2021-01-11, 22:45
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Fast följdfrågan var ju att deras minnen om militärfordon inte var något de kanske tänkte på precis i samband med förlisningen där och då men när det sedan uppmärksammas så minns man dessa.

Är detta helt otänkbart menar du?

Notera, och respektera, att du är under en forumrubrik som heter Konspirationer och alternativa teorier.

Att det inte intresserar dig är helt klart men du får nog finna dig i att konspirationer förekommer och som du själv antyder så behöver du då inte svara på allt stolligt med din fakta utan vi kan få spåna fritt utan att bli tillrättavisade?

Självklart skall du diskutera militärtransporter om du vill. Men jag måste inte delta i just den verksamheten, eller hur?

(anledningen att jag motvilligt halkat in på ett hörn var att min inställning till vittnen ifrågasattes av skribent kakan. Jag gjorde då misstaget att ge Sara H som ett exempel på vittne med nytillkomna uppgifter och då vaknade smugglings-älskarna ur sin dvala.)
Citera
2021-01-11, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du vänder helt på orsak och verkan, eller snarare fakta och hypotes. Med din logik kommer man (jag) först, ur det blå, fram till en ståndpunkt. Sedan väljer man vittnesmål som styrker den tesen. Självklart finns det ’confirmation bias’ hos oss alla, undertecknad inget undantag, men att utmåla det som själva grunden är ett märkligt synsätt.

Att jag t.ex. dömer ut Reint*mms vittnesmål om flytande föremål som helt irrelevant beror på att han säger sig se saker på fel plats och tid. Jasminas uppgifter från 2020 dömer jag ut för att hon lämnat helt andra uppgifter 1994, för säkerhets skull undertecknade och tillgängliga för alla och envar att läsa. Sara har ve redan varit inne på. Finns inget ”motiv” där, bara bevisvärdering vilket är helt nödvändigt efter olycka med 100+ vittnen som lämnar olika, ofta motstridiga, uppgifter under 25 år.
Du kom till en ståndpunkt för länge sedan och bortser ifrån senare uppgifter och vittnesmål som kan kullkasta din ståndpunkt. Det är mänskligt, de flesta agerar på det sättet. Du har JAIC-bias. På vilket sätt har Sara ändrat sitt vittnesmål?
Citera
2021-01-11, 23:32
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Självklart skall du diskutera militärtransporter om du vill. Men jag måste inte delta i just den verksamheten, eller hur?

(anledningen att jag motvilligt halkat in på ett hörn var att min inställning till vittnen ifrågasattes av skribent kakan. Jag gjorde då misstaget att ge Sara H som ett exempel på vittne med nytillkomna uppgifter och då vaknade smugglings-älskarna ur sin dvala.)
Helt OK, tack!

Sista kortis då, d v s skulle det inte, rent teoretiskt, kunna vara så att Sara såg militärfordon men inte tänkte på det förrän teorin presenterades?

Bara så, så skippar vi vidare diskussion om smuggling, explosioner och dylikt.
Citera
2021-01-12, 00:26
Medlem
Citat:
Helt OK, tack!

Sista kortis då, d v s skulle det inte, rent teoretiskt, kunna vara så att Sara såg militärfordon men inte tänkte på det förrän teorin presenterades?

Jag tror i all fall inte att hon har ändrat sitt vittnesmål över tid så att hon tidigare sagt motsatsen om militärbilarna. Hade hon sagt 1994 att fartyget avgick enligt tidtabell och att hon inte såg några militära fordon så skulle jag idag betvivla hennes trovärdighet när hon säger annat. Att hon inte sade något 1994 är mer ett bevis på dåliga förhörsledare och en undermålig utredning.
Citera
2021-01-12, 08:33
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Helt OK, tack!

Klart hon kan det. Men hon kan också, som de flesta andra av oss, ha ganska vaga minnen från en promenad på däck 5 år tidigare där inget särskilt hände, till skillnad från själva haveriet. Fundera själv på hur mycket du minns av ombordstigningen på ett plan eller en båt för 5 år sedan, även om något väsentligt hände senare under samma resa. Minne är färskvara, det är därför de tidiga vittnesmålen är de som gäller. Inte ens vittnena själva kan efter en tid avgöra om deras minnen är verkliga eller skapade, det är väl dokumenterat.

Fanns minnet från början, eller skapades det efter att hon hört om teorin, det är alltså frågan. I synnerhet som ingen annan av de 100+ överlevande (och såvitt jag vet ingen i Tallin) berättar om att färjan var 15 min sen för att man väntade på en militärtransport.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-01-12 kl. 08:41.
Citera
2021-01-12, 08:54
Medlem
Citat:
Klart hon kan det. Men hon kan också, som de flesta andra av oss, ha ganska vaga minnen från en promenad på däck 5 år tidigare där inget särskilt hände, till skillnad från själva haveriet. Fundera själv på hur mycket du minns av ombordstigningen på ett plan eller en båt för 5 år sedan, även om något väsentligt hände senare under samma resa. Minne är färskvara, det är därför de tidiga vittnesmålen är de som gäller. Inte ens vittnena själva kan efter en tid avgöra om deras minnen är verkliga eller skapade, det är väl dokumenterat.

Fanns minnet från början, eller skapades det efter att hon hört om teorin, det är alltså frågan. I synnerhet som ingen annan av de 100+ överlevande (och såvitt jag vet ingen i Tallin) berättar om att färjan var 15 min sen för att man väntade på en militärtransport.

Du väljer att fokusera på att ingen annan berättar att färjan var försenad, jag har åkt med så pass många färjor så jag vet att avresan är en väldigt långsam process. Frågan är om man ens kan hitta en gemensam punkt där alla är ense om att en färja avgått.

Men om du i stället skulle fokusera på dom militära fordonen så finns det flera vittnen. Men det kommer förmodligen bara att ta till ditt nästa inlägg så har du avfärdat även dessa som i efterhand planterade falsarier.

https://nyhetsbyran.org/2020/09/29/flera-militara-fordon-har-setts-kora-pa-estonia-kvallen-for-katastrofen/

Citat:
Flera vittnen av överlevande har sett flera militära fordon köra på Estonia kvällen för katastrofen. En vittnesuppgift är att det ska röra sig om ett militärt fordon med ett flak, som hade en låda under en presenning. Ett annat vittne, Kadir Kaymaz, överlevande, men som vid katastrofen den 28 september 1994 hette Carl Övberg, har sett militär aktivitet i anslutning till hamnområdet när han som sista passagerare sprang mot Estonia för att hinna med båten. Kadir berättar att han såg flera militära fordon och cirka 10-15 militärer vid dessa. Kadir tror att man har smugglat vapen eller teknisk militär utrustning från forna Sovjet till Sverige från Estland.
Citera
2021-01-12, 10:31
Medlem
Marmoths avatar
Citat:

Dock kan väl varken vad du, jag eller andra minns, eller inte, bli argument som betyder något åt något håll och som bevisar huruvida just Sara såg eller inte såg militärfordon.

Jag tar det fetade ovan som svar på min fråga, tack!
Citera
2021-01-12, 13:15
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Mycket bra genomgång av Jonas Gummesson där han bland annat mycket riktigt påpekar att det inte alls är så att det är utrett om de hemliga delarna av försvaret varit inblandade i smuggling av militärmatriel på Estonia.

Är det något som är ett "bländverk" så är det framställningen att detta är utrett och avfärdat. Det är snarast så att kan frågar sig om någon av de journalister som kritiserat Henrik Evertsson och talat om konspirationsteorier och bländverk och avfärdade idéer arbetar i svenska statens intresse och inte allmänhetens och fått med sig andra som nyttiga idioter.

Har inte läst Filters 38-sidiga artikel än, skall göra det.

Att få med sig andra som nyttiga idioter tycks vara känslan Caroline Krook har idag efter deltagandet i Etiska rådet då. De matades med att uppdraget att bärga folk och fartyg i princip var en omöjlig uppgift. Inte av ekonomiska men i princip av alla andra skäl. Och Johan Fransson tycks ha fått eller tagit en rätt dominerande roll. När och hur dog han?

Krook anser iaf att "Gravfriden" inte skall tas som intäkt för vidare utredning.

Från Studio Ett i P1 men har bara länk till YT:
https://www.youtube.com/watch?v=xRlYiOkXCYw
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-01-12 kl. 13:21.
Citera
2021-01-12, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Du väljer att fokusera på att ingen annan berättar att färjan var försenad, jag har åkt med så pass många färjor så jag vet att avresan är en väldigt långsam process. Frågan är om man ens kan hitta en gemensam punkt där alla är ense om att en färja avgått.

Att båten var försenad vid avgång är det nog ingen som bestrider. Vad förseningen berodde på kan man vara oense om.
Citera
2021-01-12, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Att båten var försenad vid avgång är det nog ingen som bestrider. Vad förseningen berodde på kan man vara oense om.
Frågan var dock hur många vittnen som hade sagt det i förhören -94, för om de kom på det senare så skulle det vara mindre trovärdigt.
Citera
2021-01-12, 15:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Men om du i stället skulle fokusera på dom militära fordonen så finns det flera vittnen. Men det kommer förmodligen bara att ta till ditt nästa inlägg så har du avfärdat även dessa som i efterhand planterade falsarier.

https://nyhetsbyran.org/2020/09/29/flera-militara-fordon-har-setts-kora-pa-estonia-kvallen-for-katastrofen/

Vi har Carl Övbergs vittnesmål som är det som främst styrker att det kommit en transport med militäreskort till hamnen för att lasta på något. Nu kommer Sara Hedrenius sena vittnesmål som bekräftar det. Farbro Barbro har rätt i att sena vittnesmål principiellt är problematiska, men som du påpekat är det i alla fall inte så konstigt att Hedrenius uppgifter inte kom den flrsta tiden.

Vi har sedan det tyska varvets rapport om att de har namnet på viss personal inblandad i transporten i avsnitt 17.3 och vad jag förstår Jutta Rabes uppgifter om samma sak, vilka väl är identiska. Dessa har vad jag vet vi inte fått vidare uppgifter om.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter17.htm

I avsnitt 17.1 berättas också om oklarheter i last-handlingarna där det kan röra sig om de två lastbilarna som skall ha transporterat materialet.

Vi har vidare Stephen Davies uppgifter om en MI-6 operation där militärmateriel smugglades med Estonia. Sedan har vi sådant som uppgifterna från den sk Felix-rapporten om samma sak. Värdera av dessa underrättelseuppgifter är förstås i utgångsläget svåra att bedöma.

Jag har missat något väsentligt?
Citera
2021-01-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Vi har Carl Övbergs vittnesmål som är det som främst styrker att det kommit en transport med militäreskort till hamnen för att lasta på något. Nu kommer Sara Hedrenius sena vittnesmål som bekräftar det. Farbro Barbro har rätt i att sena vittnesmål principiellt är problematiska, men som du påpekat är det i alla fall inte så konstigt att Hedrenius uppgifter inte kom den flrsta tiden.

Vi har sedan det tyska varvets rapport om att de har namnet på viss personal inblandad i transporten i avsnitt 17.3 och vad jag förstår Jutta Rabes uppgifter om samma sak, vilka väl är identiska. Dessa har vad jag vet vi inte fått vidare uppgifter om.

https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/chapter17.htm

I avsnitt 17.1 berättas också om oklarheter i last-handlingarna där det kan röra sig om de två lastbilarna som skall ha transporterat materialet.

Vi har vidare Stephen Davies uppgifter om en MI-6 operation där militärmateriel smugglades med Estonia. Sedan har vi sådant som uppgifterna från den sk Felix-rapporten om samma sak. Värdera av dessa underrättelseuppgifter är förstås i utgångsläget svåra att bedöma.

Jag har missat något väsentligt?

Det blir av naturliga skäl svårt för ett nytt Uppdrag granskning att hitta en visselblåsare i tullen som släppte igenom de påstådda lastbilarna, så det blir svårt att komma längre i detta utan dykningar. Man kan ju tycka att dessa dykningar borde ha gjorts inom ramen för Hirschfeldts utredning, men av någon anledning begränsades hans manöverutrymme till ett ”Mission Impossible”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in