2021-07-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
.

Du förstår uppenbarligen inte experimentets syfte. Vi släpper det. Får vända mig till någon annan som är intresserad av mätningar helt enkelt! Tack för att du åtminstone försökte förstå.

Lite nyfiken på vad utfallet av experiment skulle betyda för dig och din uppfattning om jordens form.

Om vår hypotetiska mätning skulle visa att månen är precis där den ser ut att vara skulle det innebära att du skulle börja tro att jorden är en snurrande boll i ett stort universum?
Citera
2021-07-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Sorry. Är automatiskt aggressiv i den här korkade tråden.

Det är lugnt. Jag förstår din frustration.
Jag uttrycker mig kanske för sarkastiskt och ironiskt för att det ska bli förståeligt ibland.
Citera
2021-07-13, 19:17
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Termodynamikens andra regel säger att tryck kräver en behållare. Alltså kan inte atmosfären (tryck) existera jämte vakuum. Varför strider din modell av jorden mot naturlagar? Jag som fick intrycket att detta skulle handla om vetenskap, men tyvärr bär glob-modellen iväg mot teorier som kräver TRO, alltså religösa föreställningar.
Det där har tuggats typ en miljon gånger redan. Du behöver bara åka några hundra meter upp för att själv märka att trycket varierar utan några barriärer.
Och det handlar inte om att tryck skulle finnas bredvid absolut tomrum. Absolut tomrum existerar inte någonstans i universum.
Citera
2021-07-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det där har tuggats typ en miljon gånger redan. Du behöver bara åka några hundra meter upp för att själv märka att trycket varierar utan några barriärer.
Och det handlar inte om att tryck skulle finnas bredvid absolut tomrum. Absolut tomrum existerar inte någonstans i universum.

Eftersom att lätta gaser stiger, därav minskar trycket, och temperaturen minskar. Alla som begriper basal fysik vet att vakuum är ett starkt sug, och eftersom tryck jämnar ut sig så krävs en barriär som hålle inne luften. Något mer glob-skallen vill ha förklarat för sig?
Citera
2021-07-13, 19:20
Medlem
Citat:
Termodynamikens andra regel säger att tryck kräver en behållare. Alltså kan inte atmosfären (tryck) existera jämte vakuum. Varför strider din modell av jorden mot naturlagar? Jag som fick intrycket att detta skulle handla om vetenskap, men tyvärr bär glob-modellen iväg mot teorier som kräver TRO, alltså religösa föreställningar.

Så du hävdar att lufttrycket är homogent och innesluten i en behållare? För det är vad Termodynamikens andra regel stimulerar.

I själva verket handlar det om en successiv tryckminskning där lågt tryck möter lägre tryck som möter ännu lägre tryck. Och just det faktum att lufttrycket minskar med stigande höjd motbevisar någon form av "behållare",
Citera
2021-07-13, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du hävdar att lufttrycket är homogent och innesluten i en behållare? För det är vad Termodynamikens andra regel stimulerar.

I själva verket handlar det om en successiv tryckminskning där lågt tryck möter lägre tryck som möter ännu lägre tryck. Och just det faktum att lufttrycket minskar med stigande höjd motbevisar någon form av "behållare",

Termodynamikens andra regel säger att tryck KRÄVER en behållare. Förstår glob-skallen eller ska vi ta det igen?
Citera
2021-07-13, 19:25
Medlem
constants avatar
Citat:
Näe, så är det såklart inte.

Lufttrycket är olika världen över, och det varierar med höjden. Det vet alla förutom plattjordare.

Kan du visa på ett enda evidens för en platt jord?
Senast redigerad av constant 2021-07-13 kl. 19:28.
Citera
2021-07-13, 19:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Termodynamikens andra regel säger att tryck KRÄVER en behållare. Förstår glob-skallen eller ska vi ta det igen?
Att trycket varierar med höjden motbevisar ditt påstående. Det som håller kvar luften på jorden är gravitationen, inte någon Dome.
Citera
2021-07-13, 19:29
Medlem
Citat:

Ja och den säger även att trycket är homogent i behållaren. Och eftersom trycket inte är homogent vet vi att trycket inte uppstår i en behållare.

Det måste helt enkelt finnas en annan förklaring.
Citera
2021-07-13, 19:29
Medlem
Citat:
Lite nyfiken på vad utfallet av experiment skulle betyda för dig och din uppfattning om jordens form.

Om vår hypotetiska mätning skulle visa att månen är precis där den ser ut att vara skulle det innebära att du skulle börja tro att jorden är en snurrande boll i ett stort universum?

Kanske.

Jag är precis lika nyfiken på vad utfallet skulle betyda för dig, om det inte visade vad du förväntar dig. Skulle du våga ifrågasätta att du befinner dig på en snurrande boll?
Senast redigerad av Dendummasillen 2021-07-13 kl. 19:31.
Citera
2021-07-13, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Att trycket varierar med höjden motbevisar ditt påstående. Det som håller kvar luften på jorden är gravitationen, inte någon Dome.

Så termodynamikens andra regel är något som du inte tar hänsyn till. Då är kapitlet avslutat, jag baserar min modell av jorden på naturlagar medan du förkastar naturlagarna och ersätter dem med teorier (gravitation). Glob-skallarna erkänner själva att de är religösa, fantastiskt.
Citera
2021-07-13, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Kanske.

Jag är precis lika nyfiken på vad utfallet skulle betyda för dig, om det inte visade vad du förväntar dig. Skulle du våga ifrågasätta att du befinner dig på en snurrande boll?

Därför tycker jag experimentet är av högsta intresse. Har du ändrat din uppfattning?

För mig skulle utfallet betyda att det finns en kraftig refraktion. Eller helt enkelt att jag mätt fel
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-13 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in