2021-07-13, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Fast nu vet vi att hur farlig än situationen möjligen kunde vara med pappan, var det farligaste för den att vara med mamman.
Förstår din poäng, men nej, det kan vi omöjligen veta. Det går inte att utesluta att LK kan ha smidit planer att själv ta livet av ungarna.
Citera
2021-07-13, 20:09
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentalTraslojd
Vad jag menar är att majoriteten av kvinnor som söker sig till kvinnojour har reella skäl till detta, vilket du precis höll med om. MK och barnen fick även skyddad sekretess, vilket inte delas ut hur som helst.
Nej, det höll jag faktiskt inte med om. Jag förtydligade för dig vad jag sa - inget annat.
Jo, faktum är att i ett tidigt skede så delas sekretess ut ganska enkelt - i synnerhet när Kvinnojour eller socialtjänstens Kvinnojour är inkopplad. Ingen av dessa enheter bedriver dock en utredning som senare kan ligga till grund för rättsliga beslut.

Citat:
Hur du väljer att tolka hennes inlaga till TR är upp till dig, men det finns ju heller ingenting som pekar på att hon skulle ljugit, överdrivit eller manipulerat. Är du med? Det är du som "känner", inte jag.
Även om hon skulle tala sanning så är våldet hon beskriver ringa och handlar om enstaka händelser. Alltså inget systematiskt eller omfattande våld.

Jag känner mig inte fram. Jag ser på vad hon presenterat och har perspektiv på dessa frågor så att jag kan värdera hennes påståenden.
Ni i ditt läger känner er fram, överdriver, tillskriver mannen saker som det inte alls finns belägg för osv osv. Ni beter er som kåta ankor i er iver att avhända mamman den skuld hon har och överföra den till pappan.
Skuld har hon - hon mördade sina barn.
Citera
2021-07-13, 20:14
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Förstår din poäng, men nej, det kan vi omöjligen veta. Det går inte att utesluta att LK kan ha smidit planer att själv ta livet av ungarna.
Du har rätt. Vi vet ju inte heller om hennes föräldrar kanske hade tänkt ta livet av barnen .. kanske var det därför hon slängde dem under tåget istället får att gå tillbaka dit.

Förskolepersonalen också .. man har ju ingen koll på dem numer. Kanske tänkte de mörda barnen...
Citera
2021-07-13, 20:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degpojk
Nämen oj. Vad ska alla hatare tycka till om nu???? Nu kommer det snart fram att mamman blivit misshandlad av pappan och inte fick den hjälp hon behövde. Nu blir nog många ledsna som tycker pappan är ett helgon.

Hon fick ju hjälp av myndigheter och kvinnojouren men vad skall dom göra när hon väljer att återvända till ett destruktivt förhållande.
Citera
2021-07-13, 20:15
Medlem
3,5 år och 6 år var de. De hade kunnat rida igenom stormen av deras föräldrars trasiga relation.

De hade kunnat ha båda föräldrarna kvar.

Låter på inget! sätt som ett genomtänkt beslut.

Dock tror jag att hon planerade detta under några dagar.

Kan mycket väl finnas något avskedsbrev/sms till närmaste familjen.

Lider med alla som stod barnen nära.
Citera
2021-07-13, 20:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wendy1
Jaså, så det är vännernas fel nu?! Så det är vännernas fel att pappan får umgänge med barnen godkänt? Tror inte han fått det om de fått bestämma. Otroligt många dumma inlägg här.

Ja, nu är det mammans anhöriga och vänners fel att hon valde självmord och mord. Hellre deras fel än barnafaderns. Det finns ingen ände på vad en del skribenter säger för att ta bort fokus från honom.
Citera
2021-07-13, 20:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverfiskarna
Men snälla, ”utvidgat självmord” är ett begrepp i syfte att lyfta psykisk ohälsa. Det är knappast fel. Sen ska du inte kalla de som tar sig av daga för as. Du vet inget kring deras känslor eller hur de behandlats.

Förstå hur man måste må om man ska ta livet av sig, begrip då hur fan man mår om man tar med sig två ungar in i döden. Nu känner inte jag dig, men man får rannsaka sig själv. Vad har jag gjort för personen?

Jag är inte mot begreppet utvidgat självmord. Det avfärdas ibland av dem som inte riktigt förstår vad det handlar om, det vill säga att se motivet bakom gärningen ur GM:s perspektiv. Det vill säga att skona sina barn från en grym värld. Lite som att man kan tala om religiöst motiverad brottslighet (till exempel islamistisk terrorism), utan att acceptera religionen som sådan.

Ibland används termen lite slentrianmässigt i medier, och betecknar också andra mord-självmord än ovan. Det är enligt mig fel. Tycker heller inte det är så självklart att fallet som tråden handlar om faktiskt är att beteckna som ett utvidgat självmord.
Citera
2021-07-13, 20:17
Medlem
Kan aldrig tänka mig att någon tvingade eller psykade henne så pass mycket att ställa sig på spåret med barnen mot sin egen vilja. Då hade hon mot förmodan stått där ensam.
Polisen gick ut väldigt tidigt med att barnen var målsägande. Det säger ju en del. Lokföraren såg. Hon försökte inte ens fly från spåret med barnen när tåget kom och tutade. Men hur kan man få en sådan styrka att stanna kvar när man vet vad som kommer att hända och vad det blir kvar av kropparna. Oavsett om hon hade tagit något för att klara av denna handling så finns vettet kvar långt inne som gör allt för att överleva. Hur kan man välja att efterlämna totalt förstörda kroppar av sina egna barn till alla som älskade dom? Hur mycket hat bar denna kvinna på? Inte hopplöshet...utan ren hat
Citera
2021-07-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ja, nu är det mammans anhöriga och vänners fel att hon valde självmord och mord. Hellre deras fel än barnafaderns. Det finns ingen ände på vad en del skribenter säger för att ta bort fokus från honom.

Det var inte så diskussionen började.
Citera
2021-07-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det höll jag faktiskt inte med om. Jag förtydligade för dig vad jag sa - inget annat.
Jo, du skrev att "ganska många" som kontaktar kvinnojourer ljuger/överdriver, men färre än majoriteten. Alltså har majoriteten skäl att kontakta kvinnojouren.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag känner mig inte fram. Jag ser på vad hon presenterat och har perspektiv på dessa frågor så att jag kan värdera hennes påståenden.
Ni i ditt läger känner er fram, överdriver, tillskriver mannen saker som det inte alls finns belägg för osv osv. Ni beter er som kåta ankor i er iver att avhända mamman den skuld hon har och överföra den till pappan.
Men herregud, det finns ju belägg. Upprepad kontakt med myndigheter, skyddad sekretess, polisnärvaro.
Å pappans sida finns det hittills ingenting som pekar på att hans skuldbörda kan avskrivas.
Citera
2021-07-13, 20:20
Medlem
Citat:

Du har så rätt. Ingen av oss kan med säkerhet veta om pappan skyller så ihjäl barnen. Sån tur då att mamman faktiskt gjorde slag i saken.
Citera
2021-07-13, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jess007
Kan aldrig tänka mig att någon tvingade eller psykade henne så pass mycket att ställa sig på spåret med barnen mot sin egen vilja. Då hade hon mot förmodan stått där ensam.
Polisen gick ut väldigt tidigt med att barnen var målsägande. Det säger ju en del. Lokföraren såg. Hon försökte inte ens fly från spåret med barnen när tåget kom och tutade. Men hur kan man få en sådan styrka att stanna kvar när man vet vad som kommer att hända och vad det blir kvar av kropparna. Oavsett om hon hade tagit något för att klara av denna handling så finns vettet kvar långt inne som gör allt för att överleva. Hur kan man välja att efterlämna totalt förstörda kroppar av sina egna barn till alla som älskade dom? Hur mycket hat bar denna kvinna på? Inte hopplöshet...utan ren hat

Ja, det ligger närmare till hands att förstå då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in