2021-07-06, 00:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Planerar att söka till Matematik 3B för att läsa upp, Hermods är en av de möjliga ansökningarna. Men jag hittar inte när kursstart isåfall är? Tanken var att jag skulle läsa på distans. Någon som vet?
Du får kolla med din kommun. De har infon om alla kurser och startdatum. Brukar oftast finnas online.

Alla kommuner har inte avtal med Hermods, dock.
Senast redigerad av Kallebrogen 2021-07-06 kl. 01:26.
Citera
2021-07-07, 17:36
Medlem
Kallebrogens avatar
Det kom nya bud om de nationella proven idag. De återupptas tydligen snart, baserat på kursens slutdatum.

Det varierar per kommun. I de flesta kommuner återupptas nationella prov och skriftliga slutprov för kurser med slutdatum 3 september eller senare, men i vissa kommuner gäller slutdatum efter 30 juli (d.v.s. 31 juli eller senare).

Viktigt att veta att för förlängda kurser så gäller det nya slutdatumet, så man kan åka på NP och skriftligt slutprov om man förlänger sin kurs.
Citera
2021-07-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annafrodo
Varför kommer dem inte alla att stå med på slutbetyget? Om jag läst 1b och 2b på gymnasiet, men väljer att läsa 1c eller 2c på komvux, då kommer dem väl alla stå med, eftersom dem är registrerade på olika avdelningar?
Grejen är att jag vet inte om jag klarar av en annan nivå, därför skulle jag vilja läsa samma nivå åtminstone.
Detta är inte för att studera på universitet i Sverige, utan i utlandet.

Jag läser bara upp kurser från gymnasiet, som jag redan då fått godkänt i. Har redan fått en gymnasieexamen liksom, men vill få högre betyg.

Man kan bara ha med en kurs per spår i ett examensbevis, och om du läser två mattekurser i samma spår så räknas bara en. Du kan alltså ha 1c och 2b, men inte både 1b och 1c. Om du ska läsa utomlands så bör du kolla med skolan om de accepterar andra betyg än ditt examensbevis, det är inte alls säkert att de godkänner kompletteringar.
Citera
2021-07-10, 20:38
Medlem
kanskecsproffss avatar
Hej, jag läser lite för mycket kurser samtidigt just nu och har rejäl tidspress på mig gällande kursen interntionella relationer. Är det någon vänlig själ som har läst den och vill hjälpa mig? Är på uppdrag 2 och hade behövt lite hjälp med inlämningen, någon som har skrivit den eller har bra anteckningar? Inte köpt boken heller vilket försvårar mitt arbete...
Citera
2021-07-11, 21:51
Medlem
Jag har muntlig examination i Svenska 1 på torsdag där jag skall prata om psykisk ohälsa, detta är det sista jag gör innan jag får mitt betyg i kursen. Jag skall prata om psykisk ohälsa i ca 5 min, helt fritt. Enda jag vet är att jag vänder mig till tonåringar/ungdomar och vill belysa och normalisera ämnet, sedan är det helt blankt!! Har ni några tips? Hur inleder jag och vad borde jag prata om mer specifikt? Det finns ju så mycket..
Citera
2021-07-13, 15:51
Medlem
kanskecsproffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulikulien
Jag har muntlig examination i Svenska 1 på torsdag där jag skall prata om psykisk ohälsa, detta är det sista jag gör innan jag får mitt betyg i kursen. Jag skall prata om psykisk ohälsa i ca 5 min, helt fritt. Enda jag vet är att jag vänder mig till tonåringar/ungdomar och vill belysa och normalisera ämnet, sedan är det helt blankt!! Har ni några tips? Hur inleder jag och vad borde jag prata om mer specifikt? Det finns ju så mycket..

Något som är viktigt är att du presenterar dig till gruppen du ska tala inför, alltså inte läraren. ex "Tack för att jag har fått möjligheten att komma hit och prata om ett såpass viktigt ämne" osv
Vet att jag missade de i mina första examination i svenska, i dom två andra var jag extremt noga med de och "skådespelade" mer. Blev betydligt bättre resultat.
Citera
2021-07-14, 15:23
Medlem
Jag har några frågor angående Svenska 3. Jag ska gå den kursen om någon månad och jag tänkte börja så mycket som möjligt redan nu. Som jag har förstått det så ska man skriva en vetenskaplig text, argumentation text ( argumentera angående ett bidrag som man tävlar om) och en litteraturanalys samt ett tal retorik.
Är det någon som har gått Svenska 3 och som kan förklara lite angående litteraturanalysen och tal retoriken. Ska man välja själv en skönhetslitteratur eller är det redan för valt? Samma fråga gällande talet? Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få :-)
Citera
2021-07-16, 01:38
Medlem
Näthandel 1 någon som gjort examinationen och kan ge lite input ?
Citera
2021-07-17, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whatifgodseesyou
Hade examination i Naturkunskap 2 idag. Fick ett F och genomgående E i uppdragen på hela kursen.
Då har jag alltså fullmatade uppdrag och laborationer som är riktigt utförliga samt att jag har ett högt betyg från naturkunskap 1b som gjordes månaden innan som nästan är identisk med naturkunskap 2. Denna lärare "Ingert Krook" är en riktigt gammal tant som förväntar sig att vi elever är astronauter.

Är det någon annan som har haft denna tant med samma upplevelse ? Helt bedrövligt, hon grundade alltså detta på att jag inte kunde besvara 2 frågor helt och hållet. Jag kunde besvara frågorna delvis och fick ingen hjälp alls på traven som man annars brukar få av lärarna på Hermods. Att man ger ett F för att man inte kan svara helt på 2 frågor har jag aldrig varit med om tidigare. Okej om det var 8 frågor av 10 där man inte kunde svara, men 2st frågor som inte fanns med i det centrala innehållet och sedan sätta ett F på det. I 20minuter satt hon och pratade om sina barnbarn och vad dem hade gjort på lovet innan provet väl startade haha jag tror jag smäller av, vet inte om hon fick en stroke eller bara antar att vi elever är några vetenskapsmän men denna nivå är det värsta jag stött på i Hermods historia.

Nog måste det väl finnas andra som haft henne och har samma upplevelse, jag kan inte tänka mig att hon undgått radarn hos dem elever som haft henne som lärare ?

Jag hade Ingert Krook i naturkunskap 1. Hon var riktig hemsk under ME och frågade massa som inte fanns med i kursen. Satte också och pratade om massa annat. Jag tror mötet pågick i nästan en timme och hon fick mig att må skit. Hon gjorde också en kommentar om att jag förmodligen inte kommer kunna ha barn när jag är äldre tack vare klimat förändring. Jag rapporterade henne till Hermods hon var så otrevlig, hon borde verkligen inte får vara lärare. Om någon har henne som lärare byt på en gång!
Citera
2021-07-17, 19:01
Medlem
Någon som läst någon av dessa kurser?

-Grundläggande vård och omsorg
-Människors miljöer
-Vårdpedagogik och handledning
Citera
2021-07-18, 16:25
Medlem
Hej, tänkte kolla om någon har svar på uppdrag 2 i samhällskunskap? förstår inte riktigt hur jag varken ska börja eller avsluta, ligger efter med att lämna in.. skulle uppskattas enormt. Det är demokrati och internationella relationers uppdraget
Citera
2021-07-18, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millann92
Har läst Svenska 3, Matematik 2b, Naturkunskap 1a2, Samhällskunskap 2, Psykologi 2a, Engelska 6, Rätten och samhället, Företagsekonomi 1 och Historia 2b- kultur på Hermods så om någon har några frågor ang. de kurserna så kan jag hjälpa till så gott jag kan. Vet hur det är att köra fast på ett uppdrag eller ha frågor ang. något och då va i behov av hjälp, så kontakta mig gärna på PM så kan jag försöka göra ditt liv lite lättare.
Hej, kan tyvärr ej skicka pm än men du råkar inte ha svar på uppdragen i samhällskunskap 2 kvar? uppdrag 2 samt 3?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in