2026-08-12, 09:29
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Här är ett exempel. Lägg märke till att linjen går genom mitten av jordgloben. Det är också så det skulle se ut om du mätte med ett snöre.

https://www.flightpaths.com/NRT-LAX

Tjena igen Matte,Jag har inte hunnit kolla i boken som jag tänkte, vilket jag beklagar.

Sen blev det lite för mycket korrespondens för att jag skall orka hålla tempot uppe, så jag behöver tyvärr pausa från tråden en stund.
Ha det fint så kanske vi ses igen!
Citera
2026-08-12, 09:30
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En av de händelser som astronomer har studerat och önskat förutsäga har i 1000-tals år varit solförmörkelser. Som jag påtalade för ett år sedan har vi en nära förestående solförmörkelse på Island den 12/8 2026:
https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_eclipse_of_August_12,_2026
Den har förutspåtts* ner på sekunden och total solförmörkelse skall inträffa över Reykavik 17:48:16 lokal tid.

Islänningarna har inte missat detta och det ordnas resor, konserter och guidade turer i samband med solförmörkelsen.
https://www.visiticeland.com/article/iceland-solar-eclipse-2026/
Rekommendationen har varit att boka hotell och flyg 12-18 månader (!) i förväg. Island kan alltså förväntas vara fylld av turister som rest dit speciellt för denna astronomiska händelse.

Eftersom denna solförmörkelse förutspåtts av astronomer utifrån en fysikalisk modell med sfäriska kroppar i banor runt varandra styrda av Newtons lagar (https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_eclipse) så ser jag ett antal frågor till de FE-övertygade i tråden:

1. Tror du att Reykavik kommer att få en total solförmörkelse 12/8 2026? Den kommer också att vara partiell över Sverige**.
2. Om ja, hur har astronomerna kunnat förutsäga detta om deras modell med sfäriska himlakroppar är fel?
3. Man har också räknat ut ett antal planeters position vid den kommande solförmörkelsen*. Hur är det möjligt om modellen är helt fel?
4. Finns det någon FE-modell som kan förutspå solförmörkelser, någon gång, någonstans?
5. Om nej på (1), kommer du att ändra uppfattning om solförmörkelsen faktiskt inträffar?

*)
**) Stockholm får en partiell solförmörkelse 19:03:17 den 12/8.
Bumpar detta inlägg med anledning av den solförmörkelse som förutsagts till i kväll. Man kan förvisso tänka sig att månen blockerar solen även i en FE-värld men frågan är alltså hur astronomer kunnat förutsäga denna solförmörkelse till exakta tider (ner på minuten) och platser när de utgår från en påstått felaktig modell med sfäriska himlakroppar i banor runt varandra?

Kolla västerut vid 19-tiden och fundera lite.
https://www.dn.se/varlden/kvallens-solformorkelse-kan-bli-extra-dramatisk/
Senast redigerad av farbror_barbro 2026-08-12 kl. 10:42.
Citera
2026-08-12, 09:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Foccaults experiment misslyckades eftersom pendeln stannade hela tiden. Moderna varianter har en elmotor uppe i taket.
Tack för ditt ditt intresse, men jag tar paus från diskussionen nu. Det var kul en stund, men jag hade aldrig några planer på att bli långvarig i tråden.

”Pendeln stannade hela tiden”? Nja, efter tillräckligt lång tid stannar såklart en pendel. Experimentet kräver dock ingen evig pendling för att visa att jorden roterar.

På museum kan pendlingen hållas igång mha motor så även de som kommer sent kan se avvikelsen, inte för att hjälpa jorden att rotera.

Foucaults pendel visade tydligt att jorden roterar utan att en 30 kilos elmotor fanns på plats.
Citera
2026-08-12, 10:44
Medlem
Citat:
Tack. Men såvitt jag kan se så ligger den flyglinjen inte alls rakt över Alaska heller? Visst, den ligger väl något närmare Alaska än Hawaii, det håller jag med om.

Var det det här bildexemplet jag postade förresten? https://ibb.co/RkcK0yJL

Den bilden visar visserligen från Hong Kong till LAX, men rutten blir ungefär densamma när man väl närmar sig Alaska/Hawaii. Och på den bilden är rutten inritad något längre söderut, med Alaska/Hawaii på ungefär samma avstånd.

Så egentligen verkar det inte vara nåt jättefel på Eddies representation av rutten, jämfört med Actual Flight Paths-verktyget som du länkade till.

Men då blir det kanske ingen jättesensation att man valde Alaska heller, inte ens med Eddies flugrutt (i min länk). Undrar isåfall varför han gör en så stor grej av det?

Jag måste kolla boken lite närmare igen, men jag har för mig att det kanske var nåt att dom kunde landa väldigt snabbt efter att det medicinska nödfallet hade anmälts?

Kan vi förresten vara överens om, att en nödlandning i Alaska (på väg mot LAX) rimligen borde innebära en omväg? Alltså att det rimligen borde dröja en stund från beslutet att nödlanda, till själva nödlandningen?

För på kartan så ser det ju ut som att det är en bit att åka, från flygrutten, när man ska byta kurs till Alaska. Eller har jag fel i det?

Jag menar inte att sätta upp nån fjantig cliffhanger eller så, men jag har inte hunnit läsa boken så bra att jag kan den utantill än.

Här är förresten ett par bilder som skall vara tagna inifrån ett flygplan och där ser flygrutterna ungefär likadana ut också (som på actual flightpath och google earth) jag. Dvs rutten går ungefär mitt emellan Alaska och Hawaii: https://ibb.co/1YBpkLy7
(Ovanstående visar visserligen Tokyo- San Fransisco, men det blir ungefär samma rutt ändå).

Men när man jämför "actualflight" med google earth-rutterna i Eddies bok, så tycker jag inte att det är så mycket skillnad att jag skulle kalla Eddies blid för "fusk" eller "ritad av en klåpare", som vissa illvilliga skribenter i tråden har försökt beslå mig med.
Jag får återkomma när jag har kollat vad det var som var så unikt med den där landningen. Kan det ha varit att planet landade inom några minuter efter larmet kanske? För enligt flygrutten så ser det ju ut som att det nästan skulle bli lika nära att fortsätta till destinationen.
Åtminstone borde det ta lite mer än en pisskvart från larmet till landning i Alaska, eller?
På återhörande
Eddies sätt att mäta avstånd på Google Earth är konsekvent fel. Om han gör det medvetet eller om han inte vet bättre är jag inte säker på, men han tjänar pengar på att vidmakthålla myten om den platta jorden, så jag tänker på mitt sätt.

Avståndet från Tokyo till Anchorage är kortare än från Tokyo till Hawaii. Om vi ​​tänker oss att planet lämnade rutten till LA ungefär mellan Hawaii och Alaska, så är det ungefär dubbelt så långt till Hawaii som till Anchorage.

Jag har inte undersökt de andra nödlandningarna, men de har blivit grundligt motbevisade av andra. Planen har utan undantag landat på den mest lämpliga platsen och inte där Eddie tyckte att de borde ha landat.
Citera
2026-08-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursäkta matte, om jag har svarat på ditt inlägg redan. Jag beklagar att jag inte hade några motargument, men jag fattade inte vad det var jag skulle argumentera emot.
Jag säger inte detta för att driva med dig, för jag tyckte din text var välskriven och seriös. Men jag uppfattade den mer som ett slags vittnesmål över hur du anser att jordklotet är bevisat, än en argumentationstext, med sunpunkter adresserade till mina tidigare diskussionsinlägg.
Jag får ibland känslan av att ni tycker att man måste vara ett uppslagsverk bara för att man har insett att det finns ett antal svaga punkter med våran världsbild.
Men det tycker jag isåfall att ni har fått om bakfoten.
Jag har diskuterat med anhängare av platt jord i både Sverige och Norge i flera år, och när jag tar upp ämnet avstånd söder om ekvatorn, midnattssolen i Antarktis och stjärnhimlen i söder, försvinner de flesta av dem. Jag tycker det är konstigt, eftersom sanningssökare är vad många FE kallar sig, men de undviker de viktigaste bevisen som pesten.

Det är inte ens vetenskap att avståndet runt jorden söder om ekvatorn blir kortare och kortare tills det slutar i en punkt, Sydpolen. Sydpolen är därför en punkt och inte en ring runt en platt jord. Vem som helst kan ta reda på detta. Det har dokumenterats på alla möjliga sätt, så det råder ingen tvekan alls. Jag har använt flygtider, och det är ett av de bästa bevisen. Att stjärnhimlen roterar runt en punkt, jag upprepar EN punkt, är ett annat. Det visar att södra halvklotet fungerar på samma sätt som norra halvklotet. Jag tycker det är patetiskt när man försöker förklara flygtider söder om ekvatorn med vansinnigt starka och stabila jetströmmar i alla riktningar. Det är bara nonsens! Det finns många, många andra bevis också, men jag orkar inte gå in på det nu.

Jag vet lite om gravitation, och jag kommer inte att gå in på det, eftersom det i det här sammanhanget är ointressant. Detsamma gäller relativitetsteorin. Först måste de som tror att jorden är platt erkänna att den enda karta de har är helt felaktig i förhållande till verkligheten – just av de skäl jag har nämnt här. Börja där – sedan kan ni diskutera de små detaljerna efteråt, om någon vågar eller vill.
Citera
2026-08-12, 11:31
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Nja. På jordgloben går flygrutten helt och hållet över stilla havet, och man skulle behöva ta en sjukt stor omväg norrut för att hamna i Alaska. Rimligast borde ha varit att istället landa strax söderut, på Hawaii istället.
Men låt mig ta ett ännu bättre exempel, Nämligen Cathay Pacific, Flight CX884 från Hong Kong till LAX, som också nödlandade på Aleutian Islands" i Alaska:
https://imgur.com/a/QaA4qaO(bilden visar flygrutten inritad på både google Earth och på FE kartan, sida vid sida.)
På jordgloben ser flygrutten som sagt ut att löpa ungefär över Hawaii, men Aleutier- öarna i Alaska ligger precis längs flygrutten på Gleason's Map (dvs plattjordskartan).

Bildlänken ovan är ett skärmklipp från kapitel 4 i en bok som heter "16 emergency landings proving flat earth", som kan beskådas gratis i form av en slideshow här: https://www.slideshare.net/slideshow/16-emergency-landings-proving-flat-earth-246169638/246169638

Personligen tycker jag att ovanstående dokumentation av 16 nödlandningar utgör ett tämligen övertygande bevis för att jorden är platt, och flygen navigerar efter plattjordskartan. Som för övrigt är samma kartprojektion som är avbildad på FN.s flagga. Jag tror FN försöker tala om något för oss med sin flagga. Truth in plain sight.
Jag hade lite tid över så jag kollade in 16 emergency landings "boken". Den jävla stollen har inte alls jämfört hur flyg navigerar med en plattjordskarta, han har bara ritat in raka linjer mellan två städer på google earth och jämfört det med gleesonkartan. Mappar man hur flighterna på riktigt sker i till exempel https://myflightroutes.com/flight-route-map så stämmer varenda emergency landing med där det är närmast på rutten.

Av förklarliga skäl kan vi inte just nu kolla de där någon nödlandade i moskva eftersom vi inte flyger över ryssland längre.

Han har inte heller överhuvudtaget tagit hänsyn till flygtiderna som blir helt annorlunda på en platt jord jämfört med verkligheten.

Är det här ett skämt eller? Tror folk verkligen på det här?
Citera
2026-08-12, 11:42
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej solhöjderna är inte förenliga med en platt jord och lokal sol. Ett exempel:

20:e Mars kl 12 stod solen i Stockholm rakt i söder och 30 grader över horisonten.
Vid samma tidpunkt och i Uganda stod solen 90 grader över horisonten
Avståndet mellan Stockholm (N60E18) och Uganda (N0E18) är 666 mil

På en platt jord får vi en rätvinklig triangel enligt
Triangle Calculator
och att solen befinner sig 384 mil ovanför jorden.
https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=&vx=&vy=&va=30&vz=666&vb=90&ang leunits=d&x=Calculate

Vid samma tidpunkt i norra Libyen (N30E18) står solen 56 grader över horisonten
Och om vi nu räknar räknar på andra rätvinkliga triangel för vi en solhöjd på 493 mil.
https://www.calculator.net/triangle-calculator.html?vc=&vx=&vy=&va=56&vz=333&vb=90&ang leunits=d&x=Calculate

Samma typ av observationer kan du göra på vilken dag som helst och på vilka 3 olika positioner som helst. Ovan är bara ett exempel som matematiskt är lätt eftersom det handlar om två rätvinkliga trianglar.

Hade inte tänkt komma tillbaka till tråden så här snabbt, men kom just på att dina beräkningar motsäger din egen heliga vetenskap.

För om du kommer fram till att solen bara ligger några hundra mil upp i luften, då tänker inte jag va den som tjafsar om övriga småsaker
För om vi är överens om att solen inte ligger hundra miljoners kilometer bort, då ser jag dig som en frände. Att du ibland beter dig lite ilsket, och vi tycker lite olika i övrigt - det är inga problem för mig!
Tack igen och ha det fint, käre åsiktsbroder
Citera
2026-08-12, 11:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Okunnig som vanligt. Solen går aldrig ner med oförändrad storlek, vilket har med fuktighet och annat i atmosfären att göra.

Tex vid en solnedgång över vatten, där fuktigheten är hög, så sväller solen ofta upp till en formlös blobb innan den försvinner.

Men när det är extremt torrt, tex i öknen, så ser man tydligt att solen blir mindre och mindre innan den försvinner in i de optiska distorsionerna.
Därmed är din och min diskussion avslutad. Du brukar vara så förbannat otrevlig annars, så jag svarade vara för att säga att våran diskussion slutar här.
Tack för visat intresse
Solen går normalt ner med oförändrad styrka bortsett från att den kan variera något vid speciell väderlek. En sol ovanför en platt jordyta skulle inte gå ner alls utan krympa ihop till den tills slut skulle se ut som en stjärna.
Senast redigerad av Jonas1968 2026-08-12 kl. 12:05.
Citera
2026-08-12, 12:24
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ok tack då vet jag. Jag tycker dock det ser ut som att den står still och att resten av stjärnhimlen ser ut att vara fix, förutom att den roterar runt polsjärnan.
Men när nån stjärna börjar röra på sig, då kan vi väl snacka vidare tycker jag. Men tills dess så avvaktar jag.
Tack för visat intresse
Som sagt, den rör ju visst på sig, bara väldigt mycket mindre än vad du kan se utan noggranna instrument. Men det är mätbart.
Citera
2026-08-12, 12:27
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag hade lite tid över så jag kollade in 16 emergency landings "boken". Den jävla stollen har inte alls jämfört hur flyg navigerar med en plattjordskarta, han har bara ritat in raka linjer mellan två städer på google earth och jämfört det med gleesonkartan. Mappar man hur flighterna på riktigt sker i till exempel https://myflightroutes.com/flight-route-map så stämmer varenda emergency landing med där det är närmast på rutten.

Av förklarliga skäl kan vi inte just nu kolla de där någon nödlandade i moskva eftersom vi inte flyger över ryssland längre.

Han har inte heller överhuvudtaget tagit hänsyn till flygtiderna som blir helt annorlunda på en platt jord jämfört med verkligheten.

Är det här ett skämt eller? Tror folk verkligen på det här?

Tack för länken och ditt inlägg. Jag behöver också kolla in boken närmare ärligt talat.
Vi diskuterade den andra nödlandningen, i Alaska, för ett plan från HongKong till San Fransisco, eller om det var Tokyo - LAX (det gör ingen större skillnad diskussionen dock). Och då fick jag hjälp att jämföra bokens inritade flygrutt, med "ActualFlightPaths", som är ett verktyg som påminner om din länk.

Jag håller med om att den "Actual" flygrutten gick en aning närmare Alaska än den som fanns i boken, men jag vet inte om är redo att hålla med om att bokens rutter känns som rent fusk heller.

Det jag ville dubbelkolla i boken, innan jag dömer ut den totalt, är om det stod nåt om tidpunkterna från larm till nödlandning. Jag har nämligen för mig att jag såg nån notis, men kommer inte ihåg vilken nödlandning det gällde.

För om tex den där nödlandningen från Tokyo-LAX skedde bara några minuter efter larmet, då skulle det ändå tala för att flygen i själva verket flyger rakt över Alaska (som plattjordskartan föreslår), och inte långt ute över vattnet (som både de officiella och bokens kartor visar).

För om globkartornas rutt verkligen stämmer, då borde det ha tagit en bra stund från larmet till själva nödlandningen, eftersom Alaska ligger en bra bit norr om flugrutten, även från de officiella rutterna som "AcualFlightPaths" och "myflightroutes" anger.

Och som sagt så trro jag jag såg nåt om ett plan som hade beviljats och nödlandat inom någon minut efter att dom hade slagit larm. Men som sagt jag behöver kolla boken lite närmare först.

Ha det fint så länge
Citera
2026-08-12, 13:04
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ok. Men det låter som en efterkonstruktion jämfört med tonen i dina tidigare poster. Dessutom så har jag aldrig sagt att jag är övertygad om nånting, bara att jag är skeptisk till en drös med grejer som "vetenskapen" påstår.
Att du därifrån tar det till att du skulle kunna begära av mig att "övertyga dig om att jorden är platt", och dessutom på en liten kort fb-post? Vem tror du att du är undrar man ju.

Men om jag skulle nämna en grej som jag tycker gör att det blir game over för den heliocentriska värdlsbilden, så skulle det vara att polstjärnan sitter smäck i norr, fixerad precis i norr som det står i Bibeln.
Det säger visserligen inget om jordens form, men det krossar absolut hela skitsnacket om att vi skulle snurra runt solen som ett skott genom vintergatan. Och om vi inte far genom rymden, då är vi garanterat inget klot heller.
Men eftersom du känner dig absolut säker på att jorden är rund och vi snurrar runt solen, är det inte konstigt då att polstjärnan aldrig rör sig?
Skulle vara intressant att höra dina tankar på den punkten
Från att ha meddelat att du tänker ignorera mig byter du väldigt snabb ståndpunkt och vill fortsätta konversationen.
Det finns ingen anledning för mig att förklara förklara den runda jordens rotation runt sin egen axel eller dess cirkulation runt solen. Det har flera gånger förklarats tidigare i tråden och finns dessutom lättillgängligt på många sidor på nätet.
Men det skulle vara oerhört intressant att få en förklaring till hur dygns- och årstidsväxlingar fungerar om jorden mot förmodan skulle vara platt.

Citat:
 Okunnig som vanligt. Solen går aldrig ner med oförändrad storlek, vilket har med fuktighet och annat i atmosfären att göra.
Tex vid en solnedgång över vatten, där fuktigheten är hög, så sväller solen ofta upp till en formlös blobb innan den försvinner.
Men när det är extremt torrt, tex i öknen, så ser man tydligt att solen blir mindre och mindre innan den försvinner in i de optiska distorsionerna. Därmed är din och min diskussion avslutad. Du brukar vara så förbannat otrevlig annars, så jag svarade vara för att säga att våran diskussion slutar här. Tack för visat intresse 
Du har nämnt att eftersom du inte varit söder om ekvatorn vet du inte vad man ser från det södra halvklotet. Men tydligen har du varit i någon öken och sett hur solen ser ut vid solnedgången.
Vilken öken besökte du när du studerade detta?
Citera
2026-08-12, 13:17
Medlem
Citat:
Hade inte tänkt komma tillbaka till tråden så här snabbt, men kom just på att dina beräkningar motsäger din egen heliga vetenskap.

För om du kommer fram till att solen bara ligger några hundra mil upp i luften, då tänker inte jag va den som tjafsar om övriga småsaker
För om vi är överens om att solen inte ligger hundra miljoners kilometer bort, då ser jag dig som en frände. Att du ibland beter dig lite ilsket, och vi tycker lite olika i övrigt - det är inga problem för mig!
Tack igen och ha det fint, käre åsiktsbroder

Om du inte förstod det så är räkneexemplen för en platt jord.
Och som du kan se så går det inte ihop. Solen kan samtidigt inte vara 384 mil och 493 mil över jorden.

Så nej, en platt jord med en lokal sol går inte ihop med vad vi kan observera. FE-modellen är trasig och kaputt.

Citat:
... kom just på att dina beräkningar motsäger din egen heliga vetenskap. ...

Suck, är du så här dum eller låtsas du bara?

Våra observationer av solen passar perfekt med vetenskapen som säger att solen är långt borta och jorden är en sfär.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-12 kl. 13:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in