Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Jag har aldrig nämnt en "dom" eller något avstånd till månen. Du tror verkligen att platt jord är någon sorts religion där vi har en stark tro på specifika påståenden. Det har vi inte. Vi har en stark misstro till påståenden om att vi bor på en snurrande boll.
Ja jag är väldigt medveten om att det inte finns någon FE-modell att ta ställning till. Och det är ju det som gör hela den här diskussionen absurd, ni har inte presenterat något som vare sig går att kontrollera eller ta ställning till. Vi diskuterar alltså en mycket väl beskriven och testad modell och försöker jämföra den med ... ingenting.
Och inte nog med att det saknas en FE-modell, det saknas även förklaringar till väldigt vardagliga observationer och erfarenheter. Ta bara en sådan sak som Polstjärnans vinkel över horisonten. En mycket rimlig förklaring till observationen är att jorden är en sfär. Och den förklaringen ska då jämföras och vägas mot förklaringen ... ingen.
Hur i hela världen kan du förvänta dig att någon ska ta dig på allvar när du inte ens kan förklara vad det är vi ska tro på? Hur kan du förvänta dig att man ska kunna utvärdera din alternativa förklaringsmodell när du inte ens kan beskriva den?
Vad är din förklaring till våra observationer av Polstjärnan och hur ska jag kunna kontrollera om din förklaring är troligare än den nu gällande?