2021-07-13, 14:55
Medlem
NewHopes avatar
Rent krasst när man pratar om misshandlade personers tragiska handlingar är det inte fritt val per definition. Fritt val kräver handlingsfrihet, vilken hon inte hade. Om det var ingen misshandel i bilden, då kan man säga ”val”. Hans handlingar var definitivt ett val.
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Som man anser jag mig inte kunna säga hur en riktig kvinna gör eller vilka kvinnor som är riktiga, anser att ingen av parterna i ett förhållande skall bestämma över den andra/andre däremot så förväntar jag att min partner skall säga något om hon anser att jag gör något hon inte tycker om och förväntar att hon skall acceptera att jag säger till ifall hon gör något jag tycker är dåligt.

Vem som skall ha en kvinna (eller man) är inget vi kan eller skall ha någon synpunkt på så länge det är lagligt, och ömsesidigt frivilligt. Jag kan i det här fallet tycka att kvinnan gjort ett antal dåliga val som jag önskar hon aldrig gjort, speciellt det sista valet att mörda sina barn.
Senast redigerad av NewHope 2021-07-13 kl. 14:58.
Citera
2021-07-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Här har du en studie med totalt 76 st varav 19 kvinnliga förövare.
file:///C:/Users/Admin/Downloads/Filicide%20Suicide%20OSF%20(4).pdf

Den ligger på din dator, jag kan inte läsa den.

19 fall är inte heller det särskilt brett. Jag förstår att det är förhållandevis sällan filicid inträffar, men om vi ska använda statistik för att tala om vad som är "troligt" i MKs fall behöver vi bra underlag.
Citera
2021-07-13, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Något jag kan respektera med den albanska kulturen är att pappor inte drar. Att man tar hand om sina barn. Få barn växer upp utan en närvarande far. Men det skiljer sig vartifrån Kosovo man kommer ifrån. Om man är från en storstad eller landsbygden och om man kommer ifrån en utbildad familj. För hur många albanska tjejer har inte blivit bortgifta? , hur många har fått en högre utbildning?, hur många har kunnat skilja sig utan att bli kallad för diverse saker? Hur många har inte blivit misshandlade av sina män för att samhället normaliserade ?. Jag tror att det är få kvinnor idag som ville leva det livet som deras mödrar levde. Nyckeln till allt är utbildning och att ha en förståelse för andra individer. För albansk kultur är inte baserad på religion som en del verkar tro. Problemet med albaner har varit att dem har aldrig varit ett eget land inte förrän nu. Det är få som vill behålla det gamla bland den yngre generationen. Man borde vara stolt över hur långt fram man har kommit i sin utveckling vad gäller kvinnors rättigheter. Hur många länder kan säga att dem har en kvinnlig president. Sverige har aldrig haft en kvinnlig statsminister. Så istället för att blicka bakåt, blicka fram. Bevara det som är bra och utveckla resten. Men att sitta och kalla en person för namn är aldrig ok. Vi vet inte vad som försiggick mellan dem två. Och du skriver att en man tar hand om sin familj. Han gjorde inte det, oavsett om han misshandlade henne eller ej så fanns han inte där när hon behövde hjälp. För hjälp behövde hon. Ingen lycklig individ tar sitt eget liv eller sina barns.

I 90 procent av fall som detta finns Sverige bakom iform av socialtjänstens familjeomsorg.
Sverige. Socialtjänstens familjeomsorg.
De mrka krafterna lever i mediamörkret och känner sig goda.
Bevisa motsattsen om ni kan.
Citera
2021-07-13, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
I 90 procent av fall som detta finns Sverige bakom iform av socialtjänstens familjeomsorg.
Sverige. Socialtjänstens familjeomsorg.
De mrka krafterna lever i mediamörkret och känner sig goda.
Bevisa motsattsen om ni kan.

Haha va. Vad pratar du om? Har du ens läst vad jag har skrivit ?
Citera
2021-07-13, 15:06
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Var det alltså därför du bara skrev självmord? Utifall hon eventuellt såg barnen som en förlängning av sig själv? Det var märkligt. Anser du själv att barn i den åldern är en förlängning av modern?

Vad jag anser är irrelevant då jag inte har kunskap i ämnet filicide-suicide. Är man en logiskt och förnuftigt lagd människa förlitar man sig på forskning och inte på lekmäns kunnanden och tyckanden.
Citera
2021-07-13, 15:08
Medlem
Det finns VÄLDIGT svaga indicier på att det här handlar om att en ”de facto” svårt misshandlad kvinna.

1. Om hon levde i helvetet på jorden så varför cementerade hennes föräldrar det med att köpa ett hus till dem. De flyttade alltså in i huset i höstas.

2. Av vi har kunnat ta del av så är det ( i min mening) småpotatis om man jämför med bråk i vårdnadstvister/skilmässor.

3. Hon hade jobb, var utbildad, bodde nära familjen, hade vänner. Ändå ansökte hon inte tidigare om skilsmässa ( läs punkt 1 igen)

Att pappan med familj reagerar på att hon ansöker om ensam vårdnad utan att han vet gör nog vilken pappa somhelst galen.

Man kanske måste ha gått igenom en smutsig skilsmässa med barn för att förstå vad som kan dyka upp.
Citera
2021-07-13, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Haha va. Vad pratar du om? Har du ens läst vad jag har skrivit ?

Socialtjänstens familjeomsorg
Citera
2021-07-13, 15:12
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puukko-kniven
Det finns VÄLDIGT svaga indicier på att det här handlar om att en ”de facto” svårt misshandlad kvinna.

1. Om hon levde i helvetet på jorden så varför cementerade hennes föräldrar det med att köpa ett hus till dem. De flyttade alltså in i huset i höstas.

2. Av vi har kunnat ta del av så är det ( i min mening) småpotatis om man jämför med bråk i vårdnadstvister/skilmässor.

3. Hon hade jobb, var utbildad, bodde nära familjen, hade vänner. Ändå ansökte hon inte tidigare om skilsmässa ( läs punkt 1 igen)

Att pappan med familj reagerar på att hon ansöker om ensam vårdnad utan att han vet gör nog vilken pappa somhelst galen.

Man kanske måste ha gått igenom en smutsig skilsmässa med barn för att förstå vad som kan dyka upp.
Hon valde så sent som maj att lämna och sedan upprätthålla kontakten när han skulle träffa barnen.
T o m dagen efter att polisen varit där.
Varför dödade han henne inte då om han nu är så farlig? Varför misshandlades hon inte då?

Jag tror hon tog livet av barnet för att förhandlingen närmade sig och hennes lögner var på väg att avslöjas.
Citera
2021-07-13, 15:13
Medlem
NewHopes avatar
Inte sagt bokstavligen utan du är uppvuxen i patriarkala kulturen där männen har all makt och tror att det är sanning. Men tyvärr är det bara påhitt, alla har lika värde och själva bestämmer över sig själv , finns ingen plats. Finns väldigt många lyckliga förhållanden här, min med. Bara att man lever länge tillsammans betyder inte att man är lycklig. Kvinnor är tvungna tolerera mycket skit. Skulle aldrig stå ut med att ha ett slav till man eller fru. Jag behöver inte misshandla min partner för att få den lyda i strävan att bevisa att jag är ”riktig”.
Citat:
Ursprungligen postat av Shqipe98
Har inte ens med vad nån har sagt till mig. Jag ser de framför mig när jag träffar par som har de traditionelt. Folk som levt tillsamans i flera år lyckligt. Allt för personerna vet sin plats. Jämlikhet har inget med att veta sin plats. Nån gubbe i en albansk berg? De gubbarna har de iallafall lyckligt med sin fru. Kan du säga samma med dina förhållande? Rädd för vad haha? Albanska tjejer pratar mest skit om sina män än svenskar brudar gör. Folk kommer alltid snacka men i slutändan spelar de ingen roll om man vet sin plats.
Citera
2021-07-13, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad jag anser är irrelevant då jag inte har kunskap i ämnet filicide-suicide. Är man en logiskt och förnuftigt lagd människa förlitar man sig på forskning och inte på lekmäns kunnanden och tyckanden.

Du svarade inte på det andra. Var det därför du utelämnade "mord" eller "filicid" när du beskrev hennes handling som enbart "självmord"?

Och så undrar folk i tråden varför vi tror det finns de som ursäktar hennes handling...
Citera
2021-07-13, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Vad snackar du om egentligen? Märks att du har noll jävla insikt.

Märker att det enda du har att komma med är obegripligt svammel och gnäll. Du har ingen koll nånstans.
Citera
2021-07-13, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Den ligger på din dator, jag kan inte läsa den.

19 fall är inte heller det särskilt brett. Jag förstår att det är förhållandevis sällan filicid inträffar, men om vi ska använda statistik för att tala om vad som är "troligt" i MKs fall behöver vi bra underlag.

Instämmer. Jag har bara hittat ett antal mindre studier. Dom följer dock en röd linje med faktorer jag nämnde som depression, mental ohälsa med altruistiska motiv. Jag skrev detta som svar på att MK skulle ha psykopatiska drag vilket statistiken talar emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in