2021-07-13, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Många som begår självmord i samband med depressioner, gör det när de börjar bli bättre. I själva depressionen klara de inte av det, och den var så hemsk att de begår självmord för att slippa hamna där igen. Något du borde veta, om du arbetar i branschen.

Att ta livet av andra på grund av sin egen depression, är däremot något helt annat.
Fel fel och fel. För OMGIVNINGEN kommer det som en överraskning ibland, eftersom den suicidale VERKAR vara lite gladare och mer tillfreds. Men det är oftast då de har bestämt sig och känner en lättnad eftersom de ser ett slut på eländet. Men tror det är överkurs för dig. Så jag avstår från att gå djupare in på ämnet.

Ovan har säkert inget med detta fall att göra. Hon var mitt i en process. I och med att hon fick avslag på besöksförbudet så verkar det vara den utlösande faktorn här. Men det har vi ingen aning om. Frågan är vad som hände den dagen, eller dagarna innan. Men till syvende og sidst så är jag säker på att det är makens misshandel och hot gentemot henne, och framförallt barnen, som ligger bakom beslutet. Vare sig beslutet var planerat sedan en tid tillbaka eller om hon beslutade sig för det samma dag.
Citera
2021-07-13, 14:29
Medlem
HLM28100s avatar
En tanke; Hade pappan fått tag i ungarna, fört ut dom till talibanland, uppfostrat dessa till terrorister som med Svenska pass skulle kunna resa runt och ställa till en massa skit och då hade det stått "Svenskar" gör detta.

Klart att hon blivit hotad, även familjen. Det går inte att blanda befolkningen som görs idag.

Maria är en hjälte som besparade Sverige från dessa. Hon insåg sitt misstag att bli kär och föda hans barn. Tänk om dessa hade växt upp som pappan ville. Tack Maria för att Du tog ditt ansvar.
Citera
2021-07-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har självklart inte läst journalerna, utan bara studierna som finns att tillgå online.
Här har du en http://jaapl.org/content/33/4/496.full

Denna har ett urval om 10 fall alla tagna från samma "coroners office" någonstans i USA. Den visar 9 av 10 fall där modern är förövaren och man bedömt hennes motiv som subjektivt "altruistiskt".

Som sådan är studien säkert vettig, men antar det finns bredare studier som gör att du överför utfallet på ett enskilt fall i Sverige?
Citera
2021-07-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Du och andra verkar fatta trögt. Riktigt trögt. Man undrar om ni har bajs i huvudet istället för en hjärna. Varför drog hon in en massa advokater och ansökte om ensam vårdnad OCH SEN DROG TILLBAKA SIN ANSÖKAN???? Varför inte bara gå upp på spåret med en gång och bespara sig tiden????

Sug på den karamellen!

Och du har nog dessvärre bara rosa fluff i din hjärna! Varför tog hon tillbaka sin ansökan? Jo, hon kanske fick en snilleblixt, kom på en "bättre hämnd", som garanterat skulle bita riktigt ordentligt på honom.

Om hon själv hade "råkat överleva" och barnen dött, hade du hyllat hennes gärning då också? Hade du sagt att det var hennes enda utväg då? Att hon gjorde rätt i att mörda barnen för att x-maken var en jubelidiot?
Citera
2021-07-13, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fel fel och fel. För OMGIVNINGEN kommer det som en överraskning ibland, eftersom den suicidale VERKAR vara lite gladare och mer tillfreds. Men det är oftast då de har bestämt sig och känner en lättnad eftersom de ser ett slut på eländet. Men tror det är överkurs för dig. Så jag avstår från att gå djupare in på ämnet.

Ovan har säkert inget med detta fall att göra. Hon var mitt i en process. I och med att hon fick avslag på besöksförbudet så verkar det vara den utlösande faktorn här. Men det har vi ingen aning om. Frågan är vad som hände den dagen, eller dagarna innan. Men till syvende og sidst så är jag säker på att det är makens misshandel och hot gentemot henne, och framförallt barnen, som ligger bakom beslutet. Vare sig beslutet var planerat sedan en tid tillbaka eller om hon beslutade sig för det samma dag.

Nu finns det inga bevis att mannen misshandlat henne eller barnen så lägg ner dina anklagelser. Mord är när någon bragt någon annan om livet med vilja och det kan inte ens kvinnor, feministrar eller skyddade boenden prata bort.
Citera
2021-07-13, 14:38
Medlem
Degpojks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumklumpen
Och du har nog dessvärre bara rosa fluff i din hjärna! Varför tog hon tillbaka sin ansökan? Jo, hon kanske fick en snilleblixt, kom på en "bättre hämnd", som garanterat skulle bita riktigt ordentligt på honom.

Om hon själv hade "råkat överleva" och barnen dött, hade du hyllat hennes gärning då också? Hade du sagt att det var hennes enda utväg då? Att hon gjorde rätt i att mörda barnen för att x-maken var en jubelidiot?
Hur och på vilket vis har jag hyllat hennes gärning? Röstar du på vänsterpartiet också?
Senast redigerad av Degpojk 2021-07-13 kl. 14:41.
Citera
2021-07-13, 14:45
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Mannen ska också veta sin plats!

Ingen riktig kvinna låter en man styra henne hur han vill.

Mannen har ingen rätt att bestämma över kvinnan.

Det här är Sverige. Här ska män och kvinnor vara jämlika. De som inte kan acceptera det
ska inte ha någon kvinna.

Som man anser jag mig inte kunna säga hur en riktig kvinna gör eller vilka kvinnor som är riktiga, anser att ingen av parterna i ett förhållande skall bestämma över den andra/andre däremot så förväntar jag att min partner skall säga något om hon anser att jag gör något hon inte tycker om och förväntar att hon skall acceptera att jag säger till ifall hon gör något jag tycker är dåligt.

Vem som skall ha en kvinna (eller man) är inget vi kan eller skall ha någon synpunkt på så länge det är lagligt, och ömsesidigt frivilligt. Jag kan i det här fallet tycka att kvinnan gjort ett antal dåliga val som jag önskar hon aldrig gjort, speciellt det sista valet att mörda sina barn.
Citera
2021-07-13, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shqipe98
Asså kolla, jag håller med mesta av delen med dig med allt du har skrivit. Men detta är en komplicerad grej. Man kan inte jämföra kriget, där fan hela min by blev nerbränd. Till ett problematiskt förhållande mellan mamman och pappan. De därför jag nämnde innan att albanska tjejer vet hur sånt fungerar till skillnad från svenska tjejer som inte vett nått. Jag gillar bara inte att folk tror den här maria va perfekt. Tjejer är inte dumma, de vet vad de ger sig in på dag ett. Man kan bara skylla på sig själv för beslut du tar på din egen hand.

Hon valde att ha barn med han och så blev de. Men oavsett vad hon än mådde. Tog hon sina barns liv kallblodigt bara för att hon kände sig som skit för hennes egna beslut. Betyder inte att man drar ner sina barn med sig till graven fan.

Jag vet att han valde svensk kvinna, de va de jag sa innan. Borde inte ha gjort de. De funkar aldrig i längden för många inte alla!. Två helt olika mentaliteter. Specielt en alban som är traditionell. Men en sak är säkert. Oavsett om han gjorde misstag eller inte. De va hans barn. Finns inte en albansk familj som jag vet. Som inte säger till sina söner att ta hand om sina barn oavsett. Vi albaner har stor respekt för familj oavsett vem man har barn med. Håller inte med de där med extremt få kvinnor argumentet. Många albanska kvinnor som har växt upp med bra och stark familj vill ha de där livstilen. Men Sverige gör de svårt för sånt.

Något jag kan respektera med den albanska kulturen är att pappor inte drar. Att man tar hand om sina barn. Få barn växer upp utan en närvarande far. Men det skiljer sig vartifrån Kosovo man kommer ifrån. Om man är från en storstad eller landsbygden och om man kommer ifrån en utbildad familj. För hur många albanska tjejer har inte blivit bortgifta? , hur många har fått en högre utbildning?, hur många har kunnat skilja sig utan att bli kallad för diverse saker? Hur många har inte blivit misshandlade av sina män för att samhället normaliserade ?. Jag tror att det är få kvinnor idag som ville leva det livet som deras mödrar levde. Nyckeln till allt är utbildning och att ha en förståelse för andra individer. För albansk kultur är inte baserad på religion som en del verkar tro. Problemet med albaner har varit att dem har aldrig varit ett eget land inte förrän nu. Det är få som vill behålla det gamla bland den yngre generationen. Man borde vara stolt över hur långt fram man har kommit i sin utveckling vad gäller kvinnors rättigheter. Hur många länder kan säga att dem har en kvinnlig president. Sverige har aldrig haft en kvinnlig statsminister. Så istället för att blicka bakåt, blicka fram. Bevara det som är bra och utveckla resten. Men att sitta och kalla en person för namn är aldrig ok. Vi vet inte vad som försiggick mellan dem två. Och du skriver att en man tar hand om sin familj. Han gjorde inte det, oavsett om han misshandlade henne eller ej så fanns han inte där när hon behövde hjälp. För hjälp behövde hon. Ingen lycklig individ tar sitt eget liv eller sina barns.
Citera
2021-07-13, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Denna har ett urval om 10 fall alla tagna från samma "coroners office" någonstans i USA. Den visar 9 av 10 fall där modern är förövaren och man bedömt hennes motiv som subjektivt "altruistiskt".

Som sådan är studien säkert vettig, men antar det finns bredare studier som gör att du överför utfallet på ett enskilt fall i Sverige?

Här har du en studie med totalt 76 st varav 19 kvinnliga förövare.
file:///C:/Users/Admin/Downloads/Filicide%20Suicide%20OSF%20(4).pdf
Citera
2021-07-13, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Som man anser jag mig inte kunna säga hur en riktig kvinna gör eller vilka kvinnor som är riktiga, anser att ingen av parterna i ett förhållande skall bestämma över den andra/andre däremot så förväntar jag att min partner skall säga något om hon anser att jag gör något hon inte tycker om och förväntar att hon skall acceptera att jag säger till ifall hon gör något jag tycker är dåligt.

Vem som skall ha en kvinna (eller man) är inget vi kan eller skall ha någon synpunkt på så länge det är lagligt, och ömsesidigt frivilligt. Jag kan i det här fallet tycka att kvinnan gjort ett antal dåliga val som jag önskar hon aldrig gjort, speciellt det sista valet att mörda sina barn.

Nejdå, hon har gjort ett fint val. Jag är garanterat inte förbannad på henne iaf.
Citera
2021-07-13, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Jag har självklart inte läst journalerna, utan bara studierna som finns att tillgå online.
Här har du en http://jaapl.org/content/33/4/496.full

Utifrån studien du länkade till så är det ganska troligt att det var altruistiska motiv bakom händelsen och att hon inte såg ngn väg ut. Sedan kan man alltid diskutera för eller emot det men det är en annan sak. Intressant läsning iaf.
Citera
2021-07-13, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Enligt forskning i filicide-suicide ser föräldrar barn i yngre åldrar som förlängning av sig själva. Slutsatsen är att om föräldern begår självmord kan barnen mördas samtidigt.

Om mamman här inte känt en sådan hopplöshet och lidande att enda utvägen i hennes ögon var självmord hade därför inte heller barnen mördats.

Var det alltså därför du bara skrev självmord? Utifall hon eventuellt såg barnen som en förlängning av sig själv? Det var märkligt. Anser du själv att barn i den åldern är en förlängning av modern?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in