Citat:
Ursprungligen postat av
Marmoth
…
Och så
Farbror Barbro:
Japp, men inget skrov har "krossats" så lite lurigt uttryck där.
Jag tror inte heller på ubåts-krock men att bara, rakt av, dra en jämförelse med lite siffor som grund är ju inte helt ärligt det heller.
Snygg fint!
Nu sägs det ju att inget hårt ska finnas men som vi har enats om tidigare så är vi alla nöjda och nyfikna på dessa dykningar?
Du har ju undrat hur vi foliehattar ska acceptera "fakta" om den visar på det du hela tiden har hävdat så jag vänder på frågan och undrar hur du som hård försvare av den befintliga undersökningen fixar om det framkommer något åt andra hållet.
Fridens och God Sommar!

Om du läser vad jag faktiskt skrev så var det att (a) fartygets lägesenergi var jättestor även om aktern vilade mot botten eftersom masscentrum är hela 40 m över botten, (b) man kan inte enkelt säga vad hastigheten blir eftersom fartyget delvis flyter och vattnet bromsar hastigheten, (c) den rimliga hastigheten och rörelseenergin för det 10 000 ton tunga fartyget rimligen ändå vida överstiger den ubåtskollision som föreslås i dokumentären.
Vad i detta är en ”fint”’menar du?
När du säger ”framkommer något åt andra hållet” så antar jag att du i första hand menar om man inte hittar en uppenbar förklaring till det intryckta hålet på botten? I så fall kommer vi alla att sväva i ovisshet, kanske för all framtid. Hypotetiskt skulle man genom undersökning av detta håls form kunna slå fast att det är en kollision, men det förutsätter väl närmast fysiska spår av den okända farkosten. Det är ju inte heller så att vi har annan bevisning som talar för en kollision; tvärtom har vi vittnen som talar för motsatsen, t.ex. ST Sillaste som befinner sig rakt under detta hål och inte märker vare sig kollision eller inströmmande vatten.
Om du menar de andra 3 sprickorna (1 från 2019, 2 från 2021) så är jag inte säker på att man når konsensus hur de uppstått. Men det är av mindre betydelse för mig så länge de två större ligger i själva botten, för i så fall vet vi med säkerhet att de uppstått sedan 2000-2001 eftersom Rabe/Bemis missade dem trots 4 dagars dykningar (jag har fört samma resonemang om den 4 m långa sprickan). Om Evertsson/Anderssons dykfilm (som SHK har) verkligen visar hela SB-sidan så kommer vi att kunna avgöra om de nya sprickorna fanns 2019 eller inte. Om svaret är nej, så är dessa av akademiskt intresse, det tror jag alla håller med om.