2021-07-12, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
DET ÄR skitsnack.

Fast Nä. Det är det ju inte.
Citera
2021-07-12, 13:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vid depression blir hjärnan "kidnappad".
Man tänker och gör saker man aldrig skulle ha gjort i normala fall. I normala fall skulle man inte välja suicid. Några postare tidigare i tråden har beskrivit det så bra om sina egna upplevelser kring detta och hur det känns efteråt när man blivit frisk och de tänker tillbaka.
Du inser att det där är en tolkning av omgivningen, och inte av alla som försökt eller har begått suicid. Självmord uppfattas inte som rationellt och förnuftigt - och p g a det tillskrivs alla som tar självmord eller gör försök icke-rationella tankar och onormalt beteende. Det gör det inte sant för individen.
Citera
2021-07-12, 13:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Du inser att det där är en tolkning av omgivningen, och inte av alla som försökt eller har begått suicid. Självmord uppfattas inte som rationellt och förnuftigt - och p g a det tillskrivs alla som tar självmord eller gör försök icke-rationella tankar och onormalt beteende. Det gör det inte sant för individen.

Bakom de allra flesta självmord finns en depression. Personen skulle inte välja självmord om det inte hade varit så.
Det är alltså inget fritt val.
Senast redigerad av MeggieCleary 2021-07-12 kl. 13:41.
Citera
2021-07-12, 13:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Bakom de allra flesta självmord finns en depressionen. Personen skulle inte välja självmord om det inte hade varit så.
Det är alltså inget fritt val.
Är du medveten om att det är vanligare med självmord bland hypomana än unipolära?

Och givetvis kan människor i depression också göra medvetna val. De flesta väljer t ex att inte döda sina barn trots depression eller unipolaritet.
Citera
2021-07-12, 13:43
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Men fakta kvarstår - domstolen friade mannen från alla anklagelser.
Han har aldrig blivit dömd för att ha hotat eller misshandlade henne eller barnen.

Dessutom är det ju tydligen så att hon jobbar kvar på samma jobb som när hon var gift med honom. Hade han verkligen hotat att slå ihjäl henne om han hittade henne, hade hon ju knappast kunnat/vågat jobba kvar där.

Det ligger en hund begraven i dessa motstridiga uppgifter. De går helt enkelt inte ihop.
Det framstår nästan som i första hand någon slags damage controll i efterhand bland hennes bekanta för släta över hennes hemska mord på barnen.
Har följt detta några dagar och du tänker helt rätt. Min första reaktion var precis det fetmarkerade.
Droppar in folk i tråden och "vet" en massa saker. Och i samma veva påstås det att han faktiskt tagit tillbaka ansökan om ensam vårdnad.

Den där begravna hunden stinker fruktansvärt.

Att folk helgonförklarar denna kvinna är sjukt. Även om det skulle vara så att hon blivit utsatt är det inget försvar alls. Och hon är fortfarande ensam skyldig mördare i detta om hon stod ensam på spåret. I Fallet Rehn (som du säkert känner till) var det liksom lite tvärt om. Där var han per automatik den onda delen i sagan, Och inga argument alls kunde försvara hans beteende. Även där hade ingen fakta i början, folk gissade och gick på sannolikheter.
Citera
2021-07-12, 13:46
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Är du medveten om att det är vanligare med självmord bland hypomana än unipolära?

Och givetvis kan människor i depression också göra medvetna val. De flesta väljer t ex att inte döda sina barn trots depression eller unipolaritet.

Om man läser om filicid - suicid så är psykisk ohälsa/depression den vanligaste orsaken.
Man ser barnen som en förlängning av sej själv, att de har det bättre som döda.
Dessa tankar finns naturligtvis inte hos en frisk förälder.
Citera
2021-07-12, 13:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Om man läser om filicid - suicid så är psykisk ohälsa/depression den vanligaste orsaken.
Man ser barnen som en förlängning av sej själv, att de har det bättre som döda.
Dessa tankar finns naturligtvis inte hos en frisk förälder.
En frisk människa slår inte heller sin fru, eller dödar sin partner osv osv.
När saker vi inte kan förlika oss med händer så kallar vi det för "sjukt". Det betyder inte att det handlar om faktisk sjukdom - bara att det är något som är främmande för oss andra.
Citera
2021-07-12, 13:59
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
En frisk människa slår inte heller sin fru, eller dödar sin partner osv osv.
När saker vi inte kan förlika oss med händer så kallar vi det för "sjukt". Det betyder inte att det handlar om faktisk sjukdom - bara att det är något som är främmande för oss andra.

När det gäller filicid-suicid så väljer jag att tro på de studier som finns.
Citera
2021-07-12, 14:08
Avslutad
Kan inte undgå att undra hur det skulle låta i denna tråd om nationaliteter a på den inblandade varit tvärtom. Att mannen var infödd svenne och kvinnan född på Balkan eller liknande. Då hade det låtit annat här inne.
Och nationalitet har som de flesta vet inget med detta att göra. Bara en tragisk händelse där man önskat att mamman sökt/fått psykiatrisk hjälp för sina tankar. Vet inte om hon sökt sån hjälp men tyvärr så är det ett stort tabu runt sånt fortfarande.
Ytterst tragisk händelse där mina tankar går till alla inblandade.

Och jo jag vet att vissa svärjevänner kommer att såga mitt påstående om nationalitet men de kommer jag inte orka bemöta...
Citera
2021-07-12, 14:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
När det gäller filicid-suicid så väljer jag att tro på de studier som finns.
Samuel i Sala uttalade väl både att det var genomtänkt och handlade om hämnd - men visst, han var nog sjuk han också och förtjänar allas vår empati.
Citera
2021-07-12, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goorg
Och jo jag vet att vissa svärjevänner kommer att såga mitt påstående om nationalitet men de kommer jag inte orka bemöta...

Ser ingen skillnad. Män såväl som kvinnor som går in i ett etniskt blandat förhållande har gjort ett val, konsekvenserna är deras att axla.
Citera
2021-07-12, 14:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av emmaemmalarsson
Den 9 juni 2021 ansöker mamman om skilsmässa.
Den 21 juni 2021 ansöker mamman om ensam vårdnad.
Den 2 juli 2021 återkallar mamman sitt yrkande om ensam vårdnad.

🤔 mamman hotad? Därav återkallar hon önskan om ensam vårdnad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in