2021-07-11, 21:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Det är möjligt att han ångrade sig redan dagen efter, men om så är fallet, varför i hela friden visade han inte det, eller berättade det? Han träffade Ebba flera gånger efter avtalsskrivningen. Han träffade andra efter avtalsskrivningen som påstår att Esbjörn var positiv till försäljningen. Men framför allt, varför skyller han på röjningen, om ångern inte hade med det att göra? Ångrar man sig, behöver man inte leta efter skäl.

Esbjörn var med vid röjningen tio dagar efter undertecknandes och uppfattades som glad och positiv att till att det röjdes samt var glad över att det flyttade in en barnfamilj.

Vittnesmål kommer att framföras i rätten.

Så ev ånger bör ha kommit vid ett senare tillfälle.
2021-07-11, 21:20
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
I detta fallet utgår jag från att Ebba kan hantera svenska språket korrekt o att först då påstå att hon låtit göra två värderingar o att sedan påstå:
"utifrån de värderingar som mäklare"
de värderingar - plural
de värderingar som mäklare - plural = två värderingar som är gjorda av två mäklare.

Annars hade hon skrivet: utifrån värderingen som

Solklart att Ebba anlitat två mäklare som värderat fastigheten o frågan är ff om varför mäklare X o dennes värdering mörkas!

Ebba ljuger väl inte om en sådan viktig sak, eller?

Eftersom den inte är offentlig så kanske du kan sluta fråga, utan nöja dig med dom som framkommit och som är i princip helt lika samt stämmer överens med priset Esb satte och fick för sommarstugan med strandtomt.
2021-07-11, 21:27
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Var inte det otrevliga samtalet något som skedde efter försäljningen? Det var något som kom fram tidigt i historien iallafall.

Ja det samtalet var efter och i samband med att "någon" sa att hon lurat gubben på nästan 2 miljoner.

Det var då Mz kom med utryckrt skulle inte du bli arg om någon lurat dig på ditt framtida arv.
Haha vem äger sitt framtida arv innan? Inye MZ i alla fall.
Inte ens om det skulle vara sant att huset skulle va värt det så skulle Esb kunma göra vad han ville, tex sälja.
Det första samtalet var ju i samband med priset som Esb satte om han ville gå över det.
2021-07-11, 22:59
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Även Esbjörn har ju bekräftat detta. I TV4's intervju, där han berättade att Matz varit så otrevlig i telefon att det inte ens gick att återge det Matz sa, för det var så otrevligt. Men jag vill minnas att även Ebba vid något tillfälle nämnt att hon pratat med Matz.

Det Esbjörn refererar till är efter att köpet redan är genomfört och Matz i sin tur ringt Ebba.
Det är efter att Ebba skaffat juridisk hjälp då Ebba enligt Matz själv, hänvisade till att han får ta det med hennes advokat istället.
Esbjörn var tydligen medhörare till samtalet och det är väl vid det samtalet Matz hotade med smutskastning av henne i media.
2021-07-11, 23:05
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Dumheter - tror inte ett ögonblick på att inte Esbjörn ångrat från scratch och faktiskt nog redan långt innan han satte sin kråka där Ebba pekade. Nåväl, hur som, det kommer säkert fram vid rättegången och ja röjningen var väl det som fick honom att öppna mun

Bara det att han själv deltog med muntra tillrop och gott humör vid röjningen 🤔.
Lite måste väl även du fundera över hur det kunde komma sig, om han nu var så ångerfull.
2021-07-11, 23:24
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Jag kan bara återigen konstatera att det görs diverse påståenden om tvisten mellan Ebba och Esbjörn utan att någon kan presentera något som styrker dessa påståenden. Hela tiden dessa undanflykter och ursäkter.
Den som läser detta kan själv fundera på hur det kan komma sig att det inte presenteras ett enda bevis för något.

Jag skrev för en liten stund sedan om fastighetsmäklare oberoende och citerar nu Fastighetsmäklarlagen.

God fastighetsmäklarsed
Allmän omsorgsplikt[

8 § Fastighetsmäklaren ska utföra sitt uppdrag omsorgsfullt och i allt iaktta god fastighetsmäklarsed.

Mäklaren ska ta till vara både säljarens och köparens intresse. Inom ramen för de krav som god fastighetsmäklarsed ställer ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen.

Aj gjorde det mycket ont???
Du sköt dig ju just i bägge fötterna!

Inte presenterats ett enda bevis?
Det har presenterats i 9 mån och bara för att du hoppat in sista dagarna, betyder det inte att de inte existerar.
Det betyder bara att du inte läst något av allt som finns både i tråden, i tingsrätten, i media och är lika lat som Mary Struntsamma!
Var nu då jävla snäll och läs på i någon av de nämnda källorna, så du får någon hum om vad det gäller och vilka bevis som finns.

På tal om fastighetsmäklares oberoende glömde du nog att själv läsa vad du skrev.
För det står faktiskt:
"ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen"

Nä du får inga mer svar av mig och länkar får du leta själv, som vi andra gjort sen i höstas.
Ett troll som inte ens vet vad Esbjörn stämts för förtjänar inga mer svar.
2021-07-11, 23:38
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Bara det att han själv deltog med muntra tillrop och gott humör vid röjningen 🤔.
Lite måste väl även du fundera över hur det kunde komma sig, om han nu var så ångerfull.
Var du där?
2021-07-11, 23:54
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Aj gjorde det mycket ont???
Du sköt dig ju just i bägge fötterna!

Inte presenterats ett enda bevis?
Det har presenterats i 9 mån och bara för att du hoppat in sista dagarna, betyder det inte att de inte existerar.
Det betyder bara att du inte läst något av allt som finns både i tråden, i tingsrätten, i media och är lika lat som Mary Struntsamma!
Var nu då jävla snäll och läs på i någon av de nämnda källorna, så du får någon hum om vad det gäller och vilka bevis som finns.

På tal om fastighetsmäklares oberoende glömde du nog att själv läsa vad du skrev.
För det står faktiskt:
"ska mäklaren särskilt beakta uppdragsgivarens ekonomiska intressen"

Nä du får inga mer svar av mig och länkar får du leta själv, som vi andra gjort sen i höstas.
Ett troll som inte ens vet vad Esbjörn stämts för förtjänar inga mer svar.
Som sagt, du och andra kommer med diverse påståenden om målet som ni inte kan styrka. Det är ni som har bevisbördan. Vi är flera som förgäves sökt bland trådens nästan 38 000 inlägg för att hitta de källor som ni säger finns i tråden.

Jag skrev ju ett långt inlägg om just fastighetsmäklare opartiskhet tidigare i kväll där jag just påpekade att det finns ett undantag från opartiskheten. Har du missat det?

Citat:
Hur ska du ha det? Nyss skrev du att det var brottsligt av Ebba att anlita en mäklare för formedlingsuppdraget och nu skriver du att hon anlitat två stycken.

Såväl köpare som säljare kan ge en fastighetsmäklare ett förmedlingsuppdrag gällande en fastighet. Syftet med ett förmedlingsuppdrag är att mäklaren förmedlar kontakt mellan köpare och säljare så att dessa kan ingå avtal om försäljning. Oavsett om köparen eller säljaren är mäklarens uppdragsgivare ska mäklaren vara en sk opartisk mellanman. Det betyder att mäklaren ska se till både säljarens och köparens intressen. Men det finns ett undantag och det gäller priset på fastigheten. När det gäller priset ska mäklaren, trots kravet på opartiskhet, försöka få högsta möjliga pris för fastigheten om uppdraget kommer från säljaren. Kommer uppdraget från köparen gäller det motsatta.

Eftersom det i Ebbas fall redan fanns en eller flera värderingar innan Theo Dietz gavs skrivuppdraget får man anta att köpeskillingen redan var överenskommen. Om Ebba gett exempelvis Theo förmedlingsuppdraget hade det sannolikt inte påverkat köpeskillingen till Ebbaz favör.
Dessutom utvecklade jag resonemanget om uppdragsgivare och partiskhet senare. Har du missat det också?

Citat:
Det är möjligt att Theo Dietz har svaret på din fråga. Det ska enligt uppgift stå i det av Theo Dietz upprättade köpekontraktet att köpehandlingar framtaget enligt parternas önskemål. Med andra ord måste Theo Dietz ha varit i kontakt med Esbjörn angående köpeskilling och andra eventuella önskemål från dennes sida. Har Theo Dietz tagit del av mäklare X:s värderinng och har han säkerställt att Esbjörn verkligen tagit del av värderingen?

Eftersom Theo Dietz inte hade något förmedlingsuppdrag med Ebba som uppdragsgivare var inte hans uppgift att se till att Ebba fick betala så lite som möjligt för fastigheten. Theo Dietz skulle vara opartisk i alla avseenden, men om han verkligen var det vet vi inte Det vi däremot vet är att Theo Dietz inte ens satte sitt namn på köpekontraktet som han av allt att döma upprättade på uppdrag av Ebba.
Husaffären genomförs utan mäklare, men kontraktet upprättas av mäklaren Theo Dietz. Han arbetar på Sjönära Fastighetsmäklare och är bror till influencern Margaux Dietz – som är god vän till Ebba Busch.

Mäklaren friskriver sig på kontraktet från allt ansvar för affären och inget namn på mäklare finns på handlingen. Paragraf 17 lyder: ”Parterna är medvetna om att mäklaren ej har något mäklaransvar i denna affär då mäklaren endast varit behjälplig med framtagandet av köpehandlingar enligt parternas önskemål.”

Theo Dietz har bekräftat för Expressen att han upprättat det fyra sidor långa kontraktet.
https://www.expressen.se/nyheter/fastighetsaffaren--som-gav-opinionsras--kan-sluta-i-fortal/
2021-07-12, 00:13
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Som sagt, du och andra kommer med diverse påståenden om målet som ni inte kan styrka. Det är ni som har bevisbördan. Vi är flera som förgäves sökt bland trådens nästan 38 000 inlägg för att hitta de källor som ni säger finns i tråden.

Jag skrev ju ett långt inlägg om just fastighetsmäklare opartiskhet tidigare i kväll där jag just påpekade att det finns ett undantag från opartiskheten. Har du missat det?

Dessutom utvecklade jag resonemanget om uppdragsgivare och partiskhet senare. Har du missat det också?

Vet du vad det bästa är med att hela tiden få sådana frågor ?
Jo att Han som satte sig i klistret för att han skulle få sin vendetta blir dragen in i ljuset hela tiden samt att sanningen kommer fram.
2021-07-12, 00:19
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Dumheter - tror inte ett ögonblick på att inte Esbjörn ångrat från scratch och faktiskt nog redan långt innan han satte sin kråka där Ebba pekade. Nåväl, hur som, det kommer säkert fram vid rättegången och ja röjningen var väl det som fick honom att öppna mun

Hur kan du tro att han ångrade sig från början?
Han gick till henne med vetskap om att hon ville köpa hans hus.
Han tillät en besiktning som varade i två dagar.
Han tillät henne att ta dit en målare som skulle identifiera färger.
Hon tillät henne att röja.
Han gav henne nyckel.
Han gav henne sitt kontonr.
Han hade pratat pm vad som skulle ingå i affären
Han hade även pratat m brorsonen om att han skulle sälja
Hans brorson hade varit och hämtar sina saker.
Och du påstår att han ångrade sig från början att han skulle skrivit på ett köpeavtal
Tillåt mig tvivla.

Utöver detta hade han inte pratat med EB om handpengen utan banken och Sjönära.

Han hade inte fyllt i ett PEP så han kunde föra över pengar till henne.

Han hade endast pratat m Expressen mm. och inte köparen därav hans problem.
2021-07-12, 00:25
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Du verkar vara ganska dåligt insatt i denna affär.
Vi börjar med vad det är för objekt detta handlar om:

Ett guldläge för 4 miljoner säger vissa
En del säger en sommarstuga men strandtomt och inget vatten ingår, (detta är det som gäller enligt Lantmäteriet)

Jag låter bilderna prata för sig själv.

En bild säger mer än tusen ord och här är den simpla sanningen. ett sommarhus på en igenvuxen tomt intill utloppet på en insjö.
Här kan var och en själv bedöma:

Den sk. gården med fungerade och godkända kakelugnar:
https://imgur.com/a/aQ6SOhH

En av dom sk ekonomibyggnaderna (Båthuset) som ligger vid kanten av sjön bryggan skymtar bakom bråten till vänster och går ut en bit i vattnet,, det finns en person till höger som man kan referera till storleken på byggnaden
https://imgur.com/a/usTWdCH

En av dom andra "ekonomibyggnaderna"
https://imgur.com/a/UKndANa

Bryggan som inte ligger ligger på tomten utan på allmänningen, där man kan se ledningen till det beryktade sommarvattnet som användes på 1900 talet, samt skymta vattnet.
https://imgur.com/a/6D8pujD

Dessa bilder är tagna den 2021-01-25 och finns i värderingen Binninge lämnade.

Denna tomten är det som det gäller den är 80 m lång från vägen och ner till den anälningen som utgör gräns till höger det ingår ej något vatten i denna fastighet:
https://www.hitta.se/kartan!~59.8398...prv&st=weblist

Samt här är Anticimex rapport

https://docdro.id/rA1KLXE

https://docdro.id/uIMkMuO
Senast redigerad av braattha 2021-07-12 kl. 00:28.
2021-07-12, 00:36
Medlem
Q6s avatar
Citat:

Vi har avhandlat fastighetsmäklare, opartiskhet samt allt som står på Fastighetsmäklareinspektionsens sidor i en massa inlägg. Du tillför inget utan rapar bara upp vad som redan har diskuterats.

Bättre att du läser tråden och beställer kopior på det som är inlämnat till tingsrätten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in