Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-29, 12:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Formeln är (betyg x högskolepoäng)/totala hp.

B=3, BA=4, AB=5.

Dvs om du har 15 hp B, 20 hp BA och 5 hp AB blir din merit:
15x3=45
20x4=80
5x5=25
=150/40 (totala antalet hp).
Meritpoäng 3.75
Citat:
Ursprungligen postat av hugganugga46
Intressant! Var fick du reda på det?
Citat:
Ursprungligen postat av popquee
Hörde av mig till ansvariga och fick maila lite fram och tillbaka, standardsvaren var samma som hemsidan att det inte går att veta på förhand och till slut fick jag en förklaring ungefär att det går inte att veta på förhand eftersom alla kurser som räknas in vid intag inte är klara vid ansökningstillfället, men här är formeln.

Så förstår inte varför formeln inte bara skrivs ut så det går att räkna och prognostisera för studenterna. Särskilt som typ Hongkong krävde ett snitt (åtminstone tidigare) så är det ju relevant att veta hur en student ligger till.
Citat:
Väldigt lustigt. Du råkade inte få veta om man kan få tag på statistik över vilket meritvärde krävdes tidigare terminer? Kan tänka mig att det beror oerhört på vilka individer som söker just då och eftersom det varierar så mycket så ger det inte så mycket vägledning i vilka chanser man själv har att få sitt förstahandsval.
Mycket bra information - tack, popquee!

Hugganugga46, med tanke på offentlighetsprincipen så kan man få ut det mesta om man bara ber om det. Trilskas de och inte ger med sig så kan man alltid be dem om ett överklagbart beslut. Då ger de ofta med sig, för de vill inte officiellt neka en giltig begäran - det är sånt som man får JO på sig för.
Citera
2023-01-29, 13:57
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Stockholmare!

Någon som har koll på hur sannolikt det är att man får sitt förstahandsval när man söker utbyte? Vilka länder brukare det vara högre konkurrens om? Är väldigt sugen på USA men lite nojig över att inte få plats. Fullständig skandal att man varken kan beräkna sitt meritvärde eller se tidigare antagningspoäng
Vill minnas att det fanns tomma platser på amerikanska universitet i senaste ansökningsomgången. Av personerna jag känner igen från listan som åkte till USA, var det inte direkt elever med toppbetyg. Min teori är att diverse avgifter och kostnader som finns för USA har en ganska stark avskräckande effekt. Men eftersom det finns relativt få utbytesplatser kan poängen skilja sig avsevärt mellan två ansökningsomgångar, så viktigt att inte dra allt för stora slutsatser.
Citera
2023-01-29, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Vill minnas att det fanns tomma platser på amerikanska universitet i senaste ansökningsomgången. Av personerna jag känner igen från listan som åkte till USA, var det inte direkt elever med toppbetyg. Min teori är att diverse avgifter och kostnader som finns för USA har en ganska stark avskräckande effekt. Men eftersom det finns relativt få utbytesplatser kan poängen skilja sig avsevärt mellan två ansökningsomgångar, så viktigt att inte dra allt för stora slutsatser.
Det låter rimligt, finns många fördelar med att stanna inom europa som tilltalar de flesta. Närheten hem, erasmusstipendiet, passar bättre för bara en termins utbyte.

Den delstat jag helst åker till verkar inte heller vara ett särskilt populärt resmål för svenskar. Vi är trots allt lite fördomsfulla mot sydstaterna.

Men som du säger, det är små marginaler här och det räcker med att det är ett par individer med goda studieresultat och stort intresse för just det utbytet för att konkurrensen ska bli mycket hårdare.
Citera
2023-01-29, 18:14
Medlem
Vilka karriärmöjligheter finns för en nyutexaminerad jurist med huvudsakligen B-betyg?
Citera
2023-01-29, 18:34
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Det låter rimligt, finns många fördelar med att stanna inom europa som tilltalar de flesta. Närheten hem, erasmusstipendiet, passar bättre för bara en termins utbyte.

Den delstat jag helst åker till verkar inte heller vara ett särskilt populärt resmål för svenskar. Vi är trots allt lite fördomsfulla mot sydstaterna.

Men som du säger, det är små marginaler här och det räcker med att det är ett par individer med goda studieresultat och stort intresse för just det utbytet för att konkurrensen ska bli mycket hårdare.
Jag kan tipsa om att engagera dig som fadder via JF för utbytesstudenter i Sverige om du vill på ett konkurrensutsatt utbyte. Väldigt lite nedlagd tid jämfört med meritpoängen du får tillgodoräkna. Men sedan finns det ofta 2 eller 3 platser per universitet så poängen skiljer sig avsevärt mellan olika sökomgångar.

Jag dubellkollade nomineringslistan för HT22 och VT23. Tulane vilket jag antar att du syftar på hade fullt antal sökande. Washington, Texas och Penn state hade lediga platser som jag förstått det (förre än 3 nominerande).
Citera
2023-01-29, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuadraticFormula
Jag kan tipsa om att engagera dig som fadder via JF för utbytesstudenter i Sverige om du vill på ett konkurrensutsatt utbyte. Väldigt lite nedlagd tid jämfört med meritpoängen du får tillgodoräkna. Men sedan finns det ofta 2 eller 3 platser per universitet så poängen skiljer sig avsevärt mellan olika sökomgångar.

Jag dubellkollade nomineringslistan för HT22 och VT23. Tulane vilket jag antar att du syftar på hade fullt antal sökande. Washington, Texas och Penn state hade lediga platser som jag förstått det (förre än 3 nominerande).
Tack för det! Det var Texas faktiskt och för denna antagningsrunda finns endast 2 terminsplatser, så det kanske var fulla mängden nomineringar? Jag har dock inte riktigt förstått skillnaden på termins- och årsplatser.
Citera
2023-01-29, 23:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User322
Vilka karriärmöjligheter finns för en nyutexaminerad jurist med huvudsakligen B-betyg?
Handläggartjänster på olika myndigheter, typ Migrationsverket, brukar uppskatta de med juristexamen oavsett deras betyg. Nackdelen med dessa är att de har väldigt små karriärmöjligheter, och de gör en inte direkt attraktiv för andra arbetsgivare heller då tillämpligheten av erfarenheten man får är mycket snäv.

Andra ställen man kan titta på är de som inte får särskilt många kvalificerade ansökande i vanliga fall. Jag har hört om t.ex. kommunjuristtjänster på landsortskommuner, tjänster på allmänsysslande advokatbyråer (tänk de där advokatbyråerna en genomsnittlig person går till för att få ett testamente upprättat och liknande) i mindre attraktiva orter, och så vidare.
Citera
2023-01-30, 01:23
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Tack för det! Det var Texas faktiskt och för denna antagningsrunda finns endast 2 terminsplatser, så det kanske var fulla mängden nomineringar? Jag har dock inte riktigt förstått skillnaden på termins- och årsplatser.
Okej jag utgick från att det fanns 3 platser, men antagligen var det fel. Jag har inte riktigt förstått skillnaden, möjligen att årsplatserna är en annan ansökningskvot?
Citera
2023-01-30, 15:33
Medlem
Hej! Fick resultat på min omtentamen i CA idag - som bekant måste godkännas för att få fortsätta hela nuvarande termin (registrerad på CC nu men eftervarande kurser kräver godkänt i CA) - Till saken hör då att jag fick underkänt med en(!) poäng, ironiskt nog på den fråga som intuitivt kändes allra bäst, inom Avtalsrätt med Ramberg. Skulle vara oerhört tacksam ifall någon orkar förklara hur jag bör gå tillväga för att eventuellt få en omprövning, behöver som sagt bara ett poäng av 10 på den frågan, jag måste ju rimligtvis skrivit någonting poänggivande, fastän jag inte har expertis nog att avgöra det själv?

Tack på förhand, vore förödande att behöva lämna mina kurskamrater, inte erhålla CSN för resten av terminen och behöva vänta tills nästa för att återuppta studierna...
Citera
2023-01-30, 15:55
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakmuayw
Hej! Fick resultat på min omtentamen i CA idag - som bekant måste godkännas för att få fortsätta hela nuvarande termin (registrerad på CC nu men eftervarande kurser kräver godkänt i CA) - Till saken hör då att jag fick underkänt med en(!) poäng, ironiskt nog på den fråga som intuitivt kändes allra bäst, inom Avtalsrätt med Ramberg. Skulle vara oerhört tacksam ifall någon orkar förklara hur jag bör gå tillväga för att eventuellt få en omprövning, behöver som sagt bara ett poäng av 10 på den frågan, jag måste ju rimligtvis skrivit någonting poänggivande, fastän jag inte har expertis nog att avgöra det själv?

Tack på förhand, vore förödande att behöva lämna mina kurskamrater, inte erhålla CSN för resten av terminen och behöva vänta tills nästa för att återuppta studierna...
Instruktionerna finns i kursbeskrivningen. Den borde finnas på Athena, annars kan du hitta den här:
https://www.su.se/polopoly_fs/1.5506...g%20CivilA.pdf

(Antar att du går på SU eftersom du säger CA. Gör du inte det har jag tyvärr ingen aning.)
Citera
2023-01-30, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Instruktionerna finns i kursbeskrivningen. Den borde finnas på Athena, annars kan du hitta den här:
https://www.su.se/polopoly_fs/1.5506...g%20CivilA.pdf

(Antar att du går på SU eftersom du säger CA. Gör du inte det har jag tyvärr ingen aning.)

Tack, det stämmer, går på SU. Nu är det ju svårt att svara på iom att du inte kan ta del av mitt tentasvar, men skulle du säga att det är svårt att få gehör, ifall man vill ompröva? Kan inte påstå att jag greppar avtalsrätten särskilt väl, fick dock 4 poäng på förra tentan på en avtalsrättslig fråga, trots att jag drog fel slutsats, och bevisligen kan argumentera någorlunda - Känns som att ett ynka poäng ska gå att skrapa fram, ifall man i någon mån påvisar att man kan föra avtalsrättslig argumentation? Mvh, sjukt stressad.

Edit: Kan tillägga att jag öht inte fick en kommentar kring varför mitt svar ansågs vara så bristfälligt att det renderade i 0 poäng, vet inte ens hur jag ska börja motivera på omprövningsblanketten, det är ju förmodligen över innan det ens börjat ifall min motivering enkom är "snälla kika igenom igen, jag behöver blott ett poäng för att få godkänt på kursen".
Senast redigerad av nakmuayw 2023-01-30 kl. 16:36.
Citera
2023-01-30, 16:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nakmuayw
Tack, det stämmer, går på SU. Nu är det ju svårt att svara på iom att du inte kan ta del av mitt tentasvar, men skulle du säga att det är svårt att få gehör, ifall man vill ompröva? Kan inte påstå att jag greppar avtalsrätten särskilt väl, fick dock 4 poäng på förra tentan på en avtalsrättslig fråga, trots att jag drog fel slutsats, och bevisligen kan argumentera någorlunda - Känns som att ett ynka poäng ska gå att skrapa fram, ifall man i någon mån påvisar att man kan föra avtalsrättslig argumentation? Mvh, sjukt stressad.
Vad jag har hört ska det vara svårt att få någon framgång med omprövningar, men inte omöjligt. Har aldrig begärt en själv, så jag har tyvärr inga personliga erfarenheter att dela med mig av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in