2021-07-11, 09:37
Medlem
NewHopes avatar
”Inte en kvinna till” Otroligt att det händer i Sverige 2021. Lagarna behöver ändras dramatiskt.
Citat:
Ursprungligen postat av Cameleont
Håller med. Ytterligare en kvinna samt nu även barn som fått sätta livet till pga mäns våld o kontrollbehov. Han stalkade henne säkert och hon blev psykiskt nedbruten.
Jätte svårt att få KF och även ensam vårdnad.
Vissa män glider på en räkmacka - Sverige måste skärpa till sin lagstiftning. Kvinnor somutsätts för dessa män ska inte behöva gömma sig utan männen ska ha fotboja samt delges KF dvs hållas under uppsikt.
”Inte En Kvinna Till”
Citera
2021-07-11, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjarred1
Folk är idioter. Det är i ju ytterst få som försvarar hennes handling och ändå är det vad folk hela tiden ska kommentera.

Vad folk generellt skriver är att hon drivits ner i avgrunden och fattat ett helt vansinnigt beslut. Ett beslut som hon sannolikt aldrig fattat om hon inte var helt körd i botten och sannolikt försökt rätt många mer logiska lösningar utifrån vad som bedömdes möjligt för hennes troligen sönderstressade hjärna. Och man funkar personligt. Så bara för någon annan också varit misshandlad (vilket nog ändå sannolikt är fallet men vi vet ej) så kan man inte jämföra med sin egen situation fullt ut. Olika personer är olika psykiskt starka från start.

Tvärtom skriver också folk att man INTE försvarar vad hon gjort men att det är ett beslut som till slut tagits i affekt. Problemet är att folk inte förstår hur dåligt ens hjärna kan fungera när något är på väg att gå åt helvete.

Dvs givetvis fullständigt doft förkastligt det hon gjort och det är mord. Det kan man aldrig försvara. Men det handlar väl om att förstå (vilket också är löjligt svårt).

Det förstår jag absolut. Men vill ändå veta vad som gick fel mer konkret. Vad hade hon behövt för att inte ta detta beslutet? Som du skriver måste hon ha varit helt sönderstressad. En bekant skrev ju på Instagram att hon blev psykiskt instabil vilket man kan förstå.

Jag kanske ställer så många frågor just för att jag vill förstå HUR detta kunde hända
Citera
2021-07-11, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bjarred1
Folk är idioter. Det är i ju ytterst få som försvarar hennes handling och ändå är det vad folk hela tiden ska kommentera.

Vad folk generellt skriver är att hon drivits ner i avgrunden och fattat ett helt vansinnigt beslut. Ett beslut som hon sannolikt aldrig fattat om hon inte var helt körd i botten och sannolikt försökt rätt många mer logiska lösningar utifrån vad som bedömdes möjligt för hennes troligen sönderstressade hjärna. Och man funkar personligt. Så bara för någon annan också varit misshandlad (vilket nog ändå sannolikt är fallet men vi vet ej) så kan man inte jämföra med sin egen situation fullt ut. Olika personer är olika psykiskt starka från start.

Tvärtom skriver också folk att man INTE försvarar vad hon gjort men att det är ett beslut som till slut tagits i affekt. Problemet är att folk inte förstår hur dåligt ens hjärna kan fungera när något är på väg att gå åt helvete.

Dvs givetvis fullständigt doft förkastligt det hon gjort och det är mord. Det kan man aldrig försvara. Men det handlar väl om att förstå (vilket också är löjligt svårt).
Så hon var rationell först men sen blev hon irrationell när inte systemet hjälpte henne? Då borde vi läsa om sådana här händelser en gång i veckan.
Citera
2021-07-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Och jag hade ingen aning om att det var du som är judge en jury över någon annans ordval. Folk är olika, vilka ord de använder får du ta o acceptera.

Du behövej inte bli så tjuri nu.

För lite kaffe i mig!

Nej jag bryr mig egentligen inte att det står olyckligtvis men får bara känslan av att folk gärna förminskar sånt här men då får man heller inga svar på vad som kunde gjorts annorlunda.
Dvs både samhället, kvinnan, hennes anhöriga kanske kunde göra saker annorlunda och då är det vettigt att lyfta fram det tänker jag.
Hoppas att detta leder till en öppen debatt. Men det kan bli svårt då han inte är dömd för misshandel och skulle någon gå ut och anklaga honom för det så räknas det som förtal tyvärr
Citera
2021-07-11, 09:52
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Väldigt svårt att få bevis på misshandel. Det är ett känd faktum överallt i världen. Människan tog sitt liv - säger det dig något?? Din argumentation håller inte. Livet är mer komplex än dokument och isolerade händelser. ”kapabel av brutal mord” är Ted Bundy, inte desperat mamma som agerar irrationellt. Att du och andra som sitter här och dömer här är en till misshandel av denna kvinna. Viktimblaming är förkastligt.

Viktimblaiming….?
För helsike - hon tvingade ju med berått mod två små barn framför tåget!!
Hon mördade dem! På ett hemskt och väldigt brutalt sätt dessutom.

Barnen är offren i den händelse tråden handlar om. Den vuxna kvinna som mördade dem och samtidigt själv valde att dö är det inte. Hon är den som valde, hon är förövare!
På samma sätt som andra mördare.

1.400 personer tar sitt liv varje år, de flesta är inte misshandelsoffer. De flesta är inte heller dubbelmördare.
Du påstår att denna kvinna var ett offer för misshandel. Vad har du för bevis på det?
Citera
2021-07-11, 09:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
För lite kaffe i mig!

Nej jag bryr mig egentligen inte att det står olyckligtvis men får bara känslan av att folk gärna förminskar sånt här men då får man heller inga svar på vad som kunde gjorts annorlunda.
Dvs både samhället, kvinnan, hennes anhöriga kanske kunde göra saker annorlunda och då är det vettigt att lyfta fram det tänker jag.
Hoppas att detta leder till en öppen debatt. Men det kan bli svårt då han inte är dömd för misshandel och skulle någon gå ut och anklaga honom för det så räknas det som förtal tyvärr

Gå o ät nått då

Jo jag förstår det. Men jag tror inte att det handlar om att dom skulle sitta där och förminska. Det går inte o läsa in sånt i en mening som är menad till o visa sitt stöd för någon. Kan iaf jag sitta här o tycka.. Det är enligt min mening snudd på förtal att sitta och försöka få det till något annat.
Att uttrycka sig sådär är också inte helt olikt ett annat sätt att lyfta fram just en sån fråga.
Citera
2021-07-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Och sedan hade barnens pappa ostört kunnat fortsätta med sin specialgren, att misshandla barnen. Den enda som har rubbat sinne här är du.

Nä, för det är mer självklart att mörda barnen då menar du?
Citera
2021-07-11, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Så hon var rationell först men sen blev hon irrationell när inte systemet hjälpte henne? Då borde vi läsa om sådana här händelser en gång i veckan.

Du förstod tydligen inte…
Citera
2021-07-11, 10:02
Medlem
Citat:
Det förstår jag absolut. Men vill ändå veta vad som gick fel mer konkret. Vad hade hon behövt för att inte ta detta beslutet? Som du skriver måste hon ha varit helt sönderstressad. En bekant skrev ju på Instagram att hon blev psykiskt instabil vilket man kan förstå.

Jag kanske ställer så många frågor just för att jag vill förstå HUR detta kunde hända

Håller helt med dig. Dvs då var detta nog inte främst riktigt till dig.
Citera
2021-07-11, 10:05
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFreya
Varför måste hon ha haft det?

Ja som ett tydligt bevis kanske. Det väger ju tyngre än ord, eller?
Citera
2021-07-11, 10:10
Medlem
Jag undrar över hur många av alla släkt och vänner som NU står upp för att hon var misshandlad och utsatt för en terror av denna man - som under tidigare år varit helt tysta?

Hur många av dem var inga bra vittnen för målet i tingsrätten för deras svar var DÅ.
"vi har inte sett nåt"

# Det kanske är så att de inte såg något för att... det inte fanns något att se.

# De kanske blundade för att det var för svårt att förstå.

Jag kan inte se att det ena alternativet ovan är mer sannolikt än det andra.
Citera
2021-07-11, 10:10
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Såhär står det i översta inlägget

Vi tänder ljus för kvinnan och de två små barnen som så olyckligtvis dog i Hässleholm ❤️

Alltså ursäkta men förstår om folk har empati för hennes tragiska situation och desperation men att skriva olyckligtvisnär det är mord (oavsett varför) är inte okej tycker jag

Jag undrar om mamman bott i det skyddade boendet? I så fall känner de till hennes och barnens situation väl.
Ja, mord är mord oavsett anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in