våra lagar och regler är viktigt om vi ska behålla ett fungerande samhälle.
Citera
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Min anfader var legosoldat från Nordmansk adelssläkt som kom till England med Willhelm Erövraren och deltog i slaget vid Hastings m.m.. , Nu i Sörmlands Livgarde med hemvisst Söderköping deltog i 30-åriga kriget som General för Livgardesgrenadjärerna Sörmla d såsmåningom 1500-tal återfinns i generalsrullarna och överlevle alla krigen och slog sig ned årervandrade därav dokumenterat.
Senare kom även ättlingar till Generalen komma att delta vid slaget vid stäket där 1200 soldater ur Sörmlands Livgarde genom list och taktik kom att besegra tusentals Ryska Tsarsoldater som haft för avsikt inta Stockholm och därmed Sverige.

- Så känn dig besegrad Du enfaldige Såssetroll
med DNA kan di idag lätt gå tillbaks 1K i tiden.
Hade jag vetat det var en tävling hade jag också ljugit ihop något. Vad har du för belägg för din stamtavla?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Vilka enormt okunniga påstående du gör...

Svearna bildade Svearnas rike, det vi idag kallar SVEALAND. Vet du ens hur stort detta Svea-rike var på den här tiden?

.

Cirka 800 år EFTER...

De flesta tryckta källor är skrivna på 1200-talet eller senare. Främst de källor som handlar om svear och götar tillsammans.

Som knappast nämner varken svear eller götar, då vi nu befinner oss i en helt annan kulturhistorisk tidsålder.

Där jag bor finns det boplatser bra mycket äldre än så. Men dessa är varken svear eller götar.

Det språk vi pratar nu är nusvenska- den moderna och yngre versionen av nysvenska. Det språk man pratade så långt tillbaka som på 100-talet var knappast svenska utan något som vi kallar för urnordiska, vars ättlingar du närmast hittar i språk som isländska och danska. Nysvenska har så mycket blandningar av engelska, franska och tyska att vi nästan har tvättat bort alla arv från urnordiskan.

Givetvis fanns svearna här innan Skötkonung blev kung, något annat vore väldigt tokigt att påstå.

Givetvis har svear och götar funnits i över 2000år, har jag påstått något annat? Du får sedan försöka snickra ihop en historia om hur du sedan knyter ann dessa två folkstammar med mesolitikums kulturer. Samtidigt som du försöker få ihop dessa spridda kulturer till ETT FOLK, ETT SPRÅK, EN KULTUR. som dina 1800-tals-profeter ansåg "svenskarna" vara.

Ett starkt påstående. Sverige är tvärt om ett av de yngsta monarkierna vi har i världen. Du får tänka på att Norden som helhet är tusen år efter resten av världen.

Halmgubbe så det strålar om det. Var har jag förnekat att svear och götar finns? Det är väl just det jag skriver, ATT de finns och inte har klumpats ihop till ett 1800-tals-koncept.

Det är kanske dags att läsa vad jag skrev från början i den här tråden? Vi påminner dig lite:

(FB) Richard Jomshof: Sverige är det svenska folkets land
(FB) Richard Jomshof: Sverige är det svenska folkets land

Har det någon som helst betydelse i denna diskussion?

Absolut INGEN som har ristat en runa någonstans i Sverige under de senaste 50 000 åren har talat svenska! Ingen av dessa levde ens under den tidsepok när det svenska språket som du känner igen nu började ta form. Vi pratar sent 1500-tal här. De runor som ristades då var mer hobbyartade.

Knappast visar DNA-analyser att alla sk,. "etniska svenskar" skulle vara släkt med Birger Magnusson (vilken förresten?). Du kan vara av en folkstam utan att vara släkt med alla. Du är inte släkt med mig, men vi är troligen av samma folkstam.

Tja du, inte var det folket som valde sin kung...

Kasta nu inte sten i glashus... Du tror ju fortfarande att vi bara har svear som folk i Sverige.

Svear valde och vräkte konung.

Du förnekar DNA. Svenskar idag är släkt med Bengt Folkesson.
Du är en vetenskapsförnekare

Jag kan läsa runstenar och förstå dem. Det pratades svenska här på 900-talet och före dess.

Hur är Sverige en av världens yngsta monarkier som fortfarande existerar?

Hatar du svenskar?

Vill du utrota svenskar?

Vad är ditt mål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in