2021-07-11, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Ja. Hennes familj måste vetat.
Hotar han att döda både henne och barnen inkl misshandeln som pågått under säkert några år före skilsmässa/separation och inte stöd från samhället, jag förstår hennes totala desperation! Livrädd, äldsta barnet 5-6 år kanske var kanske rädd för pappa. Aggressiviteten kommer oftast ”från ingenstans” bara dyker upp.
Att inte ta med barnen kunde hon inte, DET vore ett än värre svek att lämna dom, i vetskap om deras framtid. Hon var säkerligen också livrädd för hans släkt och visste vad dom var kapabla till.
Instängd i en bur.

Kapabla till vad? Finns inget bevis, ingenting.

De hade säkert en tuff skilsmässa, men att peka finger att han misshandlat henne i flera år när det som synes bara verkar vara hennes ord som pekar på det.

Så hon berättade för sin familj? Och de gjorde ingenting, vittnade inte för hennes skull i rättegång?
Eller vittnade de sanningsenlig att de inget sett? Bara hört vad hon sagt.
Då är det faktiskt svårt att se henne som helt trovärdig. Tyvärr.

Vad säger mot att allt var hjärnspöken hos henne? Att hon var desperat att förklara alla blåmärken hos barnen med "misshandel" trots att inget hade hänt? Liksom.. vi vet inte.
Citera
2021-07-11, 11:00
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C26455A
Här läst, men återigen var kommer deras uppgifter från? Finns inga belägg! Tycker det är sjukt o sorgligt att man använder detta som ett exempel på våld i nära relation när vår rättstat faktiskt sagt att inget av värde framkommit som styrker det. Vi måste ha tilltro till vårt system annars kan vi lika gärna börja döma själva till höger o vänster o dela ut dödsstraff.

Exakt så!
Man kan inte ta en person inblandad i en vårdnadstvist anklagelser mot sitt ex för sanning.
Hon kan ha stora incitament att framställa honom som olämplig förälder.
Nu bedömde domstolen att det inte fanns bevis för hot eller misshandel från honom, han fick umgängesrätt med sönerna.

Hur kan folk då förutsätta att det ändå skulle skett - utan bevis - och att domstolen gjort fel, att Maria inte ljög?
Citera
2021-07-11, 11:01
Medlem
Fast de har rätt för det är myndigheterna som möjliggör att en förälder som misshandlar sina barn har rätt till kontakt via Barnahus, och de lyssnar inte på barnens röst. Har själv sett myndigheterna försöka få ett barn närvara i en planerad video kontakt med sin misshandlare i flera tillfällen trots vägran från barnens sida. De slutade inte kontakta barnet tills denne hotade med att ta livet av sig om denne blir uppringd igen eller blir tvungen att se pappans ansikte en enda gång till. BUP har konstarerat att denne har utvecklat psykisk sjukdom i följd av händelser och att de bör sluta trigga trauman som pappan skapat. Sådan trauma tar flera år att bearbeta och det var tur att barnet jag pratar om var över 12, för hade det varit yngre barn hade de inte lyssnat på dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Problemet är inte detta, utan att samma människor sitter och skriver att "hon hade inget annat val", "det är myndigheterna som är trippelmördare" osv. Solklar skuldförskjutning bort från MK. Det är inte att enbart "försöka förstå".
Citera
2021-07-11, 11:04
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ja du missförstår mig definitivt. Betydelsen i meningarna jag skrev är helt skilda. Det kan vara så att jag bara antar att alla förstår distinktionen i ordval och syfte. Kanske du inte gör det. För mig är det dock väldigt viktigt, särskilt på ett forum.

Min ställning: Vi ska inte acceptera att myndigheter fortsätter ta usla beslut, och det kan vara så att de bär skuld i detta fall om de ignorerat fara för henne och barnen. Även maken, om han misshandlat och pressat henne på vägen mot detta vansinniga beslut. (Men beslutet och handlingen var faktiskt hennes i slutänden.)

Ok jag förstår dig nu. Det handlar om människors olika sätt att uttrycka sig trots att de menar i grunden samma sak. Det är vad jag tror. Det är förstås ingen som hävdar att myndigheterna dödade barnen bokstavligt talat. Mamman ställde dem framför tåget. Det är för mig uppenbart att människor har starka känslor (förståeligt nog) och av upprördhet skriver mer hätskt än normalt. "Myndigheterna dödade" istället för mer semantiska korrekt "Myndigheter bar skuld till".
Citera
2021-07-11, 11:04
Medlem
NewHopes avatar
Byt ”kvinna” mot ”våldsoffer”. Inse statistiken att kvinnor är oftare våldsoffer än män. De mördas oftare som resultat av mishandel. Sluta med viktimblaming. Att först misshandla person och sen klaga på att hen inte tål det så bra är misshandel på nästa nivå. Med såna kommentarer är du en del av våldskedja. Vill gärna se att män inte går i försvarsställning bara för att förövare är en man. Var större än så.
Citat:
Håller med. Det görs en skillnad här som jag inte kan förklara på annat sätt än att folk inte vill se en kvinna som förövare, särskilt om hon samtidigt var offer för misshandel.

För mig är detta ett tecken på att man inte ser kvinnor som människor fullt ut. Om deras agerande alltid kan ursäktas med yttre påverkan, särskilt från män, är de ju inte självständiga individer med fri vilja.
Senast redigerad av NewHope 2021-07-11 kl. 11:18.
Citera
2021-07-11, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Huvudet på spiken i det fetade!
Det här förekommer i alla trådar där kvinnor är förövare, varje gång finns urskuldande kommentaren.
Sannolikt ofta från andra kvinnor.
Skrämmande att samhället tydligen inte kommit längre än detta mentala omyndighetsförklarande av vuxna kvinnor.

Kvinnan Maria skulle med facit i hand aldrig fått vårdnaden om sina barn! Hon var ju fullkomligt opålitlig och livsfarlig. Det var kanske därför rätten inte heller trodde på henne?

Det som bekymrar mig mest är att denna inställning benämns "empati", men det är tydligt att skribenten inte kan förstå att någon skulle kunna agera annorlunda än skribenten själv. Därför måste "empaten" hitta på en tänkt situation med tillräckligt grava omständigheter för att denne själv skulle förmås döda sina barn. Plötsligt är MGMs agerande motiverat.

Är det verkligen detta som är empati? Inte i min värld.

Som förälder känner jag med alla inblandade, och mord på barn är bland det otäckaste jag kan tänka mig. Men att leva mig in i MKs situation till den grad att jag kan "förstå" hennes val som om jag gjorde det själv är jag inte kapabel till.
Citera
2021-07-11, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Ok jag förstår dig nu. Det handlar om människors olika sätt att uttrycka sig trots att de menar i grunden samma sak. Det är vad jag tror. Det är förstås ingen som hävdar att myndigheterna dödade barnen bokstavligt talat. Mamman ställde dem framför tåget. Det är för mig uppenbart att människor har starka känslor (förståeligt nog) och av upprördhet skriver mer hätskt än normalt. "Myndigheterna dödade" istället för mer semantiska korrekt "Myndigheter bar skuld till".

Ja, jag tror du har rätt.
Citera
2021-07-11, 11:07
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Om man nu i diskussionen drar en jämförelse med dubbelmordet i Linköping. Där knivdödades två helt oskyldig människor (8-,åring resp 56-åring) pga att mördaren hade hallucinos som sade honom att han måste döda två personer. Han hade i övrigt svår aspergers, levde mycket socialt isolerat och utanför samhället.
Under rättegången blev det uppenbart för såväl målsäganden, åklagare och försvarare hur stort psykiskt handikapp han hade, och att han de facto var ett samhällets offer utan den uppbackning och den uppföljning som samhället borde ha givit honom.
Han är en mördare, ja. Dock finns det fullständigt hjärtskärande omständigheter som gör att man delvis kan förstå förloppet.

Så även här. Självklart är mamman en mördare, men om omständigheterna runt handlandet stämmer så kan jag se att hon inte fick det beskydd av samhället som hon borde ha fått.

Att hävda att svår misshandel syns, och att omgivningen skulle ha anmält är bara naivt. Vi hade inte haft mordfall i samhället liktYova Moberg i Hudiksvall och Wilma i Uddevalla om övergrepp och förtryck hade varit synliga, och om allt hade anmält och kunnat bevisas.

Om kvinnan har ljugit så grovt att hela hennes omgivning blåögt köpt hennes argument, och varit så psykiskt störd så att omgivningen borde ha agerat i omsorg av barnen, såhär samhället svikit även där.

Som jag ser det så har myndigheter svikit på två fronter:
- identifiera och handla mot våld i hemmet
- identifiera och skydda barnen mot moderns djupadepression, oavsett om det är en isolerad depression eller depression utlöst av långvarigt förtryck och övergrepp

Om det skulle förelegat samma omständighet gällande kvinnan Maria som för dubbelmördare i Linköping dvs att det förelåg grav psykisk sjukdom med våldskapacitet - ja då skulle naturligtvis Maria
inte haft vårdnaden om barnen. Inte heller hade hennes vittnesmål om hot och misshandel haft någon större bäring.

Så OM hon var psykiskt sjuk, ja då har myndigheter, samhället och omgivningen definitivt brustit som inte förhindrade att hon hade hand om barnen. DET borde onekligen utredas.
Citera
2021-07-11, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Byt ”kvinna” mot ”våldsoffer”. Inse statistiken att kvinnor är oftare våldsoffer än män. De mördas oftare som resultat av mishandel. Sluta med viktimblaming. Att först misshandla person och sen klaga på att hon tål inte det så bra är misshandel på nästa nivå. Med såna kommentarer är du en del av våldskedja. Vill gärna se att män inte går i försvarsställning bara att förövare är en man. Var större än så.

Du är hjärntvättad och omöjlig att diskutera med. Jag har inte misshandlat någon, ditt totala spån.
Citera
2021-07-11, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Problemet är att om hon hindrar umgänget så kan mannen få hela boendet och vårdnaden av barnen, och därmed full tillgång till dom. Vilken jävla sits för en mamma. Och exet har dessutom myndigheternas godkännande. Det är svårt att leda i bevis att små barn blir terroriserade.

Jag försvarar inte kvinnans handling, det borde funnits nån annan lösning till att skydda barnen. Men vilket?

Dessutom, utöver ovanstående, så kan hon dömas till att betala vite för varje dag hon nekar honom umgänge, och det är inga små belopp vi pratar om. Och som du nämner; det är en fruktansvärd sits för mammor som befinner sig i dessa situationer.
Citera
2021-07-11, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Om det skulle förelegat samma omständighet gällande kvinnan Maria som för dubbelmördare i Linköping dvs att det förelåg grav psykisk sjukdom med våldskapacitet - ja då skulle naturligtvis Maria
inte haft vårdnaden om barnen. Inte heller hade hennes vittnesmål om hot och misshandel haft någon större bäring.

Så OM hon var psykiskt sjuk, ja då har myndigheter, samhället och omgivningen definitivt brustit som inte förhindrade att hon hade hand om barnen. DET borde onekligen utredas.

Förlåt, men en så pass grav hoppllshetskänsla/depression alt vanföreställning så att man innebär en fara för ditt eller andras liv är väl per definition en psykisk sjukdom. Eller har jag fel.
Citera
2021-07-11, 11:15
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Byt ”kvinna” mot ”våldsoffer”. Inse statistiken att kvinnor är oftare våldsoffer än män. De mördas oftare som resultat av mishandel. Sluta med viktimblaming. Att först misshandla person och sen klaga på att hon tål inte det så bra är misshandel på nästa nivå. Med såna kommentarer är du en del av våldskedja. Vill gärna se att män inte går i försvarsställning bara att förövare är en man. Var större än så.

Nej du har fullkomligt fel. Män mördas enormt mycket oftare som resultat av misshandel.
Betydligt fler män är mordoffer i Sverige.
Omkring 16-18 personer per år dödas av någon de har eller har haft en relation med, 5-10 % av dessa offer är män.

Har du tillgång till några som helst bevis för att Maria blivit misshandlad? Att någon anklagat henne för att inte tåla det? Att det skulle skett i närtid så att hon var under hot? Att exet/pappan gjort det?
Senast redigerad av coli 2021-07-11 kl. 11:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in