2021-07-11, 10:11
Medlem
NewHopes avatar
Du verkar sitta fast i dina anklagelser. Alla redan vet att att hon dödade barnen, från nyheterna. Du behöver inte repetera. Läsa på varför misshandlade mammor gör så, innan du fortsätter döma. Försök förstå först, då går inte livet förlorad i egna statiska övertygelsen och svart/vit bild av världen. Att hon blivit misshandlad är mycket som tyder på, men du verkar ignorera det i väntar på ett papper. Du ignorerar också att misshandel är svårt att få bevis för, varför? Det finns ju så mycket information om detta. Vill du inte veta det? Varför? Om du väljer fortsätta ignorera detta ser dina argument som misogyni och inte som opartiska och logiska.
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Viktimblaiming….?
För helsike - hon tvingade ju med berått mod två små barn framför tåget!!
Hon mördade dem! På ett hemskt och väldigt brutalt sätt dessutom.

Barnen är offren i den händelse tråden handlar om. Den vuxna kvinna som mördade dem och samtidigt själv valde att dö är det inte. Hon är den som valde, hon är förövare!
På samma sätt som andra mördare.

1.400 personer tar sitt liv varje år, de flesta är inte misshandelsoffer. De flesta är inte heller dubbelmördare.
Du påstår att denna kvinna var ett offer för misshandel. Vad har du för bevis på det?
Senast redigerad av NewHope 2021-07-11 kl. 10:16.
Citera
2021-07-11, 10:13
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfsdick
Är spännande att det är så många inlägg. Ingen har nämnt Corona en enda gång.

Krasniqi i Hässleholm är ingen som har nån verksamhet över hela världen där de drar ut tänder på folk i på nätterna. Som har sagts i tråden innan är det ett vanligt namn. Kan gå i god för att det är en helt vanlig alban och ungarna hoppar studsmatta sen vad som hänt bakom stängda dörrar är ord mot ord. Han är som vilken alban som helst. Knappast den värsta. Men MK hade en jävla fasad får man ju säga. Men jag kan säga att Krasniqi är inget speciellt i Hässleholm. De lever som Svenssons som någon sa.

Intressant. Hur var damen i fråga?
Citera
2021-07-11, 10:13
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag undrar över hur många av alla släkt och vänner som NU står upp för att hon var misshandlad och utsatt för en terror av denna man - som under tidigare år varit helt tysta?

Hur många av dem var inga bra vittnen för målet i tingsrätten för deras svar var DÅ.
"vi har inte sett nåt"

# Det kanske är så att de inte såg något för att... det inte fanns något att se.

# De kanske blundade för att det var för svårt att förstå.

Jag kan inte se att det ena alternativet ovan är mer sannolikt än det andra.

De kanske blev hotade till tystnad? Precis som de blir nu men ändå träder fram. Modigt. Tragiskt att det är för sent för mamman och barnen men troligtvis kommer det rädda andra kvinnor och barn.

Men du glömmer förstås bort FB-inlägg som togs bort förut för att de blev utsatta för hot?
Citera
2021-07-11, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leprae

Slår vad om att hon drevs av hämnd + rubbat sinne + total avsaknad av empati för sina barn. Hade hon varit en normal psyksjuk, hade hon kört sina barn till kyrkan sen gått och avslutat endast sig självt

Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Och sedan hade barnens pappa ostört kunnat fortsätta med sin specialgren, att misshandla barnen. Den enda som har rubbat sinne här är du.
Nej, Leprae har givetvis inget rubbat sinne. Självklart är det bättre att hon avslutat sitt liv själv och lämnat barnen i säkerhet.

Om det nu skulle vara som du säger, att pappan efter det skulle misshandla barnen är det ju självklart att man inte mötdar sina barn för att de ska slippa det.

Det är det som är så sorgligt med dessa trådar, att en del blivande barnamördare kanske läser detta och tror att det är okej att mörda sig själv och sina barn när det går en emot i livet.
.
Citera
2021-07-11, 10:19
Medlem
Darentekappes avatar
Jag kan inte förstå hur kvinnans omgivning kan ha missat hur extremt dåligt hon måste ha mått, innan det gick så här långt....
Citera
2021-07-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewHope
Tack för ett klokt inlägg! Började tappa hoppet här.

Problemet är inte detta, utan att samma människor sitter och skriver att "hon hade inget annat val", "det är myndigheterna som är trippelmördare" osv. Solklar skuldförskjutning bort från MK. Det är inte att enbart "försöka förstå".
Citera
2021-07-11, 10:25
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Såhär står det i översta inlägget

Vi tänder ljus för kvinnan och de två små barnen som så olyckligtvis dog i Hässleholm ❤️

Alltså ursäkta men förstår om folk har empati för hennes tragiska situation och desperation men att skriva olyckligtvisnär det är mord (oavsett varför) är inte okej tycker jag

Det är faktiskt hemskt att skriva så. Det framstår ju som om de alla dött i en tragisk olycka.
Det var ingen olycka, det var mord, barnen tvingades att dö. Barnen är de enda oskyldiga offren, de blev mördade, deras olycka var att hon med berått mod tvingade dem framför tågen.
Kvinnan är förövare, mördare.

Det är som att tända ljus även för självmordsbombare, skolskjutare och flygkapare efter att de dödat alla. Det gör folk i allmänhet inte av respekt för de oskyldiga offren och deras anhöriga.
Förövarna valde alla sitt slutgiltiga öde oavsett hur desperata eller förtvivlade de var.
Deras oskyldiga offer fick aldrig välja, varken här, i Sala, på Dalarö, i Gårdsten eller i Bjärred.

Maria här hade ingen som helst rätt att döda barnen också, hon kunde låtit dem leva. De hade sannolikt kunnat haft ett gott liv när de vuxit upp i Sverige.
Citera
2021-07-11, 10:27
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Problemet är inte detta, utan att samma människor sitter och skriver att "hon hade inget annat val", "det är myndigheterna som är trippelmördare" osv. Solklar skuldförskjutning bort från MK. Det är inte att enbart "försöka förstå".

Jag tolkar det som att en del människor hävdar att mamman kände att hon inte hade annat val.
Väsentlig skillnad.
Citera
2021-07-11, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det är faktiskt hemskt att skriva så. Det framstår ju som om de alla dött i en tragisk olycka.
Det var ingen olycka, det var mord, barnen tvingades att dö. Barnen är de enda oskyldiga offren, de blev mördade, deras olycka var att hon med berått mod tvingade dem framför tågen.
Kvinnan är förövare, mördare.

Det är som att tända ljus även för självmordsbombare, skolskjutare och flygkapare efter att de dödat alla. Det gör folk i allmänhet inte av respekt för de oskyldiga offren och deras anhöriga.
Förövarna valde alla sitt slutgiltiga öde oavsett hur desperata eller förtvivlade de var.
Deras oskyldiga offer fick aldrig välja, varken här, i Sala, på Dalarö, i Gårdsten eller i Bjärred.

Maria här hade ingen som helst rätt att döda barnen också, hon kunde låtit dem leva. De hade sannolikt kunnat haft ett gott liv när de vuxit upp i Sverige.

Håller med. Det görs en skillnad här som jag inte kan förklara på annat sätt än att folk inte vill se en kvinna som förövare, särskilt om hon samtidigt var offer för misshandel.

För mig är detta ett tecken på att man inte ser kvinnor som människor fullt ut. Om deras agerande alltid kan ursäktas med yttre påverkan, särskilt från män, är de ju inte självständiga individer med fri vilja.
Citera
2021-07-11, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tolkar det som att en del människor hävdar att mamman kände att hon inte hade annat val.
Väsentlig skillnad.

Tolkar du citaten så? Även det andra? Parafraser, men det har sagts i tråden.

Stor skillnad på att säga att "även myndigheterna bär skuld" och att säga "det är myndigheterna som är trippelmördare".
Citera
2021-07-11, 10:38
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattkraft
Tolkar du citaten så? Även det andra? Parafraser, men det har sagts i tråden.

Stor skillnad på att säga att "även myndigheterna bär skuld" och att säga "det är myndigheterna som är trippelmördare".

Det är inte fel att säga att även myndigheter kan ha gjort fel här, beroende på varför hon valde den utvägen. Du ser det i andra fall också att myndigheter granskas om de brustit. Det är enda sättet att veta om det kunde förhindrats och kanske viktigare att förändring sker i myndigheter för att samma inte återupprepas.

Varför ska man inte granska myndigheter, lagstiftning m.m.? Jag förstår faktiskt inte den "stoppa huvudet i sanden och fortsätt som vanligt" mentalitet du uppvisar här. Men jag kanske missförstår dig?
Citera
2021-07-11, 10:40
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Jag undrar över hur många av alla släkt och vänner som NU står upp för att hon var misshandlad och utsatt för en terror av denna man - som under tidigare år varit helt tysta?

Hur många av dem var inga bra vittnen för målet i tingsrätten för deras svar var DÅ.
"vi har inte sett nåt"

# Det kanske är så att de inte såg något för att... det inte fanns något att se.

# De kanske blundade för att det var för svårt att förstå.

Jag kan inte se att det ena alternativet ovan är mer sannolikt än det andra.
Ja. Hennes familj måste vetat.
Hotar han att döda både henne och barnen inkl misshandeln som pågått under säkert några år före skilsmässa/separation och inte stöd från samhället, jag förstår hennes totala desperation! Livrädd, äldsta barnet 5-6 år kanske var kanske rädd för pappa. Aggressiviteten kommer oftast ”från ingenstans” bara dyker upp.
Att inte ta med barnen kunde hon inte, DET vore ett än värre svek att lämna dom, i vetskap om deras framtid. Hon var säkerligen också livrädd för hans släkt och visste vad dom var kapabla till.
Instängd i en bur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in