Citat:
Ursprungligen postat av
Memnok
Jag hade lite tid över så jag kollade in 16 emergency landings "boken". Den jävla stollen har inte alls jämfört hur flyg navigerar med en plattjordskarta, han har bara ritat in raka linjer mellan två städer på google earth och jämfört det med gleesonkartan. Mappar man hur flighterna på riktigt sker i till exempel
https://myflightroutes.com/flight-route-map så stämmer varenda emergency landing med där det är närmast på rutten.
Av förklarliga skäl kan vi inte just nu kolla de där någon nödlandade i moskva eftersom vi inte flyger över ryssland längre.
Han har inte heller överhuvudtaget tagit hänsyn till flygtiderna som blir helt annorlunda på en platt jord jämfört med verkligheten.
Är det här ett skämt eller? Tror folk verkligen på det här?
Tack för länken och ditt inlägg. Jag behöver också kolla in boken närmare ärligt talat.
Vi diskuterade den andra nödlandningen, i Alaska, för ett plan från HongKong till San Fransisco, eller om det var Tokyo - LAX (det gör ingen större skillnad diskussionen dock). Och då fick jag hjälp att jämföra bokens inritade flygrutt, med "ActualFlightPaths", som är ett verktyg som påminner om din länk.
Jag håller med om att den "Actual" flygrutten gick en aning närmare Alaska än den som fanns i boken, men jag vet inte om är redo att hålla med om att bokens rutter känns som rent fusk heller.
Det jag ville dubbelkolla i boken, innan jag dömer ut den totalt, är om det stod nåt om tidpunkterna från larm till nödlandning. Jag har nämligen för mig att jag såg nån notis, men kommer inte ihåg vilken nödlandning det gällde.
För om tex den där nödlandningen från Tokyo-LAX skedde bara några minuter efter larmet, då skulle det ändå tala för att flygen i själva verket flyger rakt över Alaska (som plattjordskartan föreslår), och inte långt ute över vattnet (som både de officiella och bokens kartor visar).
För om globkartornas rutt verkligen stämmer, då borde det ha tagit en bra stund från larmet till själva nödlandningen, eftersom Alaska ligger en bra bit norr om flugrutten, även från de officiella rutterna som "AcualFlightPaths" och "myflightroutes" anger.
Och som sagt så trro jag jag såg nåt om ett plan som hade beviljats och nödlandat inom någon minut efter att dom hade slagit larm. Men som sagt jag behöver kolla boken lite närmare först.
Ha det fint så länge