2021-07-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det var dels ett svar på det falska påståendet att luftradar har samma räckvidd som sjöradar. Och dels var det ett kul exempel på att vi faktiskt vet mer om jorden och dess omgivning än vad du tror. Din förvirrade tro om en dom och en nära måne är falsifierad genom empiri.

Jag har aldrig nämnt en "dom" eller något avstånd till månen. Du tror verkligen att platt jord är någon sorts religion där vi har en stark tro på specifika påståenden. Det har vi inte. Vi har en stark misstro till påståenden om att vi bor på en snurrande boll.

Vad tror du om att mäta avståndet till månen vid en månuppgång? Är inte det en intressant idé för en individ intresserad av vetenskapliga sanningar, och som dessutom tycker om att mäta?
Citera
2021-07-13, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag har aldrig nämnt en "dom" eller något avstånd till månen. Du tror verkligen att platt jord är någon sorts religion där vi har en stark tro på specifika påståenden. Det har vi inte. Vi har en stark misstro till påståenden om att vi bor på en snurrande boll.

Vad tror du om att mäta avståndet till månen vid en månuppgång? Är inte det en intressant idé för en individ intresserad av vetenskapliga sanningar, och som dessutom tycker om att mäta?

Vad tror du om att mäta ekvatorns längd och avstånd till nordpolen och sen försöka rita in det på en modell av en platt jord? Lycka till!
Citera
2021-07-13, 01:06
Medlem
trickydicks avatar
Så sent som igår såg jag den runda jorden då Branson flög sin Virginia Galactic på drygt 80Km höjd.

Det var direktsändning från ett privat företag med flera civilister ombord. Hävdar ni att det var fejk?
Citera
2021-07-13, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Så sent som igår såg jag den runda jorden då Branson flög sin Virginia Galactic på drygt 80Km höjd.

Det var direktsändning från ett privat företag med flera civilister ombord. Hävdar ni att det var fejk?

Jag hävdar att det kan vara fake.

Hävdar du att det inte kan vara fake?
Citera
2021-07-13, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
BAEs vassaste luftradar har 470km max räckvidd
Sveriges sjöradar har 400km max räckvidd

Står klart och tydligt på respektive produktspec
Kan du länka produktspecen till sjöradarn du syftar på?
Vore intressant se om 400 km max räckvidd gäller till att upptäcka andra båtar på vattenytan eller om det gäller max räckvidd att upptäcka mål i luften såsom flygplan och robotar.
Senast redigerad av Prudent 2021-07-13 kl. 01:36.
Citera
2021-07-13, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudwigVon
Vad tror du om att mäta ekvatorns längd och avstånd till nordpolen och sen försöka rita in det på en modell av en platt jord? Lycka till!

Fånigt av dig att inte ta till dig min mycket enkla idé till experiment, och istället ber mig "mäta ekvatorns längd och avstånd till nordpolen och sen försöka rita in det på en modell av en platt jord".

Vad skulle du säga om månen inte gav en träff vid horisonten? Skulle du säga att experimentet var felaktigt utfört, eller skulle du acceptera att månen ej befinner sig i sin uppenbara siktlinje till dig och din mätutrustning?

Obs! Accepterandet av ett sådant resultat resultetar i att du måste ifrågasätta din tro. Iakta största möjliga vaksamhet!
Citera
2021-07-13, 02:05
Medlem
Citat:
Jag hävdar att det kan vara fake.

Hävdar du att det inte kan vara fake?
Så allt som sker i direktsändning är fake sillen.
Tänk om allt är sant och du har fel sillen
Senast redigerad av Eagle5555 2021-07-13 kl. 02:26.
Citera
2021-07-13, 02:38
Medlem
Citat:
Vad skulle du säga om månen inte gav en träff vid horisonten? Skulle du säga att experimentet var felaktigt utfört, eller skulle du acceptera att månen ej befinner sig i sin uppenbara siktlinje till dig och din mätutrustning?

Obs! Accepterandet av ett sådant resultat resultetar i att du måste ifrågasätta din tro. Iakta största möjliga vaksamhet!

Då skulle radarn vara felaktigt riktad. När det gäller ljusets brytning genom atmosfären som gör att den syns på annat ställe jämfört med om jorden saknat atmosfär så har man god uppfattning om hur mycket det är.
Citera
2021-07-13, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe.

Känn på. Det är långt ifrån evidens. Pucko.

Den vetenskapliga metoden bygger på OBSERVATION. Kapitlet avslutat, du är en religös glob-fanatiker, jag är en vetenskapsman. Du har teorierna, men jag lever i verkligen 😎
Citera
2021-07-13, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Den vetenskapliga metoden bygger på OBSERVATION. Kapitlet avslutat, du är en religös glob-fanatiker, jag är en vetenskapsman. Du har teorierna, men jag lever i verkligen 😎
Det enda jag tror i detta sammanhanget är att du har sommarlov och är lite uttråkad. Det jag vet är att jorden är en sfär och att inga motbevis finns.
Citera
2021-07-13, 07:06
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Självklart skulle universum fungera på ett för dig okänt sätt, om jorden var platt. Självklart.
Varför skulle den vara platt?

Citat:
Larvigt att du försöker få hur något roterar över mitt huvud till ett bevis för jordens form.
Observationen kan inte förklaras om jorden är platt.

Citat:
Jag förstår att det väldigt enkelt förklaras av en rund jord. Varför är "väldigt enkelt" lika med en absolut sanning, för dig?
Der är ingen absolut sanning. Det är den bästa förklaringen till ett observerat faktum. Lägg fram en trovärdig förklaring hur stjärnhimlen kan ha två skenbara rotationscentrum om jorden är platt.
Citera
2021-07-13, 07:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du ser för övrigt inte krökt vatten på bilden, du ser vad du tror är en krökt bro.
Nej. Jag ser en krökt bro som följer det krökta vattnets yta.

Citat:
Den här okrökta bron:
https://images.app.goo.gl/4J4haa1xYHLVwS2x7
Självklart ser den inte krökt ut om man ”cherry-pick:ar” bilder som inte är tagna ”längs med” och inte zoomar in den bortersta delen. Då ser den rak ut, vilket stämmer exakt med vad som förväntas på en sfärisk jord med en väldigt stor diameter.

Jämför med en krokig bräda. Den kan se rak ut när man tittar ”från sidan” eller uppifrån. Tittar man ”längs med” så ser man om den är krokig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in