2021-07-15, 12:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Svaret blir då enkelt. Om barnet fick svenskt medborgarskap då det föddes i Sverige och föräldrarna behåller barnets svenska medborgarskap även då de flyttat tillbaka till Indien så är barnet svenskt.
Samma sak med det belgiska fallet.

Allt enligt:
Svensk är den som är född i Sverige och bor i Sverige, ELLER har svenskt medborgarskap.

Det får vara din privata definition av vad som borde betraktas som svensk. Jag förstår att du är missnöjd med den nuvarande situationen då det krävs att åtminstone en av föräldrarna är svensk medborgare.

Citat:
Självklart! Dock är det omöjligt att dra en gräns för exakt vem som är etnisk svensk eller inte. Det finns en gråzon.

Vem som betraktas som etniskt svensk har väl ringa betydelse i vardagen? Har någon någonsin frågat dig om dina etniska rötter för 5 generationer sedan? Även hos de som förespråkar att medborgarskapet ska baseras på huvudsakligen etnisk svensk bakgrund, torde ett främmande folks DNA från 5 generationer sedan spela någon roll.

Citat:
Nej det vore det inte, av två anledningar:
1. Just gränsdragningsproblematiken, undrar hur de har löst detta i Ryssland. Någon sorts institution som granskar varje fall och stämplar personen som etnisk rysk eller inte?
2. Onödigt att statligt hålla på och förstärka etniska tillhörigheter och grupperingar, ser inte vilken nytta det skulle ha.

Jag ser inga problem med det. Ryska myndigheter stämplar intet ryska medborgare som ryssar eller inte. Det handlar mer om vardagstalet i befolkningen. Ett exempel i Spanien har några svenska medborgare begått grova brott. I svensk media benämns de som svenskar, men dessa är inte vare sig etniska eller kulturella svenskar utan just svenska medborgare. För att kunna ge en mera korrekt bild är det bra att ha ett ord för den gruppen. I Norge, Finland och Danmark skulle de aldrig kalla dessa för norrmän, finländare eller danska utan för sitt etniska bakgrund.
Citera
2021-07-15, 12:52
Medlem
Wotans avatar
Kan man inte visa fram ett utdrag ur en kyrkbok från iaf 1700-talet där ens förfäder på båda ens föräldrars sida är med, så är man inte svensk. Punkt slut.
Citera
2021-07-15, 12:57
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det får vara din privata definition av vad som borde betraktas som svensk. Jag förstår att du är missnöjd med den nuvarande situationen då det krävs att åtminstone en av föräldrarna är svensk medborgare.

Osäker på vad du menar, men är det alltså så i Sverige, att om ett barn föds i Sverige så blir det svensk medborgare om minst en av föräldrarna är det?

Det låter ju rimligt och då blir definitionen som vi kommit fram till gemensamt ännu solidare:
Svensk är den som är född i Sverige och bor i Sverige, ELLER har svenskt medborgarskap.

Så i fallet med de indiska föräldrarna, då är de sannolikt indiska medborgare som föder ett barn i Sverige således blir barnet inte svensk medborgare. Och när de flyttar tillbaka till Indien så är alltså barnet inte svenskt, enligt ovanstående definition.

Enligt definitionen så är barnet att betrakta som svenskt under sitt första levnadsår fram till föräldrarna flyttar tillbaka till Indien, vilket också är en rimlig gränsdragning. Barnet, som inte är svensk medborgare, upphör då att anses som svenskt då det flyttar från landet.
Citera
2021-07-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
... ändå så har mycket av politiken (inte minst den senaste regeringskrisen) sin grund i föreställningen att ett parti som ungefär en femtedel av väljarna röstar på skulle införa just en sådan förändring med ett penndrag. Därför har politik slutat vara en konflikt mellan höger och vänster. Politikens kärnfråga verkar istället ha förvandlats till "SD: vän eller fiende?"

Jomshofs tweet gör att de som är rädda för (eller hoppas på) att någon slags apartheidregim kommer införas efter valet 2022 får vatten på sin kvarn. Det förflyttar den politiska debatten ännu mer bort från konfliktdimensionen vänster/höger.
Nja. Det är väl kanske inte lika mycket en rädsla för att det ska bli så som en misstanke om att det är det man innerst inne önskar. Konstitutionen ska till del sätta gränser för politiken, sansa den, men ingen önskar väl egentligen en regering som bara tyglas av konstitutionen. Tanken är väl snarare att grundlagen ska vara en accepterad och självklar ram inom vilken alla politiska partier känner att deras politik ryms. Då blir det ju en slitning mellan partier som accepterar den förutsättningen och partiet som (i deras uppfattning tycks) ifrågasätta den. Sen vill alla naturligtvis ta politiska poäng i det här och få blir det tjafs.
Men den traditionella vänster/höger politiken kommer komma tillbaka. Det kommer gå upp för drygt hälften av SD:s väljare att en moderatledd regering inte för en ekonomisk politik som värnar deras intressen. Det är ju egentligen värt en egen tråd att prata om Moderaternas episka blåsning av sverigedemokraternas väljarbas, men vi kanske ska tala tyst om den saken till efter valet.
Citera
2021-07-15, 13:05
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Osäker på vad du menar, men är det alltså så i Sverige, att om ett barn föds i Sverige så blir det svensk medborgare om minst en av föräldrarna är det?

Ja och den andre föräldern med utländsk medborgarskap måste ge samtycke till detta.

Citat:
Så i fallet med de indiska föräldrarna, då är de sannolikt indiska medborgare som föder ett barn i Sverige således blir barnet inte svensk medborgare. Och när de flyttar tillbaka till Indien så är alltså barnet inte svenskt, enligt ovanstående definition.

Just precis, eftersom föräldrarna är indiska så blir även barnet det oavsett vart det föds, likaså det svenska exemplet med Belgien.

Citat:
Enligt definitionen så är barnet att betrakta som svenskt under sitt första levnadsår fram till föräldrarna flyttar tillbaka till Indien, vilket också är en rimlig gränsdragning. Barnet, som inte är svensk medborgare, upphör då att anses som svenskt då det flyttar från landet.

Juridiskt så är barnet att betrakta som indisk medborgare, då indierna i exemplet inte är svenska medborgare. Dock så har barnet ett uppehållstillstånd som är baserat på föräldrarnas uppehållstillstånd.

Du kanske tänker på USA som har det systemet att om man föds i landet blir man medborgare. Men så är fallet inte i Sverige.
Citera
2021-07-15, 13:08
Medlem
Citat:
Du fortsätter med dina lögner ser jag. Nej, du kan inte "bestämma om en person är svensk" med ett DNA-test.

Svaret ges procent, hur mycket ditt DNA kan kopplas till olika grupper. Och med en felmarginal. Så det blir oändligt komplicerat att sätta upp ett regelverk.

- En person 60% svensk, 30% thailändare och 10% italienare?
- En person 45% svensk, 40% norsk och 15% indier?

Vilken av dessa och alla andra oändligt många andra kombinationer är svensk och inte svensk?

Ingen är 100% någonting, och de flesta har 5-10 olika grupper.
Nej, du har fel. Jag har förklarat detta i mina tidigare inlägg i tråden.
Citat:
Ursprungligen postat av id748
Det är en kombination av: gener (svenska gener - ta ett DNA-test), fenotyp (ser du svensk ut), kultur (är du uppfödd med den traditionella svenska kulturen - koppling till kulturarv etc.), språk (kan du flytande svenska) och kanske även några andra faktorer. (Alla dessa faktorerna har inte lika hög "prioritet" - men det borde väl vara uppenbart.) Om en person är delvis norsk eller dansk (och även delvis finsk p.g.a. vår långa historia med Finland), så spelar det ingen större roll enligt mig eftersom vi är väldigt lika genetiskt sett och delar mycket historia (Norge var en del av Sverige och delar av Sverige var en del av Danmark...). Men, det viktigaste är såklart ens DNA och ens fenotyp. Det är inte särskilt svårt att i praktiken säga om en person är svensk eller inte (det krävs bara lite sunt förnuft), men vänstertransor och invandrare etc. vill naturligtvis komplicera det av uppenbara orsaker.
Citat:
Nej, jag gav ett mycket utförligt svar. Gränsen är tydlig: en halv-svensk/halv-dansk person kan vara svensk om han uppfyller de olika kraven jag nämnde och om han ser sig själv som svensk. Men, en halv-svensk/halv-afrikan kan naturligtvis aldrig vara svensk eftersom afrikanska gener är alldeles för annorlunda svenska gener, vilket också resulterar i en väldigt annorlunda fenotyp. Det finns naturligtvis också grader av svenskhet. En halv-svensk/halv-dansk person kan vara tillräckligt svensk för att ses som svensk, men kommer alltid att vara mindre svensk än en helsvensk person (säg, nästan 100% svenska gener). Detta är som sagt inte särskilt komplicerat... man behöver bara lite sunt förnuft.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det enda partiet som förespråkar något liknande är NMR. Lycka till med kampen.

Min tolkning av Jomshofs uttalande är att han gör sig alltmer omöjlig och att partiledningen kommer att bli tvungen att agera mot honom. Knepigt eftersom han är en av de fyra i de fyras gäng ...
Jag värderar inte din analys högt Sinestro, eftersom du lider av alltför stort konfirmeringsbias och allmänt hat mot svenskarna. Dina halv-thailändska barn är inte svenskar förresten. Situationen i Sverige är inte hållbar långsiktigt och kommer förmodligen leda till ett inbördeskrig om några generationer om vi inte har omfattande återvandring. Och, SD måste erkänna svenska folkets existens, annars så kommer en majoritet av deras röster att försvinna på sikt. Alltså, folk kommer att bli alltmer radikaliserade på sikt.
Citera
2021-07-15, 13:28
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saekerhetspolisen
Det är för lite straff.

Inte förrän jag får pissa i munnen på Reinfeldts och Löfvens döda lik är jag nöjd.

Vill helst sköta allt snyggt utan våld för att Sverige skall slippa den övriga världens eviga förkastelsedom.

Jag brukar stöta på Reinfeldt ibland. Anser inte att han är en otrevlig filur och jag har aldrig öppet anklagat honom för det som jag anser att han ställt till med. För mig är han egentligen bara en symbol för Sveriges untergang.
Citera
2021-07-15, 13:33
Medlem
Citat:

Det låter ju rimligt och då blir definitionen som vi kommit fram till gemensamt ännu solidare:

Vilka definitioner du kommer fram till är rätt ointressant.

Ett otal gånger har parallellen att om Nisse Persson utvandrar till Kina och där får medborgarskap så blir han ingen kines. Ändå.

En gammal bilmek som kom till Sverige som barn, benämndes tills hans död som "finnen".
Tror inte han hade något att invända mot det.

De som har tolkningsföreträde - inte på pappret men i verkliga livet - på vad en svensk är är de etniska svenskarna. Och då menar jag inte bara de som politiskt står långt till vänster...

Men visst, om Abdul kallar sig för svensk så har jag inga invändningar. Känner han sig svensk, talar svenska och älskar landet så är det bara positivt.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-07-15 kl. 13:36.
Citera
2021-07-15, 13:58
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Tanken är väl snarare att grundlagen ska vara en accepterad och självklar ram inom vilken alla politiska partier känner att deras politik ryms.
Grundlagen säger att vi är med i EU. Det vill vissa partier ändra på. Grundlagen säger att dödsstraff inte ska förekomma i Sverige. Det vill vissa ändra på. Grundlagen säger att statschefsämbetet är ärftligt. Det vill vissa partier ändra på. (Socialdemokraternas partiprogram har till exempel haft en skrivning om det under många år.)

Jag tror det inte finns något parti som tycker att grundlagarna uteslutande består av "självklarheter". De har alla olika slags invändningar mot olika delar av dem. Grundlagarna är precis som lagstiftningen i övrigt en kompromiss.
Citat:
Men den traditionella vänster/höger politiken kommer komma tillbaka.
Så länge Sveriges demografiska prognos ser ut som de gör kommer den politiska frågan som Jomshof tar upp i sin tweet (för det bör inte ses som något annat än en politisk fråga) att vara vad politiken kretsar kring. Klimatet, skatter, EU, Nato, kärnkraft, pensioner, äldreomsorg, arbetslöshet, sjukvård, lag och ordning. Ingen av de sakerna kommer vi kunna käbbla om så länge det är oklart vem det är som är svensk och vilka det är som har rätt till Sverige. Det får alla andra frågor att hamna i skymundan.
Citera
2021-07-15, 14:02
Medlem
Vilka enormt okunniga påstående du gör...

Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
Svear bildade Svitjod även känt som Sveariket.

Svearna bildade Svearnas rike, det vi idag kallar SVEALAND. Vet du ens hur stort detta Svea-rike var på den här tiden?

Citat:
Götarna svor trohet till Svea konungen
.

Cirka 800 år EFTER...

Citat:
Det finns källor från 100-talet om svearna och götarna.

De flesta tryckta källor är skrivna på 1200-talet eller senare. Främst de källor som handlar om svear och götar tillsammans.

Citat:
Du har hällristningar och gravrösen som är 4000 år.
Som knappast nämner varken svear eller götar, då vi nu befinner oss i en helt annan kulturhistorisk tidsålder.

Citat:
Där jag bor finns boplatser från nordisk stenålder ca 2 000 år före kr.

Där jag bor finns det boplatser bra mycket äldre än så. Men dessa är varken svear eller götar.

Citat:
Det språk som talas här är svenska.

Det språk vi pratar nu är nusvenska- den moderna och yngre versionen av nysvenska. Det språk man pratade så långt tillbaka som på 100-talet var knappast svenska utan något som vi kallar för urnordiska, vars ättlingar du närmast hittar i språk som isländska och danska. Nysvenska har så mycket blandningar av engelska, franska och tyska att vi nästan har tvättat bort alla arv från urnordiskan.

Citat:
Svitjod fanns innan landet Sverige grundades. Så svearna fanns här innan Olof Skötkonung blev konung över Svearike.

Givetvis fanns svearna här innan Skötkonung blev kung, något annat vore väldigt tokigt att påstå.

Citat:
Så hur du än försöker har här svear och götar funnits i över 2000 år.

Givetvis har svear och götar funnits i över 2000år, har jag påstått något annat? Du får sedan försöka snickra ihop en historia om hur du sedan knyter ann dessa två folkstammar med mesolitikums kulturer. Samtidigt som du försöker få ihop dessa spridda kulturer till ETT FOLK, ETT SPRÅK, EN KULTUR. som dina 1800-tals-profeter ansåg "svenskarna" vara.

Citat:
Landet Sverige är ett av de äldsta länderna som fortfarande existerar.

Ett starkt påstående. Sverige är tvärt om ett av de yngsta monarkierna vi har i världen. Du får tänka på att Norden som helhet är tusen år efter resten av världen.

Citat:
Eller förnekar du att svearna och götarna formade Svitjod och finns benämnda i de fornnordiska berättelserna?

Halmgubbe så det strålar om det. Var har jag förnekat att svear och götar finns? Det är väl just det jag skriver, ATT de finns och inte har klumpats ihop till ett 1800-tals-koncept.

Citat:
Du förnekar att Sveriges etniska befolkning har bott här i Norden och att deras språk är svenska?

Det är kanske dags att läsa vad jag skrev från början i den här tråden? Vi påminner dig lite:

(FB) Richard Jomshof: Sverige är det svenska folkets land
(FB) Richard Jomshof: Sverige är det svenska folkets land

Citat:
För vilka grundade Svitjod som sedan utökades till Svearike och blev till Sverige?
Har det någon som helst betydelse i denna diskussion?

Citat:
Vilka talade svenska och ristade runstenarna?

Absolut INGEN som har ristat en runa någonstans i Sverige under de senaste 50 000 åren har talat svenska! Ingen av dessa levde ens under den tidsepok när det svenska språket som du känner igen nu började ta form. Vi pratar sent 1500-tal här. De runor som ristades då var mer hobbyartade.

Citat:
DNA-analyser visar att etniska svenskar idag är släkt med Birger Magnusson?

Knappast visar DNA-analyser att alla sk,. "etniska svenskar" skulle vara släkt med Birger Magnusson (vilken förresten?). Du kan vara av en folkstam utan att vara släkt med alla. Du är inte släkt med mig, men vi är troligen av samma folkstam.

Citat:
Vilket folk valde konung på Mora stenar?

Tja du, inte var det folket som valde sin kung...

Citat:
Du är totalt okunnig om arkeologi, DNA-forskningen och Sveriges historia.

Kasta nu inte sten i glashus... Du tror ju fortfarande att vi bara har svear som folk i Sverige.
Citera
2021-07-15, 14:02
Avslutad
Citat:

Jag värderar inte din analys högt Sinestro, eftersom du lider av alltför stort konfirmeringsbias och allmänt hat mot svenskarna. Dina halv-thailändska barn är inte svenskar förresten. Situationen i Sverige är inte hållbar långsiktigt och kommer förmodligen leda till ett inbördeskrig om några generationer om vi inte har omfattande återvandring. Och, SD måste erkänna svenska folkets existens, annars så kommer en majoritet av deras röster att försvinna på sikt. Alltså, folk kommer att bli alltmer radikaliserade på sikt.

Du fortsätter med dina lögner och fantasier ser jag. Jag hade inte haft något emot att ha thailändska barn. De hade isf varit mer svenskar än du. Nazism är inte svenskt

Topic är däremot Jomshofs uttalande som strider mot partilinjen som anger att öppen svenskhet är det som ska gälla i Sverige. Jag tror (och hoppas) som sagt att landsförrädaren och nazisten Jomshof kommer att bli utkastad ur partiet. Han hör bättre hemma i NMR tillsammans med nazister som dig.
Citera
2021-07-15, 14:03
Bannlyst
När Karl XII retirerade från Bender, Turkiet, följde några tusen legosoldater med honom till Sverige.
Detta i början av 1700-talet.
Är deras ättlingar svenskar? Jag ser ofta folk som är svartmuskiga och liknar inte alls nordbor men har ändå svenska namn. Misstänker att dessa i själva verket är turkar, alternativt tattare.
Vem är etnisk svensk? Ingen i tråden har någon bra definition. Kanske för att det inte finns en definition.
Jag tycker att alla som delar våra kulturella värderingar, moral är svenskar. En muslim eller någon annan med medeltidsuppfattning ser jag inte som svensk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in