2021-07-13, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Myndigheterna måste sluta ljuga för folket.
Det kan dem inte, lögner är är en viktig del av Svensk myndighetskultur.
Citera
2021-07-13, 08:41
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klumpfisken
Det kan dem inte, lögner är är en viktig del av Svensk myndighetskultur.

Jag förstår. Då ska vi naturligtvis låta eländet fortgå? Det löjliga var att när de där djävla sprickorna rapporterades i nyhetssändningarna så var det ungefär som att man hade hittat den heliga gral. Dom måste sluta försöka föra allmänheten bakom ljuset med rena amsagor.
Senast redigerad av Starback 2021-07-13 kl. 08:45.
Citera
2021-07-13, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
I DN uttalar sig idag tre sakkunniga som alla är av åsikten att om de nu upptäckta sprickorna är vertikala/lodräta sprickor, dvs liksom sprickan som visades upp i D-play dokumentären, är det mest sannolikt att de uppstod i samband med förlisningen eller kontakt med botten medan horisontella sprickor är svårare uttala sig generellt om.

Professor emeritus i marin konstruktionsteknik:
Om det i stället rör sig om vertikala sprickor tror Anders Ulfvarson att de uppstått under sjunkningsförloppet i samband med att en initial liten spricka sträckts ut i och med att båten böjts under förlisningen.
Universitetslektor, expert på fartygsskador:
Martin Schreuder menar även han att revornas riktning är en avgörande faktor, alltså huruvida de är vertikala eller horisontella. Han tror likt Anders Ulfvarson att vertikala sprickor kan uppstå om ett fartyg böjs i samband med att det sjunker. Horisontella sprickor tycker han däremot är svårare att uttala sig om.
https://www.dn.se/sverige/estoniaexpert-kravs-mycket-energi-for-att-sla-hal-i-skrovet/

Professor i skeppsbyggnadsteknik:
Olle Rutgersson är pensionerad professor i skeppsbyggnadsteknik. Han bedömer att de nu upptäckta sprickorna uppstått när fartyget slog i botten.
– Ett fartyg är en tunnväggig konstruktion med stor vikt. De här sprickorna kan ha uppstått när fartyget kommer ner på botten. Jag vet ju inte mer – men det är det troligaste. Jag förutsätter att det är lodräta sprickor, av samma typ som framkom i dokumentären, säger Olle Rutgersson till DN.
https://www.dn.se/sverige/estoniaexpert-kravs-mycket-energi-for-att-sla-hal-i-skrovet/

De är horisontella enligt min kontakt som är med ute vid Estonia.
Citera
2021-07-13, 08:55
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth

Och så Farbror Barbro:

Japp, men inget skrov har "krossats" så lite lurigt uttryck där.

Jag tror inte heller på ubåts-krock men att bara, rakt av, dra en jämförelse med lite siffor som grund är ju inte helt ärligt det heller.

Snygg fint!

Nu sägs det ju att inget hårt ska finnas men som vi har enats om tidigare så är vi alla nöjda och nyfikna på dessa dykningar?

Du har ju undrat hur vi foliehattar ska acceptera "fakta" om den visar på det du hela tiden har hävdat så jag vänder på frågan och undrar hur du som hård försvare av den befintliga undersökningen fixar om det framkommer något åt andra hållet.

Fridens och God Sommar!
Om du läser vad jag faktiskt skrev så var det att (a) fartygets lägesenergi var jättestor även om aktern vilade mot botten eftersom masscentrum är hela 40 m över botten, (b) man kan inte enkelt säga vad hastigheten blir eftersom fartyget delvis flyter och vattnet bromsar hastigheten, (c) den rimliga hastigheten och rörelseenergin för det 10 000 ton tunga fartyget rimligen ändå vida överstiger den ubåtskollision som föreslås i dokumentären.

Vad i detta är en ”fint”’menar du?

När du säger ”framkommer något åt andra hållet” så antar jag att du i första hand menar om man inte hittar en uppenbar förklaring till det intryckta hålet på botten? I så fall kommer vi alla att sväva i ovisshet, kanske för all framtid. Hypotetiskt skulle man genom undersökning av detta håls form kunna slå fast att det är en kollision, men det förutsätter väl närmast fysiska spår av den okända farkosten. Det är ju inte heller så att vi har annan bevisning som talar för en kollision; tvärtom har vi vittnen som talar för motsatsen, t.ex. ST Sillaste som befinner sig rakt under detta hål och inte märker vare sig kollision eller inströmmande vatten.

Om du menar de andra 3 sprickorna (1 från 2019, 2 från 2021) så är jag inte säker på att man når konsensus hur de uppstått. Men det är av mindre betydelse för mig så länge de två större ligger i själva botten, för i så fall vet vi med säkerhet att de uppstått sedan 2000-2001 eftersom Rabe/Bemis missade dem trots 4 dagars dykningar (jag har fört samma resonemang om den 4 m långa sprickan). Om Evertsson/Anderssons dykfilm (som SHK har) verkligen visar hela SB-sidan så kommer vi att kunna avgöra om de nya sprickorna fanns 2019 eller inte. Om svaret är nej, så är dessa av akademiskt intresse, det tror jag alla håller med om.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-13 kl. 09:29.
Citera
2021-07-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du läser vad jag faktiskt skrev så var det att (a) fartygets lägesenergi var jättestor även om aktern vilade mot botten eftersom masscentrum är hela 40 m över botten, (b) man kan inte enkelt säga vad hastigheten blir eftersom fartyget delvis flyter och vattnet bromsar hastigheten, (c) den rimliga hastigheten och rörelseenergin för det 10 000 ton tunga fartyget rimligen ändå vida överstiger den ubåtskollision som föreslås i dokumentären.

Vad i detta är en ”fint”’menar du?

När du säger ”framkommer något åt andra hållet” så antar jag att du i första hand menar om man inte hittar en uppenbar förklaring till det intryckta hålet på botten? I så fall kommer vi alla att sväva i ovisshet, kanske för all framtid. Hypotetiskt skulle man genom undersökning av detta håls form kunna slå fast att det är en kollision, men det förutsätter väl närmast fysiska spår av den okända farkosten. Det är ju inte heller så att vi har annan bevisning som talar för en kollision; tvärtom har vi vittnen som talar för motsatsen, t.ex. ST Sillaste som befinner sig rakt under detta hål och inte märker vare sig kollision eller inströmmande vatten.

Om du menar de andra 3 sprickorna (1 från 2019, 2 från 2021) så är jag inte säker på att man når konsensus hur de uppstått. Men det är av mindre betydelse för mig så länge de thå större ligger i själva botten, för i så fall vet vi med säkerhet att de uppstått sedan 2000-2001 eftersom Rabe/Bemis missade dem trots 4 dagars dykningar (jag har fört samma resonemang om den 4 m långa sprickan). Om Evertsson/Anderssons dykfilm (som SHK har) verkligen visar hela SB-sidan så kommer vi att kunna avgöra om de nya sprickorna fanns 2019 eller inte. Om svaret är nej, så är dessa av akademiskt intresse, det tror jag alla håller med om.

Jag håller med dig om Sillastes vittnesmål, det är svårt att "komma runt" för att citera en känd åklagare. För att få ihop det måste han ljuga om att han inte se något vatten där han befinner sig i inledningen till olyckan. Ingen i hyttavdelningen rapporterar heller mängder med vatten, inte i sina polisförhör iaf. Jag vet att vissa säger det senare dock. Det vatten folk nämner kommer i första hand från bildäck.
Citera
2021-07-13, 09:22
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag förstår. Då ska vi naturligtvis låta eländet fortgå? Det löjliga var att när de där djävla sprickorna rapporterades i nyhetssändningarna så var det ungefär som att man hade hittat den heliga gral. Dom måste sluta försöka föra allmänheten bakom ljuset med rena amsagor.
Du noterade inte att det var den estniske HK-ordförande samt representanten Sörman för de överlevande som uttalade sig? Och att den svenske SHK-representanten helt uppenbart tyckte det var för tidigt att gå ut med detta. TT har dessutom en reporter på plats (oklart om han sett SONAR-bilden liksom Sörman).

Så vem ”för någon bakom ljuset”?
Citera
2021-07-13, 09:27
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1
Jag håller med dig om Sillastes vittnesmål, det är svårt att "komma runt" för att citera en känd åklagare. För att få ihop det måste han ljuga om att han inte se något vatten där han befinner sig i inledningen till olyckan. Ingen i hyttavdelningen rapporterar heller mängder med vatten, inte i sina polisförhör iaf. Jag vet att vissa säger det senare dock. Det vatten folk nämner kommer i första hand från bildäck.
Så är det. Iden om kollision är ”negativ bevisföring” där iden är att om vi kan utesluta att hålet uppstått på botten så är kollision det rimliga (enligt några det enda…) alternativet. Men i frånvaro ov ”positiv bevisning” (alltså tekniska spår av kollisionen eller vittnen till den) så finns det andra tänkbara förklaringar som inte innefattar vare sig botten eller kollision.
Citera
2021-07-13, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spark1

Ja, det är framförallt svårt att komma runt Sillastes vittnesmål avseende rampen- han ser den uppe efter den stora slagsidan 😏
Citera
2021-07-13, 09:36
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Du noterade inte att det var den estniske HK-ordförande samt representanten Sörman för de överlevande som uttalade sig? Och att den svenske SHK-representanten helt uppenbart tyckte det var för tidigt att gå ut med detta. TT har dessutom en reporter på plats (oklart om han sett SONAR-bilden liksom Sörman).

Så vem ”för någon bakom ljuset”?

Ja. Vem ligger bakom all desinfo? Får en känsla av att du vet.
Citera
2021-07-13, 09:37
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianthus
Ja, det är framförallt svårt att komma runt Sillastes vittnesmål avseende rampen- han ser den uppe efter den stora slagsidan 😏
Ganska blekt argument ändå?
Vi vet inte hur länge eller hur koncentrerar Sillaste tittade i monitorn i ECR. Vi vet inte heller hur det såg ut i denna monitor eller hur lätt det var att avgöra vad man faktiskt såg.

Du vill ändå jämställa detta med hans vittnesmål från sewage treatment där han inte hör eller ser något av den hypotetiska kollisionen som trycker in skrovet några meter över hans huvud? För att inte tala om det faktum att han inte blir blöt av inrusande vatten.
Citera
2021-07-13, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psyninja
De är horisontella enligt min kontakt som är med ute vid Estonia.

Lite mer om sprickorna:

https://estoniakatastrofen.travel.blog/2021/07/13/159-rolf-sorman-skrev-pa-facebook-igar/?fbclid=IwAR0y1aOqHvmRxJ4On9aUUJVW0higDTmum92c8JM8 zsb935lUlSX4mwuIf4I
Citera
2021-07-13, 09:38
Medlem
Citat:
Ganska blekt argument ändå?
Vi vet inte hur länge eller hur koncentrerar Sillaste tittade i monitorn i ECR. Vi vet inte heller hur det såg ut i denna monitor eller hur lätt det var att avgöra vad man faktiskt såg.

Du vill ändå jämställa detta med hans vittnesmål från sewage treatment där han inte hör eller ser något av den hypotetiska kollisionen som trycker in skrovet några meter över hans huvud? För att inte tala om det faktum att han inte blir blöt av inrusande vatten.

Var har jag påstått detta?

Tillägg: han ritade en teckning av vad han såg, och den uppfattades som korrekt av JAIC- den är som bekant med i deras rapport.
Senast redigerad av Dianthus 2021-07-13 kl. 09:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in