2021-07-14, 09:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Varför har du snöat in på att det skulle vara Os pappa som var gm?

Det har jag inte gjort. Jag har intresserat mig för alla OW:s manliga nära släktingar pga DNA-resultatet. Hans pappa är bara ett exempel på en manlig nära släkting.
Citera
2021-07-14, 10:04
Medlem
skool-suckss avatar
Det är dags att kväva trollet eoku. Sluta svara på hans inlägg och argumentera inte med honom så kanske vi kan få lite lugn här i tråden. En intressant fråga vi nu gärna skulle vilja veta mer om är hur OW uppfattas på arbetsplatsen. Hur är han att arbeta med ? Hur fungerar han i samspel med sina kollegor ?
Citera
2021-07-14, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skool-sucks
Det är dags att kväva trollet eoku. Sluta svara på hans inlägg och argumentera inte med honom så kanske vi kan få lite lugn här i tråden. En intressant fråga vi nu gärna skulle vilja veta mer om är hur OW uppfattas på arbetsplatsen. Hur är han att arbeta med ? Hur fungerar han i samspel med sina kollegor ?

Amen! 🙏🏻
Samt ett fotografi. Är han fortfarande frånvarande från jobbet?
Citera
2021-07-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det har jag inte gjort. Jag har intresserat mig för alla OW:s manliga nära släktingar pga DNA-resultatet. Hans pappa är bara ett exempel på en manlig nära släkting.

Det finns ett faktablad "Information kring DNA och begreppet nära släktskap" hos polisen som besvarar just de här frågeställningarna.

Om sannolikheten att en en slumpmässig person skulle ha samma DNA profil som gärningsmannen är 1 på 1.000.000 så är sannolikheten för en nära släkting ungefär 1 på 200.000, dvs en i princip försumbar skillnad.

Ett annat sätt att uttrycka det är att det är inte mer sannolikt att just en nära anhörig kan ha lämnat spåret än vilka fem andra slumpmässigt valda män (räknat som en grupp då) i samma område. Det är därmed normalt utsiktslöst att resonera kring nära anhöriga som alternativa gärningsmän.

I och med att spåret var grad +4 så måste det ha varit fullständigt och lämnar därmed heller ingen anledning att anta att en nära anhörig skulle kunna vara en alternativ gärningsman.
Citera
2021-07-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Intressant, hur uppfattas Olof på jobbet? Visste "alla" om vad han (kanske?) gjort?

Jag har hört historier av kompisar som jobbar på Sykes, jag bor bara i Sveg.
Majoriteten vet vem han är och vad han är misstänkt för. Folk tycker att han är obehaglig men Sykes beskyddar honom, trots att det är många som är oroliga, rädda och nervösa när det kom fram det här med blodprovet.
Har hört att han är väldigt kontaktsökande, han tyr sig gärna till unga tjejer. Han kan heller inte läsa av signaler att folk inte är intresserad av att prata med honom, han fortsätter bara mata på och pratar alltid oavbrutet. Så något fel i huvudet är det ju på människan. Och Sykes som har kvar honom som anställd.
Jag handlar tidigt på Ica och har alltid hängt på låset klockan 8 (när Ica öppnat) så förmodligen är han rädd eller folkskygg.
Citera
2021-07-14, 13:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 1991fp
Jag har hört historier av kompisar som jobbar på Sykes, jag bor bara i Sveg.
Majoriteten vet vem han är och vad han är misstänkt för. Folk tycker att han är obehaglig men Sykes beskyddar honom, trots att det är många som är oroliga, rädda och nervösa när det kom fram det här med blodprovet.
Har hört att han är väldigt kontaktsökande, han tyr sig gärna till unga tjejer. Han kan heller inte läsa av signaler att folk inte är intresserad av att prata med honom, han fortsätter bara mata på och pratar alltid oavbrutet. Så något fel i huvudet är det ju på människan. Och Sykes som har kvar honom som anställd.
Jag handlar tidigt på Ica och har alltid hängt på låset klockan 8 (när Ica öppnat) så förmodligen är han rädd eller folkskygg.

Vad menar du med att du handlar när ica öppnar, eller menar du att han gör det?
Det skulle vara bra med en bild på honom.
Verkar svårt att hitta någon.
Obehagligt att han söker sig till unga tjejer. Hur tusan kunde han få jobbet överhuvudtaget, eller är det någon form av skyddad verkstad, för hans del? Jag fattar ingenting
Citera
2021-07-14, 17:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Det finns ett faktablad "Information kring DNA och begreppet nära släktskap" hos polisen som besvarar just de här frågeställningarna.

Om sannolikheten att en en slumpmässig person skulle ha samma DNA profil som gärningsmannen är 1 på 1.000.000 så är sannolikheten för en nära släkting ungefär 1 på 200.000, dvs en i princip försumbar skillnad.

Ett annat sätt att uttrycka det är att det är inte mer sannolikt att just en nära anhörig kan ha lämnat spåret än vilka fem andra slumpmässigt valda män (räknat som en grupp då) i samma område. Det är därmed normalt utsiktslöst att resonera kring nära anhöriga som alternativa gärningsmän.

I och med att spåret var grad +4 så måste det ha varit fullständigt och lämnar därmed heller ingen anledning att anta att en nära anhörig skulle kunna vara en alternativ gärningsman.

Här är lite ur det informationsbladet:

I sakkunnigutlåtanden och dna-registerträffar från NFC anges vid överensstäm-
melse mellan en person och ett spårs dna-resultat att: ”Resultatet talar extremt
starkt för att blodet/dna på materialet X kommer från N.N. (Grad +4), om man
bortser från möjligheten att det kommer från en nära släkting.”.

Bisatsen används vid de två starkaste slutsatsgraderna, ”Grad +4” och ”Grad +3”.
Anledningen till detta är att slutsatsernas styrka baseras på en beräkning av risken
för slumpmässig överensstämmelse mot en obesläktad person. I de fall alternativet
är att dna:t kan komma från en nära släkting görs beräkningarna på annorlunda
sätt. I många fall kommer ”Grad +4” att nås oavsett släktskapsrelation, men ef-
tersom beräkningar för nära släktskap inte görs för varje enskilt resultat används
bisatsen även om det i vissa fall inte hade varit nödvändigt att ha den med. När en
släkting kan vara ett alternativ görs beräkningar när uppdragsgivaren så begär.

Med ”nära släkting” menas i traditionell mening föräldrar, barn, helsyskon, halv-
syskon, mor- och farföräldrar, far- och morbror (faster och moster), syskonbarn
och kusiner. Graden av släktskap och likheter i arvsmassan är naturligtvis direkt
förknippade med varandra och risken för att släktingar har liknande eller till och
med överensstämmande dna-profil är således högre än risken för likheter eller
överensstämmelse mellan två personer som inte alls är släkt med varandra. Hur
stor risken är beror dels på hur nära släkt man är, dels hur mycket information man
fått ut vid analys av det aktuella dna-spåret.

Det är i första hand helsyskon (av samma kön) som vid analys skulle kunna riskera
att uppvisa sinsemellan identiska dna-resultat. Även för helsyskon är risken dock
mycket liten för dna-resultat som utgörs av fullständiga eller nästan fullständiga
dna-profiler. För andra släktskapsförhållanden är risken för överensstämmelse
ännu mindre.

Istället för att beräkna storleken för risken för det aktuella dna-spåret kan en gene-
rellt beräknad storlek användas. För en fullständig profil, med dna från en person,
är risken för överensstämmande dna-profil som högst 1 på 200 000 för helsyskon.
Denna övre gräns nås när varje undersökt område (av totalt 15 områden) uppvisar
den vanligaste varianten i det området. I praktiken är risken i många fall betydligt
lägre. Fördelen med en sådan generell hantering är att skillnader som beror på po-
pulationstillhörighet slätas ut.

https://nfc.polisen.se/siteassets/dokument/informationsmaterial/fakta--och-informationsblad/faktablad-nara-slaktskap.pdf

Det står alltså inget om att spåret måste ha varit fullständigt för att resultatet ska kunna nå upp till grad +4.
Alltså kvarstår frågan hur många STR-markörer, eller "områden", som NFC har undersökt i det här fallet.

Och därför vill jag att NFC ska lämna ut detaljer om DNA-analysen. Och jag vill att de ska göra det innan ett nytt prov på OW tas. Jag vill granska NFC som sagt.
Senast redigerad av eoku 2021-07-14 kl. 17:38.
Citera
2021-07-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
[/b]
Vad menar du med att du handlar när ica öppnar, eller menar du att han gör det?
Det skulle vara bra med en bild på honom.
Verkar svårt att hitta någon.
Obehagligt att han söker sig till unga tjejer. Hur tusan kunde han få jobbet överhuvudtaget, eller är det någon form av skyddad verkstad, för hans del? Jag fattar ingenting

Menar att Olof hänger på låset, inte jag.
Han handlar alltid precis när butiken öppnar, för då är ingen typ där.
Citera
2021-07-14, 17:37
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Din jävla fåne. "Jag vill att att dom gör det innan ett nytt prov tas på OW"
Du verkar tro att du har nån som helst rätt att styra processen i det där!!
Du kan ju alltid skriva en hemställan till högsta domstolen och höra vad dom tycker att en fåne som tror att OWs pappa sexualmördade flickan.
Filma för i helvete hela förloppet när du ber om muntligt svar från HD, så vi får se högsta domstolens jurister skratta sig harmynta åt dina jävla fantasier
Citera
2021-07-14, 17:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Din jävla fåne. "Jag vill att att dom gör det innan ett nytt prov tas på OW"
Du verkar tro att du har nån som helst rätt att styra processen i det där!!
Du kan ju alltid skriva en hemställan till högsta domstolen och höra vad dom tycker att en fåne som tror att OWs pappa sexualmördade flickan.
Filma för i helvete hela förloppet när du ber om muntligt svar från HD, så vi får se högsta domstolens jurister skratta sig harmynta åt dina jävla fantasier

( inlägget du svarade på: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996 )

Om NFC lämnar ut detaljer om den DNA-analys de har gjort nu innan de tar ett nytt prov på OW, då kan vi kontrollera sen när OW lämnar ett nytt prov, att de inte bluffade med det första provet.
Som sagt, vi måste granska våra myndigheter, annars ökar risken att de begår fel och brott. Och i det här fallet är det särskilt viktigt att granska NFC, bla pga att det plötsligt hittades ett gammalt sparat DNA-prov från OW.

Och såna inlägg som ditt gör mig bara ännu mer beslutsam om hur viktigt det är att granska NFC och andra myndigheter.
Senast redigerad av eoku 2021-07-14 kl. 17:54.
Citera
2021-07-14, 17:58
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
( inlägget du svarade på: (FB) Mordet på Malin Lindström i Örnsköldsvik 23/11 1996 )

Om NFC lämnar ut detaljer om den DNA-analys de har gjort nu innan de tar ett nytt prov på OW, då kan vi kontrollera sen när OW lämnar ett nytt prov, att de inte bluffade med det första provet.
Som sagt, vi måste granska våra myndigheter, annars ökar risken att de begår fel och brott. Och i det här fallet är det särskilt viktigt att granska NFC, bla pga att det plötsligt hittades ett gammalt sparat DNA-prov från OW.

Och såna inlägg som ditt gör mig bara ännu mer beslutsam om hur viktigt det är att granska NFC och andra myndigheter.

Ja granska på du... just sannolikheten att NFC fabricerar bevis är ju spännande, men utsikterna för att du ska gå i hamn med ett sånt resonemang bedömer jag som extremt, gränsande till försvinnande, små.

Allt talar för att OW har gjort det, och att han blir fälld i HD. Tyvärr allt för sent, och sannolikt med ett alltför litet straff.

Nu ska jag inte mata trollet mer.
Citera
2021-07-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1991fp
Menar att Olof hänger på låset, inte jag.
Han handlar alltid precis när butiken öppnar, för då är ingen typ där.
Hur ser han ut? Verkar han jagad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in