2021-07-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Kodioxidmål är väl inte ett dugg "avvägning". Det släpptes ut en viss mängd koldioxid år 1990. Då kan man sätta upp ett mål att år 2030 så ska nivån av utsläpp ha minskat med 55% jämfört med nivån år 1990. Det är exakta tal, och allt är exakt definerat. Det finns en osäkerhet i mätningen, men det är en annan sak. Det finns ingen osäkerhet i vad koldioxid är. En luktfri och färglös växthusgas som består av en kolatom bunden till två syreatomer.

Ja, och målet "55% mot nivån 1990" samt året "2030" är valda utifrån vad vi tycker är rimligt. Dessa är inte naturlagskonstanter. De är avvägningar.

Vi räknar inte heller antalet CO2-molekyler i hela atmosfären, utan förlitar oss på lokala mätningar och statistik.

Oacceptabelt, godtyckligt och omöjligt att stifta lagar kring? Inte alls.

Citat:
Och det är inget kring etnicitet eller migration som är "tabu i väst efter andra värdskriget". Sverige är ett land definerat av gränser och lagar. Du har inte mer rätt till Sverige för att du råkar vara född här av förföräldrar som bott här i 10 generationer jämfört med dens förföräldrar som bott här i två generationer. Du har inte mer rätt till Sverige för det.

Återigen, är du konsekvent och argumenterar likadant om Kurder med sin längtan efter ett Kurdistan, Judar med sitt Israel, Samer med sin önskan om självstyre och ett eget land? Hur reagerar de när du gör det? Du undviker att svara.
Citera
2021-07-15, 11:17
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Det funkar inte så Det blir nästan aldrig 50/50 när en vit och en icke-vit blandar sig.

Suck, du är för obildad om sådant här.

Normalt sett borde jag inte svara på rasistisk smörja som "Det blir nästan aldrig 50/50 när en vit och en icke-vit blandar sig". Men detta är faktiskt ett forskningsområde och du kan inte få fläcka ner tråden med vilket dravel som helst:

https://www.ancestry.com/corporate/blog/understanding-patterns-of-inheirtance-where-did-my-dna-come-from-and-why-it-matters
Citera
2021-07-15, 11:18
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det finns förvisso etniska svenskar. Jag är själv etnisk svensk. Min poäng var dock att du inte behöver vara etnisk svensk för vara svensk. Svenskar är alla som är en del av den svenska nationen vare sig de är infödda svenskar eller svenskar med utländskt ursprung.

Skilj alltså på svensk och etnisk svensk.

Icke-vita som bor i Sverige är svenska medborgare, inte svenskar.

Har vi inte diskuterat det här många gånger tidigare, Regulus?
Citera
2021-07-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du har inte svarat mig tidigare, kanske sluta dricka när du postar. Kollade din historik i tråden, och antar att du menade att du är vikingaättling från Normandie sen 1500-talet. Det hände rätt mycket mellan Rollo och 1500-talet, så risken är att du inte har några vikingaanor alls om du inte kan spåra dem (vilket var min fråga som du undvek).

Och om du läste mitt svar, så var det inte vad man behöver vara (sosse), utan vad Jomshof utgår ifrån (det var en fråga, inte ett påstående).
Min anfader var legosoldat från Nordmansk adelssläkt som kom till England med Willhelm Erövraren och deltog i slaget vid Hastings m.m.. , Nu i Sörmlands Livgarde med hemvisst Söderköping deltog i 30-åriga kriget som General för Livgardesgrenadjärerna Sörmla d såsmåningom 1500-tal återfinns i generalsrullarna och överlevle alla krigen och slog sig ned årervandrade därav dokumenterat.
Senare kom även ättlingar till Generalen komma att delta vid slaget vid stäket där 1200 soldater ur Sörmlands Livgarde genom list och taktik kom att besegra tusentals Ryska Tsarsoldater som haft för avsikt inta Stockholm och därmed Sverige.

- Så känn dig besegrad Du enfaldige Såssetroll
med DNA kan di idag lätt gå tillbaks 1K i tiden.
Citera
2021-07-15, 11:21
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Återigen, är du konsekvent och argumenterar likadant om Kurder med sin längtan efter ett Kurdistan, Judar med sitt Israel, Samer med sin önskan om självstyre och ett eget land? Hur reagerar de när du gör det? Du undviker att svara.

Nej, jag undviker inte detta alls. Svaret är givetvis att det är självklart att samma sak gäller alla andra folk och landområden också.

Ett undantag kan vara om en grupp blir så liten så att det anses skyddsvärt att dess kultur bevaras. Då kan man stifta lagar som skyddar denna grupp, såsom exempelvis sametinget och de speciella reger som gäller för samer. Det kan vi återkomma till vad gäller etniska svenskar när det är ca 20.000 kvar
Citera
2021-07-15, 11:21
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Enklast vore att fråga Afghaner vad de tycker. Skulle de acceptera några hundra tusen Inuiter från norra Kanada, och acceptera kravet att benämna dessa "lika afghanska som jag"?

Det är afghanernas sak att bestämma vilka invandrare de vill ta emot och på vilka grunder. Kanadensare har ingen automatisk rätt att bo i Afghanistan eller för den delen Sverige.

Med tanke på att Kanada hör till de länder som krigat i Afghanistan de senaste 20 åren misstänker jag att afghanerna tycker att de sett tillräckligt med kanadensare.
Citera
2021-07-15, 11:23
Medlem
Citat:
Nej, jag undviker inte detta alls. Svaret är givetvis att det är självklart att samma sak gäller alla andra folk och landområden också.

Ett undantag kan vara om en grupp blir så liten så att det anses skyddsvärt att dess kultur bevaras. Då kan man stifta lagar som skyddar denna grupp, såsom exempelvis sametinget och de speciella reger som gäller för samer. Det kan vi återkomma till vad gäller etniska svenskar när det är ca 20.000 kvar

Aha, godtycklighet igen? Det tycks vara godtyckligt vad du anser vara skyddsvärt eller ej.

Nu tycker du alltså att en etnisk rensning är ok så länge vår befolkning inte sjunker under 20000.

Du och din sort äcklar mig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Dina icke-svenska gener är förstås – givet Rickard Lohikoskis ställningstagande – mycket besvärande för dig.
Alla Skandinaver är genetiskt Svenskar Araber och Afrikaner är icke Skandinaver till utseende och kultur men fårbara vara medborgare dock inte Svenskar så engelt är det.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

SD's officiella hållning är dock att det finns etniska svenskar och att det finns svenskar, de sistnämnda är alla som bor i Sverige och anser sig vara svenskar. Även de av andra etniciteter. Ställer du upp på den?

Och vad är skillnaden mot USA? Det är helt naturligt att prata om amerikaner, som alla som bor i landet.
Citera
2021-07-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Dina icke-svenska gener är förstås – givet Rickard Lohikoskis ställningstagande – mycket besvärande för dig.
Alla Skandinaver nordeuropeer är genetiskt Svenskar Araber och Afrikaner är icke Skandinaver till utseende och kultur men fårbara vara medborgare dock inte Svenskar så engelt är det.
Citera
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Normalt sett borde jag inte svara på rasistisk smörja som "Det blir nästan aldrig 50/50 när en vit och en icke-vit blandar sig". Men detta är faktiskt ett forskningsområde och du kan inte få fläcka ner tråden med vilket dravel som helst:

https://www.ancestry.com/corporate/blog/understanding-patterns-of-inheirtance-where-did-my-dna-come-from-and-why-it-matters

HAHAHA. Är du på riktigt? Jag orkar inte....

Varför står det då inte 50/50 på 23andme om sådana som har en vit mamma och en negerpappa?
Citera
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Säkert har vi det. Det är ju en vanlig missuppfattning här på Flashback att nationalitet är kopplad till etnicitet, och att bara etniska svenskar är svenskar.

Svenskar är alla som bor i Sverige, talar svenska och solidariserar sig med Sverige och det svenska samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in