2021-07-11, 10:43
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Du verkar sitta fast i dina anklagelser. Alla redan vet att att hon dödade barnen, från nyheterna. Du behöver inte repetera. Läsa på varför misshandlade mammor gör så, innan du fortsätter döma. Försök förstå först, då går inte livet förlorad i egna statiska övertygelsen och svart/vit bild av världen. Att hon blivit misshandlad är mycket som tyder på, men du verkar ignorera det i väntar på ett papper. Du ignorerar också att misshandel är svårt att få bevis för, varför? Det finns ju så mycket information om detta. Vill du inte veta det? Varför? Om du väljer fortsätta ignorera detta ser dina argument som misogyni och inte som opartiska och logiska.

Ta fram bevis för att hon verkligen var misshandlad tidigare.
Nu var hon det i vart fall inte då hon inte bodde med exet längre.

Om man ska använda din ord ”varför misshandlade mammor gör så” låter det som det här skulle vara vanligt förekommande, vilket det inte är. Hårddrar man slutsatsen av ditt påstående blir slutsatsen tyvärr att en sådan kvinna definitivt inte ska ha vårdnaden om barnen.

Upprepad misshandel är inte svårt att få bevis för, inte hot heller. Däremot är det svårt att bevisa att det skett efter lång tid, när någon kommer på att denne vill använda det som argument i en vårdnadstvist.
Det finns många smutsiga vårdnadstvister där vanligen mödrar falskt anklagat sina ex för övergrepp och misshandel, tyvärr inte alls ovanligt förekommande.
Att Maria valde att ställa barnen framför tåget gör inte att hon framstår som omdömesgill eller mer trovärdig. Hade hon och något barn överlevd hade hon aldrig någonsin fått vårdnaden om barnet.
Citera
2021-07-11, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Skärp dig. Din diskussionsnivå är alldeles för låg.
Man kan ju för helsike inte tro på en person som anklagar någon annan för misshandel utan att det finns minsta bevis eller vittnen. Det fungerar inte så i en rättstat som Sverige.

Det är faktiskt inte så svårt att spela in någon som hotar eller uppsöka sjukvården för ett Rättsintyg efter misshandel. Gör man inte det bör man också inse att man inte kan räkna med att bli trodd.
Och tur är väl det - annars skulle ju random person kunna anklaga exempelvis dig imorgon för att du hotat och misshandlat henne - och enligt ditt synsätt skulle det räcka för att du skulle bli uthängd och dömd bara på hennes ord.

I juridiska sammanhang brukar man ibland diskutera någons trovärdighet och potential av att vara skötsam och laglydig. Maria var uppenbarligen en person som var kapabel att brutalt mörda två barn.
Hur stor trovärdighet har en mördare? När man nu vet att hon var kapabel till mord där hon sannolikt ljög och lurade upp barnen på spåret - varför skulle hennes påståenden om vad exakt gjort vara trovärdiga? Mer sanningen än vad hon sa till sina barn när de klättrade upp på spåret?

Tack, bra sagt!
Citera
2021-07-11, 10:46
Medlem
NewHopes avatar
I varje mordfall tittar man på omständigheterna innan man bestämmer skuldnivån och straffet. Ska det ske på annat sätt tycker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Problemet är inte detta, utan att samma människor sitter och skriver att "hon hade inget annat val", "det är myndigheterna som är trippelmördare" osv. Solklar skuldförskjutning bort från MK. Det är inte att enbart "försöka förstå".
Citera
2021-07-11, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av draztic
Född N*cklasson men Krasn*q* som gift. *=i

Aha så hon lipar på fb om rasism men lider själv så mycket av en man från en annan kultur att hon tar livet av sig själv plus barnen?

P.s. Krasn*q* är från vilket land?
Gamla Jugo?
Citera
2021-07-11, 10:50
Medlem
NewHopes avatar
Om man inte får hjälp när man är sjuk, finns det en stor chans att man blir sämre? Eller hur tänker du?
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Så hon var rationell först men sen blev hon irrationell när inte systemet hjälpte henne? Då borde vi läsa om sådana här händelser en gång i veckan.
Citera
Medlem
Om man nu i diskussionen drar en jämförelse med dubbelmordet i Linköping. Där knivdödades två helt oskyldig människor (8-,åring resp 56-åring) pga att mördaren hade hallucinos som sade honom att han måste döda två personer. Han hade i övrigt svår aspergers, levde mycket socialt isolerat och utanför samhället.
Under rättegången blev det uppenbart för såväl målsäganden, åklagare och försvarare hur stort psykiskt handikapp han hade, och att han de facto var ett samhällets offer utan den uppbackning och den uppföljning som samhället borde ha givit honom.
Han är en mördare, ja. Dock finns det fullständigt hjärtskärande omständigheter som gör att man delvis kan förstå förloppet.

Så även här. Självklart är mamman en mördare, men om omständigheterna runt handlandet stämmer så kan jag se att hon inte fick det beskydd av samhället som hon borde ha fått.

Att hävda att svår misshandel syns, och att omgivningen skulle ha anmält är bara naivt. Vi hade inte haft mordfall i samhället liktYova Moberg i Hudiksvall och Wilma i Uddevalla om övergrepp och förtryck hade varit synliga, och om allt hade anmält och kunnat bevisas.

Om kvinnan har ljugit så grovt att hela hennes omgivning blåögt köpt hennes argument, och varit så psykiskt störd så att omgivningen borde ha agerat i omsorg av barnen, såhär samhället svikit även där.

Som jag ser det så har myndigheter svikit på två fronter:
- identifiera och handla mot våld i hemmet
- identifiera och skydda barnen mot moderns djupadepression, oavsett om det är en isolerad depression eller depression utlöst av långvarigt förtryck och övergrepp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
För alla som verkligen inte har kapacitet att förstå hur våld i nära relation kan utlösa tragiska händelser som denna:
Läs gärna facebookinlägg från Daliagården - skyddat boende

Här läst, men återigen var kommer deras uppgifter från? Finns inga belägg! Tycker det är sjukt o sorgligt att man använder detta som ett exempel på våld i nära relation när vår rättstat faktiskt sagt att inget av värde framkommit som styrker det. Vi måste ha tilltro till vårt system annars kan vi lika gärna börja döma själva till höger o vänster o dela ut dödsstraff.
Citera
2021-07-11, 10:51
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Håller med. Det görs en skillnad här som jag inte kan förklara på annat sätt än att folk inte vill se en kvinna som förövare, särskilt om hon samtidigt var offer för misshandel.

För mig är detta ett tecken på att man inte ser kvinnor som människor fullt ut. Om deras agerande alltid kan ursäktas med yttre påverkan, särskilt från män, är de ju inte självständiga individer med fri vilja.

Huvudet på spiken i det fetade!
Det här förekommer i alla trådar där kvinnor är förövare, varje gång finns urskuldande kommentaren.
Sannolikt ofta från andra kvinnor.
Skrämmande att samhället tydligen inte kommit längre än detta mentala omyndighetsförklarande av vuxna kvinnor.

Kvinnan Maria skulle med facit i hand aldrig fått vårdnaden om sina barn! Hon var ju fullkomligt opålitlig och livsfarlig. Det var kanske därför rätten inte heller trodde på henne?
Citera
2021-07-11, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
De kanske blev hotade till tystnad? Precis som de blir nu men ändå träder fram. Modigt. Tragiskt att det är för sent för mamman och barnen men troligtvis kommer det rädda andra kvinnor och barn.

Men du glömmer förstås bort FB-inlägg som togs bort förut för att de blev utsatta för hot?

Vad för slags hot?
Det är så lätt i efterhand peka finger och "se" hur allt hängde ihop, att någon "hotar" nu för att ta bort inlägg där en person pekas ut som misshandlare NU utan möjlighet att försvara sig är svagt.
Samtidigt som hans barn mördats.

Tror nog lite till mans att alla här skulle spy galla över personer som skriver inlägg mot en på nätet då.
Antar du skulle suttit stilla i båten och låtit folk skriva om dig?

Är det faktiska reella hot får de polisanmäla.
Citera
2021-07-11, 10:55
Medlem
NewHopes avatar
Ingen säger att hennes val var självklar,. Det är det man försöker förstå när man studerar offrets psykologi. Målet är att förstå hur samhälle kan hjälpa människor att inte begå fruktansvärda brott.
Citat:
Ursprungligen postat av Leprae
Nä, för det är mer självklart att mörda barnen då menar du?
Citera
2021-07-11, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det är inte fel att säga att även myndigheter kan ha gjort fel här, beroende på varför hon valde den utvägen. Du ser det i andra fall också att myndigheter granskas om de brustit. Det är enda sättet att veta om det kunde förhindrats och kanske viktigare att förändring sker i myndigheter för att samma inte återupprepas.

Varför ska man inte granska myndigheter, lagstiftning m.m.? Jag förstår faktiskt inte den "stoppa huvudet i sanden och fortsätt som vanligt" mentalitet du uppvisar här. Men jag kanske missförstår dig?

Ja du missförstår mig definitivt. Betydelsen i meningarna jag skrev är helt skilda. Det kan vara så att jag bara antar att alla förstår distinktionen i ordval och syfte. Kanske du inte gör det. För mig är det dock väldigt viktigt, särskilt på ett forum.

Min ställning: Vi ska inte acceptera att myndigheter fortsätter ta usla beslut, och det kan vara så att de bär skuld i detta fall om de ignorerat fara för henne och barnen. Även maken, om han misshandlat och pressat henne på vägen mot detta vansinniga beslut. (Men beslutet och handlingen var faktiskt hennes i slutänden.)
Citera
2021-07-11, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Iris73
Om man nu i diskussionen drar en jämförelse med dubbelmordet i Linköping. Där knivdödades två helt oskyldig människor (8-,åring resp 56-åring) pga att mördaren hade hallucinos som sade honom att han måste döda två personer. Han hade i övrigt svår aspergers, levde mycket socialt isolerat och utanför samhället.
Under rättegången blev det uppenbart för såväl målsäganden, åklagare och försvarare hur stort psykiskt handikapp han hade, och att han de facto var ett samhällets offer utan den uppbackning och den uppföljning som samhället borde ha givit honom.
Han är en mördare, ja. Dock finns det fullständigt hjärtskärande omständigheter som gör att man delvis kan förstå förloppet.

Så även här. Självklart är mamman en mördare, men om omständigheterna runt handlandet stämmer så kan jag se att hon inte fick det beskydd av samhället som hon borde ha fått.

Att hävda att svår misshandel syns, och att omgivningen skulle ha anmält är bara naivt. Vi hade inte haft mordfall i samhället liktYova Moberg i Hudiksvall och Wilma i Uddevalla om övergrepp och förtryck hade varit synliga, och om allt hade anmält och kunnat bevisas.

Om kvinnan har ljugit så grovt att hela hennes omgivning blåögt köpt hennes argument, och varit så psykiskt störd så att omgivningen borde ha agerat i omsorg av barnen, såhär samhället svikit även där.

Som jag ser det så har myndigheter svikit på två fronter:
- identifiera och handla mot våld i hemmet
- identifiera och skydda barnen mot moderns djupadepression, oavsett om det är en isolerad depression eller depression utlöst av långvarigt förtryck och övergrepp

Preach! Exakt!

O sådär tänkte jag med.

Sen att andra vill sitta här och klistra epitet på mig, är ingenting jag skulle kunna hålla på med tillbaka. Det blir så jävla pinsamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in