Citat:
Ursprungligen postat av
Kattkraft
Håller med. Det görs en skillnad här som jag inte kan förklara på annat sätt än att folk inte vill se en kvinna som förövare, särskilt om hon samtidigt var offer för misshandel.
För mig är detta ett tecken på att man inte ser kvinnor som människor fullt ut. Om deras agerande alltid kan ursäktas med yttre påverkan, särskilt från män, är de ju inte självständiga individer med fri vilja.
Fanns de som "försvarade"/ville förklara exempelvis salafarsans handlande också. Sedan ÄR ju kvinnor mer sällan än en man mördare/förövare (pga lägre testosteron eller vad vet jag) så klart det blir extra oförklarligt då (även en man som mördar sina barn såklart) och man vill ha en "orsak".
Snarare verkar det ju vara HÄTSKARE fördömanden av kvinnan än en man i samma situation. "Mitt mammahjärta blöder", "hur kan en mamma göra så" som att inte en kvinna inte kan få psykos, go mental som en man utan ska vara "en god mor" och inte en fullfjädrad människa med massa konflikter i sig. Har inget med att en kvinna inte är en "människa fullt ut". Men rätt många tycker det är mer oförklarligt med en kvinna som tar död på sina barn än en man, kvinnor ÄR mindre våldsamma, de har ett särskilt band till sina barn eftersom man bär dem, man kan bara skaffa ett begränsat antal som gör varje unge extra viktig rent biologiskt.
Det "ursäktas" inte, hon hade ett "fritt val" och är såklart en mördare som alla andra. Varför ta in könsaspekten i det hela? Tyder snarare på att DU är misogyn. Läser jag om någon som mördat sina föräldrar då tycker jag det är sorgligt allt som oftast, hur kom det dit, vad hände osv. Men johanna möller ser jag som en fullblodsdåre. Samma sak med barnamördare, vissa är "värre" än andra.