2021-07-13, 18:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Dåre. Månsken kyler inte.

Dåre också i den aspekten att du som så många andra dom tror jorden är platt fokuserar på en enda grej. Även om ni alltid får detaljen fel så missar ni alla andra omständigheter och observationer som kommer sig av en sfärisk planet som roterar runt en stjärna.
Haha gör det visst enkelt att testa med ir termometer kanske du t o m orkar till skillnad från t ex ett spegeltest som är för jobbigt och bevisar avsaknad av kurvatur. Men ännu en ad hom kille alltså tidigare ad hom från globisar fick ju stanna medans oskyldiga meddelanden av mig friskt togs bort. Du vet inget om mig och vet inte vad jag förkastar och accepterar.
Citera
2021-07-13, 18:38
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En platt jord hade blivit jättekonstigt med den fysiken vi vet i dag. Men sådana begränsningar har inte plattjordarna.

Ja en platt jord så som plattjordarna verkar föreställa sig den. Som en pannkaka alltså, nej det håller inte. Men så som jag beskrev det så håller vi oss inom fysikens lagar.
Om plattjordarna bara köpte det så hade alla varit nöjda.
Citera
2021-07-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
En platt jord hade blivit jättekonstigt med den fysiken vi vet i dag. Men sådana begränsningar har inte plattjordarna.

Konstruktion av järnvägar, broar osv görs utan hänsyn till kurvatur. Flygplans-system fungerar baserat på en platt stationär modell av jorden. Åter igen har globskallen vandrat iväg i sina villfarelser och sprider sin dynga överallt.

https://youtu.be/EofTl4_OKhc
Citera
2021-07-13, 18:43
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Inte ute efter bekräftelse från en mainstreamare och debunker som dig som ändå inte kommer ge med sig ett uns. De FE inklusive mig själv jag känner till och det är många tror på FE pga bevisen som ni globmuppar förkrkastar med att lägga till precis den mängd refraktion som behövs. Det finns inga bevis i världen som duger för dig så frågan är varför du ens är här. Detta blir det sista jag säger till dig i någon tråd du visade ju hur värdelös du är I diskussionen om det faktum att månsken har en kylande effekt.

Månsken är reflekterat solsken. Solen är varm. Jag måste ha missat något.

I vilket fall, jag undrar hur ni plattjordare förklarar gravitationen. (Eller vad du vill kalla det faktum att äpplet faller till marken.)
Citera
2021-07-13, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Månsken är reflekterat solsken. Solen är varm. Jag måste ha missat något.

I vilket fall, jag undrar hur ni plattjordare förklarar gravitationen. (Eller vad du vill kalla det faktum att äpplet faller till marken.)
Haha ska du byta ämne nu. Förståeligt för det är ju tråkigt att prata om observationer i verkligheten där er modell är fatalt misslyckad.

Du tror att månen är reflekterat solljus ja men du vet inte om det är sant och du kan inte bevisa det. Som sagt bara att testa med ir-termometer.

Edit: Oj sorry såg inte du var annan användare.
Citera
2021-07-13, 18:46
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Konstruktion av järnvägar, broar osv görs utan hänsyn till kurvatur.
Tänker snarare tvärt om, att man tar hänsyn till sånt. Men du som är så tvärsäker kan säkert få fram evidens för att de säger stämmer.

Edit: Här kan du läsa om hur man tar hänsyn till formen på vår planet:
Citat:
Primärt ger jordkrökningen en geometrisk ”deformation”, men eftersom tyngdkraften är vinkelrät mot den krökta ytan kommer även lodlinjen att variera utefter objektets utsträckning. Det ger en fysikalisk
effekt som påverkar mätinstrumentens orientering.
https://www.lantmateriet.se/globalassets/om-lantmateriet/var-samverkan-med-andra/hmk/tekniska-rapporter/hmk_tr2019_1_langaobjekt.pdf

Men det går väl inte riktigt in, för man tycker ju att jorden är platt.
Senast redigerad av constant 2021-07-13 kl. 18:53.
Citera
2021-07-13, 18:47
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Haha ska du byta ämne nu. Förståeligt för det är ju tråkigt att prata om observationer i verkligheten där er modell är fatalt misslyckad.

Du tror att månen är reflekterat solljus ja men du vet inte om det är sant och du kan inte bevisa det. Som sagt bara att testa med ir-termometer.

Nej jag är inte involverad i måndiskussionen.

Jag undrar hur du förklarar gravitationen.
Citera
2021-07-13, 18:52
Avslutad
Citat:
Nej jag är inte involverad i måndiskussionen.

Jag undrar hur du förklarar gravitationen.
Ja jag såg det trodde jag snacka med samma snubbe, sorry.

Tja det är ju bara en teori att de dras till en mittpunkt och att jorden har en mittpunkt de andra så kallade himlakropparna vet vi inte vad de är och kan egentligen bara kallas för ljus som inte alls ser ut som vi fått berättat för oss när jag kikar med min p900, ser ut ungefär såhär;

https://youtu.be/3gGyUAynAow
Citera
2021-07-13, 18:57
Medlem
Citat:
Ja jag såg det trodde jag snacka med samma snubbe, sorry.

Tja det är ju bara en teori att de dras till en mittpunkt och att jorden har en mittpunkt de andra så kallade himlakropparna vet vi inte vad de är och kan egentligen bara kallas för ljus som inte alls ser ut som vi fått berättat för oss när jag kikar med min p900, ser ut ungefär såhär;

https://youtu.be/3gGyUAynAow

Fast det stämmer inte. Himlakropparna går att få i fokus, åtminstone planeterna. Sen betyder det självklart inte att det är snurrande bollar vi tittar på.
Citera
2021-07-13, 19:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Sen betyder det självklart inte att det är snurrande bollar vi tittar på.
Vad betyder det då? Att all fysik vi vet är tokfel, eller?

Evidens för det du kommer påstå är minst sagt ett krav.
Citera
2021-07-13, 19:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Fast det stämmer inte. Himlakropparna går att få i fokus, åtminstone planeterna. Sen betyder det självklart inte att det är snurrande bollar vi tittar på.
Jo har hört att det går att få det så håller med jag borde sagt stjärnor för det är egentligen det enda jag sett på ordentligt.
Citera
2021-07-13, 19:10
Medlem
Citat:
Ja en platt jord så som plattjordarna verkar föreställa sig den. Som en pannkaka alltså, nej det håller inte. Men så som jag beskrev det så håller vi oss inom fysikens lagar.
Om plattjordarna bara köpte det så hade alla varit nöjda.

Termodynamikens andra regel säger att tryck kräver en behållare. Alltså kan inte atmosfären (tryck) existera jämte vakuum. Varför strider din modell av jorden mot naturlagar? Jag som fick intrycket att detta skulle handla om vetenskap, men tyvärr bär glob-modellen iväg mot teorier som kräver TRO, alltså religösa föreställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in