2021-07-13, 18:09
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Skärp dig nu.
Sorry. Är automatiskt aggressiv i den här korkade tråden.
Citera
2021-07-13, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Helt fel. Folk tror på FE pga bevisen som finns. Ger jag mig ut och testar globen med min nikon p900 så havererar globmatematiken varje gång. Det kan vem som helst göra.

Nej inte alls, folk tror på en platt jord för de vill vara i skapelsens centrum. Rörelsen är inte driven av observationer och bevis utan enbart av existentiella och religiösa grubblerier.

Och nej, det är ingen "globmatematik" som havererar. Dina observationer går att förklara med allt från rena beräkningsfel till mer eller mindre kraftig refraktion.

För övrigt finns det nog fler exempel på objekt som döljs än att objekt som inte döljs. Vilket visar att hela grejen med dolda eller icke dolda objekt är ett uruselt bevis för vare sig det ena eller det andra.

Det finns massor med andra observationer som är betydligt enklare att tyda. Har du lust att diskutera dem i stället? Vad säger du tex om det faktum att avstånd och riktningar på jorden.är kända?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-13 kl. 18:29.
Citera
2021-07-13, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej inte alls, folk tror på en platt jord där de vill vara i skapelsens centrum. Rörelsen är inte driven av observationer och bevis utan enbart av existetiella och religiösa grubblerier.

Och nej, det är ingen "globmatematik" som havererar. Dina observationer går att förklara med allt från rena beräkningsfel till mer eller mindre kraftig refraktion.

För övrigt finns det nog fler exempel på objekt som döljs än att objekt som inte döljs. Vilket visar att hela grejen med dolda eller icke dolda objekt är ett uruselt bevis för vare sig det ena eller det andra.
Inte ute efter bekräftelse från en mainstreamare och debunker som dig som ändå inte kommer ge med sig ett uns. De FE inklusive mig själv jag känner till och det är många tror på FE pga bevisen som ni globmuppar förkrkastar med att lägga till precis den mängd refraktion som behövs. Det finns inga bevis i världen som duger för dig så frågan är varför du ens är här. Detta blir det sista jag säger till dig i någon tråd du visade ju hur värdelös du är I diskussionen om det faktum att månsken har en kylande effekt.
Citera
2021-07-13, 18:30
Medlem
Citat:
Inte ute efter bekräftelse från en mainstreamare och debunker som dig som ändå inte kommer ge med sig ett uns. De FE inklusive mig själv jag känner till och det är många tror på FE pga bevisen som ni globmuppar förkrkastar med att lägga till precis den mängd refraktion som behövs. Det finns inga bevis i världen som duger för dig så frågan är varför du ens är här. Detta blir det sista jag säger till dig i någon tråd du visade ju hur värdelös du är I diskussionen om det faktum att månsken har en kylande effekt.

Skitsnack, det finns massor med bevis som duger. Vad sägs tex om en fungerande karta?

Men primärt handlar det inte om bevis utan rimliga förklaringar till olika observationer. Hur förklarar du t.ex Polstjärnans vinkel över horisonten?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-13 kl. 18:35.
Citera
2021-07-13, 18:32
Medlem
Citat:
Du förstår uppenbarligen inte att såväl synligt ljus och annan elektromagnetisk strålning (radar, radio, infrarött) är samma sak.

Om "något" böjer synligt ljus kommer det även att böja annan strålning

Ditt "experiment" är dumt, meningslöst och idiotiskt.

Vad du i stället bör göra är att samtidigt observera månen från olika platser på jorden för att på då sätt triangulara fram dess position. Men tyvärr kommer du bli förtvivlad av resultatet eftersom det inte är förenligt med en platt jord.
.

Du förstår uppenbarligen inte experimentets syfte. Vi släpper det. Får vända mig till någon annan som är intresserad av mätningar helt enkelt! Tack för att du åtminstone försökte förstå.
Citera
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Om du hade gått i skolan hade du fått lära dig det. Och att jorden är en sfär.

Just det, men varför är den en sfär?

Jo för att gravitationen kröker Jordens yta.

Jorden är så platt den överhuvudtaget kan bli i den krökta rumtiden.

(Jämför med det faktum att planetbanorna sägs vara räta linjer i krökt rumtid)
Citera
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
En rotation på 1700km/h skulle innebära en enorm centrifugalkraft. Att vatten skulle fastna på en boll som roterar snabbare än ljudets hastighet strider mot naturlagarna. Som tur är finns glob-religionen där naturlagarna kan förkastas och science fiction blir verklighet 😁
Nej denna centrifugalkraft är mycket liten. Den är tillräcklig för att ett pendelur som flyttas från Stockholm till Nairobi måste justeras om något för att inte gå för sakta men knappast något som en människa märker. Var har du matematiken att centrifugalkraften skulle vara stor eller gissar du bara?
Citera
2021-07-13, 18:33
Avslutad
Till er andra; obstruktion nedifrån och upp är konsekvent med en platt yta går att testa med t ex mynt och ett långt bord (förmodligen längre än du har hemma).

Lycka till ni som är genuint intresserade av ämnet.
Citera
Medlem
Citat:
Nej inte alls, folk tror på en platt jord för de vill vara i skapelsens centrum. Rörelsen är inte driven av observationer och bevis utan enbart av existentiella och religiösa grubblerier.

Vilket otroligt skitsnack.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Dåre. Månsken kyler inte.

Dåre också i den aspekten att du som så många andra dom tror jorden är platt fokuserar på en enda grej. Även om ni alltid får detaljen fel så missar ni alla andra omständigheter och observationer som kommer sig av en sfärisk planet som roterar runt en stjärna.
Citera
2021-07-13, 18:35
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Just det, men varför är den en sfär?

Jo för att gravitationen kröker Jordens yta.
En platt jord hade blivit jättekonstigt med den fysiken vi vet i dag. Men sådana begränsningar har inte plattjordarna.
Citera
2021-07-13, 18:37
Medlem
Citat:
Till er andra; obstruktion nedifrån och upp är konsekvent med en platt yta ....

Förklara hur. Vad är det som obstruerar ljuset?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in