Citat:
Ursprungligen postat av
KnackehaxanMia
Ja, här har Skugge slagit rekord i missvisande rubrik!!! att va gränslös är ju just precis som det låter, personen har inga gränser o det hör ihop med diagnoser o lr störningar. Att va gränslös betyder ju att man inte bara utsätter sig själv för fara utan även utsätter andra i sin omgivning för risker o att man inte tar hänsyn till andras gränser heller.
Jag fattar faktiskt inte varför Skugge valde den rubriken o hon borde tänka på att det är onödigt att personer som allra minst borde, kommer att se rubriken som något positivt o tänka - jamen kanon! det är inte farligt att va gränslös!!
Nä, jag har inte läst artikeln men jag har däremot i alla fall sett lite på den film som Osten gjorde utifrån sin egen uppväxt då hon som litet barn bodde med en psykotisk mamma. Det måste ha varit oerhört skrämmande o ofattbara händelser o jag förstår att hon kände ett behov av att bearbeta det genom att skapa en film o det svåra.
haha, osannolikt att Skugge själv satte rubriken. Artikelförfattare gör sällan det. Det gör redaktionen och den styrs av kravet att lyfta fram något catchy som fångar blicken och får folk att vilja läsa artikeln. Bra rubriksättare hittar något kärnfullt som ändå speglar innehållet på ett representativt sätt. Sämre eller ska vi säga lurigare redaktörer kan sätta en braskande rubrik som artikeln inte lever upp till. Kan vara riskabelt att krydda en rubrik för mycket, läsarens besvikelse kan slå tillbaks, köper aldrig den där blaskan igen.
En redaktion som tycker illa om ett intervjuobjekt eller en artikelförfattare kan lyfta fram en detalj som får vederbörande att framstå i dålig dager. Inte alls ovanligt.
Om Osten säger i den här intervjun att det inte är farligt att vara gränslös (vet vi egentligen att hon säger så?) är det inte märkligt att redaktionen sätter det som rubrik. Det är en spektakulär utsaga. Man hajar till. Vafan, det är ju skitfarligt. Jag skrev att rubriken kan vara missvisande, med det menade jag att påståendet kan framstå som något helt annat i sitt sammanhang eller att det inte är representativt för intervjun som helhet. Men det måste man läsa artikeln för att ta reda på. Synd att inte du heller har gjort det för nu måste vi sitta här och spekulera

Osten kanske pratar om att konstnärer kan ta risker med sin konst, provocera, att det inte är farligt att bli utmanad eller lämna sin comfort zone när det handlar om idéer, ord, bilder osv. Omvärlden reagerar kraftigt men det är inte så farligt att röra om i grytan.
Det är något annat än att påstå att det inte är farligt att köra rattfull, umgås med bankrånare, berätta alla sina hemligheter för nån man nyss träffat, eller som fjortistjej ta av sig kläderna framför en webcam.
Osten anknyter kanske till en romantisk syn på Geniet som går mot vinden. Vikten av att några bland oss tar sig rätten att bryta mot konventioner av olika slag. Inte bara som en privat kick utan för att det ska uppstå konst ur det. Inget fel i det, även om rätt många nu efter metoo associerar till gränslösa Kulturprofiler, Josefin Nilsson, osv.
För att sammanfatta: japp rubriken är märklig men det är inte Skugges ord utan Ostens, och för att fatta vad hon säger måste man läsa hela intervjun. Hon kanske invänder mot tendenser till moralism i kulturvärlden. Krav på rättning i ledet och normalitet. "Åsiktskorridor" eller beteendekorridor. Pendeln har svängt från den ena ytterligheten till den andra. En innehavare av Nordstjärneorden och en Akademiledamot blev parior över en natt. Det var farligt för unga tjejer att vara gränslösa i kultursvängen. Men konstnärer kan ha användning för sina personliga risktaganden. Ta en Birgitta Stenberg, en Carina Rydberg eller en Stig Larsson. Ingen av dem hade varit hälften så intressant om de inte hade gått över gränser och tagit personliga, fysiska risker. En del av oss vanliga dödliga är glada över att ha levat vilt i ungdomen, en erfarenhet vi inte velat vara utan.
Skugge är en märklig figur eftersom hon ofta framstår som jävligt konventionell i sina värderingar. Om hon fick bestämma kanske hela vår litteraturkanon skulle sorteras efter diagnoser.
Å andra sidan är hon gränslös när hon tagit sig några glas och tar sig för att såga en författare...