2021-07-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Grovt förtal kan ge upp till 2 års fängelse. Tror du att mamman var beredd på att ta det straffet och förlora vårdnaden av barnen till mannen, som enligt utsagor har fysiskt och psykiskt gett sig på både mamman och barnen?

Skojar du eller? Hon vågade ställa sina barn på tågspåret framför x2000!
Citera
2021-07-13, 13:57
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Snarare en psykos eller allvarlig depression som utlösts av separation och familjekonflikt. Statistiken talar för att motivet var att befria barnen från faktiskt eller inbillad fara.
Ja det är så det brukar se ut vid filicid-suicid. (Men det ursäktar inte morden på barnen)
Citera
2021-07-13, 13:58
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Skojar du eller? Hon vågade ställa sina barn på tågspåret framför x2000!
Du och andra verkar fatta trögt. Riktigt trögt. Man undrar om ni har bajs i huvudet istället för en hjärna. Varför drog hon in en massa advokater och ansökte om ensam vårdnad OCH SEN DROG TILLBAKA SIN ANSÖKAN???? Varför inte bara gå upp på spåret med en gång och bespara sig tiden????

Sug på den karamellen!
Citera
2021-07-13, 13:59
Medlem
NewHopes avatar
Precis! Det är därför tog hon med barnen. Om barnen inte fanns skulle situationen inte uppstått.
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Allvarlig depression var det nog inte som orsakade hennes val. Allvarlig depression ger apati och oförmåga till handling. Denna kvinna visste vad hon gjorde och orkade slutföra. Nånting gjorde att hon gav upp allt… Hot, negativa besked från rätten alt socialtjänsten what ever, samhället svek mitt i sommarsemestern med dålig outbildad bemanning. Kvinnan såg nog inte ens sin egen död som självmord, hon ville nog bara bort från allt och alla och tog barnen med sig… Hon valde en extrem död, även utsatte tågpersonalen för livslångt lidande. Nånting gjorde att hon hamnade i total bortkopplande från världen… Hon kunde inte rå för det helt enkelt. Hon förlorade förmågan att ta andra beslut… Pang bom så är vi döda och borta tänkte hon nog bara.
Citera
2021-07-13, 13:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Nu glömde du bort att skriva dubbelmord/filicid dock. Det var inte bara ett självmord.

Enligt forskning i filicide-suicide ser föräldrar barn i yngre åldrar som förlängning av sig själva. Slutsatsen är att om föräldern begår självmord kan barnen mördas samtidigt.

Om mamman här inte känt en sådan hopplöshet och lidande att enda utvägen i hennes ögon var självmord hade därför inte heller barnen mördats.
Citera
2021-07-13, 14:00
Medlem
Citat:
Jag har en hypotetisk fråga till alla er som glorifierar mammans agerande. Om hon själv hade överlevt men barnen dött, hade ni ändå hyllat hennes gärning med handhjärtan och styrkekramar?

Antagligen hade det blivit än fler, om hon hamnat som kolli i vården, men ändå kunnat ge intervjuer for kvällspressen.

Sen har vi dessa som Rosamund sin skriver självmord, trots att det i första hand är mördare hon är.

Naturligtvis har dubbelmordet sin förklaring i vårdnadstvisten som sig kanske allt dåligt. Men det är verkligen ingen ursäkt för att mörda barnen. Så tyvärr . .. tror jag att vi mycket väl kan få en eller flera copycats på det här.

Snälla! Sluta glorifiera mördaren.
Citera
2021-07-13, 14:02
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Jag har en hypotetisk fråga till alla er som glorifierar mammans agerande. Om hon själv hade överlevt men barnen dött, hade ni ändå hyllat hennes gärning med handhjärtan och styrkekramar?

Ingen här glorifierar mammans agerande din dumma jävel. Vi försöker få andra att inse att babbejäveln till pappa är orsaken till att hon gjorde som hon gjorde.
Citera
Medlem
Citat:
Vänta.. vilken statistik? Hur bygger man statistik över uppsåt i filicid-suicidfall där föräldern per definition inte kan höras? (Såvida inget självmordsbrev finns.)

Information har samlats in från journaler av psykiatriker samt intervjuer med familjemedlemmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja det är så det brukar se ut vid filicid-suicid. (Men det ursäktar inte morden på barnen)

Vad baserar du detta på? Helt knasigt ju om ni tror att en psykotisk person medvetet tar sina barn och leder upp dem till en järnväg där tågen passerar. Arbetar med svårt psykiskt sjuka och varken depressioner förutom om de nymedicineras och får orken tillbaka för att planera ett självmord, men de tar ofta enbart livet av sig själva, då de tror att ingen vill veta av dem och att de bara är till besvär.

Detta fall är gjort av en psykiskt frisk men instabil mentalt stressad individ.

Ni är helt ute och cyklar och blaverar om psykiatridiagnoser utan relevans, ni lever i stigma

Denna mamma går inte alls in under den klassiska kvinnliga filicid/suicid personligheten alls… Hon är varken psykiskt sjuk, missbrukare eller emotionellt instabilt störd, tvärtom en ansvarstagande mamma som sökt hjälp men inte fått det.

Kvinnliga filicid- suicidförövare har sällan en historik av tidigare våldsbrott eller ett känt missbruk av alkohol eller droger. En studie som tydligt fått motsägande resultat och dragit andra slutsatser är Fridel och Zimmermans (2018) studie som redogör för att filicid-suicidförövare i större utsträckning än filicidförövare har historik av mentala problem, missbruksproblematik och våld mot partner i nära relation. Filicid-suicidförövare har även oftare flera självmordsförsök i bagaget än andra barnamordsförövare (Lysell, 2016).
Senast redigerad av Skorpan-1 2021-07-13 kl. 14:10.
Citera
2021-07-13, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Bara att du är uppvuxen i samhälle där de sa till dig från barnålder att ”riktigt man” ska vara så och ”riktig kvinna” ska vara se, betyder inte att det är sant. Män har all makt och förtrycker kvinnor, och du ska känna dig ”riktig” när du förtrycker? Börja tänka själv, du nu har möjlighet att se alternativ, jag kunde förstå att så tänker en gubbe i nån albansk by i bergen. Men du har frihet att tänka själv. Att ha en jämnlik vän/partner är mycker mer givande än att konstant föda sitt manliga egot med att kontrollera en slav, så att andra kan inte säga att du är inte ”riktig man ”. Det är det du är rädd för, antar jag.
Har inte ens med vad nån har sagt till mig. Jag ser de framför mig när jag träffar par som har de traditionelt. Folk som levt tillsamans i flera år lyckligt. Allt för personerna vet sin plats. Jämlikhet har inget med att veta sin plats. Nån gubbe i en albansk berg? De gubbarna har de iallafall lyckligt med sin fru. Kan du säga samma med dina förhållande? Rädd för vad haha? Albanska tjejer pratar mest skit om sina män än svenskar brudar gör. Folk kommer alltid snacka men i slutändan spelar de ingen roll om man vet sin plats.
Citera
2021-07-13, 14:06
Bannlyst
Citat:
Vänta.. vilken statistik? Hur bygger man statistik över uppsåt i filicid-suicidfall där föräldern per definition inte kan höras? (Såvida inget självmordsbrev finns.)

Typ all statistik som finns i såna här fall.
Citera
2021-07-13, 14:07
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Vad baserar du detta på? Helt knasigt ju om ni tror att en psykotisk person medvetet tar sina barn och leder upp dem till en järnväg där tågen passerar. Arbetar med svårt psykiskt sjuka och varken depressioner förutom om de nymedicineras och får orken tillbaka för att planera ett självmord, men de tar ofta enbart livet av sig själva, då de tror att ingen vill veta av dem och att de bara är till besvär.

Detta fall är gjort av en psykiskt frisk men instabil mentalt stressad individ.

Ni är helt ute och cyklar och blaverar om psykiatridiagnoser utan relevans, ni lever i stigma

Jag baserar det på studier som finns att läsa på nätet om filicid-suicid.
Men här är det ingen som är intresserad av sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in