2021-07-11, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Ja, vad är det som han ängslas för?
Din anhörige som kände JG för länge sen, kan kanske våldgästa JG och återuppta kontakten?

Nej.
Citera
2021-07-11, 02:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Här länkar jag en bra text angående ADHD/psykopati eller ADHD/antisocial personlighetsstörning
och vedertagna samband man ser.
Eller utreder, osv osv.

Min poäng är att jag tror inte alla är på samma sätt
och det är först nu man kanske har insett det.

Bilden många har av en "psykopat" är nog ganska stereotyp.
Verkligheten är mer komplex osv.

Tillägg: tycker texten var bra sammanfattad och förklarad,
därav länken.

Glömde visst länken :=)
Här kommer den:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/neuropsykiatriska-funktionshinder-och-kriminalitet_GT02Ju440
Det är verkligen ingen nyhet att psykopater skiljer sig. Att det sen finns en stereotyp bild råder ingen tvekan.
De är i vartenda samhällsskikt och ställer till oreda, oavsett om de vid första anblicken kan framstå som framgångsrika med ett pluskonto.
Det är kopplat till både IQ, nature and nurture.
Däremot finns grundläggande särdrag och kriterier.

Människor är givetvis är individer. Även psykopater är människor om än att jag är beredd att kalla vissa med höga poäng för snudd på artificiella. Extremt obehagligt när egenskaper som gör oss till människor faller bort, såsom empati och samvete med påföljande oförmåga till ånger och skuld, varav egocentrering och vinstvinning dominerar.

Jag har aldrig sett SD som psykopat (dvs via tillräckligt höga poäng på pcl-r, sk cut off) och efter att ha sett filmen skakar jag på huvudet.
Utifrån begrepp som bristande social kompetens. Flackar med blicken, har tics och är väldigt repetitiv för övrigt.

Han får även ta antidepressiva och lugnande av nåt slag efter mord, vid häktning (uppgift P7a samt ett vittne, minns ej vem i skrivande stund).
Övrigt är att SD blir stressad vid kontrollförlust.

Sistnämnda är snarare psykopatens paradnummer och gör dem predisponerade för brottslighet. De är sällan uppjagade och agerar instrumentellt. Även vad som ser ut som impulsivt våld är kalkykerat enligt forskare (bla Hare, woodworth, Porter rekommenderas).

Däremot är han manipulativ, egocentrerad (vilket inkluderar ett behov av självhävdelse, att vara i centrum etc) och ett notoriskt kontrollfreak.
Citera
2021-07-11, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Har begravningsceremonin varit?
Då kan man kanske relativt snart se i Sveriges Dödbok vart han ligger begravd om man vill det antar jag.

Askan är spridd!
Citera
2021-07-11, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen, jättebra att du påpekar detta!!!!

Särskilt nu.

Mmm många hyenor sniffar lukten av pengar.
När fallet väl dramatiseras, vilket det så småningom kommer göras, så får vi hoppas att det blir en rejält påkostad historia med toppkvalitet på allt från manus till skådespelare.
Inte nåt hafsigt trams.

Vet inte hur det är juridiskt med bokrättigheter heller när det gäller att gestalta avlidna personers historia.
Om de anhöriga har något att säga till om.

Nån kan ju skriva en deckare och påstå att den inte alls handlar om fallet i fråga. Den bara "råkar" likna det.

Leif GW Persson blev ju anklagad av föräldrarna till en mördad ung flicka i just Örebro efter sin bok "Linda - som i Lindamordet" att ha skrivit en spänningsroman om och tjänat pengar på mordet på deras dotter.
Som förövrigt 20:th Century Fox köpte filmrättigheterna till.
GW nekar ju att han skulle ha inspirerats där men nja... Där tror jag nog att den gode Leif narras lite. Inte så snyggt GW oavsett vad JK sen sa.
Senast redigerad av Firesnake 2021-07-11 kl. 03:37.
Citera
2021-07-11, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergslag
Askan är spridd!

Tack för svar bergslag.
Du har koll du.
Vet du på vilken plats de valde att sprida den?
Citera
2021-07-11, 07:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
I SD:s fall är jag faktiskt inne på autistisk psykopati, en relativt nytt begrepp inom rättspsykiatrin som uppkommit med de senare årens mer kända mordfall (dubbelmordet i Linköping, Plax, Gyllensvaan mfl.)

Att SD var psykopat tvekar jag inte en sekund på. Frågan om han hade autism kommer vi aldrig få svar på men mycket pekar på det, eventuellt i kombination med ADHD.
Nu vet jag inte vad du åsyftar men autistisk psykopati är inget "relativt nytt begrepp inom rättspsykiatrin" - det uppstod via Hans Asperger’s himself redan 1944.

Eg står autism i ett motsatsförhållande relaterat till enpatibegreppet (kognitiv vs affektiv).
Däremot diskuteras av mer nutida forskare en ovanlig subgrupp, en sorts gränszon/överlappning inom nyare forskning, där det tenderar att bli mer psykopatiska drag - vilket kan leda till kriminalitet. Alt om det är "double hits".
Citat:
Den stereotypt smootha imitationsmästaren med superintelligens (American psycho) är rakt av ovanlig i sitt slag och inget jag förknippar SD med öht. Han var snarare lite "bakom" och kvalade in på den lägre delen av normalintervallet.
Bortom Bateman, så beskrivs SD som intelligent av många vittnen snarare än lite "bakom" och att kvala in på nåt lägre normalintervall.

"Stefan kan mycket, man kan rådfråga honom om det mesta. T säger att Stefan vet
mycket om mycket. Stefan är intelligent och väldigt smart. Det finns ingenting som inte går
att lösa i hans värld."
(Ab 150, TB)

"J säger att hon upplever Stefan som en besserwisser, jobbig att ha och göra med. Han upplevs som översmart, väldigt intensiv men han kunde även vara väldigt trevlig. Han ser sig själv som fantastisk och att alla vill ha honom. Han har ett stort bekräftelsebehov, lite narcissistisk."
(Ab 150, JBE)

" Stefan är en logisk och smart person som inte är så mycket känslomänniska."
"Stefan var duktig på var administrativt arbete, att förstå sig på systern och ekonomi. Han har
en analytisk och logisk förmåga."
(Ab 148, JR)

" Stefan är småklurig, smart och konstig."
Ab 148, JS)

"Stefan är smart"
(Ab 150, KN)

Stefan som är så smart (.. )"
(Ab 150, KJ)

" H säger att hennes egna intryck av Stefan är att han är intelligent men samtidigt väldigt
manipulativ."
(Ab 150, HG)

" Sefan är otroligt intelligent, uppfinningsrik, manipulerande och klurig."
(Ab 150, LH)

" Stefan är högpresterande och en av de mest intelligenta människorna han träffat gör det svårt att veta vart hans gräns går och vad han kan ta sig till."
(Ab 150, FR)

" J uppfattar Stefan som rolig, intelligent, har kunskaper om mycket (..)"
(Ab 150, JG)

Andra ordval är smart men udda, kramas lite för länge, social men socialt konstig.
Med andra ord socialt inkompetent.
Citera
2021-07-11, 09:14
Medlem
Citat:
Askan är spridd!
Vart någonstans?
Har barnen någon att prata med?
Citera
2021-07-11, 09:46
Medlem
Citat:
Askan är spridd!
Vad bra. Då kan nu familjen gå vidare och fotsätta med bouppteckning och annat nödvändigt. Fast HD borde fortf granskas ytterligare tycker jag.
Citera
2021-07-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är verkligen ingen nyhet att psykopater skiljer sig. Att det sen finns en stereotyp bild råder ingen tvekan.
De är i vartenda samhällsskikt och ställer till oreda, oavsett om de vid första anblicken kan framstå som framgångsrika med ett pluskonto.
Det är kopplat till både IQ, nature and nurture.
Däremot finns grundläggande särdrag och kriterier.

Människor är givetvis är individer. Även psykopater är människor om än att jag är beredd att kalla vissa med höga poäng för snudd på artificiella. Extremt obehagligt när egenskaper som gör oss till människor faller bort, såsom empati och samvete med påföljande oförmåga till ånger och skuld, varav egocentrering och vinstvinning dominerar.

Jag har aldrig sett SD som psykopat (dvs via tillräckligt höga poäng på pcl-r, sk cut off) och efter att ha sett filmen skakar jag på huvudet.
Utifrån begrepp som bristande social kompetens. Flackar med blicken, har tics och är väldigt repetitiv för övrigt.

Han får även ta antidepressiva och lugnande av nåt slag efter mord, vid häktning (uppgift P7a samt ett vittne, minns ej vem i skrivande stund).
Övrigt är att SD blir stressad vid kontrollförlust.

Sistnämnda är snarare psykopatens paradnummer och gör dem predisponerade för brottslighet. De är sällan uppjagade och agerar instrumentellt. Även vad som ser ut som impulsivt våld är kalkykerat enligt forskare (bla Hare, woodworth, Porter rekommenderas).

Däremot är han manipulativ, egocentrerad (vilket inkluderar ett behov av självhävdelse, att vara i centrum etc) och ett notoriskt kontrollfreak.

*Nickar instämmande*
Det är alltid upplyftande att läsa R. Hare & co.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så hade säkert SD narcissistiska och psykopatiska drag, säkert frammanade och förstärkta av hans neuropsykiatriska diagnos (som jag antar att man hade kommit fram till gällande SD).

Sen detta med ticsen (och OCD) , som tilltog alltmer ju mer pressad han blev. Kan själv bli nervös av att ha en sån person nära mig, då det står svart på vitt att personen är frustrerad och har helt eller delvis förlorat kontrollen.

Lite beroende på vilken relation man har till personen kan då en röd varningslampa lysa i mitt huvud.
Senast redigerad av zilvereko 2021-07-11 kl. 10:24.
Citera
2021-07-11, 11:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Nu vet jag inte vad du åsyftar men autistisk psykopati är inget "relativt nytt begrepp inom rättspsykiatrin" - det uppstod via Hans Asperger’s himself redan 1944.

Eg står autism i ett motsatsförhållande relaterat till enpatibegreppet (kognitiv vs affektiv).
Däremot diskuteras av mer nutida forskare en ovanlig subgrupp, en sorts gränszon/överlappning inom nyare forskning, där det tenderar att bli mer psykopatiska drag - vilket kan leda till kriminalitet. Alt om det är "double hits".

Bortom Bateman, så beskrivs SD som intelligent av många vittnen snarare än lite "bakom" och att kvala in på nåt lägre normalintervall.

"Stefan kan mycket, man kan rådfråga honom om det mesta. T säger att Stefan vet
mycket om mycket. Stefan är intelligent och väldigt smart. Det finns ingenting som inte går
att lösa i hans värld."
(Ab 150, TB)

"J säger att hon upplever Stefan som en besserwisser, jobbig att ha och göra med. Han upplevs som översmart, väldigt intensiv men han kunde även vara väldigt trevlig. Han ser sig själv som fantastisk och att alla vill ha honom. Han har ett stort bekräftelsebehov, lite narcissistisk."
(Ab 150, JBE)

" Stefan är en logisk och smart person som inte är så mycket känslomänniska."
"Stefan var duktig på var administrativt arbete, att förstå sig på systern och ekonomi. Han har
en analytisk och logisk förmåga."
(Ab 148, JR)

" Stefan är småklurig, smart och konstig."
Ab 148, JS)

"Stefan är smart"
(Ab 150, KN)

Stefan som är så smart (.. )"
(Ab 150, KJ)

" H säger att hennes egna intryck av Stefan är att han är intelligent men samtidigt väldigt
manipulativ."
(Ab 150, HG)

" Sefan är otroligt intelligent, uppfinningsrik, manipulerande och klurig."
(Ab 150, LH)

" Stefan är högpresterande och en av de mest intelligenta människorna han träffat gör det svårt att veta vart hans gräns går och vad han kan ta sig till."
(Ab 150, FR)

" J uppfattar Stefan som rolig, intelligent, har kunskaper om mycket (..)"
(Ab 150, JG)

Andra ordval är smart men udda, kramas lite för länge, social men socialt konstig.
Med andra ord socialt inkompetent.

Om jag fattat det rätt, använde Hans Aspeberger begreppet autistisk psykopati för det som vi idag menar med autism och deras svårigheter med att interagera med omvärlden och andra människor.

Kommentar av Uta Frith till Aspebergers avhandling "”Autistisk psykopati” i barndomen":

"2. Titeln på Aspergers banbrytande avhandling har medfört att termen autistisk psykopati fått
spridning. Denna term hade kunnat översättas med antingen autistisk personlighetsstörning eller
autism, för att ansluta den till den nu rådande terminologin
"

Hans Aspebergers avhandling, översatt till svenska:
http://dok.slso.sll.se/Autismforum/om%20autism/autistisk_psykopati_i_barndomen_Asperger_2004.pdf

"Själv använde Hans Asberger begreppet autistisk psykopati för att beskriva barn med bristande förmåga till sociala och emotionella relationer och med snäva intensiva specialintressen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/19/nya-dokument-beromda-lakaren-asperger-var-med-om-naziexperiment

Det begrepp som vi idag klassificerar som psykopati tror jag är baserat på alla de nya kunskaper man har fått inom området, dvs bergreppet är inte samma som H. Aspeberger använde.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Jag tror därför att det som Lova snackar om handlar om ett specifikt snävare kriterium för den gruppen av som kännetecknar autistisk psykopati.

Här är den artikel som jag nämnde igår som handlar om en forskningsstudie om autism och empatibrist.

Artikeln är från 2016 och beskriver en då ny studie som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scientific Reports. Studien visar att personer med autism är lika känlomässigt kapabla som normalbefolkningen men är oftare benägna att ha ett tillstånd (alexitymi) som förvårar empati.

Forskning: Brist på empati beror på tillståndet alexitymi – inte autism

"Kan hittas överallt hos befolkningen
Personer med olika typer av autistiska tillstånd beskrivs ofta som "känslokalla, antisociala och ointresserade av andra", berättar forskarna i studien.
Det är dock inte sant, menar de, det är inte diagnosen i sig som gör detta. Däremot är det sant att de oftare lider av alexitymi, ett tillstånd som kan hittas överallt hos befolkningen men som är vanligt hos personer med autism, där ungefär hälften beräknas ha det.
Personer med alexitymi är kort beskrivet oförmögna, eller har svårt, att förstå och sätta ord på både sina egna känslor och andras, något som medför svårigheter med empati och inlevelseförmåga. Alexitymi finns i olika grader och många vet inte alls om att de har det.
"
//
"– Autistiska drag är förenat med en normal empatisk omtanke om andra och är tvärtom faktiskt kopplat till en större benägenhet att vilja undvika att skada andra, säger studiens huvudförfattare Indrajeet Patil till Daily Mail.
– Den felaktiga, stereotypa bilden beror sannolikt på en annan typ av personlighetsdrag – som ofta hittas hos den autistiska befolkningen men som också finns hos andra – kallad alexitymi, fortsätter han.
"

Den forskare som lett studien, Giorgia Silani, tidigare neurolog vid SISSA men nu aktiv vid universitetet i Wien menar att symtomen som man ser vid autism och vid alexitymi skapat förvirring

"– Gällande alexitymi finns det en brist när det gäller att förstå känslor, säger han till Daily Mail och fortsätter:
– Under lång tid förväxlades alexitymi-drag hos patienter med autistiska symtom, men idag vet vi att de skiljer sig.
"

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/
Citera
2021-07-11, 11:50
Medlem
Lova33s avatar
Citat:

Jo, det är ett väldigt nytt begrepp inom rättspsykiatrin som uppstått i den inofficiella diskussionen kring dömda mördare med diagnostiserad autism de senaste åren.

Förövrigt blev Hans Aspergers diagnos aktuell inom vuxenpsykiatrin så sent som i slutet av 1990-talet och hans begrepp "autistisk psykopati" omfattade barn.
Citera
2021-07-11, 11:53
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om jag fattat det rätt, använde Hans Aspeberger begreppet autistisk psykopati för det som vi idag menar med autism och deras svårigheter med att interagera med omvärlden och andra människor.

Kommentar av Uta Frith till Aspebergers avhandling "”Autistisk psykopati” i barndomen":

"2. Titeln på Aspergers banbrytande avhandling har medfört att termen autistisk psykopati fått
spridning. Denna term hade kunnat översättas med antingen autistisk personlighetsstörning eller
autism, för att ansluta den till den nu rådande terminologin
"

Hans Aspebergers avhandling, översatt till svenska:
http://dok.slso.sll.se/Autismforum/om%20autism/autistisk_psykopati_i_barndomen_Asperger_2004.pdf

"Själv använde Hans Asberger begreppet autistisk psykopati för att beskriva barn med bristande förmåga till sociala och emotionella relationer och med snäva intensiva specialintressen."

https://svenska.yle.fi/artikel/2018/04/19/nya-dokument-beromda-lakaren-asperger-var-med-om-naziexperiment

Det begrepp som vi idag klassificerar som psykopati tror jag är baserat på alla de nya kunskaper man har fått inom området, dvs bergreppet är inte samma som H. Aspeberger använde.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -
Jag tror därför att det som Lova snackar om handlar om ett specifikt snävare kriterium för den gruppen av som kännetecknar autistisk psykopati.

Här är den artikel som jag nämnde igår som handlar om en forskningsstudie om autism och empatibrist.

Artikeln är från 2016 och beskriver en då ny studie som publicerades i den vetenskapliga tidskriften Scientific Reports. Studien visar att personer med autism är lika känlomässigt kapabla som normalbefolkningen men är oftare benägna att ha ett tillstånd (alexitymi) som förvårar empati.

Forskning: Brist på empati beror på tillståndet alexitymi – inte autism

"Kan hittas överallt hos befolkningen
Personer med olika typer av autistiska tillstånd beskrivs ofta som "känslokalla, antisociala och ointresserade av andra", berättar forskarna i studien.
Det är dock inte sant, menar de, det är inte diagnosen i sig som gör detta. Däremot är det sant att de oftare lider av alexitymi, ett tillstånd som kan hittas överallt hos befolkningen men som är vanligt hos personer med autism, där ungefär hälften beräknas ha det.
Personer med alexitymi är kort beskrivet oförmögna, eller har svårt, att förstå och sätta ord på både sina egna känslor och andras, något som medför svårigheter med empati och inlevelseförmåga. Alexitymi finns i olika grader och många vet inte alls om att de har det.
"
//
"– Autistiska drag är förenat med en normal empatisk omtanke om andra och är tvärtom faktiskt kopplat till en större benägenhet att vilja undvika att skada andra, säger studiens huvudförfattare Indrajeet Patil till Daily Mail.
– Den felaktiga, stereotypa bilden beror sannolikt på en annan typ av personlighetsdrag – som ofta hittas hos den autistiska befolkningen men som också finns hos andra – kallad alexitymi, fortsätter han.
"

Den forskare som lett studien, Giorgia Silani, tidigare neurolog vid SISSA men nu aktiv vid universitetet i Wien menar att symtomen som man ser vid autism och vid alexitymi skapat förvirring

"– Gällande alexitymi finns det en brist när det gäller att förstå känslor, säger han till Daily Mail och fortsätter:
– Under lång tid förväxlades alexitymi-drag hos patienter med autistiska symtom, men idag vet vi att de skiljer sig.
"

https://kurera.se/forskning-brist-pa-empati-beror-pa-tillstandet-alexitymi-inte-autism/

Typ så. Aspergers syndrom är kortfattat högfungerande autism.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in