2021-07-06, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jxb
Man kommer ganska långt på att läsa lagtext, förarbeten, praxis och i allmänhet bara surfa runt på lite på Karnov/Juno inför seminarierna. De flesta studenter sitter också med tidigare studenters seminarieanteckningar, vilket självklart underlättar. Sen kan det vara så att vissa seminarium är utformade efter en diskussion i litteraturen och då får man ju ta en titt. I vissa fall kan det också vara så att man missat någon diskussion i litteraturen som var relevant men då är det ju bara att titta på det efteråt. Kan vara lite pinsamt om man skulle råka få en direkt fråga, men å andra sidan blir man ju inte betygssatt på ens seminarieprestationer.

PM är dock en annan sak. Då handlar det mer snarare mest om att faktiskt verkligen läsa på om ett specifikt ämne i all litteratur, men då kommer man i regel inte tillräckligt långt om man bara tittar i kurslitteraturen.

Under tentaplugg så brukar jag mest repetera gamla seminarium, titta på gamla tentor och i stort göra sammanfattningar av terminen.

Skulle gissa på att jag ungefär snittar runt 30/h i veckan under en termin när man även räknar in väldigt intensiva PM och tentaveckor. Dock betydligt mindre veckor där man bara har seminarium.

70-80% AB ungefär. Upplever inte heller att mer läsning av litteraturen hade hjälpt mig de terminer som jag inte fått AB på.

Men viktigt att säga: Naturligtvis finns det de som pluggar på ett helt annat sätt, och läser varenda bok, som har minst lika bra betyg och såklart även bättre. Handlar inte om att det finns ett riktigt sätt, utan mest att hitta vad som passar en själv. Att läsa böcker behöver inte heller ta så värst lång tid om man läser lite i taget, så upplever inte heller att något av pluggsätten är mer effektivt än det andra.

Bra inlägg och bra jobbat med dina betyg! Personligen tror jag dock inte att du med samma studieteknik hade haft samma betyg på ett universitet som inte kör PBL. Ni verkar kunna förlita er väldigt mycket på seminarium.
Citera
2021-07-07, 14:30
Medlem
Citat:
Man behöver inte ge litteraturreferenser på tentorna för att få AB på UU. Upplever snarare att man lär sig att inte övervärdera litteraturen som direkt källa, utan snarare att ha ett kritiskt förhållningssätt till den. På tentorna räcker laghänvisningar och praxis gott och väl, och i undantagsfall förarbeten. Vill man styla kan man såklart alltid slänga med lite diskussion om litteraturen, men i regel är testas den typen av juridisk färdighet snarare i samband med PM.
Det är rätt svårt att lägga fram ett kritiskt förhållningssätt till litteraturen utan att ha läst den.
Citera
2021-07-07, 14:46
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebr
Bra inlägg och bra jobbat med dina betyg! Personligen tror jag dock inte att du med samma studieteknik hade haft samma betyg på ett universitet som inte kör PBL. Ni verkar kunna förlita er väldigt mycket på seminarium.

Min uppfattning är att om SU inte förändrats alltför mycket sedan förra decenniet hade samma teknik fungerat på de flesta kurser där (för jxb - som sagt inte en metod som fungerar för alla).
Citera
2021-07-08, 09:45
Medlem
vepiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arxiz
Det är rätt svårt att lägga fram ett kritiskt förhållningssätt till litteraturen utan att ha läst den.

Håller helt med arxiz (läser också vid UU). Men visst kan man slacka lite med litteraturen- skulle dock säga att varje bok ändå bör läsas 1-2 ggr under terminen. Inom civilrätten är t.ex. doktrin och praxis helt centralt inom majoriteten av huvudområdena.
Det finns goda anledningar (i nästan alla fall) till varför böckerna är listade som obligatorisk kurslitteratur. Att bara läsa andra studenters anteckningar är ok om man är stressad eller ligger efter. Annars är metoden snudd på värdelös (hur ska du kunna bedöma om anteckningarna är korrekta annars om du inte besitter grunderna själv). Skriv egna anteckningar/sammanfattningar istället- det är värt tiden. Och börja i tid så avlastar du din egen tentaperiod. Vidare är det såklart av stor vikt att man lär sig att läsa rättsfall på ett effektivt och kärnfullt sätt. Hur lär man sig det bäst? Återigen mängdträning. Jämför med vad doktrinen säger, jämför med andra rättsfall och tänk lite utanför boxen.
Och tid tar det. Men det beror på vad man vill uppnå. Jag lägger ca 25-40/h i veckan på studier (varierar kraftigt) men det jag tycker är viktigast för min stress, inlärning och resultat är att vara ute i god tid. Försök att alltid vara i fas! Då räcker tiden, du får en trevligare och mer effektiv tentaperiod och dina resultat lär vinna mycket på det (för mig funkar det fint hittills- 100% AB). För varje termin som går tenderar jag att minska pluggtiden något- även under den beryktade ''väggen'' (T3). Är studietekniken god i botten kan det mycket väl räcka med 25-30/h i veckan istället för 40 (kanske ännu mindre) men man måste själv känna av hur lätt/svårt man har för berört ämnesområde. Och den viktigaste faktorn: Ha kul! Allt är såklart inte kul- men nästan allting går att göra kul med rätt inställning (t.ex. tyckte jag immaterialrätt var dötrist- men när jag kopplade in favoritämnet sakrätt gav det mig mer motivation). Intressera dig för det du läser så mycket du bara kan. Då kommer du långt.

Och underskatta inte diskussioner med andra kursare! Det är i regel väldigt gynnsamt och avlastande. Oavsett vilken nivå ni ligger på. Men grunden behöver man fortfarande lägga själv- där finns få genvägar om man vill nå goda resultat.
Senast redigerad av vepis 2021-07-08 kl. 09:50.
Citera
2021-07-08, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vepis
Och underskatta inte diskussioner med andra kursare! Det är i regel väldigt gynnsamt och avlastande. Oavsett vilken nivå ni ligger på.

Även om vi uppenbarligen har olika studieteknik och bild av hur bra man klarar sig utan att läsa kurslitteraturen så håller jag verkligen med om detta. (Jag har som sagt klarat mig gott på lagen, lagkommentarer och praxis, att man skulle behöva läsa rättsfall flera gånger och mer än översiktligt håller jag för övrigt inte heller med om) Men, hur som helst, att diskutera med kursare, kanske framförallt under tentaperioder, är otroligt bra. Ett allmänt tips till nya studenter är också att generellt vara generös med sin egen kunskap och dela med sig med den. Att lära andra det man kan, tex från PM-skrivande är ett fantastiskt sätt att lära sig själv!
Citera
2021-07-08, 23:18
Medlem
Citat:
Även om vi uppenbarligen har olika studieteknik och bild av hur bra man klarar sig utan att läsa kurslitteraturen så håller jag verkligen med om detta. (Jag har som sagt klarat mig gott på lagen, lagkommentarer och praxis, att man skulle behöva läsa rättsfall flera gånger och mer än översiktligt håller jag för övrigt inte heller med om) Men, hur som helst, att diskutera med kursare, kanske framförallt under tentaperioder, är otroligt bra. Ett allmänt tips till nya studenter är också att generellt vara generös med sin egen kunskap och dela med sig med den. Att lära andra det man kan, tex från PM-skrivande är ett fantastiskt sätt att lära sig själv!
Instämmer.
"If you can't explain it simply you don't understand it well enough" -Albert Einstein.
Citera
2021-07-09, 00:46
Medlem
vepiss avatar
Word! Håller helt med. Försöker t.ex. att ta på mig att korra så många PM som möjligt under en termin. Otroligt lärorikt! Hjälper mycket för den egna texten även om innehållet kan skilja sig åt totalt. Däremot har jag generellt sett svårt för att använda mig av andras anteckningar- men det beror nog mycket på att jag lär mig som bäst när jag gör slitet själv.

Och nej, visst går det ofta bra att läsa rättsfall mer översiktligt. Jag menar mest att när man väl får in metoden så vet man i princip redan vid första läsningen vad som är viktigt att ta med sig och inte.

Lagkommentarer är oftast bra (finns påtagliga undantag) men det är lätt att missa helheten och systematiken om man förlitar sig blint på dem. Det här kvalitativ kurslitteratur kan göra en riktigt god gärning. Tycker generellt sett att folk förlitar sig lite väl mkt på just lagkommentarer (det blir särskilt problematiskt om man dessutom är inne i fel lagrum från första början...).
Citera
2021-07-09, 00:46
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Instämmer.
"If you can't explain it simply you don't understand it well enough" -Albert Einstein.
"A witty saying proves nothing." - Voltaire

Einstein (om det nu verkligen var han som sade det där) hade fel. Många saker kan inte förklaras enkelt, för att de är för komplicerade för det. Så om vi nu ska köra med "witty sayings" så föredrar jag ett annat citat från (kanske) Einstein:
"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."

Instämmer dock helt i att det hjälper mycket att förklara för andra!
Citera
2021-07-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Hur gjorde ni för att välja ämne till kandidatuppsatsen, och när började ni klura? Har precis läst klart T5 i Lund och man vill ju inte stå med mössan i hand till hösten.

Jag läste tidningen en dag och där dök det upp ett aktuellt ämne. Ett ämne jag själv har funderat en del på är elcykling i förhållande till allemansrätt och terrängkörningslagen.
Citera
2021-07-10, 22:19
Medlem
Citat:
Hur ser det ut med semester på de affärsjuridiska byråerna? Vad brukar man ha rätt till som biträdande jurist? Brukar man faktiskt kunna ha så lång semester som man har rätt till? Eller förväntas man även jobba lite på sin semester?

Jag har en bekant som tidigare satt som VD för ett större svenskt industriföretag. För några år sedan hörde han av sig till en affärsjuridisk byrå i början av juni angående ett ärende. Byrån tackade nej och bad honom att återkomma i september. Det finns alltså byråer som bryr sig om personalens semester.
Citera
2021-07-13, 18:17
Medlem
Rent utav nyfikenhet: hur snabbt kan man egentligen ta examen? Med SU som räkneexempel så borde det rimligtvis vara på runt 3.25 år eftersom man kan tillgodoräkna 45HP specialkurser som kan läsas antingen under sommaren eller parallellt med grundkurserna. För såvitt jag vet går det inte att läsa grundkurserna eller examensarbetet tidigare då de blockas av spärrkurser?

Rimligt eller något jag missar?
Citera
2021-07-13, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Rent utav nyfikenhet: hur snabbt kan man egentligen ta examen? Med SU som räkneexempel så borde det rimligtvis vara på runt 3.25 år eftersom man kan tillgodoräkna 45HP specialkurser som kan läsas antingen under sommaren eller parallellt med grundkurserna. För såvitt jag vet går det inte att läsa grundkurserna eller examensarbetet tidigare då de blockas av spärrkurser?

Rimligt eller något jag missar?
I Uppsala borde det vara 7 terminer, alltså 3,5 år. Detta om man läser RoA på T6, tillgodoräknar 15 HP och läser 30HP-kurs samt skriver examensarbete parallellt på T7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in